Gå til innhold

trenger nytt skjermkort


esc-cos

Anbefalte innlegg

har ett Sapphire Radeon HD 7870 GHz 2GB GDDR5.

som jeg skulle byttet ut,

 

jeg bruker nesten aldirg pc til spilling. til det har jeg xbox.

bruker til vanlig pc bruk. se videoer, bruke nettleser. ser en del streaming

men hovadsak musikk og nedlasta videoer.

 

syntes skjermkortet jeg har nå er gir for dårlig bilde.

 

de siste kortene jeg har hatt er radeon hd sin serie. og syntes ikke noen av de jeg har vært bra nok.

kansje denne serien ikke er riktig for meg. noen her som vet dette kansje?

 

 

men det finnes jo en jungel av kort. så er vel kansje noen som kan passe for meg?

 

pris har ikke så mye å si. på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ett Sapphire Radeon HD 7870 GHz 2GB GDDR5.

som jeg skulle byttet ut,

 

jeg bruker nesten aldirg pc til spilling. til det har jeg xbox.

bruker til vanlig pc bruk. se videoer, bruke nettleser. ser en del streaming

men hovadsak musikk og nedlasta videoer.

 

syntes skjermkortet jeg har nå er gir for dårlig bilde.

 

de siste kortene jeg har hatt er radeon hd sin serie. og syntes ikke noen av de jeg har vært bra nok.

kansje denne serien ikke er riktig for meg. noen her som vet dette kansje?

 

 

men det finnes jo en jungel av kort. så er vel kansje noen som kan passe for meg?

 

pris har ikke så mye å si. på forhånd takk

Om du synes bildet er for dårlig når du sørfer på nett o.l, så er det ikke skjermkortet som er for dårlig, men fargene/oppløsningen på skjermen din som er for dårlig. Så dette problemet har ingenting med skjermkortet ditt å gjøre ;)

Lenke til kommentar

takker for svar.

 

nå har jeg en Sharp 80" 3D Smart LED-TV LC-80LE857E som jeg har koblet pc til.

 

å jeg skjønner jo at det å heller bruke en monitor. vil selvfølgelig gi mye bedere bilde.

selv om tven kosta over 50000

tven skla også være temmelig bra kalibrert.

 

men syntes bilde selv med stor tv burde vært noe bedere.

 

så et mye bedere skjermkort bil ikke kunne gi noe forbedring av bilde?

 

er heller ikke noe annet jeg kan gjøre med pc eller?

 

 

har asus p8z77v pro hovedkort

i5 3570k prosessor

win 7

Lenke til kommentar

ja da har temmelig god greie på dette er .så forstår det dere kommer med av tips.

så alt er tilkoblet best mulig. . prøver hele tiden og å ha det beste utstyret. ut fra det jeg har råd til

 

tv ble kjøpt på elkjøp .er 1 mnd gammel å da ble den skikkelig kalibrert .

jeg har jo selvfølgelig tatt fin justeringen selv.

å da på tuner. xbox å bluray så syntes jeg bilde er meget bra.

men som sagt så skulle jeg fått bilde noe bedere på pc

 

 

er klart at størrelsen på filer har mye å si.. men en bd på 25 gb så kan likevel bli for dårlig kvalitet etter min smak..

 

ser på filmer, tv serier og da laster jeg kun ned i 1080 kvalitet.

bruker kun mkv filer.

så filene skal jo være bra nok.

 

bruker forøverig powerdvd 13. er fornøyd med den . men skulle gjerne prøvd og byttet den ut.

for å se om det gir bedere bilde. er vel slik at dennne skal være noe av det bedere

men noen her som vet om det er noe bedere software å få tak i?

 

tven har full hd. .men kun 1920 x 1080 som en kan få på pc tilkobling

 

 

har gått igjennom det meste av Catalyst Control Center. . men dette med overskanniing kan jeg ikke huske at jeg har sett. hva er egentlig overscanning ?

