Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny leilighet, skjeve vegger


Anbefalte innlegg

Som topic sier så dreier dette seg om en ny leilighet der selve gipsveggen buler innover mellom stenderene. Eller så er det stenderet som står for langt ute.

 

Hvis jeg tar et vater over så får du lillefingen nedi glipen. Er dette normalt i en ny leilighet? Du ser det veldig godt fra siden i riktig lys at veggen ikke er slett og fin. Håper det er noen som har litt peiling og kan referere til noen forskrifter eller liknende.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De påstår alltid på befaring at ting er "slikt man må regne med", og i skremmende mange tilfeller fungerer det. Utbyggere er gode på å dra ut reklamasjonssaker i håp om at beboer gir opp/lar det gå.

 

Meld feilen skriftlig i tillegg til å snakke me de, og ikke gi deg. Hvis de fortsetter å mene det er normalt bør du leie inn en uavhengig takstmann til å vurdere skaden.

 

Er det en leilighet i et borettslag? I såfall bør du undersøke med styret hvordan dere er forsikret. Advokatkostnader er ofte dekket av forsikringen i slike saker...

Lenke til kommentar

Høres jo litt drøyt ut å flytte pga veggene er buet.

 

Toleransekravene til veggen finner man i Norsk Standard NS3420. Bør ikke være noe problem for en eventuell takstmann å komme inn og ta noen målinger og finne ut om det må utbedres eller ikke.

 

Hvis det ikke lønner seg å utbedre økonimisk vil det trolig bli en erstattningsak.

Endret av NextoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tatt saken videre via byggherre som skal det det med maler eller tømrer. Men regner jo med at de blir mye ballspill frem og tilbake mellom partene her hvem som er skyldig.

 

Kan være tømrer som har bommet med stenderet, eller maleren som har sparklet for dårlig og ikke smørt massen skikkelig utover enkelte steder. Dette gjelder jo hele leiligheten nærmest desverre.

Lenke til kommentar

Legger ved bilde av problemet på ene hjørnet. Er flere hjørner som sliter med samme problemet.

 

Er dette en tydelig klagesak?

 

Nesten like ille var det første gang jeg sparkla et utvendig hjørne. Hjørnelista i metall bygde mer enn jeg hadde trodd, og det gikk endel sparkel for å få til noe som så jevnt ut. I det jeg skulle sette på lister så jeg at jeg ikke hadde fått det jevnt, men kanske konkavt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet som er vist på bildet, er at hjørnejernet ikke er dyttet godt nok inn, før de festet jernet. Dermed stikker det, noe for langt ut. Et slikt hjørnejern er påkrevet ved utvendinge hjørner, på gipsplatevegger. Svinks er inne på det rette.

 

Men selv med riktig montert jern, blir det litt av det samme problemet og det er akseptert! For at jernet skal ha sin misjon, må det ytre hjønet stikke noe ut. Har aldri målt hvor mye ytterkanten på jernet bygger, men vil annta ca 2,5 - 3 mm. Så i teorien, skulle maler kun sparkle ut den differansen med en stålsparkel med bredde på ca 15 cm. Men i praksis blir det noe slingringsmonn her, hjernet skal også spikres med gips spiker og da kan litt av spikerhodet stikke noe ut. Derfor er det vanlig, å ikke trykke hjernet helt inn på utvendig hjørne.

 

Men her stikker jernet så langt ut (kanskje 6 -7 mm), at selv med en bredsparkel på 30 cm ikke vil jevne ut alt. (Svinks kan muligens korrigere) Men jeg vil også si, at på slike utvendige hjørner (gipsvegg), MÅ det bli noe av dette. På grunn av konstruksjonen, med en ytre kant som stikker noe ut, vil det bli et kileformet område, som maler sparkler ut. Og når begge sider av hjørnet har en slik kile, vil måten du fremstiller dette på (med vinklen), få dette til å se dobbelt så ille ut, som det er. Bruker du en rettholdt på 2 meter (horrisontalt), blir det ikke mye igjen. Selv ikke, hvis du et vater på min 60 cm.

 

Dette er litt mye, men jeg tror ikke jeg ville laget mye problemer, på grunn av dette. Noe annet er det hvis det er mange andre feil og demed klaget på alt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår at det kan bli litt skjevt, men her er det ganske ekstremt. Det ser ut som de har dratt veggen for langt ut, altså satt stenderet litt skjevt. Slik at den går altfor langt ut i gangen. Så tror ikke at det er hjørnejernet som står alene for at det går så langt ut.

 

Er rett og slett dårlig håndverk ved at de har bommet på hjørnet.

I tillegg til at hjørnetjernet ikke er presset godt nok inn selfølgelig.

 

Dette skaper jo problemer på begge sider av hjørnene.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Vanskelig å kommentere noe jeg (og andre) ikke ser. Dine beskrivelser virker vage og upressise. Og når du ikke er fagmann blir de sjelden bra likevel. Du får kontakte en, som er godkjent for Tilstandsrapporter og han bør ha bakgrunn som håndtverker (tømrer/tømermester).

