Gå til innhold

Panasonic X920 - Canon R47 - Canon G25 - Canon G30?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her fra noen med litt erfaring og kunnskap:

 

Ta en titt på denne videoen som jeg har lastet opp på Youtube:

 

Dette er en video tatt med Canon Legria G25 med 1920x1080 50i. Videoen er åpnet og redigert i Adobe Premiere pro CC og eksportert med disse innstillingene (Se screenshot under):

post-30214-0-64294800-1387645143_thumb.jpg

 

Videoen ser smooth ut på pc'en, men den hakker veldig når jeg ser den på Youtube. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut her... :)..så en 25p i dagslys for sammenligning ville vært fint i fra dyr, natur og aktiviteter i Gamlebyen eller kanskje bare ta en test-tur selv i julestria for å teste det "gamle" videokameraet og sammenligne litt, men det er nok en oppgradering på gang...snart

 

Bare lurte litt på hvor du handlet G25 og til hvilken pris...noe du kan dele? så er det fint :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ser bra ut her... :)..så en 25p i dagslys for sammenligning ville vært fint i fra dyr, natur og aktiviteter i Gamlebyen eller kanskje bare ta en test-tur selv i julestria for å teste det "gamle" videokameraet og sammenligne litt, men det er nok en oppgradering på gang...snart

 

Bare lurte litt på hvor du handlet G25 og til hvilken pris...noe du kan dele? så er det fint :)

Takk for det flageborg :)

 

Jeg er faktisk usikker på om det er så mye forskjell fra 50i og 25p etter eksportering til web. Jeg har ikke helt blitt klok på hvilket format jeg bør filme i ennå for å bevare mest mulig kvalitet på orginal opptaket... Jeg synes nemmelig ikek jeg ser forskjell på 25p og 50i i det hele tatt ETTER esksportering. Men kan være at jeg ikke har testet eller gjort ting riktig, så jeg får prøve meg frem litt :)

 

Jeg kan vertfall si at G25 regelrett knuser vanlige konsumentkameraer i dårlig belysning. Rett og slett rått parti.

 

Jeg kjøpte G25 på Japan Photo i Fredrikstad til 7.495,- + superforsikring. Det innebyggede minnet på 32GB. duger nok i lange baner for de fleste, men kjøpte for sikkerhets skyld et 64GB minnekort og dette kan ta i mot ca. 6-timer med video. Jeg kommer til å kjøpe meg større batteri også da det innebyggede batteriet i teorien kun varer bortimot 2 timer. Canon oppgir selv at dette bare er et teoretisk tall og at 60-minutter er mer riktig, da man zoomer, slår av/på og fikler i menyene en god del også.

 

60-minutter er det jeg ser for meg kan være riktig også etter litt testing.

 

Skal se omjeg får filmet litt i dag også, men blir liksom bare litt periodisk og rett på sparket filming da det er mye annet jeg skal gjøre nå i julestria også :)

Lenke til kommentar

Hvis sensoren er 25p native, og kan pakke ting inn i 50i eller 25p, så er det intet point what-so-bloody-ever å pakke det inn som 50i - så risikerer du bare dårlig deinterlacing et eller annet sted i kjeden.

 

25p tatt opp fra kameraet, som skal vises i 25p på progressiv skjerm? Bruk progressivt.

 

Interlaced erkun et poeng hvis du dermed kan få litt høyere framerate enn kameraet kan gi progressivt og du skal bruke denne høyere frameraten.

Lenke til kommentar

Interlaced erkun et poeng hvis du dermed kan få litt høyere framerate enn kameraet kan gi progressivt og du skal bruke denne høyere frameraten.

Hvilke av modusene bør man bruke hvis man skal vise sluttresultatet på en LCD/Plasma TV via DVD/Minnepenn etc.?

 

I hvilke situasjoner er det faktisk et poeng å bruke 50i?

 

Jeg vet bare at videoene vises langt mer smooth på kameraet og på pc'en (før eksportering til 25p prograssiv). Hvordan skal jeg bevare den smoothe videoen og hvor er denne beregnet bør brukes?

 

Hvis 50i ser like bra ut etter eksportering som 25p så kan man vel like godt bruke 50i som standard?

Lenke til kommentar

Et spørsmål:

Når jeg spiller av videoene fra G25 tatt i 50i modus rett etter import så vises de smooth og fint som en 50i skal gjøre. Det som er rart er at jeg ikke får til å eksportere videoen videre fra Premiere pro CC så blir den hakkete (som en 25p video blir i forhold).

