Gå til innhold

iOS bruker vurderer å prøve Android


henrikwl

Anbefalte innlegg

Ja, så var altså dagen kommet. Jeg er en "Apple-mann", jeg er ganske godt nedsyltet i Apple økosystemet, jeg eier en iMac, jeg og kona har en Macbook Pro hver, vi har en Apple TV, en iPad retina og en iPad mini. Og er i bunn og grunn fornøyd med hvordan ting virker.

 

Jeg har imidlertid i det siste blitt mer og mer nysgjerrig på Android, da det for meg nå ser ut til å ha nådd et nivå som passer meg (om det bare er jeg som har oppdaget det sent eller om det faktisk er tilfelle er irrelevant).

 

Det jeg lurer på i så måte er hva slags telefon jeg eventuelt burde gå for? Gjerne en rimelig en, men den må ikke være så begrenset mtp ytelse at det negativt farger min oppfatning av opplevelsen. Samtidig er det greit hvis den holder seg greit i verdi (Apple-devicer har sinnssyk annenhåndsverdi, så jeg forventer ikke at den skal holde like bra som en iPhone) slik at jeg kan få igjen en del av pengene hvis det viser seg etter en måneds tid at jeg vil gå tilbake til iPhone.

 

Når det gjelder formfaktor er jeg i bunn og grunn fornøyd med iPhone sin formfaktor, jeg er ikke interessert i noen phablet. Hva gjelder apps så bruker jeg ingen killer apps som jeg ikke kan leve uten, så sånn sett er jeg ikke avhengig av noe spesielt i Android økosystemet.

 

Så - noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden du er vant til iPhone er sikkert 4k å regne som rimelig: Nexus 5.

... så får du "rein" android, uten greiene produsentene vanligvis legger på toppen.

Den har dessuten akkurat kommet så andrehåndsverdien bør jo være grei selv om en måneds tid.

 

Billigere er nok fjorårets Nexus 4 som blir oppgradert til KitKat (Android 4.4) disse dager, men ytelse er redusert vs Nexus 5 på omtrent alle punkter.

 

Andre kandidater å sjekke;

LG G2 (knapper bak) , HTC One (Sexxy look), Samsung Note 3 (diger skjerm).

(Disse er da med produsentenes egen Android "tilpassning".)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Takk for tips, folkens! :) Jeg må nok ta en tur ned til min lokale Expert og prøve forskjellige telefoner, men det er greit å få pekepinner som her, og ikke minst slippe salgspitchene til betjeningen. ;)

 

Jeg er enig i at HTC One ser lekker ut, og så vidt jeg skjønner er det ikke noe problem å skifte til stock ROM på en hvilken som helst telefon slik at om telefonen blir levert med bloatware er ikke det så veldig farlig.

 

Er det noen modeller eller produsenter jeg bør holde meg unna? Type, modell X har elendig batteritid, modell Y har en produksjonsfeil som gjør at ting kræsjer, produsent X lager bare søppel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... så vidt jeg skjønner er det ikke noe problem å skifte til stock ROM på en hvilken som helst telefon slik at om telefonen blir levert med bloatware er ikke det så veldig farlig.

...bortsett fra at garantier og slikt gjerne faller fra, pluss at det er ikke alle modeller som er så enkle å legge tilbake til riktig orginal ROM dersom du skal selge el.

Lenke til kommentar

Batteritid og de fleste feil er vanligvis softwareproblemer, det er sjelden det er hardwareproblemer på moderne mobiler. Dermed er mye avhengig av om mobilen har fått feilfiks fra produsenten, og at brukeren ikke har lastet ned app eller gjort innstillinger som tømmer batteriet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

...bortsett fra at garantier og slikt gjerne faller fra, pluss at det er ikke alle modeller som er så enkle å legge tilbake til riktig orginal ROM dersom du skal selge el.

 

Personlig synes jeg den beste ROM'en til Android lages av Sony (dvs, den kan gjøres enda bedre, men da må du roote telefonen). Touchwiz, Sense etc er helt krise.

 

Jeg ville anbefalt en Xperia XZ, siden den er forholdvis liten og topp spesifisert...

Lenke til kommentar

...bortsett fra at garantier og slikt gjerne faller fra, pluss at det er ikke alle modeller som er så enkle å legge tilbake til riktig orginal ROM dersom du skal selge el.

 

Dette er for så vidt et godt poeng. Jeg registrerer at det i hvert fall for Samsungs del finnes "Google editions" av enkelte modeller, jeg vet ikke om andre produsenter har tilsvarende? Ellers virker jo Nexus som et sikkert valg på akkurat det punktet.

