Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?


Gjest medlem-141789

  

127 stemmer

  1. 1. Kva er dine følelser om landet Noreg?

    • Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      29
    • Er glad i mitt land / Patriot
      60
    • Nøytral
      28
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      9
    • Hater mitt land / Veldig upatriotisk
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også vært ute å reist en del. Jeg lurer på hvilke land folk har vært i hvor de mener det er bedre å bo i enn Norge?

Jeg personlig liker Norge meget godt.

Jeg liker Sverige også meget godt....

Eller faktisk liker jeg Sverige bedre enn Norge.

(usikker på om jeg trekker tilbake denne påstanden etterhvert)

 

Grunner;

1. Sverige er det minst religiøse landet i verden

2. Veiene. Det er jo tragisk å sammenlikne våre to land, da veibygginga i Norge er helt på trynet i forhold til Sverige.

3. Svensker synger nesten språket. Jeg blir glad når jeg hører svensk, av en aller annen grunn...

4. Dette ville vært hovedgrunnen kanskje: Utbyggingen av fiber der...

Over hele landet. De ligger foran oss, både på veier, og på utbygging av fibernettet. Dessuten liker jeg at de har privatisert skolene. Jeg liker høyrepolitikken der.

5. Sverige har vakker natur de også.

 

Så mitt favorittland er nok Sverige. Men jeg trives best her, da jeg er født her, men jeg ville nok valgt å bli født i Sverige, hvis det var slik at jeg etter døden, kunne velge selv hvor jeg ville bli gjenfødt, for eksempel og sånn rent hypotetisk.. :p

 

........

 

Hadde jeg vært mange-milliardær, så tror jeg at jeg ville ha flyttet til et sted i Afrika, hvor det var fine strender. Og der ville jeg bygget veldig mange boliger, som folk kunne få bo for en slikk og ingen ting, da ganske luksus også... Og forsøkt å gjøre det om til en turistfelle... Bygget hoteller, som de inføtte kunne arbeide i, etter litt opplæring og sånt, osv osv... For å kunne gjøre livet til de som bor der til et moderne og godt liv. Rart ikke mange milliarderer tenker sånn. Hvorfor ikke Bill Gates? Hvorfor er han bare opptatt av en vaksine?... Hvorfor ikke gjøre slik at de han vil hjelpe, selv kan få råd til vaksine på sikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del liker jeg Danmark mye bedre enn Sverige. Mye fordi jeg har vært mye og feriert der, og synes språket er morsomt..

 

Sveriges innvandringspolitik og holdninger til motstand mot denne politikken er noe som trekker klart ned i deres favør, og deres (om mulig) enda mer idiotiske alkoholpolitikk.

 

Kunne godt tenke meg å bodd et år eller to i Danmark i ung alder, men vil nok aller helst bo hjemme i Norge senere i livet. Skattenivået i Danmark er vel også høyere i Danmark, har jeg inntrykk av.

 

Etter å ha bodd en liten stund i England selv, så merker man godt hva som er bra og dårlig i Norge. Jeg kan godt like den engelske kulturen på en del områder, men jeg er sjeleglad for at jeg er født og oppvokst i Norge, med den tryggheten det medfører. Engelskmenn flest bor veldig trangt og inneklemmet i forhold til nordmenn med dårligere standard på både husene i seg selv og ting inne. I tillegg koster det ganske mye for en engelskmann og utdanne seg, mens i Norge betaler vi nesten bare for levekostnadene under utdanningen, noe engelskmenn også gjør, i tillegg til å betale ganske mye for å gå på skolene. I tillegg kommer utryggheten med å ikke få seg jobb, som er langt høyere.

 

I tillegg må vi ikke glemme den flotte naturen her i landet, og at det er mye luft og plass. Færre mennesker rett og slett..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del liker jeg Danmark mye bedre enn Sverige. Mye fordi jeg har vært mye og feriert der, og synes språket er morsomt..

For meg er det omvendt. Jeg er ikke så glad i Danmark...

 

Sveriges innvandringspolitik og holdninger til motstand mot denne politikken er noe som trekker klart ned i deres favør, og deres (om mulig) enda mer idiotiske alkoholpolitikk.

Sånne ting trekker ikke ned noe i min vurdering av Sverige...

Jeg bryr meg ikke om innvandring overhodet.

 

Kunne godt tenke meg å bodd et år eller to i Danmark i ung alder, men vil nok aller helst bo hjemme i Norge senere i livet. Skattenivået i Danmark er vel også høyere i Danmark, har jeg inntrykk av.