 

takker

Lenke til kommentar

ja da har temmelig god greie på dette er .så forstår det dere kommer med av tips.

så alt er tilkoblet best mulig. . prøver hele tiden og å ha det beste utstyret. ut fra det jeg har råd til

 

tv ble kjøpt på elkjøp .er 1 mnd gammel å da ble den skikkelig kalibrert .

jeg har jo selvfølgelig tatt fin justeringen selv.

å da på tuner. xbox å bluray så syntes jeg bilde er meget bra.

men som sagt så skulle jeg fått bilde noe bedere på pc

 

 

er klart at størrelsen på filer har mye å si.. men en bd på 25 gb så kan likevel bli for dårlig kvalitet etter min smak..

 

ser på filmer, tv serier og da laster jeg kun ned i 1080 kvalitet.

bruker kun mkv filer.

så filene skal jo være bra nok.

 

bruker forøverig powerdvd 13. er fornøyd med den . men skulle gjerne prøvd og byttet den ut.

for å se om det gir bedere bilde. er vel slik at dennne skal være noe av det bedere

men noen her som vet om det er noe bedere software å få tak i?

 

tven har full hd. .men kun 1920 x 1080 som en kan få på pc tilkobling

 

 

har gått igjennom det meste av Catalyst Control Center. . men dette med overskanniing kan jeg ikke huske at jeg har sett. hva er egentlig overscanning ?

 

takker

Dersom du skal se film på TV'en som du har lastet ned, anbefaler jeg deg å kjøpe en WDTV box. Da blir kvaliteten på 1080P filene dine 3 ganger bedre enn å kjøre dem på pcen på tven via hdmi eller andre kabler.

Lenke til kommentar

 

er klart at størrelsen på filer har mye å si.. men en bd på 25 gb så kan likevel bli for dårlig kvalitet etter min smak..

 

ser på filmer, tv serier og da laster jeg kun ned i 1080 kvalitet.

bruker kun mkv filer.

så filene skal jo være bra nok.

 

 

Nei, de blir ikke "bra nok".

 

Jeg har en 60" plasma, og selv der med mkv filer som er 1080p på 30 GB kan bilde kvaliteten være dårligere. Det hele spørs på hvordan filmen har blitt rippet/kopiert. Hvor mye den har blitt komprimert har stor betydning, bitrate osv. Selv om du kjører igjennom slike "mediatanks" som f.eks WDTV eller PopcornHour osv.

 

Nautruligvis blir å se en film fra en Blu-Ray bedre en å se samme film i mkv format (eller Mp4, samme det er jo bare en kontainer da uansett).

 

Synes du at Blu-Ray er for dårlig, kan du ikke forevente at komprimert datafiler blir bedre å se på.

Og ifølge anmeldelser på den TVen du har, så har den faktisk bildekvalitet "problemer".

https://www.lydogbilde.no/test/sharp-lc-80le857e

 

Nå vet jeg ikke om du punget ut med 50K for den TVen, men dersom du er opptatt over bildekvatlitet burde du ha satset på Plasma.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overscan er vel hovedsakeling for å rette på problemet med dersom du har en stort "ramme" rundt bildet. Dvs at den ikke gir deg bilde ut til kanten.

 

NB.

Det er viktig at du sørger for at TVen har "normal fit" på. Ikke noe "stretch" eller annet bilde vridninger på.

 

EDIT: Du kan lese litt om det her: http://josiahmanson.com/prose/overscan/

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

takker.

 

som nevnt så hadde jeg planlagt å bytte skjermkortet. men dere sier det ikke er noe vits i det.

 

har som sagt brukt kun radeon kort.

 

så det vil ikke bli noe bedere resultat. hvis jeg bytter til ett annent merke. og kort. som kansje er mer beregnnet for mitt brukt og event dyreree?.

 

så dette vil ikke gi noe bedere resultat?

Lenke til kommentar

takker.

 

som nevnt så hadde jeg planlagt å bytte skjermkortet. men dere sier det ikke er noe vits i det.

 

har som sagt brukt kun radeon kort.

