Gå til innhold

Panasonic X920 - Canon R47 - Canon G25 - Canon G30?


Anbefalte innlegg

Man finner flere "tester" på Youtube med sammenligninger mellom Canon G10/G25/G30 og DSLR kameraer i toppskjiktet og den eneste store forskjellen når det kommer til video i DSLR kameraene sin favør er liten DOF, hvis dette er viktig for deg. (Avhengig av hvilket objektiv man bruker så klart)

 

Bortsett fra dette så skiller det ikke stort fra feks. Fullframe DSLR til et Videokamera som G10/G25/G30. Jeg vil tro som sagt at G30 utkonkurerer ditt P7700 på video med ganske grei margin og spesielt i dårlig belysning.

 

Dessuten så er jo et dedikert videokamera en fryd og bruke kontraet fotoapparat når det gjelder video. Akkurat som et fotoapparat er bedre til nettopp fotografering.

 

Ta en titt på videoen min lenger opp som jeg lagde i liten belysning. Lyskilden min er ikke like sterk som din og jeg haddelukkertid på 1/50 (hvis jeg husker riktig) noe som er godkjent for videofilming i ekstrem lav belysning. Nå har jo Youtube voldtatt denne videoen, men her kan man ikke se bildestøy i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon P7700 er vel et fotoapparat med videofunksjon, mens G30 er et videokamera med mulighet for å ta bilder. Når du sier "oppgradere" så sier noe meg at du skal bytte ut P7700 med et videokamera?

 

Så jeg kan nesten garantere deg at G30 knuser P7700 på video. Når det kommer til foto aner jeg ikke.

 

Jeg kjøpte P7700 utelukkende for video som "add-on" til fotograferingen, men interessen for video-biten har tatt litt av etterhvert.....og det var IKKE meningen :whistle:

Opptaket er 1080P30 i full auto fordi det viser seg at P7700 IKKE kan zoome under opptak i CSM-modus :wallbash: , og nå er det kommet ekstra støy fra zoomingen etter en garanti-service :yucky:

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte P7700 utelukkende for video som "add-on" til fotograferingen, men interessen for video-biten har tatt litt av etterhvert.....og det var IKKE meningen :whistle:

Opptaket er 1080P30 i full auto fordi det viser seg at P7700 IKKE kan zoome under opptak i CSM-modus :wallbash: , og nå er det kommet ekstra støy fra zoomingen etter en garanti-service :yucky:

Når man ikke kan zoome under opptak samt ikke å stille inn lukkertid/blender/ISO manuelt under filming så sier det seg jo egentlig selv at P7700 er helt ubrukelig til video i forhold til kameraer som G10/G25/G30. :)

 

En ting er at opptaket var i 1980p30, men hva var lukkertiden?

 

Hvis du bestemmer deg for en G25 og dermed gå slipp av muligheten for 50P (Kun 50i og 25p) og et par andrr småting som jeg har nevnt lenger opp, så kan du like godt se om du finner deg en Canon G10. Dette er lillebroren til G25 og her er det bare veldig små endringer, og prisen på G10 bør være veldig lav nå.

 

G30 overgår disse to med et ganske solid hakk, men det koster også 11.495,- på Japan Photo i skrivende stund. Kjøper man G25 i dag, så får man også 800,- i cashback fra Canon. Dette bør jo tas med i vurderingen.

 

Har du pengene og vil utforske litt, så gå for G30. Husk at G30 ikke har intern HD, så her MÅ du ha et eget SD kort eller to.

Lenke til kommentar

Når man ikke kan zoome under opptak samt ikke å stille inn lukkertid/blender/ISO manuelt under filming så sier det seg jo egentlig selv at P7700 er helt ubrukelig til video i forhold til kameraer som G10/G25/G30. :)

 

En ting er at opptaket var i 1980p30, men hva var lukkertiden?