 

Etter å ha bodd en liten stund i England selv, så merker man godt hva som er bra og dårlig i Norge. Jeg kan godt like den engelske kulturen på en del områder, men jeg er sjeleglad for at jeg er født og oppvokst i Norge, med den tryggheten det medfører. Engelskmenn flest bor veldig trangt og inneklemmet i forhold til nordmenn med dårligere standard på både husene i seg selv og ting inne. I tillegg koster det ganske mye for en engelskmann og utdanne seg, mens i Norge betaler vi nesten bare for levekostnadene under utdanningen, noe engelskmenn også gjør, i tillegg til å betale ganske mye for å gå på skolene. I tillegg kommer utryggheten med å ikke få seg jobb, som er langt høyere.

 

I tillegg må vi ikke glemme den flotte naturen her i landet, og at det er mye luft og plass. Færre mennesker rett og slett..

Liker England utrolig godt jeg. Kunne faktisk ha tenkt meg å bo der.

Om jeg etter døden, rent hypotetisk blir spurt om hvilket land jeg ønsker å bli født i, så må det enten bli England, eller Sverige, kanskje mest England. Har mange grunner til det, men en ting er jo språket... Det er finere enn Norsk, og man kan snakke morsmålet med folk over hele verden, og om man har spansk på skolen, enda bedre.

Dessuten har de private skoler, noe jeg er tilhenger av. Jeg syntes det er helt greit at man må betale for å gå på skole. Dette øker selvsagt motivasjonen.. Norge burde bli mer likt England.

Jeg er jo glad i nasjonen Norge. Det er jo et flott land som har gjort veldig mye riktig vil jeg si.

 

MEN jeg tror det er viktig å alltid være kritisk. Det er det eneste som fører oss fremover. Det er fort gjort å se seg blind på sitt eget land. Nasjonalisme er en farlig ting.

Helt enig!
Lenke til kommentar

For meg er det omvendt. Jeg er ikke så glad i Danmark...

 

Vært mye i Danmark selv, så har blitt glad igjennom det. I tillegg skjønner jeg språket enkelt, i motsetning til mange andre nordmenn (i alle fall mine venner :p)

 

Sånne ting trekker ikke ned noe i min vurdering av Sverige...

Jeg bryr meg ikke om innvandring overhodet.

Det vet jeg. Nå er det kanskje ikke den svenske innvandringa i seg selv som problemet, men heller holdningene rundt diskusjonen rundt dem. Det er ikke så rart at det er en del opptøyer rundt dette i landet heller.

 

Liker England utrolig godt jeg. Kunne faktisk ha tenkt meg å bo der.

Om jeg etter døden, rent hypotetisk blir spurt om hvilket land jeg ønsker å bli født i, så må det enten bli England, eller Sverige, kanskje mest England. Har mange grunner til det, men en ting er jo språket... Det er finere enn Norsk, og man kan snakke morsmålet med folk over hele verden, og om man har spansk på skolen, enda bedre.

Dessuten har de private skoler, noe jeg er tilhenger av. Jeg syntes det er helt greit at man må betale for å gå på skole. Dette øker selvsagt motivasjonen.. Norge burde bli mer likt England.

 

Engelsk er kanskje finere enn norsk, men der jeg har bodd i England er det vel ikke akkurat den delen av England som er kjent for sin flotte uttale (Liverpool), så akkurat det har jeg ikke merket så mye til.. :p

 

De engelskmennene jeg kjenner kan også svært lite spansk, men det er hva man gjør det til. Nordmenn er i alle fall mye bedre i engelsk enn det engelskmenn er i spansk.

 

Angående skoledebatten er jeg dypt uenig. For et par år siden ble det langt dyrere å gå på skole i England, og da tenker jeg høyere utdanning. De jeg kjenner der hadde som regel begynt før dette tredde i kraft, og slapp i så måte unna det verste av dette. Flere av disse sa at de ikke hadde hatt muligheter på samme måte å ta utdanning dersom det var like dyrt når de begynte, og det liker jeg ikke. Det gjør det vanskelig for sosial mobilitet, For min del er det viktig at alle de beste hjernene skal få muligheten til å utdanne seg, og det er ikke tilfelle dersom det blir for dyrt.

Endret av Hargo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg personlig liker Norge meget godt.

Jeg liker Sverige også meget godt....

Eller faktisk liker jeg Sverige bedre enn Norge.