 

så det vil ikke bli noe bedere resultat. hvis jeg bytter til ett annent merke. og kort. som kansje er mer beregnnet for mitt brukt og event dyreree?.

 

så dette vil ikke gi noe bedere resultat?

Du er sikker på at du ikke finner HDMI underscan i driveren? Mener det skal ligge her (har ingen HDMI-skjerm koblet til hos meg.)

post-221391-0-39272100-1390937015_thumb.png

 

EDIT:

Alternativt kan det være at du sitter for nære TVen, eller at du har satt på en eller annen form for stretch.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

her er bilde av min, å det er den nyeste driveren.

 

 

scale image to full panel size.

 

denne får jeg ikke flyttet på når jeg kjører i full oppløsning.

men jeg ville trod at det ville vært bedere og ha den i

 

maintain aspekt ratio

 

eller har ikke det noe med strech og gjøre

 

 

finner ikke noe om underscan der nei.

 

hadde vært suverent hvis du kunne skjekket ut dett.

 

sitter ikke for nær tv.

 

 

takker

post-251740-0-25839400-1391439300_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

her er bilde av min, å det er den nyeste driveren.

 

 

scale image to full panel size.

 

denne får jeg ikke flyttet på når jeg kjører i full oppløsning.

men jeg ville trod at det ville vært bedere og ha den i

 

maintain aspekt ratio

 

eller har ikke det noe med strech og gjøre

 

 

finner ikke noe om underscan der nei.

 

hadde vært suverent hvis du kunne skjekket ut dett.

 

sitter ikke for nær tv.

 

 

takker

 

Trykk på "Scaling Options (Digital Flat-Panel)" og dra slideren der helt til høyre. Da vil skjermkortet sende skjermbildet uten skalering til TV'en. Hvis TV'en da viser sort ramme må du skru av "underscan" i TV'ens innstillinger, eller hvis (mer sannsynlig) skjermbildet blir for stort og kantene av det ikke vises på TV'en må du skru av "overscan" i TV'ens innstillinger. Jeg kjenner ikke menysystemet til TV'en din, du kan også ha en innstilling som heter "1:1 pixelmapping" e.l., skru isåfall på denne.

Lenke til kommentar

ja da har temmelig god greie på dette er .så forstår det dere kommer med av tips.

så alt er tilkoblet best mulig. . prøver hele tiden og å ha det beste utstyret. ut fra det jeg har råd til

 

tv ble kjøpt på elkjøp .er 1 mnd gammel å da ble den skikkelig kalibrert .

jeg har jo selvfølgelig tatt fin justeringen selv.

å da på tuner. xbox å bluray så syntes jeg bilde er meget bra.

men som sagt så skulle jeg fått bilde noe bedere på pc

 

 

er klart at størrelsen på filer har mye å si.. men en bd på 25 gb så kan likevel bli for dårlig kvalitet etter min smak..

 

ser på filmer, tv serier og da laster jeg kun ned i 1080 kvalitet.

bruker kun mkv filer.

så filene skal jo være bra nok.

 

bruker forøverig powerdvd 13. er fornøyd med den . men skulle gjerne prøvd og byttet den ut.

for å se om det gir bedere bilde. er vel slik at dennne skal være noe av det bedere

men noen her som vet om det er noe bedere software å få tak i?

 

tven har full hd. .men kun 1920 x 1080 som en kan få på pc tilkobling

 

 

har gått igjennom det meste av Catalyst Control Center. . men dette med overskanniing kan jeg ikke huske at jeg har sett. hva er egentlig overscanning ?

 

takker

 

Når det gjelder programvare for avspilling av videofiler vil jeg sterkt anbefale MPC-HC (Media Player Classic Home Cinema) hvis du bare vil ha et enkelt og kjapt program som spiller det aller meste, eller XBMC hvis du vil ha et mer "stue-vennlig" grensesnitt. Selv bruker jeg begge. Alle DVD-er og Blu-ray-plater jeg har kopierer jeg til PC'en vha. MakeMKV, filene kan deretter spilles av problemfritt i begge disse programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...