 

Har du pengene og vil utforske litt, så gå for G30. Husk at G30 ikke har intern HD, så her MÅ du ha et eget SD kort eller to.

 

Det er vel bare å krype til korset....men det er nok ikke aktuelt å ta et steg oppover og stoppe før G30-nivå...

 

Ser ikke ut som lukkertiden i automodus er oppgitt noe sted...?

 

Et par minnekort på 32GB må vel passe greit?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Usikker på hvordan man får frem lukkertiden, men automodus er uansett noe herk i dårlig belysning. Det er vesentlig at man kommer seg ut av automodus, og det gjelder både video og foto. I dagslys synes jeg Auto fungerer veldig bra med G30, men så fort det blir mørkere så vil kameraet at videoen skal tas opp langt lysere enn det faktisk er og da justerer den så klart opp ISO/Gain veldig mye. I ditt tillfelle kunne det virke som om kameraet justerte nedlukkertiden (under det som er anbefalt) og det fungerer bra i mange tillfeller hvis ikke det er for mye bevegelse i bildet.

 

Jeg har i dag 1stk. minnekort på 64GB. og i følge indikatoren er dette nøyaktig 4 timer med video i full kvalitet (1080p50) Har ikke testet batteritiden ennå, men det ser ut til at den klarer 1.5 timer i praksis. Man får et høykapasitetsbatteri som heter Canon BP 828 (Det som følger med heter BP 820) og dette skal klare 3-4 timer i praksis. Men det koster i følge han bak disken på Japan Photo 1.400,-.

Lenke til kommentar

Er Canon et naturlig valg? eller kan det være noe fra Sony som leverer varene...?

 

Jeg har kun holdt i toppmodellen til Sony (ikke testet utover det) men jeg likte ikke ergonomien så jeg bare gikk videre. Panasonic X920 er i mine øyne den nermeste konkurrenten. Du bør vertfall ta en kikk på denne før du bestemmer deg. Den fremstår som et mer "vanlig" videokameramed tanke på størrelse/utseende etc. G30 er en klasse opp i forhold til begge disse og er litt større fysisk, samt tyngre og langt bedre og holde i (synes jeg). Til rundt 10.000,- så er Canon G30 et helt naturlig valg i mitt hode.

 

 

Skal du ha über bildekvalitet - har du vurdert Panasonic GH2/GH3?

Har sett noen sammenligninger på Youtube og det ser ut til at GH2 leverer varene, men er det video man i hovedsak skal drive med så mener jeg G30 er et langt bedre valg.

Lenke til kommentar

Har sett noen sammenligninger på Youtube og det ser ut til at GH2 leverer varene, men er det video man i hovedsak skal drive med så mener jeg G30 er et langt bedre valg.

Kommer an på hvordan du filmer. Tar du videosnutter kan G30 være mer brukervennlig, men skal du lage kortfilmer vil GH3 med overlegen optikk kunne være langt bedre. Putte på en Speed Booster, og så kan flageborg bruke Nikon-optikken sin med et blendertall større lysstyrke.
Lenke til kommentar

Har sett noen sammenligninger på Youtube og det ser ut til at GH2 leverer varene, men er det video man i hovedsak skal drive med så mener jeg G30 er et langt bedre valg.

 

En annen faktor er at utstyret skal stå på MonoPod - slik som på bildet jeg postet litt lenger opp - med høyre hånds pekefinger på foto-knappen - venstre hånds pekefinger/tommel på videozoomen...

 

Ser det ut til å kunne manøvreres på den måten med G30? Sliter litt med å se at det blir praktisk mulig med et GH2/GH3 eller andre vanlige fotoapparater...?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Den største bakdelen i mitt hode er ergonomien ved bruk av GH3. G30 har 20x optisk zoom som fungerer som bare det med en meget effektiv stabilisator feks. Man har mulighet for å programmere fem egendeffinerte knapper samt at man har et hjul hvor man kjapt kan stille lukkertid/blender eller det manvelger.

