Gå til innhold

Hvor gammel er din Windows-installasjon?


dizx

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg kunne lage en tråd om hvor gamle Windows-installasjoner man sitter på. Kan også være interessant hvilke programmer man har installert.

Du kan enkelt sjekke dette ved å se på når "Users"-mappen din egen bruker-mappe inne i Users-mappen ble opprettet.

 

users.png

 

Min ble installert 14. juli 2009. Over 4 år nå. Samme installasjon har vært benyttet på tre forskjellige PC'er, og vil bli flyttet til den fjerde snart. Den er dønn stabil.

Av programmer har jeg bla

- MS Office Plus 2013

- MS Expression 4

- MS Visual Studio 2010/2012

- SQL Server 2008

- MS Dynamics AX

- Google Chrome

- iTunes

 

Kjører ingen virusprogrammer real-time, men kjører en scan engangimellom med MS Security Essentials. Kjører og CC Cleaner.

 

Mange lurer sikkert på hvordan jeg har flyttet denne installasjonen med etterhvert som jeg har fått ny PC osv, og hvorfor jeg gjør dette. For det første, å sette opp Windows med så mange systemer som henger sammen er komplisert og tidkrevende. Det er ikke noe jeg har tid til. Jeg har ikke tid til en dag uten en virkende PC. Hvordan får man til det?

 

Noen tips:

- Kjøp en PC/laptop med på døra service i 3 år.

- Ta daglig image-backup av HELE pc'en.

- Når man får ny PC, kjør SYSPREP på den gamle Windows-installasjonen. Flytt så HD/SSD over i den nye, og du er oppe og kjører på noen minutter. Helt uten problemer!

Endret av dizx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Tenkte jeg kunne lage en tråd om hvor gamle Windows-installasjoner man sitter på. Kan også være interessant hvilke programmer man har installert.

Du kan enkelt sjekke dette ved å se på når "Users"-mappen ble opprettet.

 

Min ble installert 14. juli 2009. Over 4 år nå. Samme installasjon har vært benyttet på tre forskjellige PC'er, og vil bli flyttet til den fjerde snart. Den er dønn stabil.

 

Du burde oppdatere førsteposten din med infoen til Pey'J, om ikke ender du opp med at alle har en installasjon fra juli 2009 om de bruker Windows 7. 14.juli er den datoen alle vil få opp når de gjør det du beskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min står også om 14. Juli 2009, selv om jeg vet jeg installerte denne installasjonen i fjor. Som man kan se på når mappen til brukerprofilen min ble opprettet

 

Beklager, men du må se på din egen bruker-mappe inne i Users

Endret av dizx
Lenke til kommentar

Min står også om 14. Juli 2009, selv om jeg vet jeg installerte denne installasjonen i fjor. Som man kan se på når mappen til brukerprofilen min ble opprettet

 

Se inne i denne mappen, og se når din egen brukermappe ble opprettet. Det er datoen du installerte OS'et første gang.

Lenke til kommentar

Går det an å gjøre en form for sysprep etter at man har tatt SSDen ut av det gamle systemet?

 

Har akkurat solgt PCen min i deler, og kunne gjørne tenke meg å sette SSDen inn i den nye uten å måtte installere alt på nytt..

 

Gammelt hk/cpu: Asus P8Z77-V Deluxe/i7 3770k

Nytt hk/cpu: ASRock C226 WS/E3 1245v3

 

Det er mulig, om du får den til å starte opp. Det er imidlertid mange situasjoner som kan oppstå som gjør at det ikke vil starte opp. Du må nesten bare forsøke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Se inne i denne mappen, og se når din egen brukermappe ble opprettet. Det er datoen du installerte OS'et første gang.

 

Huff. Hadde du bare giddet å lest svarene du får, så hadde du også kanskje skjønt hvor feil du har...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

C:\Users\-brukernavn- sin CreatedDate er første gang du installerte OS'et :)

 

Fremdeles er svaret 14 juli 2009 og det er feil. Det er svart tidligere i tråden hvordan man skal finne tidspunktet for installasjonen.....

Lenke til kommentar

Jeg har to stk xp stasjonær fra ca 2002. Original installasjon på begge. Funker som bare det enda, men jeg har brukt noen timer med vedlikehold på særlig den ene som har ei liste over programmer som kan avinstalleres på en to-tre sider. Den installasjonen har hatt flere nær døden opplelvelser, mest pga brukerfeil. Skal sjekke antallet programmer til uka. Har oppgradert så mye som mulig med ram og nettopp klonet til helt nye HDD-er på begge to. Dualboot xp/W7 på den jeg sitter på nå, men W7 installasjonen er mindre enn et år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...