Gå til innhold

Panasonic X920 - Canon R47 - Canon G25 - Canon G30?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg bestillt meg Canon G30 og levert inn G25 jeg kjøpte.

Jeg fikk faktisk tilbake prisen jeg betalte for det i TILLEGG til forsikringssummen jeg betalte!!

 

Snakk om service!! :)

 

Nå blir det bare ca. 3.000,- i mellomlegg og er jeg heldig så har jeg kameraet før nyttårsaften. (Dem kunne dog naturligvis ikke love dette)

 

Så 10+ poeng til Japan Photo i Fredrikstad for 1. klasses service!

 

Nå venter jeg i spenningpå G30... :)

Lenke til kommentar

Hehe, G25 var egentlig midt i blinken for meg, men mangel på mulighet for filming i 50p plaget meg litt med et kamera til den prisen.

 

For ca. 3.000,- til så får man et LITT mer ergonomisk kamera med flere manuelle muligheter. Langt bedre LCD skjerm med tanke på oppløsning (OLED) og touch følsomhet, mulighet for både AVCHD og MP4 samt mulighet for 50p og litt større bildesensor, noe somvist skal bety bedre egenskaper i lav belysning.

 

Den er marginalt større enn G25, men som sagt er den også mer ergonomisk så den vil kanskej ikke føles så mye større i virkeligheten.

 

Fler erfaringer kommer når jeg faktisk har prøvd det :)

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider fått hentet mitt nye Canon Legria HF G30 videokamera i dag på Japan Photo, rett før stengetid så ringte dem å sa at kameraet var ankommet og da var jeg jo ikke sen med å sette meg i bilen :)

 

Jeg har ikke mer enn nettopp fått pakket det opp etc. men kan komme med noen førsteinntrykk i forhold til lillebroren Canon G25 som jeg nettopp har byttet inn.

 

Man pakker opp esken of alt er likt her med tanke på ekskens innhold i forhold til Canon G25. Esken er også like stor i størrelse og den medfølgende fjernkontrollen er også helt lik. Solblenderen er identisk (så vidt jeg vet) og alt er pakket på samme måte.

 

Jeg pakker kameraet ut av posen som ligger i esken og da får jeg endelig se det som faktisk er forskjell fralillebroren (G25). Det første jeg legger merke til er et litt bredere kamera med en stor langsgående zoomknapp. Jeg trer den på hånda for å teste og her er jo ergonomien helt en annen i forhold til G25 (og andre kameraer jeg har holdt i). Her får man skikkelig "tak" i kameraet og langfinger/pekefinger hviler helt naturlig på zoomknappen. På G25 så måtte man liksom plundre litt noen ganger for å få tak i den tverrgående zoomknappen.

 

Viewfinderen kan også her som på G25 dras ut og brukes, men på G30 kan den også vippes opp. For meg er ikke dette spesielt viktig da jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å bruke denne veldig mye. men det er sikkert en bra ting.

 

Det medfølgende batteriet har litt høyere kapasitet enn det som fulgte med lillebroren (G25) og kameraet skal i praksis klare over 1t-30min med filming. Ikke MYE bedre enn G25, men regner med at OLED skjermen og andre ting kanskje trekker mer strøm her muligens...?

 

Så kommer vi til overnevnte, nemlig OLED skjermen. Denne er et stort steg opp fra lillebroren. Touch skjermen fungerer nesten som touch skjermen på en iPhone og er 10x bedre enn touch skjermen på G25. Den på G25 kunne faktisk være litt irriterende til tider daman måtte trykke ganske hardt.

 

Jeg har ikke testet disse ennå, men G30 har også et arsenal av knapper man kan programmere selv.

 

Så til hovedgrunnen til at jeg byttet, og det er mulighet for opptak i 1080 50p. Noe mer trenger jeg vel ikke å si om den saken... :)

 

Jeg har i skrivende stund ikke filmet noe med det ennå, men sensoren/bildebrikken skal være større enn den som sitter i G25 og det sies at G30 skal være bedre i dårlig belysning. Dette er ikke testet og jeg er også usikker på om dette er merkbart når man ikke får sammenlignet direkte. Jeg har jo ikke G25 lenger.

