Gå til innhold

Hvis jeg skulle kjøpe mobil i dag ...


Anbefalte innlegg

... hvilken burde jeg ha kjøpt da?

 

Mine tre siste var HTC, Samsung og Nokia

(Desire, Galaxy Note, Lumia 920)

 

Desire med sitt Sense var bloated.

Galaxy Note var utvilsomt best, men i den senere tid har det kommet noen Google apper jeg ikke liker, som Hangouts. Blir ikke kvitt det heller. Burde ikke svart ja på å bruke det. Er Galaxy på vei til å fylles med bloatware?

Lumia 920. Kjekk, men har sine svaker sider. Spesielt på app siden. De har apper for det meste, men å finne en kvalitetsapp er vanskeligere enn i Android-miljøet.

 

Så ... Om jeg skulle bruke ca. 5 000 bols på en mobil i dag, hvilken vil dere som leser dette anbefale?

 

mvh

Øyvind Granberg

m/59

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med alle android også Nexus er vel at Google "bloatware" er med der å?

 

Men helt klart Nexus hvis du vil ha Android. Å til 5000,- ville jeg sett om ikke Note+gear kom en plass igjen. Det er mye for penga til 5k.

 

Har vel etter det jeg har skjønt kommet en god del kvalitetsapper til WP i det siste?

 

Å til 5k så har du jo å iPhone.

 

Masse snacks å velge mellom ;-)

Lenke til kommentar

Nexus. Både HTC One og Note (3) som jeg nettopp har brukt mye er stappfull i jalla som ikke engang kan avinstalleres selv om du ikke vil ha det. Særdeles irriterende og seriøst anti-brukervennlig. LG G2 ser ut som en bra telefon nå, men den har vel også en haug med stasj du ikke trenger eller kan fjerne.

Lenke til kommentar

Nexus. Både HTC One og Note (3) som jeg nettopp har brukt mye er stappfull i jalla som ikke engang kan avinstalleres selv om du ikke vil ha det. Særdeles irriterende og seriøst anti-brukervennlig. LG G2 ser ut som en bra telefon nå, men den har vel også en haug med stasj du ikke trenger eller kan fjerne.

 

Synes faktisk ikke HTC One er så ille. Synes Samsung S3 hadde mye mer bloatware.

Lenke til kommentar

Takk for en masse gode svar!

 

Ja jeg har luktet litt på Nexus 5. Trodde den var levert med et nakent OS, men det tror jeg den egentlig ikke er.

 

Ser ut som alle merker og OS leveres med shitware man ikke har bruk for. Man tvinges jo til å ha konto-tilknytning til både Google og Samsung hvis man kjøper en Note.

Like så med Lumia. Man må ha egen konto på både MS og Nokia når man skal bruke shitware.

 

Så det egentlige spørsmålet må vel bli:

Hvilket merke/OS har minst shitware og hvilket merke/OS lar deg avinstallere disse?

 

Eller er det andre kvaliteter som kan være med å danne grunnlag for bestemmelsen?

 

  • Kamera er litt viktig. Tar en del bilder i sammenheng med diverse tillitsverv. Oppløsning rundt 8-12Mb?
  • 32GB minne er ønskelig.
  • En kjekk prosessor som ikke er shitware-hemmet.
  • God tilgang på kvalitetsapper
  • God lyd er viktig, for det er det ikke på min Lumia nå.
  • Spiller lite musikk.
  • Ser lite video.
  • Vil så gjerne ta notater på en enkel måte. Der var Note'en utrolig bra, uten å måtte lage seg en profil på en nettjeneste. Tar en del notater, serru.
  • Enkel sync mellom tlf og MS Exchange server.
  • En ting som er utrolig bra med Lumia'en er Office-pakka! Kjører i dag MS på PC, nettbrett og tlf. Ingen dum kombinasjon det.
  • En noe stor skjerm på mellom 5 og 5,5 tommer med god oppløsning.
  • Tror jeg ser hvor dette bærer ... :-)

 

--øg--

Lenke til kommentar

Roote den?

 

Det er en mulighet, men det er også mulig å konvertere HTC One til en fullverdig Google Edition hvor man får automatiske oppdateringer. HTC One GE fikk forøvrig Kit Kat i dag :)

 

Dog ser jeg her at de aller, aller fleste foretrekker Sense framfor GE. Jeg har ikke kjennskap til tidligere versjoner at Sense, men har skjønt at det er svært stor forskjell, hvor tidligere versjoner av Sense hadde store endringer i forhold til ren Android. Dersom man skur av blinkfeed (som jeg liker) er grensesnittet ganske rent. Noen bloat er det selvsagt spesielt dersom man regner Google sine apper som bloat, selv har ganske enkelt valgt å skjule uinteressante apper, framfor å avinstallere dem.

 

Dersom du ønsker den store skjermen til Note sliter selvsagt HTC One, og utfra anmeldelsen til amobil kan jeg vanskelig anbefale Max.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...