Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Canal digital og trådløst nett


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har Internett fra canal digital (25 mbit), og en AirPort ekspress router.

Vi er to stk i leiligheten, og har masse dingser som bruker nett.

Vi bruker i hovedsak ipad, mobil og konsoll på nett, men har en stasjonær pc vi bruker av og til til å betale regninger eller skrive ut.

 

Tingen er at jeg synes det går så treigt med youtube og noen andre streaming tjenester. Det går veldig opp og ned, men skjer at videoen stopper opp og må vente på at det skal starte igjen. Dette skjedde ekstremt mye idag da jeg fikk se 15 sec, så laste i 30 sec, så få se 20 sec video igjen. Og sånn hold det på.

 

Jeg leste litt rundt på nett og det ble foreslått at jeg skulle sette router på bromodus. Dette prøvde jeg, og da lasta videoen helt fint uten stopp. Flott tenkte jeg og var storfornøyd. Helt til sidemannen spurte hvor Internett ble av. Sukk...

Så da satt jeg meg på søken atter engang og leste meg frem til at canal digital gir ut 4 ip adresser. Ikke akkurat nok for oss med 8-10 enheter :/.

 

Hvordan skal jeg få løst det så video streames perfekt og alle kan være på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var litt rart. Eg har også canal digital, antall devices: 2 bærbare, 2 ipads, 2 smarttelefoner, NAS, x360, ps3, tv-tuner, appletv, og kanskje fleire ting eg ikkje kjem på. har aldri att problem med ip-adresser.

 

har du sjekka at ruteren din leverer den hastigheita du betaler for? speedtest.net

 

har ruteren dual-band? 2,4 og 5ghz nettverk?

Lenke til kommentar

frå eit anna forum:

 

 

 

Det kan virke som om du har satt opp den Gigabyte GN-BRG01G-boksen din som et aksesspunkt og ikke som en router. Det vil si at alle enhetene i nettverket ditt får public IP-er (som altså du får maks 4 stk av)

Logg deg inn på den og kontroller at DHCP-server står påslått.

Når dette er korrekt satt opp vil Gigabyte-boksen din få en stk public IP (som du har maks 4 av) og resten av nettverket ditt bli tildelt interne IP-adresser fra Gigabyte-boksen (som du i praksis har ubegrenset mengde av).

 

ikkje samme utstyret men samme prinsippet. Kvar device i ditt nettverk får ekstern ip, (public ip) tipper eg. Det er kun ruteren din som skal få det. bærbare, mobiler osv skal få interne adresser frå ruteren, (192, 168 ++)

Lenke til kommentar

Ja det vet jeg. Når jeg har dhcp slått på, på min router så kan jeg sikker ha 100 enheter pålogget.

Men da går det treigt/hakkete videoer fra youtube ol.

Men når jeg slår av dhcp og får "public ip" så hakker ikke videoene.

 

Ja den har dualband. 2,4 og 5.

Endret av MikkelRæv
Lenke til kommentar

Ingen av oss som laster ned noe. Begge sitter på ipad.

 

Her er to skjermbilder første fra ipad 2 og andre fra iphone 4s. Veldig stor forskjell på måling selv om de er gjort på nesten samme tid. Sier det noe?

 

De testsidene bruker flash. Det støtter ikke ipad :/

post-118396-0-01187200-1387142057_thumb.jpg

post-118396-0-48098700-1387142076_thumb.jpg

Endret av MikkelRæv
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utfør noen tester med kabel rett i Canal Digital modem. Da eliminerer ditt eget nett (pga kabel rett i modem).

Kjør testene mot test.telenor.net, siden Canal Digital ligger på samme nett. Speedtest er etter min erfaring ustabil.

Gjør dette! Utifra hva du skriver høres det ut som det er noe galt med epleboksen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...