Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mottatt sosialhjelp i over 1 år. Fant ut at jeg har hatt penger på annen konto.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For å begynne å skrive litt om meg selv slik at dere ikke dømmer meg som den typiske late Nav'eren eller typisk lat ungdom.

 

Jeg sliter med angst og depresjon og av den grunn så gamer jeg 24/7. Jeg har hatt en barndom som for mange andre kan oppfattes som tøff, vanskelig og utfordrende, og det er vel av disse grunner at jeg har utviklet de personlighetsforstyrrelsene som det norske helsevesenet har merket meg med. Likevel synes jeg ikke synd på meg selv, og jeg ønsker heller ikke at andre skal synes synd på meg. Det jeg ønsker er at folk ikke tar meg for å være lat fordi jeg rett og slett er for redd eller ikke orker å vise trynet mitt utenfor den svette gamer leiligheten min.

 

Til problemstillingen min. Jeg var i fosterhjem til jeg var 14 år. Bodde på institusjon til jeg var 16 år. Fra jeg var 16 år hadde jeg hybel og fosterfamilie. Når jeg var 18 år var jeg selvstendig og barnevernet dyttet meg på NAV og fraskrev seg økonomisk ansvar (de hadde omsorgen for meg). Fra barnevernet hadde jeg dekt hybelleie + 4800 kr i mnd. Hos NAV fikk jeg sosialhjelp hver måned (ca. 5500 pr. mnd) + dekt hybelleie, en andel av NAV sine utgifter for meg ble dekket av Husbanken.

 

 

Greia er at jeg nylig fant ut, etter jeg ble 19, at jeg plutselig (etter jeg ble 18) hadde fått tilgang på en interessant konto jeg ikke visste om. Det er en plasseringskonto som inneholdt et mindre sekssifret beløp.

 

Såvidt jeg vet så har jeg da altså ikke hatt rett på sosialhjelp all den tid jeg har mottatt det, som jeg har gjort i over 1 år før jeg havnet på AAP og videre utredning for ung ufør, siden jeg allerede har hatt økonomiske midler å bruke på en annen konto.

 

Kan jeg få krav om å betale tilbake sosialhjelpen jeg har mottatt fordi de NAV ansatte ikke har gjort en grundig nok research eller er jeg automatisk kjeltringen siden jeg ikke har visst om den mystiske kontoen? Jeg fikk kun beskjed om å komme med kontoutskrift, og kom selvfølgelig da med kontoutskrift av brukskontoen min hver gang jeg søkte sosialhjelp.

 

Jeg har forresten brukt opp alle pengene som var på denne plasseringskontoen i løpet av få dager på oppgraderinger av leiligheten og riggen om det skal ha noe å si, så nå er pengene helt borte, så det ville vært upassende å få et krav på 60-70k + halvt års fengsel (?).

 

Dette er ikke troll, men når gaming er livet så var det naturlig å skaffe seg den heftigste riggen.



Anonymous poster hash: 6227c...5d8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beløpsmessige grensen for fengsel ved svindel av det offentlige ligger ved cirka en gang folketrygdens grunnbeløp, eller cirka 85k. Sosialhjelp reduseres krone for krone mot sparemidler, vanligvis, så hvis du har et sekssifret sparebeløp vil beløpskravet være oppfylt. Skyldkravet for dom på svindel er grov uaktsomhet, det vil si at hvis du måtte ha visst at du selv hadde midler men likevel unndro opplysningene fra sosialtjenesten vil du kunne dømmes. Vilkåret for at sosialtjenesten skal kunne kreve midlene tilbakebetalt er likt, altså at du måtte ha visst at du selv hadde midler.

 

 

Du kan ikke skylde på sosialtjenesten for "dårlig research" -- eller forventer du at sosialtjenesten skal ringe rundt til alle landets banker og spørre om du tilfeldigvis har konti der (noe som vil stride mot taushetsplikten deres, fordi det avslører at du har søkt om sosiale ytelser)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en lignende hendelse med en barndomsvenn av min søster. Lang historie kort, hun endte opp i samme situasjon. Det dukket opp en konto da hun ble 18. I motsetning brukte hun ikke opp pengene før hun spurte nav. Hun fikk også tillatelse til å beholde dem selv om hun egentlig skulle mistet Sosialstøtten som hun hadde motatt.

