Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsoppsigelse, siste dag 25.des?


Ravusy

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass har alle de ansatte blitt sagt opp etter store uenigheter med eier av selskapet.

 

Vi fikk oppsigelsene 25.nov. I min oppsigelse står det at 25.des er siste arbeidsdag selv om oppsigelsestiden (1mnd) løper fra 1.des. Selv har jeg ikke lyst til å jobbe en dag ekstra for han idioten av en eier, vil siste arbeidsdag 25.des kunne ansees som gyldig avtale ettersom jeg ikke har klaget på oppsigelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 


Hei.
Som arbeidstaker kjenner til, så har vi problemer med bemanning grunnet sykdom. I slike tilfeller kan du da pålegges ekstra vakter. Du er derfor pålagt å møte lørdag 28 desember.
Videre har det vært tvil i varighet av kontrakt. I innledende del av oppsigelsebrevet står det tydelig: Oppsigelsetid er 1 mnd, regnet fra den første dato i kommende måned. Dette mener vi er lett forståelig og følger arbeidstilsynets normer. Dessverre så står det feil dato for fratredelse(25 desember). Arbeidstakers timeplan har i mange uker vært kjent, gjennom nettsiden www.shiftplanning.com. Arbeidstaker har stått på vakter helt ut året, det er også her ingen tvil om at han måtte jobbe.
Arbeidstaker har selv bekreftet at kontrakten utløper 1. januar( se vedlegg podio.com), derav er han også pliktet å møte på de vaktene som er satt opp ut året.
Vi forventer at arbeidstaker møter på jobb som avtalt. Hvis arbeidstaker unnlater å møte, bør han være oppmerksom på at:
1. Nav kan innskrenke dagpenger, nødpenger o.l. samt kreve tilbake ev. støttepenger som allerede har vært utbetalt. Vi anbefaler arbeidstaker å undersøke dette nærmere.
2. XXXXXXXXX AS vil kreve erstatning for tapt arbeidsinntekt pålydende minimum 5000kr pr. dag samt advokatkostnader.
Arbeidstaker skal gi beskjed om han møter på jobb, senest 26 desember.
Mvh

Styreleder

 

Noen tips om hva jeg skal gjøre?

 

Lørdag 28. Desember ble jeg oppsatt på i forrige uke uten min viten, til vanlig jobber lørdag hver 3. uke i måneden, egentlig skulle jeg ha jobbet lørdag 21. desember, men den hadde han fjernet.

 

Jeg mener det i strid med AML §10-3 om at endring i arbeidplan skal senest meldes i fra 2 uker i forveien.

Lenke til kommentar

Men vil det ikke være sånn at det som evt står i oppsigelsen overstyrer annet? Det står jo at siste dag er 25.12., som sikkert var siste arbeidsdag før skiftplanen evt. ble endret?

Skulle tro at en slik skriftlig avtale overstyrer annet - håper noen lærde kan bekrefte eller avkrefte det :-)

 

Men, tiden tatt i betraktning kan jo kanskje det enkleste være å møte på jobb. Men om du skulle bli syk denne dagen kan man vel bruke egenmelding i oppsigelsestida - eller få en sykemelding om arbeidstaker krever?

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting til: En arbeidstaker kan vel fritas fra pålagt (ekstra)arbrid dersom sosiale grunner tilsier det?

Hvis jeg har forstått det rett fikk du vite at du må jobbe den 28. etter du fikk oppsigelsen? Du kan jo ha lagt planer om å reise bort på besøk all den tid du visste at 25. desember var siste arbeidsdag?

Lenke til kommentar

Realitetene her er nok som Herr Brun er inne på at det kan være vanskelig å ta kampen. Er du den eneste som har kommet opp i denne situasjonen?

 

Hvilken bransje er dette? Det eneste som har framkommet i denne tråden er at arbeidsgiver krever at du møter opp den 28.12...