 

G30 har som sagt 20x optisk zoom med f/2.8 i tele enden og f/1.8 i vidvinkel enden.

 

Jeg har ikke testet ut andre kameraer enn 5D MK II med tanke på video og det synes jeg var veldig kleint å bruke til slikt. Mulig GH3 fungerer bedre, men når jeg holdt i et videokamera som G30 for første gang så ble jeg igjen påminnet om at dedikert utstyr til dedikerte jobber funker best.

 

Det kommer som sagt litt ann på hva man ønsker selv...

Lenke til kommentar

 

En annen faktor er at utstyret skal stå på MonoPod - slik som på bildet jeg postet litt lenger opp - med høyre hånds pekefinger på foto-knappen - venstre hånds pekefinger/tommel på videozoomen...

 

Ser det ut til å kunne manøvreres på den måten med G30? Sliter litt med å se at det blir praktisk mulig med et GH2/GH3 eller andre vanlige fotoapparater...?

Man kan bruke vanlig stativ til G30 akkurat som med DSLR. Det følger også med fjernkontroll når man kjøper G30, samt mulighet for å koble til telefonen med WIFi etc.

 

Jeg ville uansett satset på et dedikert videokamera hvis det er video du skal ta i hovedsak. Skal du ta begge deler og er klar over ergonomi problemene med DSLR og video, så kan dette være en god løsning for deg.

Lenke til kommentar

Denne videoen er tatt med Canon G25 like før jeg leverte den inn, men poster den allikevel da tråden jo omhandler også denne modellen.

 

Jeg tok en videosnutt jeg hadde fra før og lekte meg litt. meningen er at jeg skulle gi denne snutten en "film look". har lagt til svarte kanter oppe og nede (Laget i Photoshop) og justert litt farger etc. Meningen er at videoen skal se litt klassisk og dyster ut, men allikevel fredelig og avslappende....

 

Om jeg klarte det vet jeg ikke. Jeg er mildt sagt amatør på dette punktet.

 

I ettertid kunne jeg tenkt meg en annen skrifttype på denne videoen med tanke på tittel og avslutning. Det ble også en litt unaturlig brå slutt på musikken. Joda, det skulle kanskje også vert med flere snutter fra gamlebyen som hadde gjort videoen mer spennende, men det er sent nå og sengen roper :)

 

Dere får komme med noen synspunkter og ærlige tilbakemeldinger.

 

Her er videoen:

Lenke til kommentar

En liten video til som jeg tok i dag.

 

Usikker på hvor heldig jeg var med redigeringen og hvordan andre ser dette, men føler kanskje jeg gikk litt langt denne gangen. Meningen var riktig nok at videoen skulle ha en litt dyster, men fredfull stemning. Rett og slett en litt annerledes video fra Gamlebyen.

 

Men jeg er fortsatt amatør og i lærefasen, så jeg tåler litt kritikk :)

 

Lenke til kommentar

En liten video til som jeg tok i dag.

 

Men jeg er fortsatt amatør og i lærefasen, så jeg tåler litt kritikk :)

1; For lang. Klipp ned hver sekvens så filmen blir 3-3.5min. maks. Så lang som første låten er.

2; Bruk stativ.

3; Over-saturerte farger, spesielt rødt, men også grønt. Takstein og murstein har ikke "mursteins farge" i videoen.

4; For mørk, så alt ser ut som det er i silhuett. Bruk heller "gråhet" enn så mye mørke for å lage det mer dystert. Jobb mer med fargekorreksjon.

5; Alt hvitt er fullstendig utblåst. Prøv å finn tilbake noen gråtoner.

6; Prøv å komponer bilder uten å zoome. Kutt heller direkte eller fade til nærbilde. Hvis du zoomer må zoomingen være helt jevn fra start til stopp.