Lenke til kommentar

HTC One finnes og i Google edition, men så vidt jeg vet får du ikke tak i denne (eller samsung sin) i Norge. Selv har jeg Sony Xperia Z1, og må si jeg synes Sony har vært flinke med skallet de har lagt på (min personlige mening). Har tidligere hatt stort sett HTC, og har da rootet og lagt inn annen rom. Har ikke følt behov for dette med nåværende telefon (enda). Sony er derimot ikke kjent for å være veldig kjappe med å komme med oppdateringer. De har sagt at 4.3 kommer i desember og 4.4 på nyåret en gang. Når det er sagt føler jeg nåværede programvare er såpass bra at jeg ikke bryr meg stort om dette. Touchwiz har jeg aldri likt, men her er folk forskjellige. Kona har S4 og er fornøyd med den.

 

Dersom du synes Z1 blir for stor, så kommer det (trolig) en mini-versjon på 4,3" etter hvert. I motsetning til HTC og Samsung sine mini-modeller, har denne samme heftige maskinvare som storebroren. Premiumfølelsen er upåklagelig, og fullt på høyde med iPhone etter min mening.

 

Mye subjektive meninger fra meg her, men lurt som du sier å stikke innom en butikk og holde litt i de forskjellige telefonene. Lykke til og welcome to the dark side ;)

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at ingen produsenter er spesielt kjappe med oppdateringer, men noen er kanskje bedre enn andre? Og igjen, med stock ROM hoppes det jo bukk over den problemstillingen.

 

Ellers, dark side og dark side, fru Blom. ;) Jeg er nå en gang nysgjerrig også, og så lenge min iPhone bruk ikke er 100% avhengig av noen Apple-only features så tenkte jeg at jeg ikke har noe å tape på å i hvert fall prøve i en liten periode.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at HTC One ser lekker ut, og så vidt jeg skjønner er det ikke noe problem å skifte til stock ROM på en hvilken som helst telefon slik at om telefonen blir levert med bloatware er ikke det så veldig farlig.

Dersom annenhåndsverdi er viktig ville jeg ikke gått for HTC One, dersom du ikke kommer over et godt tilbud. Den ble lansert i februar og det går begynt å surre rykter om erstatter. Jeg tipper prisene vil synke på nyåret.

 

Bortsett fra det har jeg ingen problemer med å anbefale den. I mine øyne er dette den Android-telefon som er nærmest å gi iOS brukeropplevelse. Jeg tror neppe du vil se særlig behov for å roote.

 

Dersom import fra Kina er aktuelt. Får du en topptelefoner fra 2000 pluss evt mva. Søk på Xaomi

Lenke til kommentar

Den er fortsatt på 4.1.2, så vil ikke si at den er helt representativ for dagens toppmodeller på 4.3/4.4... men du får jo en "look and feel", så vil si at det er hensiktsmessig uansett.

Bare husk at Samsung sitt TouchWiz skin over Android er rimelig tungt, med mye bloatware. Det er også mye mer happy og boblete enn til eksempel HTC sitt Sense.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er bevisst på dette med at produsentene har sine egne greier, og at det at jeg eventuelt ikke liker Samsung sine telefoner så betyr ikke det at jeg ikke ville likt Sony eller HTC (eller stock Android, for den saks skyld).

 

Det er mer de grunnleggende tingene jeg er interessert i å få testet ut, og sånn sett er vel ikke Android 4.1 et drastisk forskjellig OS fra 4.3 og 4.4?

 

Plusle: takk for input! Finnes det noe ved iPhone du savner i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal si hva jeg tror du kommer til å savne ved å bytte fra iPhone så er det kvaliteten og utseendet på endel apper som er betydelig bedre på ios enn på android og wp.

 

Det er det som gjør meg til en meget fornøyd ios bruker hvertfall.

 

Det jeg kjenner jeg savner fra Android er 2 ting spesielt. Filoverføring og muligheten til widgets osv.

 

For min del så veier det positive med ios mye mer opp enn det jeg savner med android. Men skjønner godt de som mener annerledes.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utseendet på apper, så har jeg sett såpass mye rart også på iOS at jeg vel er vant til det aller meste. Det sagt, så er jeg altså ikke misfornøyd med iOS, men jeg har ingenting å tape på å teste ut Android når det nå har fenget interessen min. :)

 

Forresten, dere med iOS - ble det mye iMessage rot når dere byttet? I dag så har jeg alt satt opp med iMessage og når kona (som også har iOS) sender melding kommer det som iMessage på alle enhetene mine. Når jeg bytter til Android, vil hennes meldinger da fortsatt komme som iMessage på iPad og OS X, men aldri dukke opp på telefonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...