Gå til innhold

Inntekten ned 38% pga dagpenger, skal jeg ha samme skattetrekk?


Olgadolga

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt enkelt spørsmål tror jeg.

 

Jeg tjente 430.000 kr ifjor (2012) med tabelltrekk 7109 og 32% skattetrekk.

Nå er jeg nylig begynt på dagpenger og får 62% av det jeg tjente i 2012.

 

I brevet fra NAV hvor de godtar søknaden om dagpenger står det at jeg fortsatt har tabelltrekk 7109 og 32% i skattetrekk.

 

Er det riktig at jeg skal skatte like mye når jeg har gått ned 38% i inntekt? Det skurrer litt her.. Det virker ikke helt rettferdig å måtte ha samme skatteprosent når jeg er gått betydelig ned i inntekt.

 

Noen som har vært borti det her før? Det står nada om dette på Nav.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

 

MEN. En ting til..

I desember 2012 tok jeg et lån på 100.000. Dette ble av en eller annen grunn oppført som inntekt på selvangivelsen. Derfor står det at jeg har 430.000 kr i inntekt året 2012. Jeg tjente egentlig bare 330.000 kr. De 100.000 kr ble også oppført under gjeld. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ble oppført som inntekt og er redd det er skjedd en feil. Hadde jeg hatt 330.000 kr som inntekt ville jo utbetalingene fra nav vært mye mindre.

 

Jeg ser på skatteetaten at de krever at man sender inn dokumentasjon på gjeld/formue ved endring av skattekort.

Jeg er rett for at hvis jeg sender inn dokumentasjon at de vil gi NAV beskjed om dette og at jeg derfor får mindre ytelser fra NAV. :/

Lenke til kommentar

Falsk alarm!

 

Måtte inn å se på selvangivelsen igjen.. Har jo nesten skattet 100.000 av de 430.000 så ble litt forvirret bare. Gjelden min på 100.000 kr står også oppført under "Gjeld". Da skal det stemme ganske godt.

 

Ble bare redd ett øyeblikk der. Trodde ikke jeg hadde tjent så mye.. :p

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å få 5165 kr i uka fra NAV. Det vil vel si ca. 20.660 kr brutto i måneden.

 

20.660 kr * 12 mnd = 247.920 kr brutto utbetalt i 2014.

 

Så går jeg hit: http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2014

 

Da finner jeg ut at jeg skal betale 17% skatt i normalmåned. Dvs. at jeg får 17.143 kr netto utbetalt i måneden fra NAV.

 

 

Er jeg helt på jordet nå? Skatt og matematikk er virkelig ikke min sterkeste side.. :/

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på;

 

Ifølge siste lønnslippen min så har jeg tjent 465.000 kr brutto i 2013.

Hvis jeg hadde gått ETTER nyttår til NAV og spurt om dagpenger, ville ikke jeg fått mere utbetalt i 2014?

Sjekk dette regnestykket!

 

465.000 * 62,4 / 100 = 290.160 kr brutto utbetalt fra Nav.

Jeg vil nå tjene 19.282 kr i måneden med 20% skattetrekk.

Jeg hadde med andre ord tjent 2139 kr i måneden MER ved å søke om dagpenger ETTER nyttår.

 

 

Igjen, jeg aner ikke om jeg er på blåbærtur.. Vensligst bekreft eller avkreft om jeg er helt idiot nå! :(

Endret av Olgadolga
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på;

 

Ifølge siste lønnslippen min så har jeg tjent 465.000 kr brutto i 2013.

Hvis jeg hadde gått ETTER nyttår til NAV og spurt om dagpenger, ville ikke jeg fått mere utbetalt i 2014?

Sjekk dette regnestykket!

 

465.000 * 62,4 / 100 = 290.160 kr brutto utbetalt fra Nav.

Jeg vil nå tjene 19.282 kr i måneden med 20% skattetrekk.

Jeg hadde med andre ord tjent 2139 kr i måneden MER ved å søke om dagpenger ETTER nyttår.

 

 

Igjen, jeg aner ikke om jeg er på blåbærtur.. Vensligst bekreft eller avkreft om jeg er helt idiot nå! :(

 

Dersom du hadde mye høyere inntekt i 2013 enn forgående år stemmer nok dette. Gå på NAV kontoret og hør om det er noen muligheter for å få 2013 grunnlaget inn i dagpengegrunnlaget dit.

 

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å uttale meg, men det ser ut som du er inne på noe.

La være å send meldekort neste gang, da mister du dagpengene. Så søker du bare om dagpenger pånytt i år 2014. Profit!

 

Jeg tror ikke det nødvendigvis er så enkelt, det er bedre han kontakter NAV kontoret og spør om dette hvilke muligheter han har.

 

Nå vet jeg ikke når dagpengene dine er innvilget fra, men dersom du har krav på dagpenger for f.eks halve desember utgjør dette ca 10000 kr, for å tjene inn dette ved ny dagpengesats må du gå ledig i over 5 måneder før du tjener på å gå uten dagpenger i desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det du får utbetalt i dagpenger trekkes i skatt av tabellen 7109, og ikke prosent-biten. Om du jobber ekstra utover dette, så vil det trekkes 32% av denne summen.

 

Tabell 7109 finner du her:
https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk?maalform=B&opprinnelse=skatteetaten.no&modus=senere&aar=1&tabellnummer=7109&tabelltype=0&trekkgrunnlag=0&trekkperiode=1&lenke=utskrift&sideId=sideIdHelTabell&sideNrNySide=1

 

Som du ser vil du få et helt korrekt skattetrekk av dagpengene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagpenger beregnes etter det siste avsluttede kalenderår før du søkte stønad. Du søkte i 2013, derfor har ikke de blitt beregnet etter 2013 inntekten din.

 

Hvis du vil ha med 2013 inntekten må du si i fra deg dagpenger i 12 uker for deretter å søke gjenopptakelse og ny beregning. Merk da at de 12 ukene vil inngå i din totale stønadstid.

 

Folketrygloven §§4-11 og 4-16 regulerer dette.

 

Når det gjelder tabelltrekk vil trekket reguleres etter den inntekt du har, hva som skal trekkes kan du se på den enkelte tabell.

 

Får du bi- arbeid må du skatte etter del 2, dvs. prosent, på bi-arbeidet. Du må også føre timer på meldekortet de dagene du arbeider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til, hadde du krav på høye reisefradrag/diet osv. så faller disse vekk når du blir arbeidsledig. Eller andre negative kostnader knyttet til inntektens ervervelse.(dvs. berettiget skattefradrag)

 

 

I så tilfelle kan skatte-% holde seg ca. lik som før, alt ettersom.

 

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...