 

Så det du har gjort her er svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forresten brukt opp alle pengene som var på denne plasseringskontoen i løpet av få dager på oppgraderinger av leiligheten og riggen om det skal ha noe å si, så nå er pengene helt borte, så det ville vært upassende å få et krav på 60-70k + halvt års fengsel (?).

 

Dette er ikke troll, men når gaming er livet så var det naturlig å skaffe seg den heftigste riggen.

 

Anonymous poster hash: 6227c...5d8

 

 

Tja, dette var vel antakelig det dummeste du kunne gjort. Dersom det nå blir slik at du får et krav mot deg, er det første som ryker ut dørene denne gamingriggen.

 

Det naturlige ville jo vært å få avklart usikkerheten før du brukte opp alle pengene.

Lenke til kommentar

 

For å begynne å skrive litt om meg selv slik at dere ikke dømmer meg som den typiske late Nav'eren eller typisk lat ungdom.

 

Jeg sliter med angst og depresjon og av den grunn så gamer jeg 24/7. Jeg har hatt en barndom som for mange andre kan oppfattes som tøff, vanskelig og utfordrende, og det er vel av disse grunner at jeg har utviklet de personlighetsforstyrrelsene som det norske helsevesenet har merket meg med. Likevel synes jeg ikke synd på meg selv, og jeg ønsker heller ikke at andre skal synes synd på meg. Det jeg ønsker er at folk ikke tar meg for å være lat fordi jeg rett og slett er for redd eller ikke orker å vise trynet mitt utenfor den svette gamer leiligheten min.

 

Til problemstillingen min. Jeg var i fosterhjem til jeg var 14 år. Bodde på institusjon til jeg var 16 år. Fra jeg var 16 år hadde jeg hybel og fosterfamilie. Når jeg var 18 år var jeg selvstendig og barnevernet dyttet meg på NAV og fraskrev seg økonomisk ansvar (de hadde omsorgen for meg). Fra barnevernet hadde jeg dekt hybelleie + 4800 kr i mnd. Hos NAV fikk jeg sosialhjelp hver måned (ca. 5500 pr. mnd) + dekt hybelleie, en andel av NAV sine utgifter for meg ble dekket av Husbanken.

 

 

Greia er at jeg nylig fant ut, etter jeg ble 19, at jeg plutselig (etter jeg ble 18) hadde fått tilgang på en interessant konto jeg ikke visste om. Det er en plasseringskonto som inneholdt et mindre sekssifret beløp.

 

Såvidt jeg vet så har jeg da altså ikke hatt rett på sosialhjelp all den tid jeg har mottatt det, som jeg har gjort i over 1 år før jeg havnet på AAP og videre utredning for ung ufør, siden jeg allerede har hatt økonomiske midler å bruke på en annen konto.

 

Kan jeg få krav om å betale tilbake sosialhjelpen jeg har mottatt fordi de NAV ansatte ikke har gjort en grundig nok research eller er jeg automatisk kjeltringen siden jeg ikke har visst om den mystiske kontoen? Jeg fikk kun beskjed om å komme med kontoutskrift, og kom selvfølgelig da med kontoutskrift av brukskontoen min hver gang jeg søkte sosialhjelp.

 

Jeg har forresten brukt opp alle pengene som var på denne plasseringskontoen i løpet av få dager på oppgraderinger av leiligheten og riggen om det skal ha noe å si, så nå er pengene helt borte, så det ville vært upassende å få et krav på 60-70k + halvt års fengsel (?).

 

Dette er ikke troll, men når gaming er livet så var det naturlig å skaffe seg den heftigste riggen.

 

Anonymous poster hash: 6227c...5d8

 

 

Er du heldig, får du beholde pengene (som du har brukt) hvis ikke, så beklager at jeg faktisk ikke synes så veldig synd i deg hvis du skulle oppleve å få ett krav om tilbakemelding fra NAV. Du burde ikke brukt opp alle pengene før det var avklart med NAV at dette var greit.

 

Jeg ser ikke hvor mye du har brukt på leilighet og hvor mye du har brukt på en PC, men uavhengig av det: Helt ærlig, selv om "gaming er livet" så er det ikke naturlig å blåse alle pengene på ny pc, når det er penger du kanskje ikke har.

