Gå til innhold

Kina-telefoner, erfaringer og nyheter med mer


kimare

Anbefalte innlegg

Direkteimport av telefoner fra Kina blir mer og mer aktuelt. Derfor ser jeg behovet for en egen tråd om temaet, hvor man kan utveksle erfaringer om spesifikke modeller som ikke er tilgjenglige i Norge.

 

Fint om dere som har erfaring kan dele.

 

Hvilke butikker anbefales?

Hvilke modeller er hete akkurat nå? Hvilke chipset skal man se etter?

Hva er baksiden av medaljen (bortsett fra det åpenbare med garanti).

 

I starten vil jeg oppdatere førsteposten med informasjon som er naturlig å legge inn.

 

Oppdatert:

 

Interessante modeller pr 23. april 2014:

OnePlus One (lanseres 23/4)

Xiaomi Mi3s (lanseres 23/4)

Oppo Find 7

Xiaomi Mi3 Android 4.2, 5.0" HD, Snapdragon/ Tegra 2.3 GHz/ 1.8 GHz (2 versjoner)

Xiaomi Mi2s Android 4.1, 4.3" HD, Snapdragon Quad 1.7 GHz

Oppo Find 5 Android 4.1, 5.0" HD, Snapdragon Quad 1.5 GHz

 

Trygge steder å kjøpe er Ibuygou, SPEmall, Pandawill, Fulcrumall, DX, Geekbuying, buyincoins, Merimobiles, Oklot, Chinavasion, McBub, med flere.

 

Vær oppmerksom på hvilke bånd telefonen støtter, det er ikke sikkert du vil få fullt utbytte av 3G/ LTE i Norge.

 

Norske bånd er:

2G: Samtlige operatører bruker 900 & 1800 mhz
3G: Den viktigste frekvensen i Telenor og Netcom er 2100 mhz men også 900mhz benyttes. Mobile Network har oppgitt 900 & 1800 mhz
4G: 2600 mhz er viktigst, men også 1800 mhz er benyttet. Dette gjelder både Telenor og Netcom. 800 mhz kommer etterhvert. Mobile Norway har foreløpig ikke 4G.

 

Liste over LTE/4 G nettverk i verden

http://en.wikipedia....of_LTE_networks

 

På Wikipedia er også lister/oversikt for GSM, 3G/UMTS, osv

 

En oversikt finnes også her, er grei siden den dekker det meste av verden, men har ikke frekvenser på 4G og er ikke komplett på 3G

http://www.worldtimezone.com/gsm.html

 

Frekvensene bør brukes veiledende, da det kan være lokale forskjeller. Er du i tvil så spør din teleoperatør.

Endret av kimare
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes selv det er en del ganske interessante telefoner fra Kina. Blant de på topp er Oppo Find 5 som er bygget i stål med polykarbonat skall.

 

 

Erfaringer her på forumet (egen tråd)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1481856&page=1

 

Fåes i både 16 og 32 Gb.

 

Det som er litt negativt med mange Kina-mobiler er båndene som er støttet, de fleste har ikke 4G og andre bånd er rettet mot Asia, så ikke full overlapp med Europa. Siden bånd er stort sett de samme innen Europa prøvde jeg ¨å finne en test fra Europa, men ikke så lett å finne.

 

Kan godt tenke meg en godt spekka Kina-mobil med dual-sim, men er ikke sikker på hva jeg velger eller om det er gode nok mobiler.

Kina kommer garantert, så vi vil nok se mange nye spennende mobiler derfra.

 

 

Spesifikasjoner Oppo Find 5 fra gsmarena.com :

General 2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G Network HSDPA 850 / 1900 / 2100
HSDPA 850 / 1700 / 1900 / 2100
SIM Micro-SIM
Announced 2012, December
Status Available. Released 2013, February
Body Dimensions 141.8 x 68.8 x 8.9 mm
Weight 165 g
Display Type IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
Size 1080 x 1920 pixels, 5.0 inches (~441 ppi pixel density)
Multitouch Yes
Protection Corning Gorilla Glass 2

Sound Alert types Vibration, MP3, WAV ringtones
Loudspeaker Yes
3.5mm jack Yes
- Dolby Mobile sound enhancement
Memory Card slot No
Internal 16/32 GB, 2 GB RAM
Data GPRS Yes
EDGE Yes
Speed HSPA+
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi hotspot
Bluetooth Yes, v4.0 with A2DP
NFC Yes
USB Yes, microUSB v2.0
Camera Primary 13 MP, 4128x3096 pixels, autofocus, LED flash, check quality
Features Geo-tagging, touch focus, face detection, panorama, HDR
Video Yes, 1080p@30fps, HDR, check quality
Secondary Yes, 1.9 MP
Features OS Android OS, v4.1 (Jelly Bean)
Chipset Qualcomm APQ8064 Snapdragon
CPU Quad-core 1.5 GHz Krait
GPU Adreno 320

