Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg starter to 60W vifter, kjølekompressor, et gtx480 m/stock kjøler, og 4-5 normalt støyende vifter så kan jeg ikke høre det spor gjennom Mikrofonen på headsettet mitt, 1,5m unna.

 

Så med mindre det er en skikkelig dårlig mic uten støyfiltrering så bør slikt ikke være no stress.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å gå for et høyere temperaturmål trenger de mindre kjølekapasitet enn om de hadde gått for et lavere temperaturmål, og ettersom kjøleribba er ganske fastlåst er det rimelig å anta at 95C er valgt for å minimere støyproduksjonen fra kortet.

Jeg tror AMD var mer eller mindre nødt til å sette en så høy target som 95. For å presse ut den siste ytelsen av en brikke som allerede er ganske hardt tynet. Og for å slippe å designe en god kjøler som koster mye penger. For min del har det ikke stort å si at referansekjøleren suger da jeg skal ha blokk, og derfor bare kjøper det som er billigst. Det som er rart er at referanse ofte ikke er billigst, men Windforce 3 f.eks. Nå vet man jo ikke dette på 290X enda, kan bare se på 280X der Sapphire som alltid er bra priset.

Lenke til kommentar

Referansekjøleren har i moderne tid ikke vært så veldig dårlig. Ja tvert imot.

 

Jeg misdtenker at det ikke bare er pris det står på, men funksjonalitet og plass.

En referansekjøler har på mange måter flere krav, som at de må fungere i sandwich med andre skjermkort i cf/SLI. Ellers kan den jo heller ikke ta mer plass enn to slots, og lengden bør/skal ikke strekke seg utover PCBen.

 

Vekt er nok ikke helt bortglemt det heller, og skal helst veie så lite som mulig for å unngå problemer.

 

Varm luft bør/må også dyttes ut av kabinettet, for å unngå mange problemer, brann og reklamasjoner i tilfelle hvor kunden er spesielt uvitende.

 

Kort sagt. Du er more or less låst til en sentrifugalvifte med tilsvarende kjøler for at skjermkortet skal passe alle og enhver. Såkalt universaldesign, eller referansekort om du vil.

 

Custom-kjølerene sliter enten på et eller flere av disse tilfellene. Noe som man bør ta til betraktning.

Lenke til kommentar

Referansekjøleren har i moderne tid ikke vært så veldig dårlig. Ja tvert imot.

 

Jeg misdtenker at det ikke bare er pris det står på, men funksjonalitet og plass.

En referansekjøler har på mange måter flere krav, som at de må fungere i sandwich med andre skjermkort i cf/SLI. Ellers kan den jo heller ikke ta mer plass enn to slots, og lengden bør/skal ikke strekke seg utover PCBen.

 

Vekt er nok ikke helt bortglemt det heller, og skal helst veie så lite som mulig for å unngå problemer.

 

Varm luft bør/må også dyttes ut av kabinettet, for å unngå mange problemer, brann og reklamasjoner i tilfelle hvor kunden er spesielt uvitende.

 

Kort sagt. Du er more or less låst til en sentrifugalvifte med tilsvarende kjøler for at skjermkortet skal passe alle og enhver. Såkalt universaldesign, eller referansekort om du vil.

 

Custom-kjølerene sliter enten på et eller flere av disse tilfellene. Noe som man bør ta til betraktning.

 

Men hvor mye bedre kjøler kan de egentlig putte på det kortet? Når det blir så varmt -selvom kjøleren må jobbe som en gal- Greit nok at kortet er lagd for 95 grader, men som du er inne på, ikke noe særlig når de kommer med dobbelvifter så all den varmen blir igjen inne i kabinettet. Da får man kanskje litt kaldere kort, litt høyere Oc, kanskje det slår Titan til og med, men du bør ha rimelig bra utluft og god airflow i kassa de ellers...

Lenke til kommentar

 

Men hvor mye bedre kjøler kan de egentlig putte på det kortet? Når det blir så varmt -selvom kjøleren må jobbe som en gal- Greit nok at kortet er lagd for 95 grader, men som du er inne på, ikke noe særlig når de kommer med dobbelvifter så all den varmen blir igjen inne i kabinettet. Da får man kanskje litt kaldere kort, litt høyere Oc, kanskje det slår Titan til og med, men du bør ha rimelig bra utluft og god airflow i kassa de ellers...

Hele grunnen til at kortet blir så varmt er nettopp fordi kjøleren ikke jobber som en gal, den jobber mindre enn på 7970...

