Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RT-AC68U - Ustabilt nett og begrenset tilgang på hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en D-Link 655 i et par år, men ville bytte den ut for å få bedre hjemmenett...

 

Vi har egentlig aldri hatt noe problemer med ustabilt nett på D-link ruteren, men etter vi oppgraderte til den svindyre RT-AC68U har vi fått ustabilt nett.

 

Dette skulle jo være en veldig bra ruter så jeg lurer på hva vi gjør feil.

 

Er det noen innstillinger jeg har gått glipp av som gjør at pc'n plutselig ikke klarer å koble seg til ruteren?

 

Ser ut til at den ikke klarer å distribuere IP adresser, men om det er det som gjør at den gir begrenset tilgang vet jeg ikke altså..

 

Please hjelp :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ok.. Da må du slette profilen til det gamle nettverket fra PCen din..

 

Gå inn på Nettverk og delingssenter, på venstre side klikk på Administrer Trådløse nettverk.. Finn nettverket ditt og slett den... Så kobler du til på nytt.. Dette må gjøres på alle enheter som kobler til nettverket trådløst

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har samme routeren som deg. (ASUS RT-AC68U.) Har ikke opplevd noen problemer med ustabilt nettverk i det heletatt. Snarere tvert i mot. Gikk i fra å ha ca 17Mbps til 60Mbps+ på en 60/60 linje. Har heller ikke opplevd noen router krasj enda. Forige router jeg hadde måtte jeg restarte minst en gang i uken. Regner med at du har noen innstillinger feil. Jeg satt opp min helt i fra bunnen av. Men det var mye jobb og dessverre er ikke programvaren som kommer med routeren spesielt bra. Synes ASUS kunne ha laget bedre programvare på en såpass dyr router. Litt tungvint å sette opp.

Lenke til kommentar

Ja ok.. Da må du slette profilen til det gamle nettverket fra PCen din..

 

Gå inn på Nettverk og delingssenter, på venstre side klikk på Administrer Trådløse nettverk.. Finn nettverket ditt og slett den... Så kobler du til på nytt.. Dette må gjøres på alle enheter som kobler til nettverket trådløst

 

Har ikke noen profiler å slette... og den fikk jo nytt navn også...

 

Hei. Jeg har samme routeren som deg. (ASUS RT-AC68U.) Har ikke opplevd noen problemer med ustabilt nettverk i det heletatt. Snarere tvert i mot. Gikk i fra å ha ca 17Mbps til 60Mbps+ på en 60/60 linje. Har heller ikke opplevd noen router krasj enda. Forige router jeg hadde måtte jeg restarte minst en gang i uken. Regner med at du har noen innstillinger feil. Jeg satt opp min helt i fra bunnen av. Men det var mye jobb og dessverre er ikke programvaren som kommer med routeren spesielt bra. Synes ASUS kunne ha laget bedre programvare på en såpass dyr router. Litt tungvint å sette opp.

 

Kunne du tatt et screenshot eller noe av de innstillingene du anbefaler ?

 

Det hadde vært til stooooor hjelp :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har samme SSID på Asusen som på D-Linken, så skal det ikke være noe profil å slette, nei..:p

Da ligger problemet et annet sted...

 

Syns du skal ta å legge ut noen screenshots her av konfig'en din jeg.. Er lettere da å se om/hva som kan være feil..

 

 

Vil ha:

 

Nettverkskart - Wan IP (Sensurer de to siste oktettene i adressen)

Trådløst - Generelt - 2,4 og 5GHz og Profesjonelt

Lan - Lan IP - DHCP Server - Switch kontroll

WAN - Internettilkobling

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min Asus RT66U (altså ikke den samme som deg, men likevel en Asus) så fikk jeg akkurat samme problem her hjemme. Skikkelig ustabilt nettverk, både på bærbare og telefon/nettbrett.

Prøvde å endre en rekke innstillinger på ruteren, og noe så ut til å hjelpe til tider, men så var det ustabilt igjen. (prøvde f.eks hver eneste kanal hver for seg)

Oppdaterte selvsagt firmware til nyeste hver gang det kom ut en oppdatering.

 

Plutselig en dag så bare virket det. Pcene er de samme, samme telefon og samme nettbrett.

Nå har det vært dønn stabilt i flere måneder. (bank i bordet)

 

Uansett et kjempe rart problem som er helt likt ditt. Tror jo kanskje det var en firmware oppdatering som fikset det hele til slutt, for de fleste innstillingene er satt tilbake til standard, bla auto kanal.

Lenke til kommentar

Ja .. All denne ustabiliteten minner meg om her-omkring. Mange av naboene, og for så vidt meg selv har opplevd dette. Det skal vist nok skyldes feil i den store telefon koblings-kiosken noen få hundre meter unna. Ifølge opplysninger fra Telenor går slikt (25-5) over når nettet blir vant med sånne svimlende hastigheter.

Telenor har tjent godt på eksperten sin som de anbefaler så søtt.

Lenke til kommentar

Hei. Tror ikke mine innstillinger vil hjelpe deg. Jeg bruker routren min sammen med to andre routere, to svitcher og to servere i ett større hjemme nettverk. Av sikkerhetshensyn ønsker jeg ikke å legge ut innstillingene mine på nett. Det som er viktig er at du ikke har noen ip konflikter på nettverket ditt. Da får du fort slike problemer som du beskriver. Sjekk at du har forskjellige ip grupper på WAN og LAN. Du må også sjekke at du har seneste firmware. (Fastvare versjon.)Jeg bruker 3.0.0.4.374-306 om ikke dette hjelper så kan jeg heller se om jeg kan hjelpe deg. Men da må jeg i så fall vite ip som du bruker.