 

Dette skjer uansett om jeg velger "match source" på alt eller andre ting.

 

Noen som vet hvordan jeg kan bevare den smoothe looken ved å bare komprimere filstørrelsen?

Lenke til kommentar

Hvilke av modusene bør man bruke hvis man skal vise sluttresultatet på en LCD/Plasma TV via DVD/Minnepenn etc.?

 

I hvilke situasjoner er det faktisk et poeng å bruke 50i?

 

Jeg vet bare at videoene vises langt mer smooth på kameraet og på pc'en (før eksportering til 25p prograssiv). Hvordan skal jeg bevare den smoothe videoen og hvor er denne beregnet bør brukes?

 

Hvis 50i ser like bra ut etter eksportering som 25p så kan man vel like godt bruke 50i som standard?

Det er et poeng å bruke 50i hvis du a) skal interpolere opp til 50p eller b) skal vise det på en native 50i-skjerm. Ellers skal du deinterlace for å konvertere det til progressivt uansett - enten til 50p eller 25p.

Velg også gjerne 50Hz på skjermen din i stedet for 60Hz, for å kunne få det enda mer flytende.

Lenke til kommentar

Så det du sier her er at man egentlig børt skyte i 50i modus, siden man da har mulighet for å interpolere opp til 50p eller evt. skal vise den på en 50i skjerm?

Som sagt - kommer veldig an på hva kilden er. Hvis sensoren er 25p ville jeg uansett valgt 25p.

Og hvis jeg ikke har tenkt å vise det i 50 fps ville jeg valgt 25p.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du sier, men det vil vel alltid lønne seg og bruke den modusen som man kan bruke til flest mulgi ting i etterkant?

 

Eller mener du video tatt i 25p med en 25p sensor faktisk gir bedre kvalitet enn video med 50i modus?

 

Har du i så tillfelle noen kilder som underbygger dette?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal vise bilder hvert 1/25s, så ville jeg også tatt bilder hvert 1/25s, i steden for å prøve å pusle sammen halvbilder tatt hvert 1/50s. Dette har jeg ikke testet selv - det er mer eller mindre kvalifisert skrivebordssynsing.

 

Hvis jeg vil ha mer "legato" bevegelser bruker jeg heller 25fps og lukkertid på 1/25s.

Lenke til kommentar

Man har en fordel med å ta videoi 50i og det er at man får muligheten til å lage mer smooth slow motion hvis dette er ønskelig. Uansett så er det jo 25p jeg kommer til å bruke 95% av tiden, men det jeg skal frem til er at det vel ikke skader å bruke 50i og vertfall så lenge ikke JEG kan se forskjell vertfall...

 

Hvis jeg har forstått det riktig så inneholder en 50i video nøyaktig det samme som en 25p video, men forskjellen er at 50i videoen er 25 fler rammer pr.sekund (som er "falske") for å skape en illusjon om bedre flyt i videoen. Denne ekstra informasjonen har jeg forstått programmer som Adobe Premiere Pro fjerner lett under eksport ved at man velger "Progressive" og vips så har man 25p videoen man i utgangspunktet ville ha, og samtidig en 50i video liggende på pc'en for senere bruk.

 

Det er vertfall slik jeg tenker ut fra de få erfaringene jeg har opparbeidet meg så langt..., men det kan være jeg tar feil så klart..

Lenke til kommentar

Man har en fordel med å ta videoi 50i og det er at man får muligheten til å lage mer smooth slow motion hvis dette er ønskelig. Uansett så er det jo 25p jeg kommer til å bruke 95% av tiden, men det jeg skal frem til er at det vel ikke skader å bruke 50i og vertfall så lenge ikke JEG kan se forskjell vertfall...

 

Hvis jeg har forstått det riktig så inneholder en 50i video nøyaktig det samme som en 25p video, men forskjellen er at 50i videoen er 25 fler rammer pr.sekund (som er "falske") for å skape en illusjon om bedre flyt i videoen. Denne ekstra informasjonen har jeg forstått programmer som Adobe Premiere Pro fjerner lett under eksport ved at man velger "Progressive" og vips så har man 25p videoen man i utgangspunktet ville ha, og samtidig en 50i video liggende på pc'en for senere bruk.

 

Det er vertfall slik jeg tenker ut fra de få erfaringene jeg har opparbeidet meg så langt..., men det kan være jeg tar feil så klart..

