Gå til innhold

Utbetaling av lønn til feil dato


Bodø/Glimt

Anbefalte innlegg

Hei,

Iht til min arbeidskontrakt skal lønn utbetales etterskuddsvis den 28. hver mnd. Nå er det slik at arbeidsgiver sier at han vil utbetale den 20. desember i år, noe som er dumt for meg da jeg arbeider frem til den 23. desember og da ikke får de timene med på lønningen, noe jeg taper et par tusen på grunnet mindre stipend neste år, annen skatteklasse samt forsinka feriepenger.

Han sier at det er grunnet at alle har ferie i julen, men jeg sier da hvorfor ikke sette utbetaling til den 28. som inkluderer timene for den 19., 20., 21. 22. og 23. Dette nekter dog han.

Har jeg noe rett til å kreve disse timene utbetalt i desember?

 

Camorra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt vanlig praksis hos alle arbeidsgivere som har lønningsdag _etter_ julaften.

 

Det eg ikke forstår er hvorfor det får så store konsekvenser for deg? Hvorfor blir det mindre stipend neste år, annen skatteklasse og forsinket feriepenger?

Fordi arbeidsinntekt beskattes det året den utbetales. Dersom skattesituasjonen er vesentlig forskjellig de to årene blir dermed nettolønnen vesentlig forskjellig. Om man for eksempel tror man går over stipendgrensa neste år, men ikke gjør det i år, så blir marginalbeskatningen inkl. stipendfratrekk svært høy.
Lenke til kommentar

Hovedregelen for lønn er kontantprinsippet, altså motsatt av opptjeningsprinsippet som gjelder for næringsinntekt. Det følger av skatteloven § 14-3 (1):

Arbeidsinntekt,1 pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l.2 tas til inntekt i det året da beløpet utbetales eller ytelsen erlegges, eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt3 eller ytelsen

Poenget her er altså når ytelsen utbetales eller kan kreves utbetalt. Altså ikke når fordringen oppstår, men når fordringen kan bringes til forfall.

 

Det er mulig at man i dette tilfellet kan hevde overfor skatteetaten at man hadde avtalt utbetaling i desember, men det vil nok medføre en del bry for TS (og man må huske det i selvangivelsen både for 2013 og 2014), slik at det er enklere for TS å få jobben til å utbetale i desember.

 

Dersom det er avtalt at desemberlønnen skal kjøres annerledes enn vanlig har man ikke rett til å få lønnen utbetalt før i januar, og da skal den beskattes i 2014.

Lenke til kommentar

 

Jepp, vi får desember lønn først i januar 2014 men den kommer til beskatting for 2013.

Nei, det er året lønnen utbetales som avgjør. Derfor min frustrasjon. Som Herr Brun påpeker, så vil jeg tape vesentlig på dette da jeg regner med å gå over stipendsgrensen neste år. Går jeg over den, mister jeg 50 øre per krone tjent.

Lenke til kommentar

Dersom det er avtalt at desemberlønnen skal kjøres annerledes enn vanlig har man ikke rett til å få lønnen utbetalt før i januar, og da skal den beskattes i 2014.

Det er IKKE avtalt. Arbeidgiver sendte e-post om at de ville kjøre lønn 20. desember slik at folk hadde penger til julvegaver. Jeg sendte mail hvor jeg forkalrte situasjonen og at jeg ønsket å få utbetalt 28., som iht arbeidskontrakt. Dog så sier arbeidgiver at dette ikke er mulig, og at de heller ikke kan utbetale dagene jeg da går glipp av "på forskudd" - selv om utbetaling da evt kan settes til den 28.

Lenke til kommentar

Det er IKKE avtalt. Arbeidgiver sendte e-post om at de ville kjøre lønn 20. desember slik at folk hadde penger til julvegaver. Jeg sendte mail hvor jeg forkalrte situasjonen og at jeg ønsket å få utbetalt 28., som iht arbeidskontrakt. Dog så sier arbeidgiver at dette ikke er mulig, og at de heller ikke kan utbetale dagene jeg da går glipp av "på forskudd" - selv om utbetaling da evt kan settes til den 28.

Dersom arbeidsgiver er vanskelig kan det være den beste løsningen er å sørge for å ta det med skatteetaten. Send dem en e-post og forklar situasjonen, så kan de sannsynligvis gi råd om hva du evt. må legge ved selvangivelsene for 2013 og 2014 for å få lønnen beskattet i riktig år.
Lenke til kommentar

§ 14-1. Inntektsperioder

(1) Med mindre annet er bestemt, er inntektsperioden kalenderåret.

 

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/KAPITTEL_15-1#§14-1

 

§ 14-3. Tidfesting av arbeidsinntekt m.v.

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales eller ytelsen erlegges, eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlag

 

 

 

:confused:

Lenke til kommentar

Ehm, huh?

Ja du kan så si, men heldigvis de aller fleste setter pris på å få lønnen litt før i desember! De fleste firmaer bør nok gardere seg med å skrive dette i kontrakter - sommerlønn og julelønn kan nok i de aller felste selskap ha en annen dato for utbetaling enn vanlig - vi har det i kontrakter :-)

Men som du skriver han kan nok muligens løse dette med Skatteetaten - så for hans del om det virkelig skaper så store ulemper - håper jeg det - GOD JUL!

Endret av tvv
Lenke til kommentar

Dersom arbeidsgiver er vanskelig kan det være den beste løsningen er å sørge for å ta det med skatteetaten. Send dem en e-post og forklar situasjonen, så kan de sannsynligvis gi råd om hva du evt. må legge ved selvangivelsene for 2013 og 2014 for å få lønnen beskattet i riktig år.

 

Mottok svar nå:

 

Vi viser til din henvendelse.

 

Lønn skattlegges det tidspunkt de er tilgjengelige for deg, dvs utbetales, i dette tilfellet. Du beskattes nok i 2014 for disse inntektene.

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

 

Skatteetaten

 

 

... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...