7; Bruk heller noen dager på å finne interessante motiver og komposisjoner under vekslende lys enn å prøve å gjøre alt med en gang. Det lærer du mer av. Festningen har sikker mer atmosfære og spennende steder og arkitektur enn det du viser her.

8; Kamera har et alvorlig Moire problem på plankegulvet på broen.

9; Noen hvite/høylys ser ut som det har et myk-filter som blør hvitt utover.

10; Jobb med forteller kunsten så du introduserer oss gradvis inn i festningen så vi skjønner hva vi ser og hvordan de forskjellige stedene henger sammen, så du unngår å gjøre oss desorienterte.

Ikke film samme stedet to ganger fra forskjellig vinkler og sett dem forskjellige steder i videoen. Alle bilder fra samme sted må presenteres i en sammenheng.

 

Kan sikker finne masse mer å pirke på, men det var ikke meningen å plukke videoen fra hverandre. :nei::)

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1; For lang. Klipp ned hver sekvens så filmen blir 3-3.5min. maks. Så lang som første låten er.

2; Bruk stativ.

3; Over-saturerte farger, spesielt rødt, men også grønt. Takstein og murstein har ikke "mursteins farge" i videoen.

4; For mørk, så alt ser ut som det er i silhuett. Bruk heller "gråhet" enn så mye mørke for å lage det mer dystert. Jobb mer med fargekorreksjon.

5; Alt hvitt er fullstendig utblåst. Prøv å finn tilbake noen gråtoner.

6; Prøv å komponer bilder uten å zoome. Kutt heller direkte eller fade til nærbilde. Hvis du zoomer må zoomingen være helt jevn fra start til stopp.

7; Bruk heller noen dager på å finne interessante motiver og komposisjoner under vekslende lys enn å prøve å gjøre alt med en gang. Det lærer du mer av. Festningen har sikker mer atmosfære og spennende steder og arkitektur enn det du viser her.

8; Kamera har et alvorlig Moire problem på plankegulvet på broen.

9; Noen hvite/høylys ser ut som det har et myk-filter som blør hvitt utover.

10; Jobb med forteller kunsten så du introduserer oss gradvis inn i festningen så vi skjønner hva vi ser og hvordan de forskjellige stedene henger sammen, så du unngår å gjøre oss desorienterte.

Ikke film samme stedet to ganger fra forskjellig vinkler og sett dem forskjellige steder i videoen. Alle bilder fra samme sted må presenteres i en sammenheng.

 

Kan sikker finne masse mer å pirke på, men det var ikke meningen å plukke videoen fra hverandre. :nei::)

Takker for tilbakemelding arthon :)

 

1. Det er jeg enig med deg i. Den ble litt lang å kjedelig ja. Det var egentlig det første jeg la merke til selv når jeg så den :)

 

2. Også helt enig, men har ikke dette for hånden akkurat nå.Har lurt på og kjøpe det, men er usikker på om det er slik type filming jeg vil holde på med.

 

3. Dette var min aller første "skikkelige" grading så jeg forventet ikke noe toppkarrakter her. Men jeg er glad fo at jeg får det rett i fleisen, så her må det endres litt :)

 

4. Se pkt.3

 

5. Se pkt. 3

 

6. Dette har jeg også sett i etterkant at blir litt mye ja. Jeg er nok litt på "la meg prøve zoomen-stadiget" ennå, så det går nok over. Men jeg ser så absolutt den :)

 

7. Igjen, dette har du også helt rett i og hovedgrunnen til at det blir litt "enkelt" er at de mørke kveldene dukker fort opp samt at jeg har andre ting å henge fingrene i.Derfor så gjør jeg det beste ut frade kunnskapene og den tiden jeg har. Det vil nok bli bedre på sikt. Husk at jeg er fersk i gamet :)

 

8. Denne moire'en synes ikke i den ukomprimerte versjonen, så denne har kanskje dukket opp i forbindelse med litt forkraftig "grading" og for mye/feil oppskarping kanskje?