 

Har det forekommet tidligere at du har måttet jobbe utenom oppsatte vakter på kort varsel? I så fall - gitt at du ikke hadde fått oppsigelse - avviker måten du blir innkalt til jobb på denne gangen?

Lenke til kommentar

dsgf:

Det er jeg og tre andre + daglig leder som sa opp selv like etter at vi fikk oppsigelsen. Det var jeg som var mest høylytt mot eier/styreleder etter at lørdagen ble endret, for jeg hadde planer den dagen.

 

PC/mobil-fiksing.

 

Forrige gang ble jeg spurt om jeg kunne jobbe, noe jeg kunne si ja/nei til, men da var det daglig leder spurte og ikke denne psykopatiske egoisten av en eier/styreleder.

 

 

 

Litt hell i uhell, så har jeg blitt syk nå, influensa ellerno, får håpe sykdommen var til lørdag.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Mailen jeg fikk sist etter at jeg hadde sendt han bilde av sykemeldingen igår:

 


Hei. Jeg kommer til å bestride denne sykemeld ifølge folketrygdloven paragraf 8-4, da jeg kan dokumentere at det finnes andre årsaker bak sykemeld. Du vil høre fra Nav og jurist. Vi anbefaler at arbeidstaker møter på jobb mandag og tirsdag påfølgende uke.
Mvh
Xxxxxx Xxxxxxxx

Xxxxxxxxxxx AS

 

Det finnes vist ingen grenser for hva han prøver seg på. I tillegg ville han ha alle delene av sykemeldingen, noe han ikke krav på. Hos legen fikk jeg påvist CRP på 77 mg/L, så det er lite han kan stille opp med.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Mailen jeg fikk sist etter at jeg hadde sendt han bilde av sykemeldingen igår:

 

 

Det finnes vist ingen grenser for hva han prøver seg på. I tillegg ville han ha alle delene av sykemeldingen, noe han ikke krav på. Hos legen fikk jeg påvist CRP på 77 mg/L, så det er lite han kan stille opp med.

Jeg kan ikke tro at han kan komme noen vei med dette. Og det tror jeg han vet også, og at han rett og slett bare prøver seg.

 

Men jeg er ikke jurist, så det er opp til deg hva du gjør.

 

Uansett, for en idiot. Egentlig bra for deg at du ikke skal jobbe for han mer.

Lenke til kommentar

Mailen jeg fikk sist etter at jeg hadde sendt han bilde av sykemeldingen igår:

 

 

Det finnes vist ingen grenser for hva han prøver seg på. I tillegg ville han ha alle delene av sykemeldingen, noe han ikke krav på. Hos legen fikk jeg påvist CRP på 77 mg/L, så det er lite han kan stille opp med.

 

"Dersom den ansatte mener beslutningen ikke er rett, må vedkommende selv henvende seg til NAV kontoret og be om en vurdering fra dem. Det hender NAV kommer til en annen konklusjon enn arbeidsgiver, og vil i så fall utbetale sykepengene og kreve refusjon fra arbeidsgiver (Jfr. Folketrygdloven § 8-22). NAV sin konklusjon kan bero på at de har tilgang til andre opplysninger enn arbeidsgiver, noe som kan påvirke avgjørelsen."

 

https://www.nav.no/Lokalt/Rogaland/NAV+Arbeidslivssenter/%C3%85+bestride+en+sykemelding.312250.cms

Lenke til kommentar

Mailen jeg fikk sist etter at jeg hadde sendt han bilde av sykemeldingen igår:

 

 

Det finnes vist ingen grenser for hva han prøver seg på. I tillegg ville han ha alle delene av sykemeldingen, noe han ikke krav på. Hos legen fikk jeg påvist CRP på 77 mg/L, så det er lite han kan stille opp med.

Send kopi av blodprøven og spør om han ikke skal anklage legen for dokumentfalsk. Mulig det stopper kjeften hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...