Lenke til kommentar

 

Men hvor mye bedre kjøler kan de egentlig putte på det kortet? Når det blir så varmt -selvom kjøleren må jobbe som en gal- Greit nok at kortet er lagd for 95 grader, men som du er inne på, ikke noe særlig når de kommer med dobbelvifter så all den varmen blir igjen inne i kabinettet. Da får man kanskje litt kaldere kort, litt høyere Oc, kanskje det slår Titan til og med, men du bør ha rimelig bra utluft og god airflow i kassa de ellers...

Hvis dem øker kjøler og vifte fra "2U" til "3U" (kanskje endre viftedesign noe også), så blir vel kjølingen 50% bedre, hvis ikke mer, med tanke på at eksosen blir enda større prosentmessig.

Lenke til kommentar

Hele grunnen til at kortet blir så varmt er nettopp fordi kjøleren ikke jobber som en gal, den jobber mindre enn på 7970...

 

Det jobber ikke som en gal, men det bråker som et uvær likevel? Hva er egentlig poenget ditt her?

 

Kortet har kanskje god rå ytelse i benchmarks, men prisen man må betale er jo ekstrem varme og støy.

 

En vanlig Renault 1.8 liter kan sikkert kjøre like fort som en BMW 318.

 

Et skikkelig lavkvalitetsprodukt fra AMD spør du meg.

Lenke til kommentar

Hvor er bristen i kvalitet mener du? :hmm:

Teknisk sett så virker kvaliteten høyere på 290 enn på f.eks GTX 780.

 

De har kanskje ikke brukt millioner på det noe genereiske designet av dekselet, men de har i hvert fall satt ganske høye krav til produsentene om minstekrav til MOSFET, Kondensatorer og spoler (VRMen generelt), til å tåle en god overbelastning.

 

Uten krymping i byggeprosessen, så vil høyere ytelse raskt kunne føre med seg høyere strømtrekk. På samme måte som at GTX 780Ti ryktes å ha en TDP på hele 270W.

 

Et høyt støynivå er noe man er kjent med fra før av, og langt fra noe nytt på arkitekturer hvor fokuset er ytelse, og ikke effektivitet. (gjerne annenhver gang)

 

Så du mener de har lagt inn "støtet" der ingen bryr seg og det nærmest ikke utgjør noen forskjell?

 

Mens der kunden opplever en merverdi i form av økt brukeropplevelse har de lagt inn svært lite ressurser. Dette høres ut som en vinneroppskrift!

Lenke til kommentar

 

Så du mener de har lagt inn "støtet" der ingen bryr seg og det nærmest ikke utgjør noen forskjell?

 

Mens der kunden opplever en merverdi i form av økt brukeropplevelse har de lagt inn svært lite ressurser. Dette høres ut som en vinneroppskrift!

De presser på der det er mulig å presse på. Uttenom å krympe byggeprosessen, som nok sannsynligvis ikke er helt klart enda (gjelder både nvidia og AMD).

 

De gjør nok så godt de kan, og lager et helsolid kort for både entusiaster som setter pris på bedre PCB/VRM/minnebuss, og forbrukere som liker lav pris. Med tanke på at det er en del her inne som har betalt i dyre dommer for kort med bedre vrm,æ blandt annet, så er det absolutt et eksisterende marked for det.

 

GPUen er strengt talt ikke noe de får gjort noe med, og at den har litt lavere effektivitet er bare noe de må leve med. Med det har fint lite med kvalitet å gjøre. For resten av kortet fremstår som mer solid. Om du ser bort fra utseendet, men det får bli en smaksak. :-)

 

AMD gjør som et selskap med langt mindre markedsandeler i et spesifikt marked. Gi mye for penga, gi kvalitet og prøv å kapre kunder i alle delene.

 

Nvidia gjør som de med monopol flest. Kjøre på med skyhøyr priser så lenge de ikke har noen direkte konkurrenter. Som igjen gir mulighet til å sløse bort millioner på alskens annet som design og markedsføring.

 

For all del, jeg har mer lyst på Nvidia i disse tider, men det er altså ikke pga kvalitet. Eneste jeg er litt redd for er om Nvidia har får lav kvalitet på sine referansekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jobber ikke som en gal, men det bråker som et uvær likevel? Hva er egentlig poenget ditt her?

 

Kortet har kanskje god rå ytelse i benchmarks, men prisen man må betale er jo ekstrem varme og støy.

 

En vanlig Renault 1.8 liter kan sikkert kjøre like fort som en BMW 318.

 

Et skikkelig lavkvalitetsprodukt fra AMD spør du meg.