(usikker på om jeg trekker tilbake denne påstanden etterhvert)

 

Grunner;

1. Sverige er det minst religiøse landet i verden

2. Veiene. Det er jo tragisk å sammenlikne våre to land, da veibygginga i Norge er helt på trynet i forhold til Sverige.

3. Svensker synger nesten språket. Jeg blir glad når jeg hører svensk, av en aller annen grunn...

4. Dette ville vært hovedgrunnen kanskje: Utbyggingen av fiber der...

Over hele landet. De ligger foran oss, både på veier, og på utbygging av fibernettet. Dessuten liker jeg at de har privatisert skolene. Jeg liker høyrepolitikken der.

5. Sverige har vakker natur de også.

 

Så mitt favorittland er nok Sverige. Men jeg trives best her, da jeg er født her, men jeg ville nok valgt å bli født i Sverige, hvis det var slik at jeg etter døden, kunne velge selv hvor jeg ville bli gjenfødt, for eksempel og sånn rent hypotetisk.. :p

 

........

 

Hadde jeg vært mange-milliardær, så tror jeg at jeg ville ha flyttet til et sted i Afrika, hvor det var fine strender. Og der ville jeg bygget veldig mange boliger, som folk kunne få bo for en slikk og ingen ting, da ganske luksus også... Og forsøkt å gjøre det om til en turistfelle... Bygget hoteller, som de inføtte kunne arbeide i, etter litt opplæring og sånt, osv osv... For å kunne gjøre livet til de som bor der til et moderne og godt liv. Rart ikke mange milliarderer tenker sånn. Hvorfor ikke Bill Gates? Hvorfor er han bare opptatt av en vaksine?... Hvorfor ikke gjøre slik at de han vil hjelpe, selv kan få råd til vaksine på sikt?

 

Så det du mener med å ha reist mye i utlandet, er å ha vært i Sverige?

 

Sverige har bedre veier. Det sier uansett lite om situasjonen i forhold til å bli født i Norge eller resten av verden. La oss si født i Norge eller Sverige da? Du har jo reist så mye, så du må jo vite litt om hvordan det er andre plasser.

 

Ellers så må du jo gjerne prøve deg i Afrika, så lenge du har tilstrekkelig respekt for lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar

For meg er det omvendt. Jeg er ikke så glad i Danmark...

 

Sånne ting trekker ikke ned noe i min vurdering av Sverige...

Jeg bryr meg ikke om innvandring overhodet.

 

Liker England utrolig godt jeg. Kunne faktisk ha tenkt meg å bo der.

Om jeg etter døden, rent hypotetisk blir spurt om hvilket land jeg ønsker å bli født i, så må det enten bli England, eller Sverige, kanskje mest England. Har mange grunner til det, men en ting er jo språket... Det er finere enn Norsk, og man kan snakke morsmålet med folk over hele verden, og om man har spansk på skolen, enda bedre.

Dessuten har de private skoler, noe jeg er tilhenger av. Jeg syntes det er helt greit at man må betale for å gå på skole. Dette øker selvsagt motivasjonen.. Norge burde bli mer likt England.

Helt enig!

 

Bare noen innspill, siden det virker som du lider av 'gresset er grønnere på den andre siden'.

 

Flere av mine engelske venner ergrer seg nettopp fordi de kan snakke morsmålet sitt uansett hvor de drar, og synes det er trist at de er så dårlige i sitt andre og tredjespråk. De har også vanskelig for å lære seg nye språk når de flytter utenlands, fordi veldig mange de møter benytter sjansen til å praktisere sin egen engelsk. Hadde en engelsk kompis boende hos meg i ett år i oslo, han lærte litt norsk, men ikke mye. Han beste sjekketriks var jo engelsken.

For øvrig er det dopkulturen i england det som hadde bekymret meg mest skulle jeg bodd og fått familie der borte. Selv de roligste, mest ansvarlige menneskene jeg kjenner der borte tar feks MDMA ved spesielle anledninger. Kanskje jeg er gammeldags.

 

Jeg bor i sverige for øyeblikket, og nyter fiberhastigheter. At det er full hastighet over hele landet må jeg si meg uenig i. Stort sett bare i de tett befolkede områdene du får bra hastighet. Jeg bor i malmö, midt i byen, og har selvsagt full fart, til 30 kr i måneden. På kontoret er det fler som har tregere nett hjemme, spesielt de som pendler over 45 minutter, og bor litt 'ute på landet'. Kommer du enda lenger unna er det værre.

