Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Uføretrygdet og tjener minimalt. Hvordan låne til bolig?


Anbefalte innlegg

I stedet for at du planlegger filmkvelder med venner, kan du heller bruke den unyttige tiden på en betalt jobb, hvor du som uføretrygdet kan spe på inntekten, og dermed bli i stand til å spare enda mer, og få det du ønsker deg etter hvert.

Ok. Men jeg har ASD og har vansker med å forstå normale jobber fordi da må man snakke med folk man ikke kjenner og sånt. Jeg går på en tilrettelagt jobb der de gir meg max 6000 i måneden. Og det skal jeg bruke på mat og klær sier mamma. I tillegg har jeg restepenger fra min avdøde far som jeg trodde mamma kunne kjøpe bolig til meg med. Og jeg har en del penger over 50.000 kroner på en konto så jeg trodde jeg skulle hatt råd til å delbetale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ok. Men jeg har ASD og har vansker med å forstå normale jobber fordi da må man snakke med folk man ikke kjenner og sånt. Jeg går på en tilrettelagt jobb der de gir meg max 6000 i måneden. Og det skal jeg bruke på mat og klær sier mamma. I tillegg har jeg restepenger fra min avdøde far som jeg trodde mamma kunne kjøpe bolig til meg med. Og jeg har en del penger over 50.000 kroner på en konto så jeg trodde jeg skulle hatt råd til å delbetale.

 

Hvis du har hele 6000 å bruke på klær og mat, vet jeg at bare på den summen kan du spare 4000 i mnd. Man kan spise billig og "kjedelig" mat, og når det gjelder klær, ja så er det så mange muligheter for billige og til og med gratis klær, at der er det nesten ikke bruk for annet enn noen få kroner til eks. undertøy og sokker ol.

 

Så i løpet av bare ett år, kan du altså spare hele 48 000 kr, og det er vel ikke så gærnt ..?

Lenke til kommentar

TS: Hva med å ha en kombinert hjemmekino/stue? Er jo mye mer praktisk, enkelt og økonomisk.

Jeg mener, hvorfor ikke ha god lyd og bilde både til vanlig og når du ser film?

 

Btw: Hvorfor i en kjeller? filmrom fungerer i både i kjeller, loft og mellometasje.

Desutten er det mulig å ha flere rom i en etasje, altså ha en etasje som har et stort areal fremfor to etasjer med lite areal.

Lenke til kommentar

TS: Hva med å ha en kombinert hjemmekino/stue? Er jo mye mer praktisk, enkelt og økonomisk.

Jeg mener, hvorfor ikke ha god lyd og bilde både til vanlig og når du ser film?

 

Btw: Hvorfor i en kjeller? filmrom fungerer i både i kjeller, loft og mellometasje.

Desutten er det mulig å ha flere rom i en etasje, altså ha en etasje som har et stort areal fremfor to etasjer med lite areal.

Det var en god ide. Men i haugalandet det stedet jeg bor så er det ikke noen boliger som bare har en etasje, bare boligene som er festet til de andre boligene, som en skyskraper.

Lenke til kommentar

Fordi da kan jeg ha kjellerstue med hjemmekinoanlegg og et kontor og vaskerom.

 

Høres nesten ut som du mener det er en menneskerett å ha kontor, vaskerom og kino i en egen etasje... Selv jobber jeg, tjener helt greit - men har fortsatt verken hjemmekino eller vaskerom. Vaskemaskinen står i et egnet hjørne på badet. Hjemmekino er i form av en TV i stua. Kontor har jeg, men det er bare et ekstra soverom.

Endret av magnusalex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er virkelig prisene så høye i Haugelandet? Nå bor jeg rett ved Oslogrensa selv og her kan man bare drømme om to etasjer selv om man tjener en halv mill i året, men flytter man en halvtime lenger ut på landet er det fullt mulig å finne noe med 2 etasjer til under 2 mill hvis man ikke skal ha nyeste standard. Jeg skulle tro at det ville være bedre muligheter i området rundt Haugesund i så fall, men jeg regner med at du holder deg oppdatert på hva som kommer ut på Finn.no.

Lenke til kommentar

TS. Hvorfor diskutere, alt dette her. Med tanke på "tittlen" til tråden, er det vel bare å ta en tur innom banken og sjekke dine muligheter. :) De vurder din økonomi, ser på intekt og oppsparte midler og finner raskt ut hvor mye du kan låne, for å betjene lånet! Prisnivået på hus (i ditt område), er lite relevant hvis du ikke får lån!

 

Det hjelper ikke hva DU har lyst på, hvis du ikke kan betjene et stort nok lån! Kanskje du må fortstte å bo hjemme og spare mer penger. :) Men for andre i lignende situasjon, vil de kanskje aldri få et slikt lån! Og må nøye seg med å leie, en billig liten lelighet. Kanskje en såkalt "hybellelighet" og de er jo ofte i kjellere. :) Da kan du også bli berettiget Bostøtte, hvis inntekt er for lav.

Endret av geco5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

siden du får utføretrygd antar jeg du har en saksfører i kommunen/Nav. Om du eller moren din tar kontakt med de, kanskje de kan gi dere råd for å skaffe deg egen bolig. Du er ikke første personen i din situasjon som ønsker å skaffe egen bolig. Selv om vanlige lånemuligheter kanskje ikke gjelder for deg pga liten inntekt, er det andre muligheter. Sjekk for eksempel Husbanken. Nav kan hjelpe deg med det. Husbanken (husbanken.no) gir startlån og bostøtte til endel mennesker om du oppfyller visse vilkår. Uten at jeg er ekspert, ville jeg tro du kanskje kvalifiserer. Hør også om moren din kan være kausjonist eller medlåntaker om du har mulighet til å få vanlig lån.

 

Når det kommer til ønskene dine for bolig kan det hende du har litt store ønsker i forhold til det du har råd til, så det kan hende du må finne kompromiss. En leilighet til under to millioner har som oftest ikke eget vaskerom, men bad med plass til vaskemaskin og tørketrommel. Og om du ønsker kontor og filmrom kan du jo ha pult og bokhylle på soverommet ditt og en stue med blendegardin (sånn at det blir mørkt) og lydanlegg. Der kan du kanskje ha prosjektor også om du vil det i tillegg til tv. Lydanlegg med lange nok ledninger kan plasseres rundtom i stua. Så kan du ha ekstra puter som venner kan sitte på gulvet og se på film om sofaen ikke er stor. sånnsett kan du kanskje slippe unna med en leilighet med stue/kjøkken og et soverom som er en halv million billigere enn en med to soverom.

 

Men seriøst, sjekk ut Husbanken. De har hjulpet mange som ikke kan få lån i vanlige banker.

Endret av isergodt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

Hjemmekinoanlegget er umulig å sette opp i en vanlig stue?

Nekter vennene dine se på film i noe annet enn kjeller?

De nekter ikke det, men jeg lhadde likt å ha et eget filmrom.

 

Du kan enten:

- Få deg en jobb og kjøpe alt du ville likt å ha. Palass med egen brygge, dyr klokke, pen nese, skreddersydde dresser, privatfly, trofékoner og elskerinner. Eller ...

 

- Sette standarden på et nivå du har råd til. Inntil du får en jobb, kan du ikke regne med å bli formuende i form av egen bolig. Du bør heller være glad for at du bor i et land hvor det går an å få ting til å gå rundt selv om du ikke jobber.

 

Sorry for breaking the news.

Endret av Atmosphere
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...