Gå til innhold

Test: iPad Air


Anbefalte innlegg

 

 

Er jo derfor de har gjort det, men du betaler mer selv om det er plastikk en glass. Forventet jo selvsagt at glass var dyrere. Men Apple sjefer ler til banken :)

Råvareprisen på plastglass er faktisk omtrent det samme som glass. Myten om at plast er et billig materiale er usann. Hvis man skal lage en kompleks form kan plast gi en billigere løsning, fordi det er lettere å formstøpe plast enn andre materialer. Men selve råvareprisen er altså omtrent den samme. For en såpass enkel form som en plan flate med jevn tykkelse er det derfor ingen prisbesparelse å velge plast i stedet for glass.

Faktisk enklere og billigere med plast. Trenger ikke samme temperatur for og oppnå smelte temperatur. Vakuum forming/sprøyte støping er såre enkelt kontra glass:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om Apple tar seg godt betalt for minne er det bare tull å sammenlikne det minnet som sitter i en iPad med et billig SD-kort.

Helt riktig og dette er også årsaken til at Google selv med Nexus ikke ønsker å støtte minnekort i sitt flaggskip for Android. Jeg har aldri hørt om noen som har mistet data pga. lagringsmedia feil på en iPhone men jeg hører ofte om folk som sliter med minnekort.

 

Personlig synes jeg prisforskjellen på 2400,- fra 16 til 128GB er såpass liten at jeg tror jeg faktisk vil gå for 128GB på alt heretter. Her får du rask og kvalitetsgod lagring som kan brukes til alt uten at du trenger å tenke på hvor ting lagres etc. Med iCloud får du i tillegg god backup av egenlaget innhold du ikke bare kan laste ned på nytt fra iTunes og Appstore til enhver tid. Jeg liker løsningen til Apple, da jeg ikke trenger tenke på eller bekymre meg for datasikring, backup etc.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig og dette er også årsaken til at Google selv med Nexus ikke ønsker å støtte minnekort i sitt flaggskip for Android. Jeg har aldri hørt om noen som har mistet data pga. lagringsmedia feil på en iPhone men jeg hører ofte om folk som sliter med minnekort.

 

Personlig synes jeg prisforskjellen på 2400,- fra 16 til 128GB er såpass liten at jeg tror jeg faktisk vil gå for 128GB på alt heretter. Her får du rask og kvalitetsgod lagring som kan brukes til alt uten at du trenger å tenke på hvor ting lagres etc. Med iCloud får du i tillegg god backup av egenlaget innhold du ikke bare kan laste ned på nytt fra iTunes og Appstore til enhver tid. Jeg liker løsningen til Apple, da jeg ikke trenger tenke på eller bekymre meg for datasikring, backup etc.

 

Hmm, jeg må innrømme jeg aldri har hørt om noen som har fått ødelagt minnekort heller, er det vanlig? Jeg oppfatter de som ganske robuste. Ellers kan man sammenlikne med det omtrent hva man vil 2400 er drøyt for omlag 100 GB ekstra lagringsplass.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart er det en drøy pris men hvis man ikke bare vil kverrulere å faktisk ser det fra ett økonomisk og taktisk hensyn synes jeg prisene er ok, man kan jo velge 16 GB versjon hvis man vil.... blir feil å se utelukkende på minneprisene.

 

Den nærmeste sammenlignbare metoden er vel egentlig biler... per krone tjener de mye mer på ekstrautstyr enn på selve bilen... 12 000 kr for vinterdekk, 14 000 kr for hengerfeste, maaaaange tusenlapper for å gjøre ett klimaanlegg "automatisk", 20 000 - 30 000 for navigasjon....WTF (forferdelig dyr 7" tommer skjerm, får vel en 65" FHD, 3D TV til samme pris).

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvilken type minne er det egentlig Apple bruker?

Hvis man sammenlikner det med et Class10 minnekort, er det da noen ytelsesforskjeller å snakke om?

 

Jeg er ute etter å finne ut om man egentlig får noen ekstra bang for bucks i forhold til et minnekort.

 

Tror ikke det er så store ytelsesforskjeller, det går mer på antall writecycles de tåler og ting som det. Flashkort er laget for å skrives til få ganger - ssder mange.

 

Men som det sies over her: kost er irrelevant for prising. Apple (og alle andre) tar de prisene markedet er villige til å betale. Ikke et øre mindre, ikke et øre mer.

