Gå til innhold

Test: Sony A7r


Anbefalte innlegg

EOS-M (selv om det ikke er ff) har såvidt jeg forstått et hav av muligheter. Hvilke konkrete har jeg ikke satt meg inn i.

 

Joda, men Sonys E-fatning har to store fordeler:

1) Den er fullframe - gamle vidvinkelobjektiver blir så vide som de "skal" være.

2) Fatningen er åpen - Sony har sluppet spesifikasjoner og protokoller, så tredjepartsprodusenter kan lage fatninger og overganger som fungerer fullt ut - også til fremtidige kameraer. Til Canon og andre skal de reverse engineere protokoller og sånt, og det er ikke garantert at det fungerer.

 

Så jo - A7 og A7r er ganske unike her.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jo - A7 og A7r er ganske unike her.

Enig i at Sonys E-fatning er spesiell med kort avstand fra fatning til sensor kombinert med at at den dekker fullframe. Så vidt jeg vet har Eos M samme registeravstand som E-fatningen så de samme adapterene kan lages, men Canon valgte å gå ned i diameter på Eos M i forhold til EF/EFS, noe som betyr at den ikke kan brukes til fullframe.

 

Hvor viktig fullframe er usikkert. Det jeg har sett av statistikker tilsier at fullframe er under 10% av markedet for systemkameraer. Kanskje andelen vil øke nå etter hvert som tilbudet øker og prisene synker litt, men de aller fleste er ikke interesserte i merkostnaden for fullframe, og heller ikke det det betyr i form av større og tyngre utstyr.

 

Men selv om man ikke trenger fullframe i øyeblikket så trenger/ønsker man det kanskje i fremtiden. Og da er det en fordel at det finnes det en mulighet for oppgradering uten å måtte bytte system. Det er muliget bare Canon og Nikon (til en viss grad Sony) har hatt foreløpig på speilreflekser. På speilløse er det kun Sony som har den muligheten i øyeblikket.

 

Det blir interessant å se hva A7/A7r vil bety for Sony, og ikke minst om Canon, Nikon eller noen andre vil lansere tilsvarende kameraer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sikle sikle!!

Men ett, viktig poeng, ALLE tester av speilløse kameraer ikke nevner, er at disse kameraene er svært utsatt for støv!! Sensoren er ikke beskyttet av noe som helst ved objektiv-bytte, og det skal ingenting til før støv fyker inn!

Har pr dato nå en NEX-6 inn til "avstøving"....

Men dæven, A7 (begge utgaver) er virkelig noen råtasser! Men, om en av dem havner i mine hender, skal jeg virkelig være påpasselig når jeg bytter optikk!!!!!!

Lenke til kommentar

Sikle sikle!!

Men ett, viktig poeng, ALLE tester av speilløse kameraer ikke nevner, er at disse kameraene er svært utsatt for støv!! Sensoren er ikke beskyttet av noe som helst ved objektiv-bytte, og det skal ingenting til før støv fyker inn!

Et godt poeng - det er mulig at det ikke nevnes mye fordi det er mest µ-4/3 der ute - og de har en såpass god støvfjerningsmekanisme at dette ikke er et problem :) Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Et godt poeng - det er mulig at det ikke nevnes mye fordi det er mest µ-4/3 der ute - og de har en såpass god støvfjerningsmekanisme at dette ikke er et problem :)

 

Nesten alle som tester starter med et nytt kamera som brukes over en relativt kort periode. Hvis man ikke går inn for det tar det alltid litt tid før det bygger seg opp med støv.

 

Det er også en effekt som det er vanskelig å kvantifisere, den kameramodellene som har blitt mest kjent for problemer med flekker på sensoren den siste tiden er faktisk en speilrefleks - Nikon D600. D800 har vel også hatt litt av de samme problemene.

 

Selv om sensoren på speilløse opplagt er mer utsatt idet man skifter objektiv så vil speilrefleksenes speil lage bevegelser i luften inne i kamerhuset så støv som har kommet inn ved objektivbytte kan godt flytte inn på sensoren idet man tar bilder.

 

Jeg bruker både speilrefleks og speilløst, prøver å være forsiktig ved objektivbytte og opplever små problemer med støv på senorene på begge system.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...