Gå til innhold

Kjøpe Windows 8 i utlandet, toll?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på newegg, men mange store selskaper i utlandet er tvunget til å kreve inn norsk moms i alle fall. Tollgebyr må du ikke betale på digitale kopier uansett.

 

Har du sjekket om du i det hele tatt får bestilt på newegg? Microsoft har de siste årene gjort det veldig vanskelig for f.eks oss norske å handle digitale kopier i USA. De har innført krav om at f.eks de ikke godtar annet enn USA adresser (om du kjøper i USA), samt de kun godtar kredittkort fra USA (og der funker f.eks ikke slike ferdigbetalte VISA kort).

 

Vet at Amazoon bl.a måtte endre rutinene rundt Microsoft produkter for et par år siden.

 

Blir spennende å høre om du faktisk får kjøpt fra Newegg, jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Og er $109 egentlig en så god pris? oppgraderingslisenser lå jo på noen hundrelapper, ihvertfal før

 

Trodde trådstarter listet opp Win8.1 Pro utgaven, og da hadde $109 (675 kroner) vært en grei pris mot de 2.000 kronene den koster i Norge.

Men når jeg ser nøye på det, så lister han den vanlige (core) versjonen av Windows 8.1, og den koster jo ca 900 kroner i Norge. Så vet ikke helt om jeg hadde giddet å styre en masse med falske adresser og muligens kredittkort trøbbel osv, for å spare 225 kroner.

Lenke til kommentar

Trodde trådstarter listet opp Win8.1 Pro utgaven, og da hadde $109 (675 kroner) vært en grei pris mot de 2.000 kronene den koster i Norge.

Men når jeg ser nøye på det, så lister han den vanlige (core) versjonen av Windows 8.1, og den koster jo ca 900 kroner i Norge. Så vet ikke helt om jeg hadde giddet å styre en masse med falske adresser og muligens kredittkort trøbbel osv, for å spare 225 kroner.

mhm, ja, kanskje det er det dem ligger på i dag, betalte vel selv 150 eller 250 per Pro oppgraderingslisens i starten, det er oppgradering, men som du sikkert vet vel så godt fungerer det tilnærmet like bra.
Lenke til kommentar

Det tilbudet du nevner ble avsluttet 31.januar 2013, så det er en stund siden man fikk tak i Windows 8 så billig. Nå må du betale 899 kroner for samme oppgradering.

Og av en eller annen merkelig grunn, selger de ikke oppgraderingsversjoner av Windows 8.1, bare OEM og fullversjonen.

Men siden fullversjonen av win8.1 koster 900 kroner, så ville det jo være dumt å kun spare 1 krone på å kjøpe oppgraderingsversjonen.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne ut hvor det er billigst å kjøpe Windows 8 og kunne gått tenkt meg bare å laste ned ISO filen og få en gyldig lisens. Det jeg lurer på er om jeg må betale moms og toll hvis jeg kjøper en nedlasting versjon?

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16832416786

Jeg kjøpte Windows 8 Pro på ebay av russer, fikk koden via epost. Spiller ingen rolle hvilket land man kjøper windows 8 i fordi man kan laste ned hvilket som helst språk gratis i 8 som man ikke kunne i win7.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Windows 8 Pro på ebay av russer, fikk koden via epost. Spiller ingen rolle hvilket land man kjøper windows 8 i fordi man kan laste ned hvilket som helst språk gratis i 8 som man ikke kunne i win7.

 

LOL :rofl: Å kjøpe Microsoft nøkler på ebay, er jo det samme som å kaste bort pengene. Vil påstå at det nesten 99% sikkert er en MSDN/Technet nøkkel du har kjøpt, og de blir alltid svartelistet etter en stund (siden det ikke er lov å selge MSDN/Technet nøkler). Så lykke til med det. ;)

 

Skal man kjøpe en digital kopi, bør man alltid kjøpe dette fra en 100% trygg kilde (altså Microsoft selv, eller partnere av Microsoft). Til og med fysiske kopier man kjøper på ebay er stort sett bare falske kopier, der nøkkelen stammer fra Technet/MSDN og som blir svartelistet etter en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på newegg, men mange store selskaper i utlandet er tvunget til å kreve inn norsk moms i alle fall. Tollgebyr må du ikke betale på digitale kopier uansett.

