Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke ta livet ditt!


heblilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til mitt innlegg var å ikke å være morsom. Men jeg leste at postede innlegg fra suicidale brukere blir slettet av redaksjonen. De suicidale blir i stedet henvist til hjelpeapparatet. Det forstår jeg selvfølgelig. Det er sterk kost. Ikke for hvermannsen. Men hør på Mark Henick. Han vet hva han snakker om.

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

Grunnen til mitt innlegg var å ikke å være morsom. Men jeg leste at postede innlegg fra suicidale brukere blir slettet av redaksjonen. De suicidale blir i stedet henvist til hjelpeapparatet. Det forstår jeg selvfølgelig. Det er sterk kost. Ikke for hvermannsen. Men hør på Mark Henick. Han vet hva han snakker om.

Mhm, det høres rart ut, trodde forumet ble drevet med stor grad av ytringsfrihet.

Kan redaksjonen bekrefte at det ikke er lov å lage tråder om selvmord?

 

Jeg vil gjerne høre fra dem som eventuelt har tatt livet sitt også

lykke til med det :p
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at TS bare vil ofre en tanke for dem som ikke har det så bra i og med at julen kan være en tung tid for noen når det er mye følelser ute og går, og ønsker å gi disse en liten oppmerksomhet, slik at de ikke henger seg utenfor verandaen som folk sier. Jeg synes det er et bra initiativ, la oss ikke trolle bort tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mhm, det høres rart ut, trodde forumet ble drevet med stor grad av ytringsfrihet.

Kan redaksjonen bekrefte at det ikke er lov å lage tråder om selvmord?

 

lykke til med det :p

 

Det finnes ingen lover mot å åpne en tråd hvor man diskuterer selvmord, men når vi mistenker at en bruker ønsker å ta livet sitt er det vår plikt å henvise til profesjonelt hjelpeapparat og stenge tråden basert på de retningslinjer vi har.

 

Vil poste en slik melding i denne tråden som et eksempel.

Gjennom dialog med SSFF, Seksjon for selvmordsforskning og forebygging, har vi fått råd om hvordan vi skal behandle innlegg fra forumbrukere som vurderer selvmord.

 

Tråden blir derfor stengt og vi henviser den eller de som måtte ha reelle tanker om dette, til profesjonell hjelp. Forumbrukerne her inne har ikke nødvendigvis nok kunnskap og forutsetning til å takle en situasjon som dette.

 

Det finnes dyktige folk der ute som kan hjelpe deg med den slags tanker. Vi oppfordrer deg på det sterkeste til å ta kontakt med en av disse for en prat. Du kan også ta kontakt anonymt på nettet gjennom nettsidene til Kirkens SOS.

 

Kriseinformasjon i nødstilfelle

 

Krisetelefonen til Kirkens SOS i Norge: 815 33 300 (Teksttelefonen for døve tlf. 55 32 56 97)

Kirkens SOS Chat (åpningstid mandag til fredag 18:30-22:30)

 

Om noen har spørsmål eller kommentarer så ta gjerne kontakt med meg, eller andre i moderatorlaget til diskusjon.no, over personlig melding.

 

 

Til slutt en liten advarsel :

 

Ikke glem at vi skriver i Helse delen av forumet, her har vi litt kraftigere krav til det man poster selv , man må huske på at man bør være føre var når man svarer siden man aldri vet hva som er på den andre siden av dataskjermen.

 

Med andre ord så kreves det at man er seriøs i det man skriver, selv om man kan oppfatte emnet man diskuterer i som lite seriøst , det kan hende at man har en bruker i en vanskelig livssituasjon og man kan ende opp med å gjøre vondt verre ved å gi et "tullesvar" eller et råd som er ment som en "morsomhet".

 

 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dessverre. Sånn er det. Som om det å ville dø var en kriminell tanke. Det er noe dobbeltmoralsk i dette. Alt snakket om at det er viktig å ha åpenhet om psykisk helseproblematikk, men de som har det verst, får ikke komme til orde. Ofte tør de ikke engang snakke til sin nærmeste familie om det, av frykt for reaksjonene deres.

Ja,ja. ting tar tid. :dontgetit:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre. Sånn er det. Som om det å ville dø var en kriminell tanke. Det er noe dobbeltmoralsk i dette. Alt snakket om at det er viktig å ha åpenhet om psykisk helseproblematikk, men de som har det verst, får ikke komme til orde. Ofte tør de ikke engang snakke til sin nærmeste familie om det, av frykt for reaksjonene deres.

Ja,ja. ting tar tid. :dontgetit:

 

Som sagt, vi har rådført oss med helsetjenesten og det er på grunnlag av nettopp dette at vi stenger en tråd når vi har mistanke om at en person er ute etter å ta livet sitt , du kan jo ta en titt på noen av svarene denne tråden allerede har fått så forstår du kanskje hvorfor vi gjør dette.

Det finnes selvsagt mange kompetente personer på nett som kan gi gode råd, dessverre så er det sånn at man ofte ender opp med 10 gale svar for hvert seriøst svar man får, noe som til syvende og sist kan ha en katastrofal innvirkning på vedkommende som sitter og vurderer å ta livet sitt.

Da er det langt bedre at han får vite hvilke telefoner han kan ringe og som kan rådføre innenfor selvmordstanker.

 

Jeg liker ikke å stenge en tråd når jeg vet at personen bak den har slike tanker, men forhåpentligvis så hjelper andre tråder som er tilgjengelig her på forumet som "deppetråden" og andre tråder der man gir gode råd og hjelp til å takle vanskelige livssituasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne høre fra dem som eventuelt har tatt livet sitt også, slik at vi ikke bare hører fra dem som ikke gjør det.

 

Det er ikke umulig.... forresten er det ikke-inkluderende arbeidslivet noe som gjør livet enda vanskeligere å leve.

 

Tamara Laroux Shot Herself, & Went to Hell, Then to Heaven and BACK!!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...