Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?


Gjest medlem-141789

  

127 stemmer

  1. 1. Kva er dine følelser om landet Noreg?

    • Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      29
    • Er glad i mitt land / Patriot
      60
    • Nøytral
      28
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      9
    • Hater mitt land / Veldig upatriotisk
      1


Anbefalte innlegg

  Tja, nå mener jeg ikke at det er så vanskelig for den enkelte å måle sin lykke, mens det er umulig for noen å måle andres lykke.

 

Er nordmenn mye mer lykkeligere enn andre? Og hvordan klarer du å sammenligne det?

 

Nei, nordmenn er ikke lykkeligere enn andre. Det er nesten umulig å måle.

 

Men vi har større velstand enn det de aller fleste i verden har. Ikke mange av går sultne til sengs men har ett varmt hus, muligheten til å gå på skole osv.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Misforstå oss rett, Skatteflyktning. Det er helt riktig at det er umulig å måle lykke. Du har 100% rett i det.

 

Allikevel hører vi stadig at Norge er ett av de beste landene i verden å bo i. Det er trygt, det er relativt likt mellom de økonomiske klassene, hvor de laveste fortsatt har det relativt godt sett på verdensbasis, og det er høy sosial mobilitet mellom samfunnslagene. Det er gode sosiale nettverk slik at de aller fleste fanges opp. Dette er bedre forutsetninger enn veldig mange andre får.

 

Og det er vel det de måler: forutsetningene. Ikke faktiske forhold for hvert individ i samfunnet.

 

På tross av at du personlig har det bedre ett annet sted, så kan du vel si deg enig i at hvis 1000 barn fødes i verden, hvorav ett av de i Norge, så er det sannsynlig at dette individet har bedre forutsetninger enn 90% av de andre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man oppnår ikke alt vi har av ting og tang, samt lykken, hele tiden. Bare det å skaffe seg alle disse ting og tang, samt ta vare på ting og tang, og til slutt å ønske seg enda mer ting og tang (fordi det blir en sykdom), medfører så mye minus-lykke, at selv den fattigste stat, med de fattigste innbyggerne, har større mulighet enn oss til å bli lykkelige

 

Vi er bare "lykkelige" så lenge vi får det vi ønsker oss, og får vi det ikke, så er hylekoret i gang

Lenke til kommentar

Man oppnår ikke alt vi har av ting og tang, samt lykken, hele tiden. Bare det å skaffe seg alle disse ting og tang, samt ta vare på ting og tang, og til slutt å ønske seg enda mer ting og tang (fordi det blir en sykdom), medfører så mye minus-lykke, at selv den fattigste stat, med de fattigste innbyggerne, har større mulighet enn oss til å bli lykkelige

 

Vi er bare "lykkelige" så lenge vi får det vi ønsker oss, og får vi det ikke, så er hylekoret i gang

 

OK:

 

Verden er ett lotteri, hvor du trekker ett liv når du blir født, og du har mulighet til å trekke på nytt en gang. Du har akkurat trukket ditt liv. Legger du lappen tilbake og trekker på nytt, med kunnskapen du besitter i dag, hvis målet er mest mulig lykke?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

OK:

 

Verden er ett lotteri, hvor du trekker ett liv når du blir født, og du har mulighet til å trekke på nytt en gang. Du har akkurat trukket ditt liv. Legger du lappen tilbake og trekker på nytt, med kunnskapen du besitter i dag, hvis målet er mest mulig lykke?

 

Målet er ikke mest mulig lykke, så jeg beholder loddet

Lenke til kommentar

 

Misforstå oss rett, Skatteflyktning. Det er helt riktig at det er umulig å måle lykke. Du har 100% rett i det.

 

Allikevel hører vi stadig at Norge er ett av de beste landene i verden å bo i.

Ja, men det er, som påpekt, en helt absurd påstand.

 

Det er trygt

Det kommer noe an på hvordan du vurderer "trygt"

 

 

, det er relativt likt mellom de økonomiske klassene, hvor de laveste fortsatt har det relativt godt sett på verdensbasis, og det er høy sosial mobilitet mellom samfunnslagene.

Det er gode sosiale nettverk slik at de aller fleste fanges opp. Dette er bedre forutsetninger enn veldig mange andre får.

Hvorfor er dette bedre enn det motsatte?

 

 

 

Og det er vel det de måler: forutsetningene.

Tja, alternativt er det ren synsing og arbitrær fastsettelse av betydningen av ordet "best"

 

 

På tross av at du personlig har det bedre ett annet sted, så kan du vel si deg enig i at hvis 1000 barn fødes i verden, hvorav ett av de i Norge, så er det sannsynlig at dette individet har bedre forutsetninger enn 90% av de andre.