 

Har du sjekket om du i det hele tatt får bestilt på newegg? Microsoft har de siste årene gjort det veldig vanskelig for f.eks oss norske å handle digitale kopier i USA. De har innført krav om at f.eks de ikke godtar annet enn USA adresser (om du kjøper i USA), samt de kun godtar kredittkort fra USA (og der funker f.eks ikke slike ferdigbetalte VISA kort).

 

Vet at Amazoon bl.a måtte endre rutinene rundt Microsoft produkter for et par år siden.

 

Blir spennende å høre om du faktisk får kjøpt fra Newegg, jeg har mine tvil.

Nei har ikke prøvd.

 

Jeg syntes disse lisensene er litt dyre så jeg vil helst få det billigst mulig, men mulig det er like greit å bare kjøpe i Norge så slipper man noe tull.

 

Takk for mange bra svar!

Lenke til kommentar

 

LOL :rofl: Å kjøpe Microsoft nøkler på ebay, er jo det samme som å kaste bort pengene. Vil påstå at det nesten 99% sikkert er en MSDN/Technet nøkkel du har kjøpt, og de blir alltid svartelistet etter en stund (siden det ikke er lov å selge MSDN/Technet nøkler). Så lykke til med det. ;)

 

Skal man kjøpe en digital kopi, bør man alltid kjøpe dette fra en 100% trygg kilde (altså Microsoft selv, eller partnere av Microsoft). Til og med fysiske kopier man kjøper på ebay er stort sett bare falske kopier, der nøkkelen stammer fra Technet/MSDN og som blir svartelistet etter en stund.

Har hatt min aktivert siden juni, hvor lenge tror du den varer før den blir "blacklisted" da?

Lenke til kommentar

Har hatt min aktivert siden juni, hvor lenge tror du den varer før den blir "blacklisted" da?

 

Kan ta mange måneder før det skjer. Er det en selger som er "fornuftig" selger han bare hver lisens en gang, og da vil det nesten aldri oppdages, siden de som kjøper lisensene lett kan aktivere flere ganger (inntil 10) før nøkkelen stopper.

Men det er mye mer penger i å selge samme nøkkel minst 10 ganger, satse på at alle aktiverer bare en gang, og i det øyeblikket noen prøver å aktivere den 11 gangen totalt, og kanskje ringer Microsoft for å få hjelp (siden de har kjøpt en "lovlig" nøkkel) så begynner ballen å rulle.

 

Microsoft overvåker også hvor i verden nøkkelen aktiveres. Så om din nøkkel er en MSDN nøkkel, og den er solgt til mange, så kan den bli sperret om de oppdager at den er aktivert i Norge, Tyskland, USA, Sverige, Russland osv på ca samme tid.

 

Men igjen, om selgeren har vært litt smart, har han solgt til samme område.

 

Grunnen til at jeg sier at det er 99% sikkert at du har kjøpt en MSDN/Technet nøkkel, er fordi det ikke finnes noen mulighet for andre selskaper enn Microsoft selv, og noen få utvalgte store partnere (du snakker da Amazon, Newegg osv) til å selge digitale kopier av Windows. Så det går ikke an å få tak i nøkler å selge, om du ikke har kjøpt fra en av de store stedene. Og der er prisen såpass høy, at det ikke lønner seg for noen å kjøpe lisenser der for å selge dem videre.

Og kan ikke tenke meg at du har betalt mer enn $199 som Microsoft tar for en produktnøkkel til Win8(.1) Pro, har du betalt under $199, har jo selgeren tapt penger på deg, og hvem er interessert i slikt? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...