Gå til innhold

Slik kan neste Windows bli


Anbefalte innlegg

Metro uten touch er totalt bortkastet. Win 8 støtter ikke alle drivere engang.

 

Støtter Linux alle drivere? Hvordan var dette når du gikk fra XP til W7?

 

Om du ikke skjønner hvor jeg vil, kam jeg informere om at det heller aldri har vært meningen at Windows 8 skulle støtte alle drivere. Det er driverne som skal støtte Windows..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Sant, du kan ikke gå helt vekk fra metro, men jeg ser på det som et pluss med fancye menyer. Søkefunksjonen er også helt konge.

Søkefunksjonene er vel omtrent som i win7, bare mere tungvindt?

 

AtW

av det jeg har hørt, ja bare at den er raskere og du kan velge om du kan søke etter programmer eller filer ol.... men ja

Det kunne du før også ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Microsoft forstå at ikke alle er interessert i et tablet-basert OS til PC?

 

- Windows 8 er ikke et tablet-basert OS. Det er et tradisjonelt Windows OS med et tablet-rettet lag på toppen.

 

- Microsoft forstår at dette tablet-rettede laget ikke passer for alle/ikke er optimalt for desktop.

 

- Men Microsoft likevel fokusere på touch-baserte enheter fordi det er der pengene er i dag.

 

Microsoft har dårlig tid hvis de ikke skal miste det store markedet for mobile enheter, og derfor måtte de gjøre noen ekle prioriteringer. Og det gikk ikke så bra, resultatet er ikke bra.

 

I neste versjon er det lov å håpe de har klart å finne en løsning som fungerer like bra for oss vanlige PC-brukere. I denne versjonen fikk de det ikke til, men de trodde nok at de skulle slippe unna med det så lenge vi fortsatt har vanlig desktop under ModernUI-grensesnittet.

 

Selv hater jeg ModernUI på desktop, men jeg må innrømme at det fungerer greit på en tabletPC. Og på desktop har jeg valgt å ikke forholde meg til ModernUI, så da er det egentlig helt greit. Bare synd at det ikke er en option direkte fra Microsoft.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en fan av Windows 8/ModernUI på desktop i det hele tatt... Det er et helt malplassert overlay på min desktop, og default utseendet på desktop-vinduene klarte jeg ikke leve med. Men søkefunksjonene på desktop i Windows 8.1 er da virkelig ikke mer tungvindt enn Windows 7.

 

I win8 er det mer tungvindt, fordi det er så stress å hoppe mellom kategoriene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

- Men Microsoft likevel fokusere på touch-baserte enheter fordi det er der pengene er i dag.

 

 

 

Å fokusere på touch-baserte enheter medfører på ingen måte at man er ndøt til å herpe til ett OS for ikke-touch-baserte enheter, som atpåtil står for svært mye av selskapets inntjening (direkte eller indirekte)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I win8 er det mer tungvindt, fordi det er så stress å hoppe mellom kategoriene.

 

AtW

 

Slik var det i Win 8.0, men i Win 8.1 trenger jeg ikke hoppe mellom kategoriene, og gjør det heller ikke. Win+Q og skriv inn, ganske greit, og tar heller ikke hele skjermen.

 

 

 

Å fokusere på touch-baserte enheter medfører på ingen måte at man er ndøt til å herpe til ett OS for ikke-touch-baserte enheter, som atpåtil står for svært mye av selskapets inntjening (direkte eller indirekte)

 

AtW

 

Nei, det medfører på ingen måte det. Og de gjorde det. Jeg tror de både overvurderte det nye grensesnittet og leverte en mindre gjennomført løsning enn de ønsket for å få det til markedet innenfor tidsrammene. De hadde/har det travelt for å komme på den mobile plattformen.

 

Microsofts viktigste melkeku økonomisk er ikke Windows, det er MS Office. Offices inntjening er sterkt truet av mobile enheter som ikke støtter MS Office. De må gripe tak i dette markedet eller så mister de BEGGE disse markedene, både kontor og operativsystem.

 

Det virker til og med som Microsoft har gitt opp Windows-tidsalderen. De snakker om at Windows RT burde hett noe annet enn Windows, de snakker om Post-PC-eraen. Og de leverer en ny versjon av Windows som knapt har noe spennende nytt for vanlige desktopbrukere. PC-salget har gått ned over tid og kommer i alle fall til å fortsette å gå ned inntil markedet for tablets i forskjellige varianter er mettet. Det kommer også til å være en dårlig periode nå når folk kjøper nye konsoller i stedet for å kjøpe ny PC.

 

Det er tilsynelatende ikke fokus på oss hos Microsoft nå, men jeg tviler på de har råd til å pause desktop-utviklingen i to hele produktsykluser. Windows er fortsatt en stor inntektskilde. Derfor tror jeg at utviklingen mot neste versjon kommer til å være hakket mer fokusert på tradisjonell bruk enn på mobil bruk. Selv om de snakker mest om å slå sammen versjoner med fokus på mobil bruk, og det nok kommer til å ta mye av tiden deres, må de nok jobbe med desktop om de ønsker å holde på sin tradisjonelle brukerbase.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Slik var det i Win 8.0, men i Win 8.1 trenger jeg ikke hoppe mellom kategoriene, og gjør det heller ikke. Win+Q og skriv inn, ganske greit, og tar heller ikke hele skjermen.

