Gå til innhold

6 og 4 pins i 8 pins CPU


directorX

Anbefalte innlegg

Jeg satte sammen enny pc og tenkte å bruke min gamle strømforsyning, det viste seg at denne ikke hadde 8 pins kontakt til CPU. Jeg prøvde å bruke en 6+2 pin, der bare 6 passet, det var ingen raksjon da jeg startet pcen. Håper det er størmforsyningen og ikke HK som har tatt kvelden. Skal det være mulig å bruke en 4 eller 6 pin til CPU med 8 pin eller må jeg ha ny strømforsyning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, 6+2 pins er PCIe kontakten, og skal i skjermkort. 8 pin, 4pin og 4+4 pin går til CPU.

Du skal ikke få på trøkt nedi feil kontakt, og dersom du klarer det så er det muligheter for kortslutning, som nok har skjedd.

 

Jeg satser nok på at HK er gåent ok ikke PSU, dersom noe er gåent. PSU har nok beskyttelse mot overstrøm, men på hovedkortet vet jeg ikke. Prøv med 4 pin, men siden hovedkortet har en 8pin så kan det være at det forventer at den 8pin er plugget inn. Det varier om det gåt sånn sett. Men en 6 pin skal ikke der.

Er du heldig nå så er ingenting ødelagt.

Lenke til kommentar

De fleste hovedkort starter fint opp med en 4 pins strømkabel :)

 

 

 

 

Hvordan i hel.... fant du ut at du skulle kjøre pci-e kabelen nedi der ?????

Når du gjør noe sånt dumt så håper jeg at du har svidd hovedkortet ditt!J

 

Ja skjønner at det var en tabbe å putte 6 pins in i cpu men så lenge det passer tror jeg ikke det kortslutter hovedkortet. Det burde jeg vel merke når jeg fyrer opp, men det var helt dødt.

Takk for at du håper jeg har ødelagt hovedkortet:) Jeg må ut med hele 500 kroner for ett nytt. Håper du går på en vegg å slår deg hardt:)

Endret av directorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, 6+2 pins er PCIe kontakten, og skal i skjermkort. 8 pin, 4pin og 4+4 pin går til CPU.

Du skal ikke få på trøkt nedi feil kontakt, og dersom du klarer det så er det muligheter for kortslutning, som nok har skjedd.

 

Jeg satser nok på at HK er gåent ok ikke PSU, dersom noe er gåent. PSU har nok beskyttelse mot overstrøm, men på hovedkortet vet jeg ikke. Prøv med 4 pin, men siden hovedkortet har en 8pin så kan det være at det forventer at den 8pin er plugget inn. Det varier om det gåt sånn sett. Men en 6 pin skal ikke der.

Er du heldig nå så er ingenting ødelagt.

Ja var en tabbe å putte 6+2 nedi der, det var bare 6 pin som passet, de to siste var åpen så jeg har ikke trøkt noe nedi som ikke passer. Jeg tenkte at så lenge det passet ville det gi strøm eller ikke gjøre skade. I verste fall får jeg kjøpe nytt HK til 500. Det skulle vel vært en form for reaksjon når jeg fyrte opp maskina unasett? Det var helt dødt. Nå har jeg ikke kortsluttet HK før så jeg vet ikke om man merker det.

Lenke til kommentar

En kortsluting behøver ikke å si pang, røye, lukte eller noe. PCIe 6 pins og CPU 4/8pins har begge kun jord og 12V, og de er på motsatt side på kontaktene. PSU kan ha stoppet dette før noe som helst skjedde, eller etter noe skjedde. I pin outs så skal kontaktene ikke gå om hverandre i det hele tatt heller.

 

Dersom en kortsluting oppstår så vil PSU ikke slå seg på fordi overstrøms-/kortslutingsvernet slår ut, men som sagt om det oppstår den skade før det slår ut er ikke godt å si. Du kan prøve å slå på maskinen uten at strøm til CPU er koblet til. Det vil ikke skje så mye, men du kan se om det er noen reaksjon da.

 

Jeg lurer litt på hvordan du har klart å måke nedi en PCIe kabel der også, kan du ta bilder av pluggen og kontakten?

Lenke til kommentar

En kortsluting behøver ikke å si pang, røye, lukte eller noe. PCIe 6 pins og CPU 4/8pins har begge kun jord og 12V, og de er på motsatt side på kontaktene. PSU kan ha stoppet dette før noe som helst skjedde, eller etter noe skjedde. I pin outs så skal kontaktene ikke gå om hverandre i det hele tatt heller.

 

Dersom en kortsluting oppstår så vil PSU ikke slå seg på fordi overstrøms-/kortslutingsvernet slår ut, men som sagt om det oppstår den skade før det slår ut er ikke godt å si. Du kan prøve å slå på maskinen uten at strøm til CPU er koblet til. Det vil ikke skje så mye, men du kan se om det er noen reaksjon da.

 

Jeg lurer litt på hvordan du har klart å måke nedi en PCIe kabel der også, kan du ta bilder av pluggen og kontakten?

Jeg hadde rotet litt med ledingene men jeg fikk satt ned i en 4 pins i går og da startet maskina fint :)

Jeg måtte ikke måke noe for på få nedi 6 pin kontakten, sporene passet og skled rett nedi, like lett som den med fire pinner. Ser ut som PSU sørget for at det ikke ble noen kortsluttning eller så var jeg bare heldig. Er på jobb nå så får ikke tatt noe bilde.

Lenke til kommentar

Ja skjønner at det var en tabbe å putte 6 pins in i cpu men så lenge det passer tror jeg ikke det kortslutter hovedkortet. Det burde jeg vel merke når jeg fyrer opp, men det var helt dødt.

Takk for at du håper jeg har ødelagt hovedkortet:) Jeg må ut med hele 500 kroner for ett nytt. Håper du går på en vegg å slår deg hardt:)

 

 

var kanskje litt krass med deg, så beklager for det.

 

 

Ser bare en del ikke har peiling på data å gjør dumme ting.

Syns folk heller kan spør om hjelp istedenfor å teste selv å kanskje ødelegge for mange tusen.

 

Er jo en grunn til at det finnes slike forum som dette her :)

Lenke til kommentar

 

 

var kanskje litt krass med deg, så beklager for det.

 

 

Ser bare en del ikke har peiling på data å gjør dumme ting.

Syns folk heller kan spør om hjelp istedenfor å teste selv å kanskje ødelegge for mange tusen.

 

Er jo en grunn til at det finnes slike forum som dette her :)

Det går fint, jeg tar det ikke tungt, bare mange år siden jeg satte sammen en pc så var vel litt rusten:) Men det ordnet seg, pcen startet da jeg fikk orden på ledningene.

Lenke til kommentar

Du forutsetter da at det er mulig å sette inn pluggen feil vei. Har du forsøkt?

Det jeg gjorde var å sette 6+2 pins til skjermkortet i 8 pins EPS, 6 av dem passet slik at 2 stod åpen.( Måtte ikke bruke makt for å få det til) Da jeg slå på pcen var det ingen reaksjon, men HK ble ikke ødelagt, den startet da jeg fikk orden på rotet mitt og plugget i en 4 pins. Jeg lurer på om det kan være lurt å skaffe PSU med 8 pin, eller fungerer det like bra med 4 pin? Har en AMD FX-8350 8-Core Proc.Jeg bruker pcen til spill (BF4) og video redigering, (Adobe premiere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...