Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter


Gjest Slettet-w7DZlO15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Subjektivisering, typisk helsepersonellhersketeknikk (mitt nye favorittord).

 

Hvordan du tolker ting er også subjektivt. Hvordan vet du at det var sånn ment uten en avklaring ?

 

Det er mye enklere å oppnå selverkjennelse og aksept når man resonnerer seg til det selv heller enn å få det tredd over hodet, noe som i alle fall trigger mye mer motstand. Man verner seg også til en viss grad mot sterke motoverføringer.

 

Jeg synes TOMpsy får mye ufortjent pepper på forumet her selv om han vet å bite i fra seg til tider.

Hvis du har tatt en lang utdannelse i både farmakologi og psykologi og lagt sjelen i å prøve å hjelpe folk i mange år så er det lettere å forstå det.

Lenke til kommentar

Subjektivisering, typisk helsepersonellhersketeknikk (mitt nye favorittord).

Tåkeluren gir lyder fra seg i tåka...

 

Mitt utgangspunkt var jo et forsøk på å få TS til å selv beskrive symptombildet. F.eks frysning, vite fingrer, stikkende følelser. Kanske TS også kunne fortelle at h*n røyker.

Uten kjennskap til min egen kropp og dårlig kledd i -20 grader stående stille i 1 time, ville jeg også spurt meg selv om jeg har dårlig blodsirkulasjon.

Poenget er at følelsen av dårlig blodsirkulasjon ikke nødvendigvis betyr at man har dårlig blodsirkulasjon. Hvis man har det, kan det være noe man trenger helsehjelp til å håndtere. Jeg er usikker på om lyd fra en tåkelur vil hjelpe her.

Lenke til kommentar

Jeg synes TOMpsy får mye ufortjent pepper på forumet

Det var ikke en kritikk spesifikt mot TOMpsy, men mot en kultur der pasientens tolkning subjektifiseres, mens helsepersonellets tolkning ikke gjør det. Og nei, helsepersonell som er utdannet f.eks. sosionom har ikke noen bedre forutsetning for medisinske spørsmål enn en hvilken som helst pasient (som kanskje til og med har vært hos en spesialist og fått informasjon der).

 

Mitt utgangspunkt var jo et forsøk på å få TS til å selv beskrive symptombildet.

Da ville jeg ha skrevet:

Hvor ofte har du dette? Hvordan kjennes det ut? F.eks frysning, hvite fingrer, stikkende følelser.

Kanske TS også kunne fortelle at h*n røyker.

Da ville jeg ha skrevet: Røyker du?

 

Poenget er at følelsen av dårlig blodsirkulasjon ikke nødvendigvis betyr at man har dårlig blodsirkulasjon.

Ikke nødvendigvis. Men nå vet du jo ikke om dette bare er en følelse, eller om det er en diagnose som er satt av lege. Istedenfor å automatisk hoppe til en subjektivisering ville jeg stilt spørsmålet "har en lege undersøkt deg og sagt at du har dårlig blodsirkulasjon?".

 

Man kan sikkert vinne en diskusjon om at det logisk sett er greit å subjektivisere inntil man har bevis. Men i forhold til relasjonen med pasienten er det en tabbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tåkeluren gir lyder fra seg i tåka...

Ad hominem.

 

Hvis vi først er på dårlige ordspill om brukernavn vil jeg på en subtil måte gjøre oppmerksom på at navnet mitt ender på lur, mens navnet ditt starter med tom. Gjelder begge delene innholdet av de respektive kranier? ;)

 

PS. Dette innlegget er en slags spøk. Men personangrep er faktisk litt lavmål, og den som er med på leken ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg har dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter. Jeg blir f.eks. veldig kald (først og fremst i føttene) når jeg sitter inne i vanlig romtemperatur, med ullsokker på. Måtte fyre på peisen i stad for å få varmen tilbake.

 

Ultratone, hva er det? Eneste forslaget jeg har sett her i tråden, foruten alkohol, som ikke er et alternativ. (Det er jo bare midlertidig, som brukeren nevnte.)

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Jeg har dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter. Jeg blir f.eks. veldig kald (først og fremst i føttene) når jeg sitter inne i vanlig romtemperatur, med ullsokker på. Måtte fyre på peisen i stad for å få varmen tilbake.

 

Ultratone, hva er det? Eneste forslaget jeg har sett her i tråden, foruten alkohol, som ikke er et alternativ. (Det er jo bare midlertidig, som brukeren nevnte.)

 

Ultratone er ett apparat som brukes på klinikker som kan hjelpe mot en del plager man har. Veldig bra egnet til å sette i gang blodsirkulasjon og virker derfor effektivt mot kalde hender/føtter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter. Jeg blir f.eks. veldig kald (først og fremst i føttene) når jeg sitter inne i vanlig romtemperatur, med ullsokker på. Måtte fyre på peisen i stad for å få varmen tilbake.

 

Ultratone, hva er det? Eneste forslaget jeg har sett her i tråden, foruten alkohol, som ikke er et alternativ. (Det er jo bare midlertidig, som brukeren nevnte.)

 

Vet ikke noe om ultratone men ei vennine har hatt en del lymfemassasje behandlinger på studio figura oslo og hevder at dette hjelper ganske bra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg tror det som funker best er en fullstendig kostholdsendring samt daglig mosjon for å få mest mulig ut av sitt iboende potensiale. Hva gjorde man før man hadde teknologi? Jo, fokuserte på riktig kosthold og mosjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...