Den store forskjellen er om det tas 50 halvbilder i sekundet med annenhver linje (vekselvis partallslinjer og oddetallslinjer), eller om det tas 25 bilder i sekundet som bare "jukselagres" som 50i.

Hvis sistnevnte er det ikke noe poeng i å ta opp i 50i - så er det bare en fjaseting du kan bytte frem og tilbake til i etterbehandlingen.

 

Har spurt noen ganger - er ditt kamera native 50i, eller er 50i bare ompakket 25p?

Lenke til kommentar

Uansett...

Fantastisk morsomt når man kan filme i nesten stummende mørke uten å få nevneverdig synlig støy i videoen.

 

Lukkertiden er på 1/50, blender f/1.8 og Gain på 12db. Her har jeg i tillegg en god del og gå på og kunne doblet lukkerhastigheten og fyrt opp Gain uten nevneverdig distraherende støy.

 

Videoen er tatt håndholdt og jeg har t.o.m. brukt 100% optisk zoom (10x) i videoen.

 

 

Rett og slett et fantastisk videokamera som faktisk er nyttig etter at solen går ned også! :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

I dag er det julaften og da skal det blir artig å se om jeg får sydd sammen en film i dårlig innebelysning. Desverre blir denne filmen såpass privat atden ikke blirpublisert for offentligheten, men mulig jeg publiserer deler av den.

 

Jeg er som kjent på ingen måte noe proff på dette men meningen er å få til en litt over middels familevideo i dårlig belysning uten at resultatet blir helt forferdelig.

 

Kameraet i seg selv klarer jo bobben relativt lett, så det er han BAK kameraet det kommer ann på :)

 

Uansett så ønsker jeg alle en riktig God Jul og et fantastisk Godt Nytt År! :)

Lenke til kommentar

Da er julaften og 1. juledag over med de tilstelninger dette medfører og jeg har fått testet ut kameraet på godt og vondt. Videoen er såpass privat at jeg ikke ønsker å dele den, men kan jo allikevel komme med min generelle mening angående resultateti meget svak innebelysning (omtrent kun stearinslys) av mennesker og ting som beveger seg i moderate hastigheter.

 

Jeg synes det funker OK! Noe støy og hakkete bevegelser må det bli når det nermest er bek mørkt, men resultatet kan så absolutt ikke bli bedre før man evt. invisterer i videolys og generell proff belysning og svir av vesentlig flere 1000-lapper. Joda, man kan slå på lyset, men da forsvinner jo hele stemningen.

 

Jeg prøvde også så vidt en kamerat sitt videokamera (Canon R406) i samme omgivelsene og dette var rett og slett helt ubrukelig. Da mener jeg 100% ubrukelig i dårlig belysning.

 

Så i dårlig belysning uten eksterne lamper etc. så er det ingen videokameraer som trives veldig, men noen gjør jobben vesentlig bedre enn andre.

 

Så jeg synes synd på alle de som pakket opp sitt splitter nye 2-3.000 kroners videokamera til jul og slo det på for å teste det i en dårlig opplyst "julestue". For resultatet imponerer desverre svært få vil jeg tro. Men mange er som sagt veldig klar over dette og skal kun bruke det utendørs i dagslys og da funker dem bra.

 

Så til alle dere som er ute etter et godt allround videokamera med samme egenskapene som man finner i et vanlig konsument kamera til 2-3-lapper så kan jeg bare si en ting. Har du en smart telefon eller en telefon med godt kamera, så bruk denne i steden. Ergonomien er borte, men videofilene i seg selv er det ikke stor forskjell på.

 

Min Samsung Galaxy S3 funker like fint/dårlig i svak belysning som feks. Canon Legria R47/R406. Et GoPro hero 3 Black knuser både Legria R406/R47 samt Samsung S3 på videokvalitet og faktisk er GoPro sin videokvalitet helt på høyde med mitt nye Legria G25 i dagslys og faktisk også delvis i dårligere belysning.

 

Man har ikke mulighet for zoom med GoPro, og ser man bort fra det samt total mangel på ergonomi etc. så tror je grett og slett man ikke klarer og oppdrive bedre videokvalitet for pengene enn det GoPro leverer. For 2-lapper så får man et videokamera (dog uten zoom og null ergonomi) som regelrett rævkjører (unskyld utrykket) konsument kameraer til samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...