 

Sensors Accelerometer, gyro, proximity, compass
Messaging SMS (threaded view), MMS, Email, Push Email
Browser HTML5
Radio No


GPS Yes, with A-GPS support

 

Java Yes, via Java MIDP emulator
Colors White, Black
- SNS integration
- Active noise cancellation with dedicated mic
- MP4/H.263/H.264/WMV player
- MP3/eAAC+/WMA/WAV player
- Google Search, Maps, Gmail,
YouTube, Calendar, Google Talk
- Organizer
- Document viewer
- Photo viewer/editor
- Voice memo/dial/commands
- Predictive text input
Battery Non-removable Li-Ion 2500 mAh battery
Stand-by No official data
Talk time No official data
Misc Price group
Tests Display Contrast ratio: 1107 (nominal) / 2.088:1 (sunlight)
Loudspeaker Voice 70dB / Noise 67dB / Ring 73dB
Audio quality Noise -82.0dB / Crosstalk -81.4dB
Camera Photo / Video


Battery life Endurance rating 43h

 

Edit: Skjult noe av den lange og litt rotete speken.

Lagt inn link til tråd om Oppo 5

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte min Mi2 32gb fra Ibuygou. Kom etter mindre enn en uke.

 

Synes Mi2(s) virker svært interessant mtp størrelsen. Men hvordan fungerer Miui? Er det mulig å bruke Google Play? Norsk språk? I det hele tatt hvordan vil brukeropplevelsen være for en som ikke orker å bruke altfor mye tid på å justere og tilpasse.

 

Synes selv det er en del ganske interessante telefoner fra Kina. Blant de på topp er Oppo Find 5 som er bygget i stål med polykarbonat skall.

 

Erfaringer her på forumet (egen tråd)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1481856&page=1

 

Fåes i både 16 og 32 Gb.

 

Det som er litt negativt med mange Kina-mobiler er båndene som er støttet, de fleste har ikke 4G og andre bånd er rettet mot Asia, så ikke full overlapp med Europa. Siden bånd er stort sett de samme innen Europa prøvde jeg ¨å finne en test fra Europa, men ikke så lett å finne.

 

Godt bidrag har oppdatert førsteposten med de viktigste spesifikasjonene og lenka. Er det noen som vet hvilke bånd som brukes i Norge på 3G/ LTE? Greit å få det inn i førsteposten også.

Lenke til kommentar

MIUI skal nå støtte norsk. http://xiaomi.eu/community/threads/miui-v5-multi-lang-3-4-12.20075/

 

MIUI har Google Play og er vanlig android. Det som er spesielt, er at den ligner på IOS med at man skyfler om på ikoner og plasserer de minst brukte i mapper eller på "siste side"..

 

Man kan svært enkelt browse og laste ned nye temaer, som bytter ut hele utseendet til Android.

Lenke til kommentar

 

Synes Mi2(s) virker svært interessant mtp størrelsen. Men hvordan fungerer Miui? Er det mulig å bruke Google Play? Norsk språk? I det hele tatt hvordan vil brukeropplevelsen være for en som ikke orker å bruke altfor mye tid på å justere og tilpasse.

 

 

Godt bidrag har oppdatert førsteposten med de viktigste spesifikasjonene og lenka. Er det noen som vet hvilke bånd som brukes i Norge på 3G/ LTE? Greit å få det inn i førsteposten også.

Det skal visst være

 

2G: 900 & 1800 mhz

3G: 900 & 2100 mhz

4G: 1800 & 2600 mhz

 

Bånd er 3 (1800) og 7 (2600), i spek noen ganger står bånd istf frekvens.

 

Liste over LTE/4 G nettverk i verden

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

 

På Wikipedia er også lister/oversikt for GSM, 3G/UMTS, osv

 

En oversikt finnes også her, er grei siden den dekker det meste av verden, men har ikke frekvenser på 4G og er ikke komplett på 3G

http://www.worldtimezone.com/gsm.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MIUI skal nå støtte norsk. http://xiaomi.eu/community/threads/miui-v5-multi-lang-3-4-12.20075/

 

MIUI har Google Play og er vanlig android. Det som er spesielt, er at den ligner på IOS med at man skyfler om på ikoner og plasserer de minst brukte i mapper eller på "siste side"..

