Gå til innhold

Formula 1 2014!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

P1 og P2 er for meg mer interessante enn Q1-2-3. Martin Brundle og David Croft snakker mye om løst og fast rundt F1, politikken, teknologien og utviklingen.

 

For meg er det minst like spennende som å se 22 biler kjøre i kø i ring rundt en bane, og stort sett de eneste gangene det skjer en "forbikjøring" er når noen er i pitlane.

 

Pre-kval og pre-race er også litt sånn inside/behind the scenes program med mye bra.

 

Jeg bruker å se P1, P2, Pre-kval, Kval, Pre-race, Race og Post Race. Mye TV på løpshelger. :p

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Når det gjelder Ecclestone, lurer jeg litt på hvorfor HAN (eller selskapene hans) skal sitte igjen med så store overskudd, når en del av teamene ikke får mer enn smuler. Uten lagene som er med, har Ecclestone ikke noenting. Teamene burde få mer av inntektene, og det burde vært litt jevnere fordelt.

Lenke til kommentar

Det finnes en avtale, også kjent som "The Concorde Agreement", hvor teamene (muligens ikke alle, men kun de store som Ferrari, McLaren..) deler overskuddet av TV-inntekter o.l. Vet ikke om dette har noen som helst å gjøre med disse selskapene Ecclestone er involvert i eller oljefondet. Det er jo FOTA og FOA det er snakk om på Wikipedia vertfall.

 

Så noen får vertfall noe tilbake - kanskje ikke akkurat de teamene som trenger det mest men..

Lenke til kommentar

Ja, som sagt - teamene får en del tilbake, også som intekter fra TV-rettigheter (det er vel via FOM, om jeg ikke tar feil). En del av teamene får også noe tilbake i henhold til hvor de ender opp i konstruktørsmesterskapet. 1. plass får selvsagt mer enn andreplass, men forskjellene er VELDIG store. Fra 11. plass og nedover, er det ingen bonus for plassering. 10. plassen får €50-millioner. I tillegg får noen av de store teamene en ekstra bonus, fordi de anses som viktige for Formel 1 i sin helhet. Lagene tror jeg er Ferrari, Mercedes, McLaren og Lotus? Av denne potten får Ferrari mest, og det liker Mercedes spesielt dårlig, visstnok.

 

Altså, det er sikkert faktafeil i det jeg skriver, men det er vel grunnprinsippene i hvordan pengene fordeles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...