Gå til innhold

Hvor kjøpe helletut til olivenoljeflasker?


ostenxx

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt en skikkelig helletut som kan monteres på de fleste olivenoljeflasker?

 

Jeg var innom de fleste kjøkkenbutikker i byen og kjøpte den eneste jeg kunne finne - en helletut som viste seg å være for smal til å passe mange flasker.

 

Mange kokker på på tv'en har en slik anordning når de dynker maten med olivenolje (f.eks. Jamie Oliver, Gordon Ramsay osv.).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos olivenolje.. Jeg kjøpte en økologisk olivenolje og prøvde å lage en oljebasert dressing til salat. Brukt lite olivenolje før, men syntes olja smakte pyton - for seg selv og i oljedressingen. Kan det være fordi den er økologisk, eller egner den seg best til varme retter? Bruker bare rapsolje til vanlig

Lenke til kommentar

Apropos olivenolje.. Jeg kjøpte en økologisk olivenolje og prøvde å lage en oljebasert dressing til salat. Brukt lite olivenolje før, men syntes olja smakte pyton - for seg selv og i oljedressingen. Kan det være fordi den er økologisk, eller egner den seg best til varme retter? Bruker bare rapsolje til vanlig

 

Olivenolje er ikke en stekeolje, om det er det du mener med varme retter. De har mye mer smak enn raps og andre smaksnøytrale oljer, og det er enorm variasjon i kvalitet. Mye av det du kjøper i dagligvarebutikker er såkalt "pomace", som er olje som er krystet ut av restene fra "extra virgin"-produksjonen vha løsemidler.

 

Som med alt annet av god mat og drikke, det er vel verdt å legge litt penger i gode produkter. Om du har en spesialisert butikk i byen (type Olivier i Stavanger), så må du gjerne stikke innom og smake litt. Sist jeg var der hadde de godt brød og forskjellige typer olje stående fremme til kunder.

 

Og, når du først har brukt litt penger på en god flaske, ikke fall i fellen ved å sette den ved siden av komfyren og spar den til en ekstra spesiell anledning som aldri kommer. Da blir den harsk og ekkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt større Meny butikk har som regel også et helt greit utvalg av gode olivenoljer i tillegg til de billige. Trenger ikke nødvendigvis å dra til en spesialbutikk. Så lenge man holder seg unna det aller aller billigste og leser litt på etiketten så er mye gjort. "Pomace" ville jeg holdt meg godt unna riktignok. Vet egentlig ikke hva den er tenkt brukt til.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Pleier å like det meste, syntes det var rart at det smakte skikkelig møkk.

 

Tenkte vel mer oppå en varm focaccia f.eks.. Skal ta tipset ditt og teste på utvalgte steder hvor en forventer har bra olivenolje.

 

 

Jeg kjøpte en flaske Iliada e.virgin olivenolje på Mega her om dagen. Smaker bra og har iflg. etiketten vunnet en del smakspriser.

 

Forøvrig kjøpte jeg et par helletuter fra Olivers nettbutikk. Får gi de en dom når jeg får dem i neste uke. Jeg konsumerer forøvrig såpass mye olivenolje at det ikke er noe problem at flaskene står i kontakt med luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lliada oljen du snakker om er veldig god ifølge min mening også.

 

Olivenolje kan fint brukes til steking, men ikke bruk extra virgin, må bruke raffinert olivenolje. Nok av proffe superkokker som bruker det verden rundt. Har nesten samme røykepunkt som rapsolje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...