Lenke til kommentar

Sjekk at du har forskjellige ip grupper på WAN og LAN. Du må også sjekke at du har seneste firmware. (Fastvare versjon.)Jeg bruker 3.0.0.4.374-306 om ikke dette hjelper så kan jeg heller se om jeg kan hjelpe deg. Men da må jeg i så fall vite ip som du bruker.

 

Det er jo flere datamaskiner som sliter her da, og da er det bare å restarte ruteren og vipps så er problemet fikset....

 

IP adressen på min PC er 192.168.1.201 og det er jo en liste over maskiner i nettverkskartet og ingen har lik ip så vidt jeg kan se... Men kanskje jeg kan gi hver maskin fast IP ? i så fall hvordan... ?

 

jeg har fastvare 3.0.0.4.374_205-gee200b0 og får beskjed om at dette er den nyeste :X

Lenke til kommentar

Hm... det var litt pussig. For siste fastvare for denne routeren skal være: 3.0.0.4.374_306-gdb2deb8 Men det kan hende at det er så liten forskjell på disse fastvarene at ASUS mener det er unødvendig å oppdatere.

 

IP adressen på pc`n din er ikke det som er interessant. Men IP adressen på routeren din. WAN og LAN. Vil tippe at 192.168.1.1 sannsynligvis er LAN adressen din. Det jeg har gjort på min router som fungerer for meg er at jeg har satt WAN og LAN adresser i forskjellige IP adresse grupper. Eksempelvis om LAN er 192.168.1.1 (Ofte satt som standard på routere.) Så setter du LAN til 192.168.2.1 Prøv det å se om det blir bedre. (PS: Du må ogspå forandre alle IP på tilkoblet enheter til samme adresse gruppe. Men vanligvis så er dette primært ett problem om du har flere routere på samme nettverk.

 

Mulig at pc`n din leter etter den gamle routeren på denne adressen. Fast ip er jo absolutt det beste. Da får jo routeren minst å jobbe med. Men da må du sette fast ip på hver enkelt pc.

 

Fast ip setter du på følgende måte: (Windows7)

Du går inn på,

* Kontrollpanel

* Nettverks og delingssenter

* Endre innstillinger for nettverkskort (Nettverkskortets navn.)

For eksempel: "Lokal tilkobling"

* Dobbelt klikk på den tilkoblingen du vil sette fast ip på.

Så får du opp

* "Egenskaper for lokaltilkobling."

* Under fanen "Nettverk" Dobbelt klikk på

* "Internett protocol Version 4 (TCP/IPv4)" Du får da opp

* "Generelt."

* Huk av for "Bruk følgende IP-adresse."

* Så skriver du inn den IP adressen du vil ha.

OBS. Den må være i samme adresse område som de andre enhetene dine på hjemme nettet ditt. (LAN)

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Hm... det var litt pussig. For siste fastvare for denne routeren skal være: 3.0.0.4.374_306-gdb2deb8 Men det kan hende at det er så liten forskjell på disse fastvarene at ASUS mener det er unødvendig å oppdatere.

 

IP adressen på pc`n din er ikke det som er interessant. Men IP adressen på routeren din. WAN og LAN. Vil tippe at 192.168.1.1 sannsynligvis er LAN adressen din. Det jeg har gjort på min router som fungerer for meg er at jeg har satt WAN og LAN adresser i forskjellige IP adresse grupper. Eksempelvis om LAN er 192.168.1.1 (Ofte satt som standard på routere.) Så setter du LAN til 192.168.2.1 Prøv det å se om det blir bedre. (PS: Du må ogspå forandre alle IP på tilkoblet enheter til samme adresse gruppe. Men vanligvis så er dette primært ett problem om du har flere routere på samme nettverk.

 

Mulig at pc`n din leter etter den gamle routeren på denne adressen. Fast ip er jo absolutt det beste. Da får jo routeren minst å jobbe med. Men da må du sette fast ip på hver enkelt pc.

 

Fast ip setter du på følgende måte: (Windows7)

Du går inn på,

* Kontrollpanel

* Nettverks og delingssenter

* Endre innstillinger for nettverkskort (Nettverkskortets navn.)

For eksempel: "Lokal tilkobling"

* Dobbelt klikk på den tilkoblingen du vil sette fast ip på.

Så får du opp

* "Egenskaper for lokaltilkobling."

* Under fanen "Nettverk" Dobbelt klikk på

* "Internett protocol Version 4 (TCP/IPv4)" Du får da opp

* "Generelt."

* Huk av for "Bruk følgende IP-adresse."

* Så skriver du inn den IP adressen du vil ha.

OBS. Den må være i samme adresse område som de andre enhetene dine på hjemme nettet ditt. (LAN)

 

Da har jeg satt opp fast IP på 3 forskjellige maskiner og vil sjekke hvordan det fungerer...

 

Men hva skjer når jeg er et annet sted da ??

 

Må jeg deaktivere dette om jeg skal koble til et annet nettverk ??

 

Vi har forresten kun en ruter, ett nettverk og ikke noe eksotisk oppsett ... veldig enkelt.. :p

Lenke til kommentar

Ja, når du er andre steder så må ofte ha dynamisk IP adresse. Ellers så kan det fort bli IP konflikter med andre pc`r som er på det nettet du kobler deg til. Selv så bruker jeg fast IP på de maskinene jeg alltid har hjemme, stasjonære pc`r, servere, radio og stereoanlegget. På laptopene mine bruker jeg dynamisk IP. Bruker også dynamisk IP på telefoner og nettbrett. Derfor sørger jeg for at de maskinene som belaster nettet tyngst har fast IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...