Gå til innhold

Vegas Pro 11.0 rendering - PC blacker


Anbefalte innlegg

Heisann kjære forum. Har et problem som jeg har slitt med og brukt flere titalls timer på å prøve å finne ut av, men med intet hell.

 

Enkelt forklart, PC-en min svartner under rendering i Sony Vegas Pro 11.0 (TRIALS).

 

Jeg har prøvd "alt" av informasjon som ligger ute på den store verdensveven, men har ikke klart å finne noen løsning.

 

Først litt info om PC-en jeg bruker:

  • HP EliteBook 8540p
  • Windows 7, 64-bit
  • 8,00 (7,86) GB RAM
  • Intel Core i5 CPU M540, 2.53GHz prosessor

 

Årsaken til problemet tror jeg jeg vet, men det kan godt hende jeg er på bærtur; idet jeg begynner renderingsprosessen øker prosessorbruken betraktelig. Fra en 1-20% når jeg redigerer til 85-98% når jeg begynner å rendere er vel ikke naturlig?

 

prosessor.jpg

 

Prosessoren skal takle Vegas Pro uten problem, på papiret vell og merke, så jeg skjønner ærlig talt ikke hva som forårsaker problemet!

 

Har også prøvd den enkle løsningen ved å regulere prioriteten og affiniteten, men det hjalp minimalt.

 

fors_k.jpg

 

Jeg har forsøkt på "dårligere" maskiner, og der fungerer det, selv om viften begynner å dure som et helvete. Dermed vet jeg at PC-en ikke egentlig skal ha noen problemer.

 

Jeg prøvde å rendre noen korte klipp (10 sek), og det fullførte, men det virket som om det var på bristepunktet.

 

Siden den klarer å rendre korte snutter, betyr det at maskinen på en eller annet måte "ikke klarer å holde ut" renderingsprosessen?

 

Jeg håper virkelig noen der ute har noen gode svar eller forslag. Dette begynner snart å ta meg på nervene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at du har prøvd det meste her, så mitt bidrag blir sikkert litt "platt" men jeg nevner det for det.

Du er sikker på at ikke CPU/GPU etc. blir for varm og kobler seg ut?

 

Har du sjekket temperaturen på CPU'er og GPU?

 

Så en annen kanskje like platt bidrag, men dog:

Jeg endret vertfall fra Software relatert (ett eller annet) til GPU styrt (ett eller annet) og da gikk det vertfall langt mer smooth hos meg.

 

kan hende du har prøvd dette, og ut fra det du skriver så ser det ut til at du har noenlunde snøring også, men noen ganger kan det enkle være det beste. har brent meg på det noen hundre ganger for å si det sån :)

Lenke til kommentar

Har du råfilene liggende på en enkelt katalog, eller plukker du dem fra forskjellige steder? Maskinen skal i prinsippet ikke ha noe som helst problem, den er sprekere enn Lenovoen som datteren min bruker, og den raser rendringene avgårde. Det var noen problemer til å begynne med, men de forsvant da jeg fikk henne til å samle råfilene i stedet for å plukke fra forskjellige steder og flere harddisker.

Lenke til kommentar

Jo høyere prosessforbruk jo bedre. Det er helt normalt, og hadde du IKKE fått så høyt forbruk så kunne det nok vært et problem.

 

Hadde f.eks prosessoren bare jobbet 10 %, ja så ville det betydd at effektiviteten hadde vært i bånn (mulig flaskehals), og du hadde hatt 90 % av prosessoren som du ikke får brukt, og følgelig ville det tatt 10 ganger lengre tid å rendre.

 

Det er stor forskjell på prosessbruk når du utfører noen enkle steg i et program, eller ikke bruker PCen (og maskinen helst skal være IDLE), til når du ønsker at maskinen skal belastes så tungt som overhode mulig (f.eks spill, rendering etc..)

 

Ville nok sjekket at grafikkort og prosessor ikke blir for varm. Er et typisk scenario når man belaster den så tungt.

 

 

Lenke til kommentar

Har du råfilene liggende på en enkelt katalog, eller plukker du dem fra forskjellige steder? Maskinen skal i prinsippet ikke ha noe som helst problem, den er sprekere enn Lenovoen som datteren min bruker, og den raser rendringene avgårde. Det var noen problemer til å begynne med, men de forsvant da jeg fikk henne til å samle råfilene i stedet for å plukke fra forskjellige steder og flere harddisker.

Hva slags specs er i grunn ikke så viktig.

Om det så skjer på en Pentium III, eller 12-kjerne Xeon. Førstnevnte vil bare bruke lengre tid på samme oppgave.

 

At maskinen er godt vedlikeholdt (fjernet støv blandt annet) kan derimot ha en vesentlig betydning for stabiliteten når maskinen belastes. Alternativt så kan det være potensiale for en garantisak om prosessor/grafikkprosessor ikke er stabil. Dette kan i alle fall testes men forskjellige syntetiske tester, som vil kunne belaste maskinen for å se om de samme problemene gjentar seg.

Lenke til kommentar

Enkelt forklart, PC-en min svartner under rendering i Sony Vegas Pro 11.0 (TRIALS).

 

  • HP EliteBook 8540p
  • Windows 7, 64-bit
  • 8,00 (7,86) GB RAM
  • Intel Core i5 CPU M540, 2.53GHz prosessor

viften begynner å dure som et helvete.