 

Man kan svært enkelt browse og laste ned nye temaer, som bytter ut hele utseendet til Android.

 

Dersom mobil flyttes oppover på ønskelista til husets 13-åring kan en mi2s være svært aktuell.

Lenke til kommentar

Litt om å kjøpe mobil fra Kina (del 2 er vell mest matnyttig) - fra androidauthority

 

http://www.androidauthority.com/buying-phones-from-china-part-1-why-bother-186530/

 

http://www.androidauthority.com/buying-phones-from-china-part-2-191266/

 

Noe av det som skrives i siste artikkel er

 

- bruk paypal, sikkerhet - tror det forutsetter egen Paypal-konto

- bruk DHL eller UPS, sikrere og raskere

- kjøp fra en sikker leverandør som Chinavasion.com, McBub.com, Merimobiles.com eller iPadAlternative.com

- Huawei, ZTE og Meizu bl andre har ofte mer matchende frekvenser

 

Disse punktene kan diskuteres og dette er stedet for det :)

Jeg har tilknyttet bankkort til min Paypal og ikke egen konto - så usikker i hvilken beskyttelse det er i det. Det er likevel bedre enn Western Union hvor man ikke har noen rettigheter etter penger er sendt.

 

Jeg vet at en del unngår aliexpress og liknende fordi det skal være en del der som spekulerer i å ikke levere. Det er vel noen som ikke klager da og får pengene tilbake, for på aliexpress har man krav på pengene tilbake når ikke varen er levert (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har bestilt Xiaomi Mi3 64Gb snapdragon fra Ibuygou, jeg er i batch 2 eller 3 så tipper det tar lang tid før den kommer.

 

Vet ikke så mye mere dessverre.

 

jeg var visstnok den første som la inn bestilling på MI3 fra Ibuygou (la inn bestilling før presentasjonsseansen på langt nær var ferdig...), men jeg sitter nå her fortsatt og venter :-(

 

Siste ryktene sier vel at 32GB-modellen vil bli shippet ut fra Ibuygou rett før jul, mens 64GB-modellen (som jeg og du har bestilt) foreløpig har ukjent ETA men neppe før januar.

 

Så jeg vurderer nå å kansellere, telefonen var interessant som en av de første med Snapdragon 800 i begynnelsen av september, men om jeg først får min i januar/februar så er den liksom ikke så veldig het lenger (og mangel av LTE, som jo er tilfelle med veldig mange av Kina-mobilene, gjør jo ikke saken bedre, selvom LTE i seg selv ikke er noen dealbreak'er for meg).

 

Ser litt på Meizu MX3 som et alternativ som Ibuygou har på lager.

 

 

Når dere bestiller via nettet betaler dere moms og hele pakka?

 

Butikken i utlandet du handler fra skiter i norsk moms (noen butikker har riktignok begynt å kreve inn norsk MVA på varer sendt til norsk mottaker, men ingen av de som er aktuelle for Kina-mobiler), det er først ved innførsel du eventuelt betaler moms til staten (gjennom spedisjonsfirmaet/posten). Og da er det pakkens verdi (inkl frakt, siden varen er verdt mer enn 200,- (med mindre du bare skal ha et batteri eller mobildeksel, selvsagt) som danner grunnlaget for momsen.

Så hvis butikken du handler fra, for eksempel Ibuygou, setter "gift" på pakken og tilogmed pakker inn mobilen i gavepapir og setter en håndskrevet norsk hilsen på hvor det står "Gratulerer med dagen, Christopher. Hilsen Onkel Rolf" så er det gode sjanser for at du ikke blir krevd for moms. Men det er ikke lov, og det var for noen dager siden en reportasje om dette på nyhetene, så beregn gjerne inn norsk MVA (25%) på toppen av mobil+fraktpris så er du sikker på å ikke gå på en økonomisk smell.

 

Christopher

Xiaomi MI2, pluss større batteri, kjøpt i to omganger fra Ibuygou.com

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

jeg var visstnok den første som la inn bestilling på MI3 fra Ibuygou (la inn bestilling før presentasjonsseansen på langt nær var ferdig...), men jeg sitter nå her fortsatt og venter :-(

 

Siste ryktene sier vel at 32GB-modellen vil bli shippet ut fra Ibuygou rett før jul, mens 64GB-modellen (som jeg og du har bestilt) foreløpig har ukjent ETA men neppe før januar.

 

Så jeg vurderer nå å kansellere, telefonen var interessant som en av de første med Snapdragon 800 i begynnelsen av september, men om jeg først får min i januar/februar så er den liksom ikke så veldig het lenger (og mangel av LTE, som jo er tilfelle med veldig mange av Kina-mobilene, gjør jo ikke saken bedre, selvom LTE i seg selv ikke er noen dealbreak'er for meg).

