Gå til innhold

Test: Sony A7r


Anbefalte innlegg

Huff.

For en utrolig kjedelig anmeldelse. Av et revolusjonerende og viktig kamera. Dette er rett og slett bare en produktpresentasjon.

 

 

Samtidig er det å dra det litt langt at A7R har bedre byggekvalitet, når konstruksjonen er nøyaktig den samme på begge modellene. Greit det er plastikk på lillebroren A7, men vis meg hvordan dette utgjør noen som helst forskjell i praksis.

 

Denne testen er som andre tester av andre kamera, hva forventet du? Skrift i gullbokstaver?

 

Speilløse systemkamera har vært tilgjengelig i flere år allerede - og med forskjellige utgaver av sensorstørrelser, og dette kameraet er kun et av det totale mangfoldet. Slik sett er det ikke noe revolusjonerende med A7. Kameraet er interessant, men det er stort sett alle nye kamera.

 

Generelt regner man med at mer metall i kamerakroppen vil gi såkalt bedre byggekvalitet, slik har det alltid vært. Hvordan dette ville funket i praksis er en annen sak, men det er en vanlig og legal måte å vurdere byggekvaliteten på.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk overrasket over at du ikke har fått med deg at lanseringsdato og leveringsdato er to vidt forskjellige ting. Slik har det da vært i veldig mange år, fra lenge før jeg var født vil jeg tro.

Ingen som har brukt ordet leveringsdato her.

Du kan bare ikke si et produkt er lansert når det ikke er det.

Hvis vi skal stole på Sonys pressemelding så er også 24-70mm lansert da? Den skulle jo være en del av optikken som ble lansert med kameraet. Men kommer ikke før til neste år. Er objektivet lansert da? - Nei.

 

Disse kameraene ble lansert i slutten av november.

De ble derimot KUNNGJORT i oktober.

Lenke til kommentar

Ramius: du har rett og slett gått glipp av en helt vanlig tolkning av ordet lansering. Ordets opprinnelse kommer fra å kaste en lanse (gammelt våpen) og man kan vel forestille seg at lansen kommer fram en stund før ridderen kommer etter med sverd eller klubbe. Lansering kan vel oppfattes som en slags "early warning" eller det første angrepet på markedet.

Lenke til kommentar

Ramius: du har rett og slett gått glipp av en helt vanlig tolkning av ordet lansering. Ordets opprinnelse kommer fra å kaste en lanse (gammelt våpen) og man kan vel forestille seg at lansen kommer fram en stund før ridderen kommer etter med sverd eller klubbe. Lansering kan vel oppfattes som en slags "early warning" eller det første angrepet på markedet.

Sorry men nei.

Jeg syns du egentlig motbeviste deg selv, med vekt på "kommer fram". Når kameraet ikke er kommet fram er det ikke lansert. Når lansen fortsatt er i grep er den ikke lansert. Man kunngjør noe som skal lanseres, og lanserer et produkt i butikken. Men hva vet vel jeg om kommunikasjon.

 

 

 

For oss som har fulgt med i utviklingen, så er A7 kun en naturlig konsekvens av de siste 5 års utvikling.

Det er sikkert grunnen til at en av verdens største tekno-sider skriver en sånn artikkel: Goodbye DSLR

 

De kan ikke ha fulgt med godt nok. Dersom dette er en helt forutsigbar og naturlig del av utviklingen som ikke er spennende i det hele tatt :-)

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Det er sikkert grunnen til at en av verdens største tekno-sider skriver en sånn artikkel: Goodbye DSLR

Kanksje det? Thom Hogan mener dog at de bommer på et par ting ..

 

De kan ikke ha fulgt med godt nok. Dersom dette er en helt forutsigbar og naturlig del av utviklingen som ikke er spennende i det hele tatt :-)

Ting kan da vitterligen være interessant selv om utviklingen er forutsigbar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hogan har flere bra poeng og det at folk MÅ kjøpe noe nytt bare fordi det er nytt sier jo mye om hvor lite interessert de egentlig er i fotografering mens de nyeste tekniske sikleobjektene har høy prioritet.

 

Det som han derimot ser ut til å glemme når han snakker om balansen på ett velvoksent DSLR kamera vs de speilløse småtråkkene, er at objektivene også er mindre og virker som han ikke ser helheten her.

Lenke til kommentar

Som vanlig har fo2re noen gode poeng. Jeg legger ofte merke gil at det dr forskjell på camerainteresserte og fotointeresserte. Jeg har over 4 års erfaring med Sony FF med 24 Mpx. A850 gir meg fremdeles gode bilder og jeg har ikke hast med å oppgradere. Jeg får en del kommentarer fra mine kompiser med alskens flott fra CaNikon, men bildene deres er ikke vesentlig bedre teknisk enn mine. Når jeg bruker 135 STF er det til og med jeg som kan skryte litt!

Lenke til kommentar

Regner med at Thom Hogan som driver en side for speilreflekskameraer har innvendinger mot en slik artikkel ja. Kort fortalt er han nok inhabil. Jeg syns også argumentene hans er fomlende dårlige i dette tilfellet.

Thom er jo en grei mann å følge med på, og når han i tillegg har sansmirror site for speilløse, så ville jeg nok ikke kalt ham inhabil ihvertfall.

http://www.sansmirror.com/newsviews/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Thom kan sikkert mye om fotografi. Men jeg vil nok fremdeles si han er langt fra habil i en debatt om debatt om produsent mot produsent når han klart favoriserer Nikon. Med dette i banneren:

 

 

Supporting the Nikon F-mount on the Internet since 1994...

Etterfulgt av fem annonser for Nikon-kameraer.

