Gå til innhold

Dette er trolig verdens mest krevende datasimulering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere skriver at universet består av ca 25% mørk materie. Dere underdriver, anslagene går på at ca 75% av materien i universet er mørk materie.

 

Nei, de tar ikke feil. Det er mørk energi som tar opp 75 % av universet, deretter Mørk materie --> 21 % og Vanlig materie 4 %, alle tall er omtrentlige.

  • Liker 9
Skrevet

Dere skriver at universet består av ca 25% mørk materie. Dere underdriver, anslagene går på at ca 75% av materien i universet er mørk materie.

 

Sikker på at du ikke forveksler med mørk energi nå? Vanlig materie består av noe sånt som 4%, 25% mørk materie og ca 70% mørk energi av det jeg kan erindre fra fysikktimene.

Skrevet

Hver eneste av de partiklene tilsvarer én galakse.

 

Melkeveien, som er vår galakse, har anslagsvis 200 milliarder stjerner. Noen mener tallet er enda større, kanskje opp imot 500 milliarder. Melkeveien er nok en av de litt større galaksene i universet, men la oss si at én galakse har 100-150 milliarder stjerner i gjennomsnitt.

 

Skrev litt om dette for en tid tilbake, da med bakgrunn i Millennium Simulation, som gjør noe av det samme. Spesielt interesserte kan jo sjekke her: http://www.diablofans.com/topic/82459-once-upon-a-time-in-a-galaxy-far-far-away/

 

... once upon a time in a galaxy far, far away..

  • Liker 1
Gjest Bruker-245639
Skrevet

Spørsmålet som lusker i bakhodet er da; Når kan vi forvente å kjøre like kraftige simuleringer på hjemmemaskinen? Sånn i følge Moores lov og litt luftige fingrer og slik. Noen som gidder å regne?

Skrevet

Og ca 1% bacon. Sweet, delicious bacon. :)

Spørs vel hvor mange desimaler en skal ha med det da. Men joda, noen liker agurkposter som dette, mens andre av oss er opptatt med å forandre verden :-)

Skrevet

En dag vil vi simulere universer. Noen av de vil inneholde livsformer som ser opp på stjernehimmelen og lurer på hvordan alt henger sammen. Fasinerende tanke :)

Skrevet

Spørsmålet som lusker i bakhodet er da; Når kan vi forvente å kjøre like kraftige simuleringer på hjemmemaskinen? Sånn i følge Moores lov og litt luftige fingrer og slik. Noen som gidder å regne?

Moores lov frykter jeg sliter litt for tiden. Man begynner å merke at krympepotensialet nærmer seg et nivå hvor det ikke lengre er mulig å krympe transistorer.
Skrevet

Hver eneste av de partiklene tilsvarer én galakse.

 

Melkeveien, som er vår galakse, har anslagsvis 200 milliarder stjerner. Noen mener tallet er enda større, kanskje opp imot 500 milliarder. Melkeveien er nok en av de litt større galaksene i universet, men la oss si at én galakse har 100-150 milliarder stjerner i gjennomsnitt.

 

Skrev litt om dette for en tid tilbake, da med bakgrunn i Millennium Simulation, som gjør noe av det samme. Spesielt interesserte kan jo sjekke her: http://www.diablofans.com/topic/82459-once-upon-a-time-in-a-galaxy-far-far-away/

 

... once upon a time in a galaxy far, far away..

 

Det var da en kraftig innsnevring av partikkelmengden. Så de ser på en stykk galakse som en uniform partikkel som "alt-i-alt" vil en og samme ting, retning, stråling og en sikkert en hel haug med andre kriterier.

Skrevet (endret)

Det er nok tvilsom noe i nærheten av en komplett simulering av universet nei. :p

Slenger du inn alle stjernene i galaksene, så vil vel simuleringen fort kreve 100 milliarder mer kraft, om vi antar at partikkelmengden øker med dette antallet? Ja, om ikke mer (da disse også vil kunne føre til mer interaksjon mellom galaksene også?

 

Ergo er vi ganske langt i fra å kunne kjøre noe slikt. Selv med all verdens datamaskiner.

Endret av Andrull
Skrevet

Det er nok tvilsom noe i nærheten av en komplett simulering av universet nei. :p

Slenger du inn alle stjernene i galaksene, så vil vel simuleringen fort kreve 100 milliarder mer kraft, om vi antar at partikkelmengden øker med dette antallet? Ja, om ikke mer (da disse også vil kunne føre til mer interaksjon mellom galaksene også?

 

Ergo er vi ganske langt i fra å kunne kjøre noe slikt. Selv med all verdens datamaskiner.

 

En dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...