I Danmark har de knapt internett får jeg inntrykk av. Der er det dårligere enn i Norge, hvis jeg skal tro alle som bor/har bodd i køben. Har en kompis som flyttet tilbake til malmö fordi det var billigere og fordi han behøvde raskere nett hjemme pga jobb. For øvrig elsker jeg københavn, fantastisk by. Digg at det er 30 min unna med tog som går hele natten!

 

Svenskene synes det samme som deg: Norsk er så fint fordi det høres ut som vi synger. En nordmann kan ikke høres sint ut, bare søt. Det er ett 'hitte-på-språk'.

 

Skolereformen i sverige er veldig omdiskutert, og det frie skolevalget får i stor grad skylden for at svenskene gjør så dårlige resultater i internasjonale målinger. Noen få skoler gjør det bedre, alle de andre gjør det dårligere. spesielt krass kritikk får de av lærere, enda sterkere fra politikere som tidligere har vært lærere. Høyre har jo endret modellen på flere sentrale punkter i sin 'norske' modell.

De største krisene i år var bla en friskole som la ned uker før skolestart, pga økonomi, slik at flere hundre elever helt plutselig sto uten skoleplass. Var jo ikke lønnsomt. Høyre la da til at man ikke kan ta ut utbytte i sin modell, noe jeg tror er svært fornuftig. høyre har vel også gått vekk fra fritt skolevalg i grunnskolen, hvis jeg har forstått rett. fritt skolevalg i grunnskolen har fått ekstremt mye kritikk i sverige.

 

For øvrig må jeg si at det er svært mye positivt med å bo i sverige, men ikke utelukkende. Det mest negative er vel 9 timers arbeidsdag (dvs 8 timer + 1 time lunsj, som svært sjelden blir en hel time). Du er på jobb fra 8-17. Hver dag (eller 9-18, 7-16, etc. sånn semi-flex er ganske vanlig, så lenge du er til stede mellom 9 og 16)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Præv spørsmålet i ett forum som ikke er basert i Norge, men deltagere som ikke bor i Norge

 

Trekker inn dette innlegget, som startet denne lett forvirrende debatten!

 

Mente du her "Prøv spørsmålet i ett forum for expats?" eller mener du ett forum for folk som aldri har bodd i norge og egentlig ikke har med norge å gjøre?

 

For expats hadde vært interessant, mye mer enn folk som ikke kjenner norge på noen som helst måte i det hele tatt, etter min mening.

 

Hvis det som står i ditt orginale innlegg er det du mener, vil jeg si at jeg ikke helt forstår hva dere diskuterer, eller hva du prøver å si.

 

Misforståelse pga stavefeil?

Lenke til kommentar

 

Norge er ikke ett fritt land!

 

Ditt trekk.

 

Så vidt jeg husker fra en annen diskusjon du har teltatt i, så bor du ikke i Norge en gang, så jeg regner ditt innlegg som inhabilt. Det er ting i Norge som ikke er bra, så såklart. Men vi har det langt bedre og friere enn i mange mange andre land.

 

Det er mildt sagt lettere irriterende, at du sitter i et annet land - kaller deg "skatteflykning", å bruker tiden din på å slenge dritt om hvor dårlig Norge er..

 

Kom deg hjem, betal Norsk skatt, å ha det like jævlig som alle andre stakkarene som bor i dette gudsforlatte kalde landet her... Da skal jeg kanskje lese det du lirer ut av deg to ganger....

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg husker fra en annen diskusjon du har teltatt i, så bor du ikke i Norge en gang, så jeg regner ditt innlegg som inhabilt. Det er ting i Norge som ikke er bra, så såklart. Men vi har det langt bedre og friere enn i mange mange andre land.

 

Totalt uenig, han har jo tidligere bodd i norge, og bor utenlands. Da står han jo i en flott posisjon til å veie fordeler og bakdeler.

 

Jeg bor selv i sverige for tiden, og har også bodd i USA tidligere. Mesteparten av livet mitt har jeg dog bodd i norge, så føler ikke at jeg heller er inhabil. Når man skal sammenligne noe er det en fordel å kjenne til begge deler.

 

Mye mer interessant å høre fra en expat hvorfor han eventuelt flyttet, enn hvorfor en som alltid har bodd i norge bor i norge.. å flytte krever ett bevisst valg!

Overaska over at forumbrukerane her er så patriotiske.

 

Skisesongen har starta, da går alle nordmenn med flagget på brystet! ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg bruker føttene mine, og flirer litt oppgitt av disse "premiekuene"våre, som iført ett par pinner på beina, støttet av to håndholdte pinner, slevjer seg gjennom norsk natur, mens vi gode nordmenn skråler og ler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...