 

Skal teste det litt i løpet av kvelden og morgendagen, og komme med flere tilbakemeldinger om hva jeg mener om kameraet.

 

PS! Har endret trådtittelen til noe litt mer forklarende.

 

To be continued...

Lenke til kommentar

Her er en veldig kjapp videotest jeg tok innendørs nå nettopp i en veldig dårlig opplyst stue. Desverre ødelegger jo Youtube mye her, men i virkeligheten kanman ikke se noe støy i bildet i det hele tatt. Vertfall ikke av nevneverdig grad, og de ter i bek mørk stue.

 

Den er vertfall ikke noe dårligere enn sin lillebror for å si det sån, og faktisk er jeg ganske imponert. Hadde full zoom når jeg zoomet inn på vindet. (20x) og det er håndholdt.

 

Det er også en del lagg på Youtube hos meg og det kommer ikke av dårlig internett hastighet, for denne er 72Mbps ned og 8Mbps opp. Er vist flere som har problemer med dette også har jeg sett.

 

Uansett... her er videoen:

Lenke til kommentar

Gratulerer...igjen ;) og takk for innspill. Et par ting jeg prioriterer ifm. vurdering av oppgradering fra Nikon P7700 er AutoFokusens Zoomhastighet, Stabilisering og manuell kontroll. Det ser ut som Canon HF G30 er et naturlig steg videre...

 

Legger ved et eksempel fra Nikon P7700(10x zoom) som jeg sliter med i dag....fra dagens besøk i et forholdsvis "low light room". Skulle gjerne hatt en Canon for test i samme rom... ;)

 

Lenke til kommentar

Gratulerer...igjen ;) og takk for innspill. Et par ting jeg prioriterer ifm. vurdering av oppgradering fra Nikon P7700 er AutoFokusens Zoomhastighet, Stabilisering og manuell kontroll. Det ser ut som Canon HF G30 er et naturlig steg videre...

 

Legger ved et eksempel fra Nikon P7700(10x zoom) som jeg sliter med i dag....fra dagens besøk i et forholdsvis "low light room". Skulle gjerne hatt en Canon for test i samme rom... ;)

 

Takk for det :)

 

Nikon P7700 er vel et fotoapparat med videofunksjon, mens G30 er et videokamera med mulighet for å ta bilder. Når du sier "oppgradere" så sier noe meg at du skal bytte ut P7700 med et videokamera?

 

Når jeg ser eksempelet ditt så ser jeg for det første at lukkertiden på videofilmen ikke er veldig rask. Man ser dette tydelig når man panorerer ved at videoen hakker litt. Her panorerer du også ganske sagte. Det blir som med foto. Holder man kameraet stille så kan man justere ned ISO og få mindre støy. Dette forutsetter så klart at man holder kameraet mer rolig.

 

Når man filmer så er det jo ofte meningen at ting beveger seg i bildet og da er det viktig at lukkertiden alltid er minst dobbelt så rask som frameraten man bruker. Bruker man 50fps (50p) så bør lukkertiden være på minst 1/100 når man filmer. Dette sikrer en jevn flyt i videoen uten hakking.

 

I videoen din så har du tv'en som lyskilde og denne avgir ekstremt mye lys og redder deg nok fra mye støy her. For å gi deg et eksempel på hvor mye lys en tv avgir, så fyr av den sterkeste LED lykten du får tak i rett mot TV skjermen mens den er på. Jeger ganske sikker på at du ikke ser en dritt av lyset fra lykten på skjermen.

 

Jeg har så vidt testet Nikon P7700 en gang (når det gjelder foto) og ISO egenskapene til dette ble jeg ikke imponert over og det er nettopp ISO egenskapene som vi snakker om her med tanke på støy i svak belysning.

 

På videokameraer blir dette kalt "Gain" og denne kan man justere opp og verdien vises i decibel (db).

 

Så jeg kan nesten garantere deg at G30 knuser P7700 på video. Når det kommer til foto aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...