Gå til innhold

Politi og kriminalitet: Greit å ta loven i egne hender?


Anbefalte innlegg

Politi og kriminalitet: Greit å ta loven i egne hender?

 

Ja!

 

En har en rekke lovbestemmelser i straffeloven som gjør en person potensielt straffefri selv om en utøver handlinger som ordinært strider mot norsk straffelov.

 

Jeg stemmer således for et borgervern. I Oslo kan en ikke lenger ferdes fritt på gaten uten å se seg bak ryggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja!

 

En har en rekke lovbestemmelser i straffeloven som gjør en person potensielt straffefri selv om en utøver handlinger som ordinært strider mot norsk straffelov.

 

Jeg stemmer således for et borgervern. I Oslo kan en ikke lenger ferdes fritt på gaten uten å se seg bak ryggen.

 

800 av 100 000 innbyggere anmelder andre mennesker for vold i løpet av ett år.

0.8% av befolkningen anmelder en voldsepisode.

 

149 av 100 000 blir ranet.

0.15% av befolkningen anmelder et ran.

 

Grovt statistisk sett, dersom volden er helt totalt blind og rammer helt totalt tilfeldig, så vil 60% av befolkningen oppleve å anmelde én voldsepisode i løpet av livet, samtidig som at en av ni blir ranet en gang i løpet av livet på 80 år.

...

Og nå er det ikke blind vold som blir anmeldt i størst grad, det er vold utøvet av mennesker man kjenner eller er i konflikt med.

 

En av ni vil bli ranet i løpet av livet sitt i Oslo.

 

Samtidig så vil en av tre få kreft.

 

Det er viktigere å gå til legen en gang i året enn å se over skulderen sin en gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mange tidligere har poengtert handler det nok om omfanget til saken. I en slik sak syns jeg det var helt okay av dem å gjøre det. Ingen ble skadet og saken fikk oppmerksomhet -- ikke bare fra folket gjennom media, men òg politiet (som var den egentlige motageren).

 

En generell mal er vel å veie opp de positive kontra de negative følgene ved å ta loven i egne hender. Syns dog straff og sanksjoner bør stå til rettsvesenets disposisjon.

Lenke til kommentar

 

800 av 100 000 innbyggere anmelder andre mennesker for vold i løpet av ett år.

0.8% av befolkningen anmelder en voldsepisode.

 

149 av 100 000 blir ranet.

0.15% av befolkningen anmelder et ran.

 

Grovt statistisk sett, dersom volden er helt totalt blind og rammer helt totalt tilfeldig, så vil 60% av befolkningen oppleve å anmelde én voldsepisode i løpet av livet, samtidig som at en av ni blir ranet en gang i løpet av livet på 80 år.

...

Og nå er det ikke blind vold som blir anmeldt i størst grad, det er vold utøvet av mennesker man kjenner eller er i konflikt med.

 

En av ni vil bli ranet i løpet av livet sitt i Oslo.

 

Samtidig så vil en av tre få kreft.

 

Det er viktigere å gå til legen en gang i året enn å se over skulderen sin en gang i året.

 

Statistikken blir jo meningsløs all den tid man regner med de som er utsatt for minimal til ingen risiko. Klart at risikoen for å bli ranet høres liten ut når du fordeler den på totalt antall innbyggere, men det blir ganske anderledes når du fjerner de som ikke er ute på det mest risikofylte tidspunktene, og kanskje også regner inn andre faktorer som øker eller minsker risikoen.

 

Er du jente og går alene en kveld øker risikoen betraktelig, og statistikken din sier lite om denne utryggheten all den tid den samtidig tar med det store flertallet som befinner seg hjemme.

Lenke til kommentar

Har stått mye i lokalavisen om et firma som heter Svanevik transport. De har blitt plaget en stund med dieseltyveri. De har funnet bevis mot tyvene men politiet har ikke gjort noe. Til slutt oppsøkte de tyvene og tok bilen deres med en kranbil. Plasserte den oppå en container på arbeidsplassen og skrev dieseltyver på en plakat.

