Gå til innhold

Safe temperatur for i7-4770k?


Anbefalte innlegg

Hei! Har min overklokket nå på 4.4ghz (1.27v) og på 100% load med prime ligger jeg på 70-75max.

Lurte på om jeg kan overklokke mer? 4.6 så tror jeg nok den kommer på i underkant av 80c, hva tenker dere?

Spiller mye BF4. Har cooler master seidon 120m med push/pull med fractal vifter.

Endret av Haltvire77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Alt under 85grader er ifølge min kunnskap igrunn greit i prime.

Får du disse temperaturene med static volt eller adaptive? Hvis du kjører adaptive kan prime ha en tendens til og trekke mer en den bestemte max volten og gi deg et par grader ekstra.

 

Hva volt trenger du for og kjøre dette stabilt på 4.4 og 4.6?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Alt under 85grader er ifølge min kunnskap igrunn greit i prime.

Får du disse temperaturene med static volt eller adaptive? Hvis du kjører adaptive kan prime ha en tendens til og trekke mer en den bestemte max volten og gi deg et par grader ekstra.

 

Hva volt trenger du for og kjøre dette stabilt på 4.4 og 4.6?

Takk for svar!

 

Har adaptive på Core Voltage Mode, og static på Processor Cache Voltage. Har ikke testet å gå så veldig langt ned på volten, kan godt prøve meg litt fram og se om hvor lavt jeg får volten med at pcen booter?

Lenke til kommentar

Om du trenger 1.27V for å klare 4.4Ghz (som betyr at du ikke fikk en spesielt bra CPU) vil du måtte trenge sikkert ~1.4V for å klare 4.6Ghz, som jeg nesten kan garantere at du vil gå langt over 80-85c, som i min mening er det fornuftige temperaturtaket.

 

Husk å aldri kjøre stresstester med adaptive spenning. Kjør testene med statisk spenning og så når du er fornøyd med resultatet, bytt til adaptive.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Om du trenger 1.27V for å klare 4.4Ghz vil du måtte trenge sikkert ~1.4V for å klare 4.6Ghz, som jeg nesten kan garantere at du vil gå langt over 80-85c, som i min mening er det fornuftige temperaturtaket.

 

Husk å aldri kjøre stresstester med adaptive spenning. Kjør testene med statisk spenning og så når du er fornøyd med resultatet, bytt adaptive.

Da er vi to som tenkte AKKURAT det samme :p

 

Du kjører manuell vcore i bios? Syns det hørtes noe høyt ut for 4,4ghz.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet ut litt, og litt merkelig resultat. Har 1.24v på 4.5Ghz stabilt med 60-70c på 100% load med prime.

 

Synes det er litt rart, fordi jeg har prøvd 4.6Ghz helt opp til 1.32v og fortsatt kræsjer... Er det sånn at noen prosessorer bare ikke kan ha 4.6Ghz?

Fra et visst punkt må prosessoren ha mer spenningsøkning når du øker klokkefrekvensen, tenk +10% spenning for +0.1GHz

Lenke til kommentar

Jeg prøvde ut Intel Extreme Tuning Utility igår (ikke begynt med BIOS clock enda) og klarte 4.4Ghz (44 multiplier på alle 4 kjernen) på min 4770K uten å stille på volten (default volt). Kjørte stress testen som programmet (vet ikke hvor godt det egentlig er da) har i 1 time og temperaturen gikk aldri over 55 grader. (Kraken X60 kjøler med Extreme preset vifteinnstillinger)

 

Prøvde jeg 4.5Ghz så krasjet PC'n med en gang jeg lagret innstillingene så må vel litt mer avansert clocking til for å klare mer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at Intel Extreme Tuning Utility økte vcore ved overklokking.

 

Sikker på at den står på standardinnstillingen ved 4,4GHz?

 

Innstillingen i Intel ETU sto i Auto men uansett, jeg har fått testet mer nå med å klokke igjennom BIOS. Prøvde først 4.5Ghz med 1.2volt og klarte å kjøre Prime95 i ca 4 timer før PC slo seg av. Temperaturen lå da på ca 60-65 grader.

 

Tok så å stilte opp volten til 1.215 og Prime95 har kjørt stabilt nå i 12 timer. Tempen ligger mellom 60 og 70. Vel å merke så kjøre jeg jeg adaptive spenning (CPU-Z viste 1.236 tror jeg) så må vel ta testen med statisk for å være helt sikker på at 1.215 går med 4.5Ghz går?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

 

 

Innstillingen i Intel ETU sto i Auto men uansett, jeg har fått testet mer nå med å klokke igjennom BIOS. Prøvde først 4.5Ghz med 1.2volt og klarte å kjøre Prime95 i ca 4 timer før PC slo seg av. Temperaturen lå da på ca 60-65 grader.

 

Tok så å stilte opp volten til 1.215 og Prime95 har kjørt stabilt nå i 12 timer. Tempen ligger mellom 60 og 70. Vel å merke så kjøre jeg jeg adaptive spenning (CPU-Z viste 1.236 tror jeg) så må vel ta testen med statisk for å være helt sikker på at 1.215 går med 4.5Ghz går?

 

 

Regner med du bruker AI suite eller hva det heter til å lese av tempen med?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Jeg har både AI Suit, AIDA og Open Hardware monitor. AI suits viser 10 grader mindre enn AIDA/Open Hardware Monitor.

 

MEN, PC hadde restartet seg etter 13 timer med Prime95 stress test så har nå satt volten i manuell spenning og satt den til 1.24volt nå (men leser 1,264 i CPU-Z) så for vi se :)

 

http://www.raceinfo.no/temp/1_128.jpg

 

1_129.jpg

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...