 

Men med gode bilder, der du viser problemområdene og ved bruk av bl.a. 2 m Rettholdt, er det mulig vi kan bidra mer. Oversiktsbiler og detaljbilder (som viser avvik)

 

Det med Tolleranseklasser kan være litt svevende. Da det kan være avhenig av avtale mellom utbygger og entreprenør. Og det kan være godkjente en lavere Tolleranseklasse av kommunen, hvis det er søkt om det. Så skal en se etter slikt er det en del som må sjekkers ut. Men en begynner i første rekke, å se på hva som er problemet. Og i ditt tilflelle er det å se på bl.a., retningsavvik, loddavvik, på veggen. Deretter på eventuelle svanker og grater. (fordypninger/kuler), slik jeg har forstått dine problemer. Men en må forstå de bygningstekniske begrepene (i Standarden - Tolleransekrav og målemetoder), for å kontrollere på rett måte. Og det er det sjelden folk uten bygningsteknisk kompetanse, utfører dette riktig.

 

Editt: Bildet ditt viser ikke at stendere, er satt for langt inn! Kun at hjørnet (hjørnehjernet), er for langt ut. Men, det har jeg forklart og kommentert tidligere.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ok. Så hvis jeg forstår deg rett, så er det to problemområder. 1) Hjørner. 2) Plateskjøter.

 

I så tilfelle trenger du ikke bry deg med flere bilder, hvis du ikke ønsker selv.

 

Jeg har nevnt rettholdt. Hvis du har tilgang på en aluminiums rettholdt, på min 2 meter er det bra. Hvis ikke kan du reise til en byggevare og kjøpe et "Glattkant" bord med min. bredde 98 mm og tykkelse min. 19 mm. og lengde 2 m. Men bordet må utsorteres, så det er rett! Øyet er et fint instrument, så du kan sikte på div. bord og finne et som er helt rett, like bra som en rettholdt i metall, bare du gjør siktejobben bra. Bordet holdes med bredsiden ned (er det langt, må noe støtte opp under mitten, så det ikke buer for mye ned). Må ha godt lys, eller dagslys. Når du har funnet noe som ser brukbart ut (utsorterig og rask titt), så sikter du først langs kanten og så beveger du hodet litt opp (litt ovenfra og ned, holder med noen cm), gjenta, litt opp og ned. Når du mener å ha funnet noe som ser lovende ut, sjekker du andre siden (snu bordet) på samme måte, med samme øye. Kanskje sjekke første side på nytt. Kanskje enklest for deg, å begynne med de korteste bordene først. Hvis ikke de er rette, så gå direkte på de lengste lengdene. På de lange lengdene, kan du oftest få lov til å kappe av en bit på 2 meter og det blir billigst. (Men, kanskje vanskeligst for deg å sjekke). Men på de lange bordene, trenger ikke hele bodet være rett. Det holder jo med min. 2 meter, så sjekk da om det er et bord du kan kappe av 2 m, men husk - KUN etter tillatelse! Vet ikke hva du kan, så det ble en lang beskrivelse. :)

 

Så trenger du en kile, helst en trekile. Den bør gå fra 0 (eller ca 1,5 mm) og oppover - ca 15 - 25 mm. Det er best med en av den lange typen - lengere en 150mm. Spør om du kan få 1 stk. Hvis ikke, får du kjøpe en liten pakke, av det de har. Denne brukes til å måle største avvik.

 

Angående hjørnet. Gjør som jeg tidligere beskrev 4.des., i slutten av 3.avsnitt. (Det er best å være min. to personer, for slike kontrolloppgaver.) Du trenger også en blyant, helst en tynn trusj! Hold bordet oppe mot hjørnet og innover veggen (horrisontalt), uten å presse bordet mot veggen - KUNN inntil, ellers bøyer du brodet.Før så kilen forsiktig ned i sprekken (svanken), til den støter mot bord/vegg. Avsett nå merke på kilen, i kontaktpunktet, uten å flytte på bord, eller kile. Nå kan du måle avviket, der merket står. Er du nøye, kan du avlese +/- 0,5 mm. og nøyere trengs ikke. (Om nødvendig bruk skyvelær). Vær nøye, for ved reklamasjon, vil dette kontrolleres!

 

På vegg/plateskjøter. Hold bordendene på plateskjøtene og bruke samme målemetode som beskrevet over. Slik kan du sjekke svankene (innbulingen) mellem plateskjøtene.

 

Gjør du dette nøyaktig, kan du gi tilbakemelding. Bilder er da ikke nødvendig.

 

Jeg har fremdeles ikke tro på, at det dreier seg om feilmonterte stendere/stolper. Trolig er det maler, som har lagt på litt for mye sparkel, i plateskjøtene! Og burde de brukt litt mer ved hjørnet(ene), for å skule slurv fra tømrer. Det siste kunne de fått "tilleggsbetaling" for, ved å melde Avvik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...