 

9. Det er meningen og det er brukt et filter som gjør nettopp dette. Om det var riktig å bruke det er en helt annen sak.

 

10. Der ga du meg et skikkelig godt tips arthon som jeg faktisk ikke hadde tenkt på! Er jo ganske opplagt det med å "gjøre seg ferdig" med ett sted og dokumenteredette før man går til ett nytt og ikke spre alt utover i forskjellige klipp. Takk for den. Ganske logisk også når jeg tenker på det :)

 

Kom igjen arthon.. ikke vær beskjeden! Nå er du jo så godt i gang, så jeg synes du bør fortsette pirkingen slik at jeg kanskje får noen andre ahaa opplevelser som på sikt vil gjøre videoenemin mer interresante :)

 

EDIT:

Setter også pris på om du har en egenlagd video å dele som duselv kan stå inne for, slik at jeg får se hvordan det skal gjøres :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

 

Kom igjen arthon.. ikke vær beskjeden! Nå er du jo så godt i gang, så jeg synes du bør fortsette pirkingen slik at jeg kanskje får noen andre ahaa opplevelser som på sikt vil gjøre videoenemin mer interresante :)

2; Stativ er alltid nødvendig. Alle klippene dine lider av mangel på stativ.

 

7; Så bruk flere ledige kvelder/etter solnedgang/natt/fridager/morgener på å filme mer. Nå har du noen bra opptak. En gjenvisitt til de samme stedene på festningen vil gi deg nye oppleveleser av de samme motivene. Over tid så vil du ha mange gode opptak som du kan sette sammen.

Bruk festningen som "Lærested" og ikke gi deg før du har fått til en presentasjon som du er mer fornøyd med.

Du vil også øke din kritiske sans ved gjenbesøk av de samme stedene om og om igjen.

Husk at et motiv og en komposisjon som ikke duger som foto duger heller ikke som video bilde.

Å presentere et sted på video som den festningen på en bra måte er veldig veldig vanskelig, så ikke fortvil.

 

9; Ikke bruk filtertyper som gjør ting uklare. Til det er kamera for dårlig og den typen filter du brukte her passer ikke for den typen motiv.

Filmen din trenger en "Look". Du bare over-bruker kontrast. Det er ingen Look eller skaper atmosfære, men bare gir inntrykk av dårlig video kvalitet.

Selv om du ikke har kjøpt Magic-bullet Looks så kan du sjekke dem å se gjennom eksemplene hvordan de forskjellige Looks skaper en atmosfære og så kan du prøve å etterlikne det.

 

Prøv å gjør filmen mørk uten å øke kontrasten. Gjør den dyster uten å gjøre den trist å grå.

Ikke overdriv, det er amatørens første feil..

Flatt lys, som i videoen din, er dødt lys og er bedre å unngå.

Lys i en eller annen form som skaper kontrast og skygge er det som skaper bilder.

Kontrast alene kan gjenskape det.

 

Forslag til Shot sekvens som kan gjøres mer spennende; Fergen

  • Bruk første shot hvor fergen er på andre siden.
  • Gå ned på bryggen å skyt fergen fra en lavere vinkel når den nettopp har lagt fra.
  • Klipp til fergen når den kjører over elven fra høyden du har skutt fra.
  • Klipp til fergen når den kjøre over elven skutt nede fra bryggen.
  • Bruk klippet du har når fergen legger til.
  • Klipp direkte til han med sykkelen uten å zoome inn.

 

Regner med at fergen gjør stort sett de samme manøvrene hver gang så du kan lett få det til å se ut som alt er skutt med flere kameraer ved samme fergetur hvis du filmer dager det er omtrent samme lys.

 

Dette er typen "lureri" som får alle filmer og dokumentarer til å bli livlige.

 

Opening shot?

Regner med at dette er tatt fra et fly, men er det kanskje en høy bygning eller fjell du kan få skutt noe liknende?