 

Hva syns folk om at politiet ikke tar aksjon når man har konkrete bevis, og er det greit å ta aksjon på denne måten selv?

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Transportfirma-lei-dieseltyver-ATok-loven-i-egne-hender-3008541.html

 

 

Har stått mye i lokalavisen om et firma som heter Svanevik transport. De har blitt plaget en stund med dieseltyveri. De har funnet bevis mot tyvene men politiet har ikke gjort noe. Til slutt oppsøkte de tyvene og tok bilen deres med en kranbil. Plasserte den oppå en container på arbeidsplassen og skrev dieseltyver på en plakat.

 

Hva syns folk om at politiet ikke tar aksjon når man har konkrete bevis, og er det greit å ta aksjon på denne måten selv?

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Transportfirma-lei-dieseltyver-ATok-loven-i-egne-hender-3008541.html

Jeg synes politiet burde skjerpe seg å ta ansvar når det er konkrete bevis i saken. Siden de ikke gjør dette, mener jeg at det er helt greit at de tar opp aksjon på denne måten selv, så lenge ingen kommer til skade. Jeg mener at flere burde gjøre dette når ikke politiet griper inn. Jeg kjenner at jeg blir frustert når jeg skriver dette, når politiet f.eks stopper for å sjekke om mopeder er trimmet, men ikke tar hånd om denne saken....da er det noe som er galt!

Endret av Petrus123
Lenke til kommentar

Heldigvis lever vi i en relativt rolig sfære, iom. at det kun er rundt 5 mio. mennesker boende i Norge.

 

Skjer det noe alvorlig, er politiet der på flekken og de kriminelle vil bli tatt dersom prioriteten er høy nok. Det kan du banne på.

 

Er nesten som gode naboer, vi. Alle kjenner alle og skjer det noe utenom det vanlige vil vi få has på deg uansett.

 

Hvem driter egentlig ikke i et par dieseltyver. Vi har voldsranbølge i byen nå og det synes jeg bør være første prioritet.

Lenke til kommentar

Heldigvis lever vi i en relativt rolig sfære, iom. at det kun er rundt 5 mio. mennesker boende i Norge.

 

Skjer det noe alvorlig, er politiet der på flekken og de kriminelle vil bli tatt dersom prioriteten er høy nok. Det kan du banne på.

 

Er nesten som gode naboer, vi. Alle kjenner alle og skjer det noe utenom det vanlige vil vi få has på deg uansett.

 

Hvem driter egentlig ikke i et par dieseltyver. Vi har voldsranbølge i byen nå og det synes jeg bør være første prioritet.

Polititet har en oppgave og det gjelder ikke bare voldsranbølgene i byene. Jeg mener at politiet bør ta hand om de sakene som blir anmeldt og prøve å få til å priotere alle sakene på en skikklig måte. Det er ikke meningen at folk må ta hand om noe selv, som politiet kunne gjort selv for lenge siden.

Lenke til kommentar

 

Statistikken blir jo meningsløs all den tid man regner med de som er utsatt for minimal til ingen risiko. Klart at risikoen for å bli ranet høres liten ut når du fordeler den på totalt antall innbyggere, men det blir ganske anderledes når du fjerner de som ikke er ute på det mest risikofylte tidspunktene, og kanskje også regner inn andre faktorer som øker eller minsker risikoen.

 

Er du jente og går alene en kveld øker risikoen betraktelig, og statistikken din sier lite om denne utryggheten all den tid den samtidig tar med det store flertallet som befinner seg hjemme.

 

Og det samme gjelder vel New York -- og verden for øvrig?

Lenke til kommentar

 

Og det samme gjelder vel New York -- og verden for øvrig?

 

Ja, men som noe argument for/imot trygghet og for at sjansen for å bli ranet er så liten fungerer det dårlig da man fordeler risikoen på en uforholdsmessig stor gruppe i forhold til de som er utsatt for den største risikoen. Mulig jeg missforstod innlegget ditt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...