Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få meg domenenavn?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For det første er jeg ikke sikker på om dette er rett sted å poste, så si gjerne ifra :)

 

Jeg tenker på å "kjøpe/leie" meg et domenenavn. Tente litt på idden da en kompis fortalte at da kan jeg feks få meg en mail adr med feks "[email protected]/no"

 

Men jeg trenger litt input på hva dette egentlig innebærer.

 

Jeg ser at jeg feks kan kjøpe dette på "one.com", men mulig det finnes bedre steder?

 

Forstår det slik at om jeg vil ha .no, må jeg opprette et foretak slik at jeg får et org.nummer, så da er det like greit med .com kanskje....

 

Hva følger med et domene?

 

skiller det på store og små bokstaver, eller spiller ikke det noen rolle?

 

Kan jeg da ha egen hjemmeside, med domenavnet som adr?

Kan jeg opprette flere mailadresser slik at hele familien får en slik adr?

 

Hvor stor lagringskapasitet bør en ha for et par mailadresser?

 

Kan jeg om jeg trenger det oppgradere for å få mere tilgang på lagring eventuelt mindre ettersom behovet endrer seg? Evntuelt si det opp etterhvert?

 

Generelle tips ?

Endret av D-600
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel gratis å opprette et enkeltmannsforetak, så er da bare å gjøre det.

 

http://www.domeneshop.no/ er en fin start. Krever jo selvsagt at etternavnet ditt er ledig.

 

Hvor stor lagring du trenger avhenger naturligvis av behovet. Men du kan jo starte i det små, og utvide etterhvert som behovet melder seg.

 

Store og små bokstaver er irrelevant i epost-adresser. Du får et domene, det vil si et ord som skrives i stede for IP-adressen din. F.eks skriver du vg.no i nettleseren din, men du kunne like gjerne ha skrevet 195.88.55.16. Du kan altså velge hvilen IP-adresse du ønsker å peke ditt domene til. Det kan enten være på din datamaskin på loftet (som må stå på døgnet rundt, og inneholde en webserver og en index.php fil), eller peke det mot et webhotell som setter opp webserver for deg, og garanterer deg oppetid.

 

En hjemmeside i seg selv kan hvem som helst få gratis, bare ved å installere en webserer på en maskin som alltid står på. Domene er kun for å nettadressen til å se litt mer profesjonell ut (eller enklere å huske, om du vil).

 

Som du ser på domeneshop vil du få 20 kontoer inkludert med den billigste pakken, altså en til alle i familien din, til bestemor, tante Olga på Toten og svigers.

 

Kan jeg om jeg trenger det oppgradere for å få mere tilgang på lagring eventuelt mindre ettersom behovet endrer seg? Evntuelt si det opp etterhvert?

ja og ja.
Lenke til kommentar

Domeneshop er Norsk og anbefales.

 

Hvis du ikke skal drive firma så ser jeg ikke behovet for å opprette enk foretak.

 

Du skal ha et ekstremt uvanlig etternavn hvis det fortsatt er ledig som com eller no. :-)

.. men fornavnetternavn.no er kanskje ledig.

 

Tips: Ikke bland kjerring, barn eller slektninger inn i dine planer med domene.

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

Jeg har to domener via one.com

har hatt disse en 5-7 år.

Koster vel en hundrelapp eller to pr år. . Førsteåret er det vel et etableringsbegyr. Mener å huske det er 5gig lagring for hjemmeside. Men det er med cloudtjeneste og gud vet hva. Jeg bruker det stort sett til epost og for å dumpe bilder, i stedet for photobucket.

er .no og .org åpent for alle nå?

var vel krav om orgnummer på disse før.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for gode råd så langt. Det får holde med en « .com» adr, så slipper jeg eget foretakJ

Nå har jeg faktisk så spesielt etternavn at jeg kan få meg en adr «[email protected]», så det er litt kultJ

 

Jeg har i dag en gmail-adresse. Er det noen ulemper ved å kjøpe seg et domenenavn på domeneshop og opprette en mailadresse der i fra, med tanke på oppetid/stabilitet VS gmail?

Er dette stabilt og bra?

 

Ser det billigste alternativet er 90,-i året, slett ikke ille. Skjønte ikke helt hva jeg fikk for 90,-, men gjaldt det 20 mailadresser?(og ikke noe mer). I første omgang så er det mailadressene som er mest interesante, ettersom dette ser litt stilig ut,i tillegg blir adressen veldig enkelJ

 

Gratis etablering var det vel og. Er det noen andre utgifter som lurer i sivet eller er det ingen skjulte overraskelser?

 

Blir mange spørsmål her nå, men jeg prøver noen til, hehe….