 

Vanskelig filmatisk spørsmål; Hvordan går du fra et slikt Opening Shot og ned til festningen. :huh:

post-157018-0-75622700-1389310223_thumb.jpg

Dette er ikke original bildet, jeg har gjort det mørkere for illustrative grunner.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

2; Stativ er alltid nødvendig. Alle klippene dine lider av mangel på stativ.

 

7; Så bruk flere ledige kvelder/etter solnedgang/natt/fridager/morgener på å filme mer. Nå har du noen bra opptak. En gjenvisitt til de samme stedene på festningen vil gi deg nye oppleveleser av de samme motivene. Over tid så vil du ha mange gode opptak som du kan sette sammen.

Bruk festningen som "Lærested" og ikke gi deg før du har fått til en presentasjon som du er mer fornøyd med.

Du vil også øke din kritiske sans ved gjenbesøk av de samme stedene om og om igjen.

Husk at et motiv og en komposisjon som ikke duger som foto duger heller ikke som video bilde.

Å presentere et sted på video som den festningen på en bra måte er veldig veldig vanskelig, så ikke fortvil.

 

9; Ikke bruk filtertyper som gjør ting uklare. Til det er kamera for dårlig og den typen filter du brukte her passer ikke for den typen motiv.

Filmen din trenger en "Look". Du bare over-bruker kontrast. Det er ingen Look eller skaper atmosfære, men bare gir inntrykk av dårlig video kvalitet.

Selv om du ikke har kjøpt Magic-bullet Looks så kan du sjekke dem å se gjennom eksemplene hvordan de forskjellige Looks skaper en atmosfære og så kan du prøve å etterlikne det.

 

Prøv å gjør filmen mørk uten å øke kontrasten. Gjør den dyster uten å gjøre den trist å grå.

Ikke overdriv, det er amatørens første feil..

 

Forslag til Shot sekvens som kan gjøres mer spennende; Fergen

Bruk første shot hvor fergen er på andre siden.

Gå ned på bryggen å skyt fergen fra en lavere vinkel når den nettopp har lagt fra.

Klipp til fergen når den kjører over elven fra høyden du har skutt fra.

Klipp til fergen når den kjøre over elven skutt nede fra bryggen.

Bruk klippet du har når fergen legger til.

Klipp direkte til han med sykkelen uten å zoome inn.

 

Regner med at fergen gjør stort sett de samme manøvrene hver gang så du kan lett få det til å se ut som alt er skutt med flere kameraer ved samme fergetur hvis du filmer dager det er omtrent samme lys.

 

Dette er typen "lureri" som får alle filmer og dokumentarer til å bli livlige.

Se der ja :)

 

2. Da får jeg nok se om jeg får tak i meg et stativ :)

 

7. Takker for opplysningen :) Problemet er nok at det ikke finnes noen ledige kvelder før det blir mørkt og dessuten så har det omtrent regnet hver dag her i flere uker nå :) Menskjønner hva du mener :)

 

9. Her kommer du virkelig med mange gullkorn arthon og det er ikke ofte jeg sier det, men her lærer jeg faktisk veldig mye og alt du sier om opptaksteknikk er noe som klinger i hodet mitt. Noen måtte liksom bare "aktivere" tankegangen :)

 

Jeg tror jeg skal begynne i det små og skap en look og da konsentrere meg om kun klippet av fergen. Så jeg skal se om jeg får gjort denne sekvensen mer spennende ved å legge mer vekt på "riktig" redigering, selv om det blir mye smak og behag her. Nå har jeg ikke flere klipp av fergen, så i første omgang så får jeg jobbe med det jeg har.

 

Så jeg setter pris på om jeg kan dele videoer her hvor du kan være en slags "mentor" med å si din mening om "look'en" jeg lager. ?

 

Ja fergen gjør de samme manøvrene hele tiden så det er sant som du sier :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...