 

Ser litt på Meizu MX3 som et alternativ som Ibuygou har på lager.

 

 

 

 

Sitter og vurderer det samme selv, jeg venter til over Jul så får jeg se om det er kommet noe ETA da, om ikke så blir det vel en avbestilling her også.

 

Som han over meg sier så støtter ikke MX3 3G her, så den gidder jeg ikke.

 

Sailfish os eller Tizen hadde vært artig å teste :)

Lenke til kommentar

Direkteimport av telefoner fra Kina blir mer og mer aktuelt. Derfor ser jeg behovet for en egen tråd om temaet, hvor man kan utveksle erfaringer om spesifikke modeller som ikke er tilgjenglige i Norge.

 

Fint om dere som har erfaring kan dele.

 

Hvilke butikker anbefales?

Hvilke modeller er hete akkurat nå? Hvilke chipset skal man se etter?

Hva er baksiden av medaljen (bortsett fra det åpenbare med garanti).

 

I starten vil jeg oppdatere førsteposten med informasjon som er naturlig å legge inn.

 

Oppdatert:

 

Interessante modeller pr 19. november 2013:

Oppo Find 5 Android 4.1, 5.0" HD, Snapdragon Quad 1.5 GHz

Xiaomi Mi2s Android 4.1, 4.3" HD, Snapdragon Quad 1.7 GHz

Xiaomi Mi3 Android 4.2, 5.0" HD, Snapdragon/ Tegra 2.3 GHz/ 1.8 GHz (2 versjoner)

 

Xiaomi selges bl.a. av Ibuygou, andre aktuelle steder er Pandawill, DX, Merimobiles, Geekbuying, buyincoins, Oklot med flere.

 

Vær oppmerksom på hvilke bånd telefonen støtter, det er ikke sikkert du vil få fullt utbytte av 3G/ LTE i Norge.

 

Har ikke du laget nøyaktig samme tråd før? :tease: Eller var det en annen en?

 

Hei,

 

 

jeg var visstnok den første som la inn bestilling på MI3 fra Ibuygou (la inn bestilling før presentasjonsseansen på langt nær var ferdig...), men jeg sitter nå her fortsatt og venter :-(

 

Siste ryktene sier vel at 32GB-modellen vil bli shippet ut fra Ibuygou rett før jul, mens 64GB-modellen (som jeg og du har bestilt) foreløpig har ukjent ETA men neppe før januar.

 

Så jeg vurderer nå å kansellere, telefonen var interessant som en av de første med Snapdragon 800 i begynnelsen av september, men om jeg først får min i januar/februar så er den liksom ikke så veldig het lenger (og mangel av LTE, som jo er tilfelle med veldig mange av Kina-mobilene, gjør jo ikke saken bedre, selvom LTE i seg selv ikke er noen dealbreak'er for meg).

 

Ser litt på Meizu MX3 som et alternativ som Ibuygou har på lager.

 

 

 

Butikken i utlandet du handler fra skiter i norsk moms (noen butikker har riktignok begynt å kreve inn norsk MVA på varer sendt til norsk mottaker, men ingen av de som er aktuelle for Kina-mobiler), det er først ved innførsel du eventuelt betaler moms til staten (gjennom spedisjonsfirmaet/posten). Og da er det pakkens verdi (inkl frakt, siden varen er verdt mer enn 200,- (med mindre du bare skal ha et batteri eller mobildeksel, selvsagt) som danner grunnlaget for momsen.

Så hvis butikken du handler fra, for eksempel Ibuygou, setter "gift" på pakken og tilogmed pakker inn mobilen i gavepapir og setter en håndskrevet norsk hilsen på hvor det står "Gratulerer med dagen, Christopher. Hilsen Onkel Rolf" så er det gode sjanser for at du ikke blir krevd for moms. Men det er ikke lov, og det var for noen dager siden en reportasje om dette på nyhetene, så beregn gjerne inn norsk MVA (25%) på toppen av mobil+fraktpris så er du sikker på å ikke gå på en økonomisk smell.

 

Christopher

Xiaomi MI2, pluss større batteri, kjøpt i to omganger fra Ibuygou.com

 

Jeg tenkte også å kjøpe fra kina en stund, men slo det fra meg når det viste seg at det var veldig vanskelig å roote tlf slik at jeg kunne oppgradere os etter hvert. Men det jeg skulle spør deg om, er det egentlig noe poeng med LTE? Jeg fikk med 2 brikker men ente opp med å gi de til min bror,hehe. Hva slags brukspotensiale ligger det i LTE? Noen som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar

Men det jeg skulle spør deg om, er det egentlig noe poeng med LTE? Jeg fikk med 2 brikker men ente opp med å gi de til min bror,hehe. Hva slags brukspotensiale ligger det i LTE? Noen som kan opplyse meg?

