Gå til innhold

[Løst] CPU kjøler - stillegående/vifteløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ikke Noiseblocker eLoop viftene det er snakket om over 2 sider nå, i den testen, så ser ikke hvordan det er relevant!

http://img87.imageshack.us/img87/9652/fantable124.png Ren utklassering

Edit: GT ved 30 cfm har 39 db i støy. Noiceblockers har 47. Dvs en dobling av opplevd støynivå.

 

Du ser hvordan tyskerne har mercedez, en bil som går over 700 000 km uten store problemer. De lagerogså gode hifter som kan sammenlignes. Se på japaneserenes toyota, går toppen 300 000 før et eller annet drastisk skjer...

Jeg aner ikke hvilken verden du lever i, men det bilmerket med færrest feil er Honda, etterfulgt av Toyota på andreplass. Videre er det japanske biler som er kjent for å leve evig hvis de ikke ruster bort, ikke tyske.

For ikke å snakke om at eiere av tyske biler er ofte på verksted, slikt blir det penger av.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

http://img87.imageshack.us/img87/9652/fantable124.png Ren utklassering

Edit: GT ved 30 cfm har 39 db i støy. Noiceblockers har 47. Dvs en dobling av opplevd støynivå.

 

Jeg aner ikke hvilken verden du lever i, men det bilmerket med færrest feil er Honda, etterfulgt av Toyota på andreplass. Videre er det japanske biler som er kjent for å leve evig hvis de ikke ruster bort, ikke tyske.

For ikke å snakke om at eiere av tyske biler er ofte på verksted, slikt blir det penger av.

Jasså?

Jeg ser fortsatt ikke noen Noiseblocker eLoop vifter! Det blir som å si at Corsair SP og AF er det samme!

Lenke til kommentar

Jasså?

Jeg ser fortsatt ikke noen Noiseblocker eLoop vifter! Det blir som å si at Corsair SP og AF er det samme!

Så utifra tester på over 60 vifter, hvor ingen vifte er i nærheten av GT ap15 i ytelse vs støy, så ser du ingen grunn til å tro at de faktisk er noe av det beste som er på markedet til radiatorer?

 

Såvidt jeg ser er det ingen grunn til å tro at eLoop viftene er bedre inntil det motsatte er bevist. En ting er støy på x rpm, noe som er mere interessant er støy vs ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så utifra tester på over 60 vifter, hvor ingen vifte er i nærheten av GT ap15 i ytelse vs støy, så ser du ingen grunn til å tro at de faktisk er noe av det beste som er på markedet til radiatorer?

 

Såvidt jeg ser er det ingen grunn til å tro at eLoop viftene er bedre inntil det motsatte er bevist. En ting er støy på x rpm, noe som er mere interessant er støy vs ytelse.

Jeg påstår ikke det, jeg sier at det er en mulighet!

Uskyldig inntil det motsatte er bevist...

Det jeg også mener er at de ser mye penere ut, gir mindre vibrasjoner og totalt sett som er produkt er det i alle fall det JEG ville ha valgt, med mindre du ser kun på pris!

Lenke til kommentar

Det viktigste slik jeg ser det er følgende:

 

Flytter luft pr rotasjon mer enn andre.

Er mer stillegående pr RPM enn andre.

Billigere enn de andre, inkludert de to første kriteriene.

 

Nå spiller ikke pris nødvendigvis så stor rolle her da jeg kun er ute etter de beste eller mest fornuftige for meg.

 

Men det er et godt poeng at noen vil ha utseendet med seg. Da jeg hadde vindu på kabinettet mitt, var jeg opptatt av det estetiske. Det er ikke så viktig nå da alt uansett er skjult.

 

Videre er det sånn at ikke alle oppfatter støy på lik linje. Enkelte nå til dags har tilbringet så mange timer på promperommet hos ho mor med headsett som dundrer lyd ut av seg og derfor ikke hører like godt eller er like sensitive for lyd som kanskje andre. Evnt, du er gammel og grå og derfor ikke hører noe uansett.

 

Jeg er, høyst personlig såklart, meget var for lyder og bryr meg mest om at det er stillegående samt at jeg kan sove godt på natta når jeg vet at lufta blir dyttet ut av kabinettet.

 

Det er snakk om 3 kabinettvifter som skal gjøre jobben i mitt Fractal Design R3. Dette for å kjøle ned diskene i front samt en bak som drar ut. Det er vurdert fra min side å ikke ha CPU vifte i det hele tatt om kabinettviftene gjør jobben.

 

Skjermkortet er lost case. Jeg kjører ikke på med en ny vifte her pga alderen til skjermkortet og siden jeg sjeldent eller aldri gamer, så kan jeg vurdere noe uten vifte. Viktigste er at jeg kan få bilde ut via HDMI kabel og at det flyter godt. (det er noget sårt å ikke ha et skjermkort som duger den dagen man vil game...)

 

Videre byttet jeg ut min defekte Corsair CX600 med en Corsair RM650. Det er kanskje det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Vifta går ikke rundt engang. Meget fornøyd.

 

Da gjenstår jeg kun med kabinettvifter og EVNT en CPU vifte bare for å toppe hele gleden.

Setter umåtelig stor pris på tilbakemeldingene her og at debatten er varm. Engasjementet viser bare at det er mange der ute med gode kunnskaper og egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Utseende skal jeg ikke si noe imot. Finnes mange vifter som er penere :tease:

Pris bryr jeg meg ikke veldig om når jeg kjøper vifter, men ytelse derimot..

Sier bare at det folk tror yter best sjeldent stemmer når det kommer til vannkjøling. Grunnen er dette http://martinsliquidlab.org/2013/02/18/why-static-pressure-max-flow-specs-are-poor-measures-of-fan-performance/

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Snip

For deg er nok Noctua, evnt Noiseblocker det riktige valget, evnt. en GenteTyphoon på CPU kjøleren (212 Evo er som nevnt tidligere flott!)

For FGF er nok Noiseblocker det beste valget, da de er bra, ser bra ut, og har "hele pakken" Noe som er nødvendig med mindre du har alt annet liggende...

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til kabinett så er noctua flotte vifter hvis fargen ikke plager deg. Du skal ikke overklokke, stemmer? I så fall så kjøp hyper evo 212 til 250 kr og bare bruk den slik den er. Burde være mer enn stille nok.

 

Er den jeg har på CPU'en pr i dag. Skal vel egentlig ikke klage på det. Tror ikke det er den jeg hører noe særlig. Kabinett viftene til Fractal er jeg litt usikre på, men siden jeg må ha en ny i front uansett, så kan jeg like greit kjøpe 3.

 

Gentle Typhoon ser unektelig bra ut, disse Cougar har jeg ikke sett så mye til før.

Lenke til kommentar

 

Er den jeg har på CPU'en pr i dag. Skal vel egentlig ikke klage på det. Tror ikke det er den jeg hører noe særlig. Kabinett viftene til Fractal er jeg litt usikre på, men siden jeg må ha en ny i front uansett, så kan jeg like greit kjøpe 3.

 

Gentle Typhoon ser unektelig bra ut, disse Cougar har jeg ikke sett så mye til før.

Jeg nekter! :p

Neida, de er OK, men ikke noe mer...

Men dersom du ikke har sidevindu, smell en på 212en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...