Gå til innhold

4G i over 100 norske kommuner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må få klarsignal fra PT og danne en samarbeidsorganisasjon mot interferens først.

 

 

Når vinnerne har betalt, vil de få utstedt frekvenstillatelsene av Samferdselsdepartementet. Betalingsfristen er 10 dager, og tillatelsene har en varighet på 20 år.

Hvert år påløper frekvensavgifter for til sammen rundt 113 millioner kroner.

Frekvensene kan tas i bruk fra 1. januar 2014.

Netcom sitter med den såkalte dekningsblokken midt i 800 MHz-båndet.

I en pressemelding mandag morgen er selskapet hoppende ivrig etter å komme i gang.

- Vi øker 4G-dekningen fra rundt 50 prosent til minst 65 prosent over natten når Post- og teletilsynet gir oss klarsignal til å ta i bruk 800 MHz-båndet, sier Netcom-sjef August Baumann.

I praksis må han vente litt:

For 800 MHz-frekvensene må lisenseierne sammen med kringkastingsaktørene opprette en felles organisasjon kalt Samarbeidsorganisasjonen som skal håndtere eventuell interferens mot det digitale bakkenettet for kringkasting. Organisasjonen skal være opprettet senest to måneder etter auksjonen, og frekvensene kan ikke tas i bruk før den er opprettet.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Står utstyr for 4G klart i ALLE basestasjoner?

Eller er det fremdeles gammelt 2G-utstyr i noen basestasjoner ute på bygda?

 

Problemet mitt er basestasjonen på hytta.

Den har kun EDGE.

Så langt ute på bygda burde det være enkelt for teleselskapene å aktivere 3G eller 4G.

Såvidt jeg vet, er det ingenting i mils omkrets som ville blitt forstyrret.

 

De har jo 3G og 4G mange andre steder.

Nær hytta mi burde det være latterlig enkelt. Trenger ikke engang de nye frekvensene. De kan bruke sånne frekvenser som de bruker alle andre steder.

Lenke til kommentar

Hvis de har oppgradert elektronikken inne i hytta, hva hindrer dem i å skru den på?
De kunne bruke de frekvensene som er vanlige nå, ikkje bryte regler ved å skru på 800 før tiden.

 

På hytta er jeg så nær nærmeste basestasjon, at jeg trenger ikke 800 MHz.

Med så lav frekvens må jeg jo dele kapasiteten med halve fylket.

 

Jeg vil ha høye frekvenser, så jeg kan få hele kapasiteten for meg selv, uten å oppta kapasitet som trengs andre steder.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men er det ikke bare data som kan sendes på 4G?

I så fall, hva hjelper det å gå over på 4G på 800mhz når det gjelder tale/sms-dekning på de stedene som har dårlig dekning i dag?

Så langt ja, men det er nok et mål om å få til tale over LTE etterhvert. Har ikke noe tall på hvor mye det har å si, men 2G kjøres jo i dag på 900MHz, så 4G på 800MHz vil nok ikke være en ekstrem forbedring akkurat?

 

 

Står utstyr for 4G klart i ALLE basestasjoner?

Eller er det fremdeles gammelt 2G-utstyr i noen basestasjoner ute på bygda?

 

Problemet mitt er basestasjonen på hytta.

Den har kun EDGE.

Så langt ute på bygda burde det være enkelt for teleselskapene å aktivere 3G eller 4G.

Såvidt jeg vet, er det ingenting i mils omkrets som ville blitt forstyrret.

 

De har jo 3G og 4G mange andre steder.

Nær hytta mi burde det være latterlig enkelt. Trenger ikke engang de nye frekvensene. De kan bruke sånne frekvenser som de bruker alle andre steder.

Hadde det vært så ekstremt enkelt som du tror så hadde man vel bare gjort det? Du ser jo bare på én av de mange tingene som må på plass, nemlig interferens, noe som i utgangspunktet skal være på plass uansett og egentlig en "være på sikre siden"-sak. Du glemmer det som er hele utfordringen, infrastruktur. Det er ikke bare å slenge opp en antenne med 4G uten å ha noe i andre enden. Man må jo ha enten fiberkabel opp til basestasjonen eller radiolink med fiber i andre enden for at det skal være noe vits å ha 4G. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Står utstyr for 4G klart i ALLE basestasjoner?

Eller er det fremdeles gammelt 2G-utstyr i noen basestasjoner ute på bygda?

