Gå til innhold

[Løst] CPU kjøler - stillegående/vifteløs


Anbefalte innlegg

http://cdon.no/elektronikk/noctua/noctua-nf-s12b-flx-120mmflakt-1200-900-600rpm-p11321378?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Noctua+NF-S12B+FLX+120mmfläkt,+1200/900/600rpm&utm_content=11321378&utm_campaign=prisjakt_no_Cooling+Components sjekk denne f.eks vs Corsair sine vifter. Både hvor mye luft den flytter og til hvilket støynivå. Greit at ikke alle liker fargen, men har en kabinett uten vindu spiller den nå vel ingen rolle? Da hadde jeg heller byttet kabinett.. Har også datamaskinen på stua, men har også vindu i kabinettet, men hos meg passer de faktisk inn. Men valgte disse viftene pga en ting: hvor mye luft de kunne flytte til lavest mulig støynivå? og der er ikke Corsair viftene så gode. Jeg syns det er verdt å betale noen kroner mer for gode vifter.

 

Skjønner at Noctua fargen ikke er for alle, men det finnes bedre alternativer enn Corsair... Som blant annet NoiseBlocker.

den viften der kan ikke brukes på cpu, med mye ytelse, eller en radiaror. Den viften er for kabinett...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farger spiller ingen rolle, det skal som sagt inn i et Fractal Design R3 kabinett og de vil ikke synes. Absolutt et viktig poeng hvor mye luft de dytter pr minutt på minst mulig rotasjoner.

 

Noctua har jeg sett en del på og husker jeg ikke feil er de veldig gode.

 

For cpu er jeg litt mer i tvil hva jeg skal ha, men skal se grundigere på alle forslagene her.

Lenke til kommentar

Yupp. Men til dere som sier at de corsairene er dårlige. De er ikke dårlige! Bare pga specs betyr det ikke at de suger...

Corsair viftene er ikke direkte elendige, de er bedre enn en del andre vifter på markedet. Det kommer an på hva en trenger og hvor kresen en er til støy. Jeg som har datamaskinen i stuen er kresen på hva jeg kjøper, og vil ha så mye ytelse som mulig, til så lite støynivå som mulig.

 

Har også sett på denne til skjermkortet mitt. Jeg kommer ikke til å oppgradere maskinen før den ryker og alt dette her funker ypperlig til mediabruk i stua. Grunnen til å være så hardcore på støy er for å holde madamen fornøyd og jeg selv ikke liker støy noe særlig...

 

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-twin-turbo-ii.html

 

Og kombinerer bytte av kjøler/vifte på GPU samt CPU og kabinett. Kan ikke si jeg er meget imponert over Fractal Design sine egne vifter i dette kabinettet, men mulig jeg er litt for sær også.

 

Skjønner dere godt. Har hatt 6870 kort selv også. En ting å tenke på er om det er verdt å betale 400kr for en kjøler til det skjermkortet. Ville kanskje heller ha sett om jeg hadde funnet meg ett brukt kort på finn.no. Ett Asus gtx dcuii kort av noe slag eller noe lignende

Endret av otl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvilken vifte anbefaker du herfra til kabinett og radiator? http://www.dustinhome.no/xgroup/21840/vifter/

Alle sier nå Dustinhome er så rimelige så er vel bare å klemme til med det en ønsker seg :p

Nå handler jeg nesten kun hos Mpx.no. Selv har jeg handlet mye der, men har ingen problemer med å handle vifter ett annet sted. Så vil nå fortsatt anbefale det samme, så får en fritt velge om en absolutt må låse seg til Dustin eller ei

Lenke til kommentar
Får jeg gjort noe skikkelig med overclock her??
Lenke til kommentar

:)

 

Får jeg gjort noe skikkelig med overclock her??

Det kommer an på chippen du har!

Custom WC er mye bedre...

Lenke til kommentar

SilentPCreview er min go-to side når det kommer til støyrelaterte "problemer" i PCen.

 

SilentPCreview har i en årrekke hatt Nexus Real Silent som sin referansemodell, selv om den begynner å få noen år på baken nå. Den har i ettertid blitt forbigått av vifter som Scythe Gentle Typhoon AP11/AP13, Noiseblocker (Multiframe S1 og eLoop B12-2), Thermalright TY143/TY150, etc.

 

Noctua og Corsair flyr dessverre på hype- og fanboy-bølgen. Misforstå meg rett, begge produserer gode vifter, men de er sjelden, om aldri, de ubestridte ènerne, slik prisene skulle tilsi.