 

I et innlegg her ble det tipset om at jeg skulle holde kone og barn bort fra domene- navnet, er det noen spesiell grunn som gjør det vanskelig? For tanken min var at hele familien kunne få mailadresser som var nettopp: [email protected].

 

Jeg bruker både apple og windows- produkter, men dette spiller ingen rolle?

Vil det fortsatt være kurrant å sette opp mail på iphone/mac?

Og kan jeg videresende min nåværende gmail til min nye for en periode, slik at jeg slipper å sjekke begge?

 

Ble mye dette, men om dere gidder så svar etter beste evne, kom gjerne med innspill jeg ikke har tenkt påJ

Lenke til kommentar

Domeneshop er en seriøs aktør, så stabilitet er neppe et stort problem. Det er en stund siden jeg hadde noe å gjøre med e-post der, og da var det noe jeg opprettet for noen andre, men jeg antar at det er noe du må kjøpe i tillegg til domenet. Altså 90 for domenet og 90 for e-post, hvert år. Det er ingen andre utgifter.

 

Ingen problemer med å gi familiemedlemmer en e-postkonto.

 

Ingen plattform-spesifikke problemer. Det er standard protokoller, eventuelt bruk av nettside.

 

Du kan videresende.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Så årlig avgift er 90,- for domene og 90 for epost(opptil 20 stk)

Tot 180,- i året?

 

Detter er selvfølgelig like bra mail som det jeg er vant med(gmail), og at ingen "snoker" i den, altså like "sikker" som gmail?

Endret av D-600
Lenke til kommentar

Vanskelig å unngå å spøke med at du spør om 90+90=180 :)

Det er så vidt jeg forstår 90 kroner for e-post, i tillegg til avgift for domenet. Er avgiften for domenet du vil ha 90,- så blir det 90+90=180 i året.

 

Det er altså lenge siden jeg har hatt noe med e-posttjenesten deres å gjøre, men i utgangspunktet bør du nok forvente litt mindre funksjonalitet. Du unngår kanskje at NSA/CIA/lignende snoker i selve serveren de er lagret på, men e-post er i utgangspunktet ikke på noen måte sikkert da det er fullstendig ukryptert om du ikke legger på f.eks. PGP. Sånn ellers så tilbyr Gmail 2-faktor-autensiering ved bruk av SMS. Uten å vite det, så tipper jeg at Domeneshop ikke gjør det. Sjekk med dem om dette er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Da har jeg lagd meg et domene bestående av mitt etternavn. Videre har jeg lagd meg en epost.

 

Nå har jeg satt opp min gmail til å videresende all mail til min nye konto. Er det mulig å synkronisere dette på en måte, slik at alle mailer som i utgangspunktet blir sendt til min gmail, som i sin tur blir videresendt, også dukker opp i min gmail-konto og som forblir «ulest» til jeg har lest den fra min nye konto. Om jeg velger å slette den fra min nye konto, slettes den også automatisk fra gmail kontoen….?

 

og kan jeg få lastet inn all mailen jeg har liggende på gmail kontoen min inn på den nye kontoen, slik at jeg også får tilgang til gamle eposter fra min nye konto?

Endret av D-600
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Da har jeg lagd meg et domene bestående av mitt etternavn. Videre har jeg lagd meg en epost.

 

Nå har jeg satt opp min gmail til å videresende all mail til min nye konto. Er det mulig å synkronisere dette på en måte, slik at alle mailer som i utgangspunktet blir sendt til min gmail, som i sin tur blir videresendt, også dukker opp i min gmail-konto og som forblir «ulest» til jeg har lest den fra min nye konto. Om jeg velger å slette den fra min nye konto, slettes den også automatisk fra gmail kontoen….?

 

og kan jeg få lastet inn all mailen jeg har liggende på gmail kontoen min inn på den nye kontoen, slik at jeg også får tilgang til gamle eposter fra min nye konto?

Hvis du er fornøyd med Gmail, kan du la Gmail hente e-posten hos e-post leverandøren.

 

Jeg er usikker på hvordan man setter opp Gmail, slik at det ser ut som du sender fra din nye adresse.

 

Noen som vet? (jeg er ute etter å gjøre dette selv)

Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med Gmail, kan du la Gmail hente e-posten hos e-post leverandøren.

 

Jeg er usikker på hvordan man setter opp Gmail, slik at det ser ut som du sender fra din nye adresse.

 

Noen som vet? (jeg er ute etter å gjøre dette selv)

Kan jeg la gmail hente den nye Mail kontoen? Må jeg da videresende den nye til gmail, eller hvordan settes dette opp?

 

Og vil det være en bedre løsning enn motsatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...