 

Jeg prøvde å rendre noen korte klipp (10 sek), og det fullførte, men det virket som om det var på bristepunktet.

 

Siden den klarer å rendre korte snutter, betyr det at maskinen på en eller annet måte "ikke klarer å holde ut" renderingsprosessen?

 

 

Hadde samme problem med HP ProBook - fikk skiftet viftesystemet - på garantien. End of Trouble ;)

Lenke til kommentar

Og det hjelper med renderinga?

 

Tok du av kjøleribba og satte den på igjen?

 

Ps: Et kjøleskap vil nok slite med å holde en PC kald over tid (verken kompressor eller kjøleløsningen er dimensjonert for selv små laster som en tyngre laptop), så for at det trikset skal funke så er man nok nødt til å ikke gjøre det i kortere tidsrom om gangen.

 

For ikke å snakke om at det vil oppstå en del kondens. Med litt uflaks så nøler ikke det med å ødelegge PCen. Enten umiddelbart via kortslutning, eller via korrosjon etter en liten stund. (og det gjør at garantien går rett verst) Ødelagt eller ei.

 

Bare så man er obs på risikoen. ;) (det er vel og merke ikke et problem å sette den inn i kjøleskapet, for det er først med en gang du åpner døra/tar den ut at det dannes kondens)

Lenke til kommentar

Jeg ble litt urolig med kondensen, men jeg tok en rask test, og konkluderte med at lufta som kommer ut av vifta er varmere enn i kjøleskapet. Etter rendringa slår jeg den av og setter den i boden (kjølig), og deretter i romtemp.

 

Funket det. NB: Rendrer kun én gang i uken.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt urolig med kondensen, men jeg tok en rask test, og konkluderte med at lufta som kommer ut av vifta er varmere enn i kjøleskapet. Etter rendringa slår jeg den av og setter den i boden (kjølig), og deretter i romtemp.

 

Funket det. NB: Rendrer kun én gang i uken.

Hehe, det er nok fysikalsk umulig at vifta er kaldere enn lufta i kjøleskapet, så det var nok ikke så alt for nødvendig. :p(ja, gitt at kjøleskapet er kaldere enn romtemp)

 

For kjøleren/lufta fra kjøleren i en laptop vil alltid være varmere enn omkringliggende temp, og det vil aldri danne seg kondens før du tar den fra kald omgivelse til varm. At du heller gikk sakte frem (via boden) var nok smart. :)

 

Men jeg ville nå uansett ha sendt den på garanti for å få utbedret problemet. Eller tatt saken i egne hender og kanskje byttet kjølepasta og sett at kjøleren sitter skikkelig, med skikkelig kontakt,som oftest er det største problemet om vi tar bort støv-faktoren.

Lenke til kommentar

Må først si at jeg har ingen peiling på Vegas, men jeg har fulgt mange diskusjoner rundt Rendering problemer for mange redigerings program i flere år.

 

Her er noen tips;

Sjekk på nett de ultimate Render settings for Vegas. Det kan være settings som øker render fart og minsker belastningen på PC betraktelig uten å miste kvalitet.

 

Optimaliser Win7 ved å slå av alle funksjoner som surrer å går i bakgrunnen når du render.

Rens maskinen med CCleaner inkludert Register og defragment HDD.

 

Sjekk at HP maskinen er satt opp med GPU aktiv og ikke bruker CPU/GPU Optimus settingen som kjører dedikert GPU inaktiv.

Her er noen tips fra en HP EliteBook 8540p test, bla ned til Performance; http://www.notebookcheck.net/Review-HP-EliteBook-8540p-Notebook.33098.0.html

 

Viktig; Five steps to GPU power in Vegas Pro 11

 

Raskere render tips uten å miste kvalitet;

 

 

http://youtu.be/O-mAwzIUpwg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det nok ikke belaste maskinen mindre i nevneverdig grad ved å rense maskinen, da programmet ønsker å ta i bruk de ressursjene som er mulig å hente. Men at det kan gå noe raskere er jo dog mulig, uten at jeg vil tro det utgjør store forskjellen på om maskinen klikker eller ei.

 

Å bruke GPUen i stede kan være et godt tips, men det kan også være en del av problemet. Hvis det viser seg at GPU-akselerasjonen (maskinvareakselerering) er aktivert og fungerer, så kan det hende det er GPUen som blir for varm. I et slikt tilfelle så vil det kunne gi mer stabilitet å faktisk deaktivere dette.

 

Men det går begge veier, og kan være stikk motsatt. Det kan hende det ikke er aktivert overhode, og at det er CPUen som blir for varm og klikker/skrur seg av. Da vil det være fordelaktig å aktivere GPU-akselerering. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk endelig maskinen til å funke uten bruk av kjøleskap, og funket bra.
Men de siste dagene har Vegas Pro sluttet å virke idet jeg renderer.
Sjekket litt rundt på nettet og videoene som er henvist til i denne tråden. Det så ut til å knirkefritt, men istedet for å slutte å virke så stopper den på en viss punkt, men "tid igjen" og "tid brukt" fortsetter å gå til det ene treffer null, og det andre går i evigheten.

 

Første feilmelding:5f1bgg.jpg

 

Slik ser det ut etter litt småjustering:
2zrnrsj.jpg

 

Hva nå....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...