 

Om det var opp til meg, og jeg skulle kjøpt ny CPU-kjøler og vifter i dag, ville jeg gått for en Thermalright Archon. Da får du med to vifter du ikke trenger å bytte ut (ekstra kostnad), samt Schyte Gentle Typhoon AP11 (800rpm) vifter til inntak og utblås.

 

Tro meg, jeg har prøvd det meste. Noctua NH-D14, U12P, Corsair H80, Noiseblocker Multiframe S2, PS, you name it...

 

Fant til slutt ut at Gentle Typhoon viftene er de beste når det kommer til lydløse vifter (Corsair taper f.eks med 3-5 grader kontra Schyte i denne testen).

 

Når det gjelder snurredisker, som er den værste støykilden i en stillegående stasjonær PC, er det lite å gjøre, annet enn å sette dem over i en server du kan plassere i et annet rom. Alternativt en NAS som også plasseres i et annet rom.

Sist jeg sjekket var det WD Red diskene som var mest stillegående, men det begynner å bli en stund siden jeg leste om harddisker.

 

Summa sumarum, du gjør ikke noen dårlige kjøp om du velger Corsair, men vil du ha den desidert beste 120mm vifta velger du Gentle Typhoon (800 eller 1150rpm versjonene). Med en gang du pakker dem opp kjenner du at det er japansk kvalitet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SilentPCreview er min go-to side når det kommer til støyrelaterte "problemer" i PCen.

 

SilentPCreview har i en årrekke hatt Nexus Real Silent som sin referansemodell, selv om den begynner å få noen år på baken nå. Den har i ettertid blitt forbigått av vifter som Scythe Gentle Typhoon AP11/AP13, Noiseblocker (Multiframe S1 og eLoop B12-2), Thermalright TY143/TY150, etc.

 

Noctua og Corsair flyr dessverre på hype- og fanboy-bølgen. Misforstå meg rett, begge produserer gode vifter, men de er sjelden, om aldri, de ubestridte ènerne, slik prisene skulle tilsi.

 

Om det var opp til meg, og jeg skulle kjøpt ny CPU-kjøler og vifter i dag, ville jeg gått for en Thermalright Archon. Da får du med to vifter du ikke trenger å bytte ut (ekstra kostnad), samt Schyte Gentle Typhoon AP11 (800rpm) vifter til inntak og utblås.

 

Tro meg, jeg har prøvd det meste. Noctua NH-D14, U12P, Corsair H80, Noiseblocker Multiframe S2, PS, you name it...

 

Fant til slutt ut at Gentle Typhoon viftene er de beste når det kommer til lydløse vifter (Corsair taper f.eks med 3-5 grader kontra Schyte i denne testen).

 

Når det gjelder snurredisker, som er den værste støykilden i en stillegående stasjonær PC, er det lite å gjøre, annet enn å sette dem over i en server du kan plassere i et annet rom. Alternativt en NAS som også plasseres i et annet rom.

Sist jeg sjekket var det WD Red diskene som var mest stillegående, men det begynner å bli en stund siden jeg leste om harddisker.

 

Summa sumarum, du gjør ikke noen dårlige kjøp om du velger Corsair, men vil du ha den desidert beste 120mm vifta velger du Gentle Typhoon (800 eller 1150rpm versjonene). Med en gang du pakker dem opp kjenner du at det er japansk kvalitet!

 

Takk for grundig svar. Jeg skal undersøke disse også :)

Lenke til kommentar

500RPM modellen er stillere, men blåser MYE mindre luft!

 

Lot meg overtale av MariusJS ta en av disse https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vareliste&frisok=Noiseblocker+NB-eLoop+Fan&avtalekode= med en gang du åpner kjenner du skikkelig tysk kvalitet og presisjon :)

Fort ikke å nevne at Noiseblocker ser SÅ mye bedre ut enn GT viftene...

På GT viftene så er det så mye mer som kunne blitt gjort, dette er det noiseblocker har fikset ;)

Du kommer ikke til å angre!

Lenke til kommentar

500RPM modellen er stillere, men blåser MYE mindre luft!

 

 

Fort ikke å nevne at Noiseblocker ser SÅ mye bedre ut enn GT viftene...

På GT viftene så er det så mye mer som kunne blitt gjort, dette er det noiseblocker har fikset ;)

Du kommer ikke til å angre!

Skal liste opp noen grunner til og ta noiseblocker alla den japanske tingen

 

1. Det er gummi fester i hjørnene som gir mindre lyd.

 

2. Ingen luftlekasjer som det også er i japanske.

 

3 Den dytter mere luft

 

4. Bedre design

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...