Deretter av linker til hans to Nikon-sider:

What's New: bythom.com

Nikon DSLRs: dslrbodies.com

Nikon film SLRs: filmbodies.com

Compacts/Gadgets: gearophile.com

Og selvfølgelig, i menyen hans finner vi kun en eksklusiv knapp en kameraprodusent: Nikon.

Jadda. Denne mannen skriver sikkert flott om Sony han.

Lenke til kommentar
Jadda. Denne mannen skriver sikkert flott om Sony han.

Det er uvesentlig hva folk skriver - det som betyr noe er hva produsentene gjør i det lange løpet, om de f.eks klarer å bygge fullverdige system med god optikkpark. Adaptere/overganger kan ikke kompensere for mangler i fullverdig optikk. Mange holder seg til et system i år etter år, men nødvendigvis ikke fordi de er ihuga fan - det er forutsigbarheten sammen med et komplett system i alle ledd som avgjør, altså av praktiske årsaker.

 

Det er vel heller ingen som påstår at sony lager dårlige kamera, men på den andre siden har de heller ikke oppfunnet kruttet på nytt. Og som sagt før følger det som regel alltid med et eller flere moment som man kan kalle "typisk sony" - f.eks noe så enkelt som en ekstern lader til et kamera som koster rundt 15.000,- følger ikke med og må kjøpes seperat. Dette er helt tullete og noe du aldri finner hos de andre produsentene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er uvesentlig hva folk skriver - det som betyr noe er hva produsentene gjør i det lange løpet, om de f.eks klarer å bygge fullverdige system med god optikkpark. Adaptere/overganger kan ikke kompensere for mangler i fullverdig optikk.

 

Det betyr noe for mange, men ikke alle. Og om man som meg er mere optatt av optikk enn av kameraer er dette kameraet revolusjonerende nettopp fordi jeg kan bruke så å si alt som finnes av optikk til det, uavhengig av system, med gode løsninger for manuell fokus i en uslåelig kompakt pakke.

Endret av twoeyes
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Thom kan sikkert mye om fotografi. Men jeg vil nok fremdeles si han er langt fra habil i en debatt om debatt om produsent mot produsent når han klart favoriserer Nikon. Med dette i banneren:

Etterfulgt av fem annonser for Nikon-kameraer.

Deretter av linker til hans to Nikon-sider:

What's New: bythom.com

Nikon DSLRs: dslrbodies.com

Nikon film SLRs: filmbodies.com

Compacts/Gadgets: gearophile.com

Og selvfølgelig, i menyen hans finner vi kun en eksklusiv knapp en kameraprodusent: Nikon.

Jadda. Denne mannen skriver sikkert flott om Sony han.

 

Han har vel aldri lagt skjul akkurat på at han liker Nikon, om han gjør det så mye lenger og gjør det om 5 år kan man sikkert spekulere i.

 

That Nikon Guy har bla byttet navn...

Lenke til kommentar

 

Det betyr noe for mange, men ikke alle. Og om man som meg er mere optatt av optikk enn av kameraer er dette kameraet revolusjonerende nettopp fordi jeg kan bruke så å si alt som finnes av optikk til det, uavhengig av system, med gode løsninger for manuell fokus i en uslåelig kompakt pakke.

Man kan få adaptere til de fleste systemkamera som passer til det meste av objektiver dersom man absolutt må ha. Så dette er ikke noe nytt, og langt fra revolusjonerende.

 

Tor

Lenke til kommentar

Man kan få adaptere til de fleste systemkamera som passer til det meste av objektiver dersom man absolutt må ha. Så dette er ikke noe nytt, og langt fra revolusjonerende.

Ikke nødvendigvis - man kan ikke bruke optikk som har kortere registeravstand enn fatningen man bruker. Canon kan bruke Nikon-optikk via adapter, men ikke omvendt.

 

Dette er for eksempel det eneste fullframe-systemet som kan bruke Leica M-optikk (bortsett fra Leica M selv).

 

Så - dette er det eneste fullframe-systemet som kan bruke optikk fra "alle" andre.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis - man kan ikke bruke optikk som har kortere registeravstand enn fatningen man bruker. Canon kan bruke Nikon-optikk via adapter, men ikke omvendt.

 

Dette er for eksempel det eneste fullframe-systemet som kan bruke Leica M-optikk (bortsett fra Leica M selv).

 

Så - dette er det eneste fullframe-systemet som kan bruke optikk fra "alle" andre.

Jeg var kanskje noe romslig i uttalelsen der, men poenget var at adaptere til andre fabrikat er ikke noe nytt, til f.eks canon EF finnes det brukbart utvalg og noen av de er listet her http://diglloyd.com/articles/ask/lenses-LensAdapters.html

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje noe romslig i uttalelsen der, men poenget var at adaptere til andre fabrikat er ikke noe nytt, til f.eks canon EF finnes det brukbart utvalg og noen av de er listet her http://diglloyd.com/articles/ask/lenses-LensAdapters.html

 

Tor

Noe av det mest interessante her er å kunne bruke gammel, kompakt og skikkelig god rangefinder-optikk - laget mye mer kompakt enn man kan lage til systemer med mye lenger registeravstand - og det kan man ikke på for eksempel Canon-fatning - registeravstanden er for lang.
Lenke til kommentar

Noe av det mest interessante her er å kunne bruke gammel, kompakt og skikkelig god rangefinder-optikk - laget mye mer kompakt enn man kan lage til systemer med mye lenger registeravstand - og det kan man ikke på for eksempel Canon-fatning - registeravstanden er for lang.

EOS-M (selv om det ikke er ff) har såvidt jeg forstått et hav av muligheter. Hvilke konkrete har jeg ikke satt meg inn i.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...