 

Blander du LTE og NFC?

 

Edit: LTE er altså (for ikke å dra i gang en flisespikkediskusjon) 4G, altså raskeste datatrafikk-standard for mobile enheter i dag.

NFC, som jeg tror du mener, er Near Field Communication, som er en protokoll for å utveksle data mellom enheter som er veldig nærme hverandre. Her kan man f. eks. ha en NFC-brikke liggende på natbordet, og om du legger mobilen oppå/ved siden av den så registrerer mobilen denne brikken og slår seg på "natt-modus" (om du har konfigurert den til det). Det var det med brikker du nevnte som gjorde at jeg mistenkte en misforståelse.

Endret av grenness
Lenke til kommentar

Meizu MX3 støtter visst ikke 3G her hjemme. Den bruker den kinesiske varianten av 3G-nettet, kalt TD-SCDMA. Men jeg leser et annet nettsted at den støtter TD-HSDPA, så blir litt usikker. :-) Man bør vel minst dobbeltsjekke om denne støtter 3G før man bestiller.

 

Auda, da er ikke den så aktuell. Har ikke sjekket opp mer enn fra mobilen så hadde ikke rukket å fordype meg så veldig i spesifikasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blander du LTE og NFC?

 

Edit: LTE er altså (for ikke å dra i gang en flisespikkediskusjon) 4G, altså raskeste datatrafikk-standard for mobile enheter i dag.

NFC, som jeg tror du mener, er Near Field Communication, som er en protokoll for å utveksle data mellom enheter som er veldig nærme hverandre. Her kan man f. eks. ha en NFC-brikke liggende på natbordet, og om du legger mobilen oppå/ved siden av den så registrerer mobilen denne brikken og slår seg på "natt-modus" (om du har konfigurert den til det). Det var det med brikker du nevnte som gjorde at jeg mistenkte en misforståelse.

Jepp, jeg mente NFC. Men bortsett fra sånne ting,har det noen bruksområder utover det?

Lenke til kommentar

Litt om å kjøpe mobil fra Kina (del 2 er vell mest matnyttig) - fra androidauthority

 

http://www.androidauthority.com/buying-phones-from-china-part-1-why-bother-186530/

 

http://www.androidauthority.com/buying-phones-from-china-part-2-191266/

 

Noe av det som skrives i siste artikkel er

 

- bruk paypal, sikkerhet - tror det forutsetter egen Paypal-konto

- bruk DHL eller UPS, sikrere og raskere

- kjøp fra en sikker leverandør som Chinavasion.com, McBub.com, Merimobiles.com eller iPadAlternative.com

- Huawei, ZTE og Meizu bl andre har ofte mer matchende frekvenser

 

Disse punktene kan diskuteres og dette er stedet for det :)

Jeg har tilknyttet bankkort til min Paypal og ikke egen konto - så usikker i hvilken beskyttelse det er i det. Det er likevel bedre enn Western Union hvor man ikke har noen rettigheter etter penger er sendt.

 

Jeg vet at en del unngår aliexpress og liknende fordi det skal være en del der som spekulerer i å ikke levere. Det er vel noen som ikke klager da og får pengene tilbake, for på aliexpress har man krav på pengene tilbake når ikke varen er levert (så vidt jeg vet).

 

Paypal er et poeng dersom man bruker debitkort til å betale med. Bruker man kredittkort gir dette enda bedre beskyttelse enn Paypal. Forøvrig synes jeg det er veldig greit å bruke paypal for å hindre at kortnummer ligger i et utall med butikkdatabaser.

 

Ang UPS og DHL er det helt klart raskere enn posten, men bruker man EMS (postens expresstjeneste) så er fortollingsgebyret inkludert i prisen. Da betaler man kun momsen. Spesielt DHL kan være ille mtp gebyrer, derfor unngår jeg de når jeg kan.

 

Ang frekvenser avhenger det fra modell til modell. Rådet må være at man ser selv evt spør om man er i tvil.

 

Har lagt inn butikkene du anbefaler, men ikke iPadAlternative som er avsluttet.

 

 

Har ikke du laget nøyaktig samme tråd før? :tease: Eller var det en annen en?

 

Tror du blander nå :) Har etterlyst en slik tråd og letet etter en uten å finne, da startet jeg like greit denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...