290X bråker ikke som et uvær, støynivået er på samme nivå som GTX 580 (et kort som var visstnok "stille") hadde for tre år siden.

Den ekstreme varmen er marginalt mer enn 780 Ti fra Nvidia, forskjellen er i beste fall to sparepærer, og støyproduksjonen er kun merkbart høyere når du kjører Uber Mode med stock-kjøleren.

 

Spør du meg, så har Nvidia virkelig lyktes med å bygge seg et tilsvarende forbrukerbilde som Apple: høylytt, uvitende fanbase som må forsvare sine kjøp av produktene med design.

Lenke til kommentar

Spør du meg, så har Nvidia virkelig lyktes med å bygge seg et tilsvarende forbrukerbilde som Apple: høylytt, uvitende fanbase som må forsvare sine kjøp av produktene med design.

Det du sier er da at kjøpere av nVidia er tilsvarende en 14 år gammel jente som kunne gitt hva som helst for en hvit iPhone, men har null kunnskap om mobiltelefoner og prisen er uviktig siden foreldra betaler. Dette er hva andre leser mellom linjene.

Lenke til kommentar

 

Det jobber ikke som en gal, men det bråker som et uvær likevel? Hva er egentlig poenget ditt her?

 

Kortet har kanskje god rå ytelse i benchmarks, men prisen man må betale er jo ekstrem varme og støy.

 

En vanlig Renault 1.8 liter kan sikkert kjøre like fort som en BMW 318.

 

Et skikkelig lavkvalitetsprodukt fra AMD spør du meg.

Du evner faktisk bare ikke å skjønne noe?

Lenke til kommentar

Det du sier er da at kjøpere av nVidia er tilsvarende en 14 år gammel jente som kunne gitt hva som helst for en hvit iPhone, men har null kunnskap om mobiltelefoner og prisen er uviktig siden foreldra betaler. Dette er hva andre leser mellom linjene.

 

Høres riktig ut for meg :)

Lenke til kommentar

290X bråker ikke som et uvær, støynivået er på samme nivå som GTX 580 (et kort som var visstnok "stille") hadde for tre år siden.

Den ekstreme varmen er marginalt mer enn 780 Ti fra Nvidia, forskjellen er i beste fall to sparepærer, og støyproduksjonen er kun merkbart høyere når du kjører Uber Mode med stock-kjøleren.

 

Spør du meg, så har Nvidia virkelig lyktes med å bygge seg et tilsvarende forbrukerbilde som Apple: høylytt, uvitende fanbase som må forsvare sine kjøp av produktene med design.

 

Testens negativliste har et eget punkt som sier: "Bråker som et uvær".

 

AMD har i mine øyne klart å sette seg selv i en dårlig posisjon. Tiden hvor ytelse og pris er alt har vært forbi for lenge siden.

Lenke til kommentar

 

Testens negativliste har et eget punkt som sier: "Bråker som et uvær".

 

AMD har i mine øyne klart å sette seg selv i en dårlig posisjon. Tiden hvor ytelse og pris er alt har vært forbi for lenge siden.

Nå blander du R9 290 og R9 290X, jeg kommer ikke til å nekte for at R9 290 har en litt vel aggressiv viftehastighet.

 

Ytelse og pris er de to viktigste faktorene når man skal kjøpe et skjermkort fortsatt, spesielt når alle andre faktorer er tilnærmet identiske. Saken er at R9 290 og til en viss grad 290X er ganske uaktuelle kjøp så lenge det ikke er modeller med kjølere fra ASUS, Sapphire, MSI, Gigabyte, eller XFX ute på markedet, men det endrer ikke at Nvidia har blitt nødt til å senke prisene sine eller at AMD har noen særdeles attraktive kort når man får litt bedre kjøling på plass.

 

EDIT:

En annen morsom observasjon fra min side: http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_480/75547/8

GTX 480 bråker nesten like mye som R9 290, men ifølge Hardware.no hadde GTX 480 "høyt støynivå" mens 290 "bråker som et uvær."

Spørsmålet du må stille deg er om standardene for hva som er akseptabelt "stille" (GTX 780 er ikke stille) på high-end har fått et betydelig hopp på Nvidias side de siste åra eller om det hele er blitt det nye "frame-pacing"-dilemmaet der AMD driver med catch-up.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hva er det som ikke er stille med dette kortet, utfra dine standarder?

Vifta er lett hørbar, så enkelt er det å påpeke at det ikke er stille.

GTX 780 er lite bråkete for å være et high-end-kort, det betyr ikke at det er stille. Stille er når det er umulig å vite om maskinen er skrudd på eller ikke uten å se etter Power-on-lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...