 

Fengsel tviler jeg på at du får, men du kan få krav om tilbakebetaling og avkortning, ville anbefalt deg å avklart dette med NAV, snarest. Slik at du kanskje enda har mulighet til å levere tilbake gamingriggen din og få noen kroner for det for å dekke ett eventuelt krav fra NAV.

Lenke til kommentar

til ts: Hvis du ikke visste om kontoen med pengene så har jo du ikke gjort noe galt. Du har fylt ut søknadsskjemaet etter beste evne. Men jeg skulle jo tro at en konto du har med masse penger på kommer frem på selvangivelsen/ligningen og at du burde ha sett det der. Det kan være uaktsomt.
tror sjansen for at NAV finner ut av dette er tilnærmet null da de har utrolig mye annet å gjøre på og de har ingen mistanke mot deg som skulle rettferdiggjøre videre undersøkelser.

 

 

Du kan ikke skylde på sosialtjenesten for "dårlig research" -- eller forventer du at sosialtjenesten skal ringe rundt til alle landets banker og spørre om du tilfeldigvis har konti der (noe som vil stride mot taushetsplikten deres, fordi det avslører at du har søkt om sosiale ytelser)?

 

Når han søkte om sosialhjelp skrev han også under på at NAV kan innhente informasjon f.eks fra skatteetaten for å hente ligningen. Se under punkt 6 i søknadsskjemaet.

http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/helse-%20og%20velferdsetaten%20%28HEV%29/Internett%20%28HEV%29/Dokumenter/Forenklet_sosialhjelp.pdf

Lenke til kommentar

Det som er "riktig" å gjøre juridisk sett er å gå til NAV og fortelle hele historien, men den biten om at du først brukte opp alle pengene og så fikk kvaler i etterkant kan bli vanskelig å svelge. Om du faktisk vil komme best ut av det ved å være ærlig er ikke sikkert.

 

Du har nok din egen magefølelse angående hva du bør gjøre. Selv ville jeg holdt kjeft om det hele, levd livet som før og håpet på det beste, og heller spilt dum om det skulle bli noen sak ut av det (spill på dine psykiske problemer, "det var jo penger jeg fikk av familien..." osv). Grunnen til det er at du allerede har vist grov uaktsomhet ved å bruke disse pengene som du visste var av interesse for NAV, så det er tvilsomt om konsekvensene av å melde fra om at du har brukt disse pengene vil få noe særlig mildere konsekvenser enn om NAV oppdager det for egen maskin. I og med pengene nå er borte vil det også være vanskeligere å oppdage at pengene noengang har eksistert enn om du hadde dem liggende på høyrentekonto, så det er absolutt en mulighet for at dette aldri vil bli et tema.

Lenke til kommentar

til ts: Hvis du ikke visste om kontoen med pengene så har jo du ikke gjort noe galt. Du har fylt ut søknadsskjemaet etter beste evne. Men jeg skulle jo tro at en konto du har med masse penger på kommer frem på selvangivelsen/ligningen og at du burde ha sett det der. Det kan være uaktsomt.

tror sjansen for at NAV finner ut av dette er tilnærmet null da de har utrolig mye annet å gjøre på og de har ingen mistanke mot deg som skulle rettferdiggjøre videre undersøkelser.

 

 

Du kan ikke skylde på sosialtjenesten for "dårlig research" -- eller forventer du at sosialtjenesten skal ringe rundt til alle landets banker og spørre om du tilfeldigvis har konti der (noe som vil stride mot taushetsplikten deres, fordi det avslører at du har søkt om sosiale ytelser)?

 

Når han søkte om sosialhjelp skrev han også under på at NAV kan innhente informasjon f.eks fra skatteetaten for å hente ligningen. Se under punkt 6 i søknadsskjemaet.

 

http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/helse-%20og%20velferdsetaten%20%28HEV%29/Internett%20%28HEV%29/Dokumenter/Forenklet_sosialhjelp.pdf

 

Problemet oppsto i det trådstarter oppdaget beløpet. Det ballet egentlig på seg når han bestemte seg for at det mest fornuftige var å kjøpe seg en datamaskin

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...