 

Problemet mitt er basestasjonen på hytta.

Den har kun EDGE.

Så langt ute på bygda burde det være enkelt for teleselskapene å aktivere 3G eller 4G.

Såvidt jeg vet, er det ingenting i mils omkrets som ville blitt forstyrret.

 

De har jo 3G og 4G mange andre steder.

Nær hytta mi burde det være latterlig enkelt. Trenger ikke engang de nye frekvensene. De kan bruke sånne frekvenser som de bruker alle andre steder.

 

Nei, det er det ikke. Her trenger de faktisk å primært å bruke 800 MHz for å få god nok dekning i mange tilfeller. 800 MHz har nemlig langt større dekningsområde enn 1800 MHz og 2400 MHz, og ute på bygda er det såpass avstand mellom basestasjoner at frekvensbåndene vil gi dårlig dekning. I og med at du bare har 2G i dag, så er nok det 900 MHz båndet som brukes. De har 2 x 5 MHz hver i 900 MHz båndet som kan brukes, så du kan være heldig der.

 

Så har dette med økonomi å gjøre, er det svært få brukere i et område - ja da kommer dekningen ikke akkurat først.

 

Ellers er kommuneoversikten i stor grad en parodi. Jeg bor i en kommune som skal ha 4G dekning. På kontoret har jeg 4G med en strek, det er midt i sentrum. Hjemme har jeg knapt 3G.

Lenke til kommentar

Ellers er kommuneoversikten i stor grad en parodi. Jeg bor i en kommune som skal ha 4G dekning. På kontoret har jeg 4G med en strek, det er midt i sentrum. Hjemme har jeg knapt 3G.

Jeg skjønner ikke slik tankegang. Hva skal de si da? Skal de telle kommunene som halve kommuner eller? :p

Vi er vel alle klar over at de ikke mener 100% arealdekning i 100 kommuner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke slik tankegang. Hva skal de si da? Skal de telle kommunene som halve kommuner eller? :p

Vi er vel alle klar over at de ikke mener 100% arealdekning i 100 kommuner.

 

Nei, men de kan faktisk være noe mer nøyaktige, f.eks angi spesifikke deler av kommunen. Eller faktisk si at vi har dekning i deler av kommunen.

 

Kan en basestasjon som den ved hytta mi få flere enn en frekvens?

Altså høy frekvens for de husene som er nær basestasjonen, og 800 for de som er lengre unna?

 

Ja, men det er også et økonomisk spørsmål. Dersom det er få brukere setter de neppe opp flere sendere, man må ha en sender for hvert frekvensbånd.

Lenke til kommentar

 

Nei, men de kan faktisk være noe mer nøyaktige, f.eks angi spesifikke deler av kommunen. Eller faktisk si at vi har dekning i deler av kommunen.

Finnes det noen kommuner der ute med 100% mobildekning? Og du mener at en liste med 100 kommuner burde inneholdt oversikt over hvor stor del man dekker? Nei, gjør det enkelt! Skulle man opplyst om alt hver gang man uttaler noe sånt ville ingen ha lest det.

 

Det eneste jeg ser for meg kunne vært aktuelt hadde vært en presisering av at de ikke dekker 100 hele kommuner, men har 4G i 100 kommuner.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Da bruker den nok radiolink til en annen basestasjon, og ikke fiber. Den kan da neppe få 3G eller 4G da radiolink har begrenset overføringskapasitet.

 

Det har eller ikke noe med "snylting" på annen basestasjon å gjøre, det er bare en kostnadseffektiv måte å øke dekning for GSM (dvs tale og EDGE) på. Til og med fasttelelefon og "bredbånd" bruker radiolink for å få til dekning mange steder. Har selv bodd hvor vi hadde fasttelefon over radiolink, fra lokal sentral til sentral der hovedlinje gikk. Skulle man ha kabel ble det 20 km med sjøkabel.

Lenke til kommentar

Sitter enda med god gammeldags Edge her. Synes de kunne ha tenkt litt på folk som ikke bor i de største byene også. Min mor sitter med en netthastighet på 0,7mb ned og 0,2 opp hastighet gjennom den gamle kobber linja. Hadde man kunne ha fått omså 3G her, så kunne man brukt tjenester som Netflix og Youtube. Bor ca 1 mil unna mor å fikk heldigvis 16mb ned her.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...