 

 

 

Nei, det medfører på ingen måte det. Og de gjorde det. Jeg tror de både overvurderte det nye grensesnittet og leverte en mindre gjennomført løsning enn de ønsket for å få det til markedet innenfor tidsrammene. De hadde/har det travelt for å komme på den mobile plattformen.

 

Microsofts viktigste melkeku økonomisk er ikke Windows, det er MS Office. Offices inntjening er sterkt truet av mobile enheter som ikke støtter MS Office.

 

Det virker til og med som Microsoft har gitt opp Windows-tidsalderen. De snakker om at Windows RT burde hett noe annet enn Windows, de snakker om Post-PC-eraen. Og de leverer en ny versjon av Windows som knapt har noe spennende nytt for vanlige desktopbrukere. PC-salget har gått ned over tid og kommer i alle fall til å fortsette å gå ned inntil markedet for tablets i forskjellige varianter er mettet. Det kommer også til å være en dårlig periode nå når folk kjøper nye konsoller i stedet for å kjøpe ny PC.

 

Det er tilsynelatende ikke fokus på oss hos Microsoft nå, men jeg tviler på de har råd til å pause desktop-utviklingen i to hele produktsykluser. Windows er fortsatt en stor inntektskilde. Derfor tror jeg at neste versjon kommer til å være hakket mer fokusert på tradisjonell bruk enn på mobil bruk. Selv om de snakker mest om å slå sammen versjoner med fokus på mobil bruk, må de nok jobbe med desktop om de ønsker å holde på sin tradisjonelle brukerbase.

 

Riktig, jeg skrev win8, og jeg snakket om win8, i all sin visdom lar ikke ms meg oppgradere til 8.1 uten total reinstall, så da sitter man der med win8.

 

MS office ser jeg på som noe som indirekte tjener penger av windows, nettopp, fordi, som du sier, at intensivene for å ha office når man uansett har ett annet OS er mye lavere.

 

AtW

Lenke til kommentar

@tommyb

Det kan godt være at søket i win8.1 er bedre enn 8, men jeg fikk så mange problemer etter oppdateringen til 8.1 at jeg sa f*** it, og instalerte win7. Og nå funker alt som det burde, raskt, forutsigbart, og uten for mange bugs. Som eksempel kan jeg si at BF4 (som i seg selv er bra ustabilt) NEKTET å starte etter oppdateringen til 8.1, LoL startet ca 1 av 3 forsøk, og det var ingen drivere som ble oppdatert, eller at spillet ble oppdatert, fra 8 til 8.1. Klarte å få det til å funke oftere (men ikke like godt som 8) vedå sette kompabilitetsmodus til 8 og "kjør som admin". Svært skuffende at en "service pack" skal bryte kompabiliteten så kraftig. I tillegg opplever jeg at noen programmer ikke har fungerende høyreklikk i win 8 og 8.1 når man deler skjermbilde i skype (???). Har ingen ide om det er relatert, men det er noe jeg ikke har merket i Win7.

Og nei, jeg er ikke "all endring er teit". Jeg har vært med på "next gen win" siden longhorn, og likt alt frem til win8. Ja, jeg likte, og liker vista, selv om win7 er overlegen alt.

Lenke til kommentar

Jeg sa bare at søket i Windows 8.1 ikke er mer tungvindt enn i Windows 7. Akkurat det argumentet er gått ut på dato, det var bare i noen måneder før Windows 8.1 ble tilgjengelig som gratis oppgradering. Selv om det hadde vært bedre om de holdt seg til de tradisjonelle service-pakkene, tydeligvis.

 

Det er synd dere fikk problemer med oppgradering til Windows 8.1, siden dere først var på Windows 8 og Windows 8.1 er bedre enn Windows 8. Synes det er håpløst at de brukte oppgraderingen som et redskap for å venne folk til å bruke store'n deres. Men det, og alle de andre dårlige sidene med Windows 8, har ikke noe med søket i Windows 8.1 konkret å gjøre. Jeg forsvarer ikke at Microsoft ikke lar alle oppgradere via Store'n, jeg forsvarer ikke om det er merkelige kompatibilitetsproblemer i 8.1, og jeg forsvarer overhodet ikke ModernUI på desktop. Sier bare at søket ikke er så ille. Det er jo ikke fullskjerm engang... In your face, ModernUI!

 

Jeg er altså ingen Windows 8-forsvarer. Windows 7 var den beste oppgraderingen av Windows siden Windows 2000. Windows 8 er mer som Windows Vista. Men Windows Vista ble altså oppfulgt av en mye bedre versjon. Det kan jo skje igjen. Hvis de klarer sette av tid til forbedringer av desktop-integrasjonen og ikke satser hver en utviklingstime på mobilmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Microsoft har dårlig tid hvis de ikke skal miste det store markedet for mobile enheter, og derfor måtte de gjøre noen ekle prioriteringer. Og det gikk ikke så bra, resultatet er ikke bra.