Lenke til kommentar

Faktisk enklere og billigere med plast. Trenger ikke samme temperatur for og oppnå smelte temperatur. Vakuum forming/sprøyte støping er såre enkelt kontra glass:-)

 

Nettopp det jeg sa, formingen er rimeligere for plast. Men råvareprisen er altså omtrent den samme. Og glass leveres som ferdige flak som man stykker opp, uten oppvarming, mens plast som oftest leveres som såkalt granulat som uansett må varmes og støpes. Da tviler jeg på at plast blir så mye billigere enn glass.

 

Hva slags glass/plast som brukes i moderne mobiltelefoner er jeg ikke sikker på, men det skulle ikke forundre meg om man bruker plastglass med en overflate av glass for økt ripebestandighet.

 

En måte å få sterkere glass er å laminere vanlig glass med plast. Laminerte frontruter til biler består av to lag glass med et skikt plast mellom. Herdet glass tåler mer men går i tusen knas når det ryker. Laminert glass kan sprikke, men faller ikke fra hverandre. Skuddsikkert glass er flere lag med glass med plastskikt mellom.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er så store ytelsesforskjeller, det går mer på antall writecycles de tåler og ting som det. Flashkort er laget for å skrives til få ganger - ssder mange.

 

Men som det sies over her: kost er irrelevant for prising. Apple (og alle andre) tar de prisene markedet er villige til å betale. Ikke et øre mindre, ikke et øre mer.

 

Hva du tror er en ting, men akkurat nå var jeg ute etter spesifikasjoner og konkrete tester.

Nettopp for å unngå synsing

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det er så store ytelsesforskjeller, det går mer på antall writecycles de tåler og ting som det. Flashkort er laget for å skrives til få ganger - ssder mange.

 

Men som det sies over her: kost er irrelevant for prising. Apple (og alle andre) tar de prisene markedet er villige til å betale. Ikke et øre mindre, ikke et øre mer.

 

 

Det er greit nok det, de tar det de tror markedet er villig til å betale, men så omhandlet diskusjon om det var en grei pris for tillegget, og det er det i mine øyne ikke, det er en høy pris for tillegget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er greit nok det, de tar det de tror markedet er villig til å betale, men så omhandlet diskusjon om det var en grei pris for tillegget, og det er det i mine øyne ikke, det er en høy pris for tillegget.

 

AtW

 

"Grei pris" er helt subjektivt. Om det ikke selger senker de prisen. Hva man synes er ganske irrelevant - Apple har data på hvor mye som selges av hva og kan optimalisere.

 

Er 1000 kroner greit for en bukse? 200 greit for en hovedrett? Det varierer hvem du spør. Sånn jeg ser det er spørsmålet enkelt og greit "er en dobling av minnet fra 64 til 128gb for en tusenlapp verdt det for meg som bruker?" Jeg sa nei og kjøpte 64. Men det er helt individuelt og valgfritt hvilken verdi man tilskriver akkurat denne spesifikasjonen.

 

Leverte forøvrig nettopp tilbake min Air til Elkjøp - kom frem til at jeg foretrekker formfaktoren til mini, så jeg bestilte en Mini Retina i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god 128GB SSD (dog i megastor upraktisk 2,5" formfaktor for mobiltelefon) får man til rundt 1000,- og i den sammenheng kan man si det er dyrt med en prisforskjell på 2400,- fra 16 til 128GB. Hva prisen på en rask og god minnepenn på 128GB er i dag vet jeg ikke. Men det får være opp til hver enkelt hvor mye man trenger og hvor mye man vil betale. Noen kjøper treningstøy til hundrelapper på XXL og andre kjøper treningstøy til tusenlapper på eks. Fitness Factory og andre dyre steder.

 

Er spent på å høre tilbakemeldinger på Mini'en :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

2.500,- prisforskjell fra 16 GB til 128 GB høres ut som typisk Apple-overprising (bare se hva de tar for å sette inn litt større minnebrikker i en iMac, kontra at du kjøper dem selv) - men det avhenger selvfølgelig litt av spec'en på SSD'en også.

 

Men både Kingston og Corsair tilbyr 120GB SSd'er i "tablet-størrelse" til under 1000-lappen, så jeg mistenker Apple for å hente inn mye profitt på dette...

Lenke til kommentar

2.500,- prisforskjell fra 16 GB til 128 GB høres ut som typisk Apple-overprising (bare se hva de tar for å sette inn litt større minnebrikker i en iMac, kontra at du kjøper dem selv) - men det avhenger selvfølgelig litt av spec'en på SSD'en også.

Men både Kingston og Corsair tilbyr 120GB SSd'er i "tablet-størrelse" til under 1000-lappen, så jeg mistenker Apple for å hente inn mye profitt på dette...

Klart de gjør. Har du sett hvor mye penger Apple tjener?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...