Bedre forutsettninger for HVA? For å bli lykkelig? Nei, jeg kan nok ikke si meg enig i det.
Lenke til kommentar

  Opprinnelsen til vår diskusjon var nettopp dette utsagnet fra Skurupu. Se min post #35

 

Ja, å i mitt første innlegg om dette utsagnet i post #39 gjorde jeg det klart at jeg mener at mange her har det bedre en andre plasser i verden, men at det var vanskelig å måle lykke. Dette er noe jeg fremdeles mener, vi går mette til sengs, vi har varme hus, mulighet til utdannelse osv osv.

Lenke til kommentar

  Ja, men det er, som påpekt, en helt absurd påstand.

 

 

Det er ikke en helt absurd påstand, selv om den kan diskuteres, det er jo bare du som påpeker det. Norge er det veldig bra land å bo i forhold til de fleste andre land i verden.

 

Eller mener du at land med stor fattigdom og noen rike på toppen er land hvor det er bedre å bo for mennesker generelt? Du spør hvorfor det gjør ett land bedre å bo i at de har ett system som fanger de aller fleste, vell det sier seg selv.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

  Ja, men det er, som påpekt, en helt absurd påstand.

 

Det kommer noe an på hvordan du vurderer "trygt"

 

 

Hvorfor er dette bedre enn det motsatte?

 

 

Tja, alternativt er det ren synsing og arbitrær fastsettelse av betydningen av ordet "best"

 

 

Bedre forutsettninger for HVA? For å bli lykkelig? Nei, jeg kan nok ikke si meg enig i det.

 

Nå virker du bare vanskelig synes jeg. Hvorfor sosial mobilitet, lav barnedødelighet og sikkerhetsnett er en bra ting? Hvorfor det er bedre å alltid vite at du har mat på bordet og krav på et minimum av utdannelse er en bra ting? Hvorfor det å slippe å frykte for sitt liv i hverdagen er en bra ting? Hvorfor muligheten til å reise verden rundt fordi du vil er en bra ting?

 

Hvilke andre land som er svært annerledes enn Norge ville du heller blitt født i som en tilfeldig innbygger, forutsatt at du får livet til en helt tilfeldig person?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange måter å måle velstand og ett godt liv på. Men det er da helt klart at man har god forutsetninger om man er født i Norge enn i en flyktningleir i Djibouti.

Selvsagt. Men jeg tror ikke at Norge nødvendigvis er beste land å bo i.

Nå har jeg vært ute å reist en del, og anser det som lite sannsynlig at Norge er verdens beste land å bo i...

 

Det er egentlig også feil måte å tenke på. Man slår seg til ro med at tanken om at her er det så godt å bo at det ikke er noe vits i å forsøke å gjøre livet til folk bedre.

 

Sånn som Arbeiderparti-ånden er: "Hvorfor skifte når ting går så bra"? APrikdom?

Hvorfor endre kurs? "Stem på oss: Stø kurs. Vi vet best hvordan pengene deres skal brukes, og hva du bør og ikke bør gjøre" osv. Eller "vi er så gode, at konkurranse ikke vil kunne skape bedre tjenester, dessuten er konkurransesamfunnet umoralsk". Og om konkurranse potensielt sett kan øke kvaliteten på tjenestene, så er det kun og utelukkende de aller rikeste som vil dra nytte av det..." <---APlogikk

 

Bullshit?

 

De stiller seg helt uforstående til at folk velger noe annet...

De forstår ikke andres meninger, og de demoniserer andres meninger. Når de så har gjort det, og deres politiske motstandere begynner å bruke noe av den samme retorikken tilbake, ja nei da setter de seg i en offerposisjon... For de har jo ingen svakheter. De mener de har gjort norge til verdens beste land å bo i, etter deres definisjon og målestokk. :)

 

Jeg tror ikke at Norge er det aller beste land å bo i.. Jeg tror at Norge er blant mange land som det er godt å bo i... Men det er langt i far alle som har det godt i Norge, av mange ulike grunner. Og om man sier at "Norge er verdens beste land å bo i"- Så tenker man som regel ikke samtidig at mange faktisk har det vondt og lider i Norge også... :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Norge er verdens beste land å bo i. Er du født her har du omtrent automatisk vunnet det vi kaller livet. 99% av verdens befolkning har det verre enn deg.

 

*Materielt *Gjennomsnittlig

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...