 

Men hvorfor måtte de dumme seg ut med dette hastverket ?

Kunne de ikke gjøre det skikkelig når de først var i gang ?

 

Nå har man jo mistet litt av tilliten til Microsoft

Lenke til kommentar

 

- Windows 8 er ikke et tablet-basert OS. Det er et tradisjonelt Windows OS med et tablet-rettet lag på toppen.

 

- Microsoft forstår at dette tablet-rettede laget ikke passer for alle/ikke er optimalt for desktop.

 

- Men Microsoft likevel fokusere på touch-baserte enheter fordi det er der pengene er i dag.

 

Det er mulig tablets tar innpå pc-markedet i stadig økende grad, men er det en gyldig grunn til å overkjøre alle desktop-brukere? Jeg tviler ikke på at Windows 8 er bedre enn Windows 7 på en del punkter, men å tvinge på folk noe de ikke er interessert i er ikke rette veien å gå. For min del liker jeg å skille mobil/tablet fra desktop og det tror jeg også mange andre syntes.

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor? De bomma?

 

Jeg registrerer at i større grad enn tidligere ønsket de å samkjøre UI mellom alle plattformer, til en slik grad at du som bruker har fått færre tilpasningsvalg enn tidligere. Bl.a. gjorde de aktivt arbeid på slutten av utviklingssyklusen for å forpurre for de som hadde funnet en uoffisiell vei tilbake til Aero-looken i betaene. Jeg tror Microsoft var stresset.

 

Å ha forskjellig UI på touch-enheter og enheter uten touch tror jeg ikke på. Det er for uklart skille mellom disse, noe Surface vs Surface Pro er et eksempel på. Jeg hadde blitt glad om man hadde videreutviklet det gamle UI men med bl.a. zoom, scrolling, gestures, og forstørring av ikoner for touch-enheter. I stedet begynte de på nytt, men lagde et unntak for legacy desktop. Det jeg er mest redd for er at desktop vil føles mer og mer som en virtuell maskin for kompatibilitetsmodus på en kjempestor feature-telefon.

 

Windows 8.1 har fortsatt ikke generell zoom... Det kunne virkelig ha trengtes på høy DPI-enheter.

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor? De bomma?

 

Jeg registrerer at i større grad enn tidligere ønsket de å samkjøre UI mellom alle plattformer, til en slik grad at du som bruker har fått færre tilpasningsvalg enn tidligere. Bl.a. gjorde de aktivt arbeid på slutten av utviklingssyklusen for å forpurre for de som hadde funnet en uoffisiell vei tilbake til Aero-looken i betaene. Jeg tror Microsoft var stresset.

 

Å ha forskjellig UI på touch-enheter og enheter uten touch tror jeg ikke på. Det er for uklart skille mellom disse, noe Surface vs Surface Pro er et eksempel på. Jeg hadde blitt glad om man hadde videreutviklet det gamle UI men med bl.a. zoom, scrolling, gestures, og forstørring av ikoner for touch-enheter. I stedet begynte de på nytt, men lagde et unntak for legacy desktop. Det jeg er mest redd for er at desktop vil føles mer og mer som en virtuell maskin for kompatibilitetsmodus på en kjempestor feature-telefon.

 

Windows 8.1 har fortsatt ikke generell zoom... Det kunne virkelig ha trengtes på høy DPI-enheter.

 

Du har forstått det du .

Det er akkurat slik jeg har tenkt også

windows Ce ( for mobile enheter ) fungerte jo selv om det var windows 95

 

Men å endre på windows phone designet kan de ikke gjøre for det bli for vanskelig for de som har brukt dette i noen å.

 

Metro kom jo fordi noen få var direkte misfornøyd med den gamle menyen.

 

kanskje de har gjort dett slik for å ikke å komme i krangel med Apple sitt brukergrensesnitt ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har forstått noe som helst.

 

Jeg mener prinsippene bak W8.1 var i Microsofts beste interesse, det virker fornuftig når de forklarer dem hver for seg. Jeg er derimot ikke sikker på at det som er i Microsofts beste interesse er i min beste interesse. Og jeg liker ikke implementasjonen. Jeg liker ikke ModernUI.

 

Når det gjelder hvorfor jeg ikke liker ModernUI er det meste sagt før. Men jeg vil hente ett poeng fra mitt pensum i GUI, om hvordan man IKKE skal gjøre det.

Klippet fra GUI BLOOPERS, kapittel 2.1 Complicating Access to Functionality

 

Blooper 3: Hidden functions

 

Design rule: Application functionality should be accessible by seeing and pointing, rather by remembering and typing.

 

Jeg ble stuck første gang jeg åpnet en pdf på Windows 8. Det åpnet i en skikkelig tulleapp modernUI-app. Ikke fikk jeg til å søke og ikke fikk jeg til å lukke vinduet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...