Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De nye kortene fra AMD minner meg litt om Acer laptoper fra Elkjøp/Expert for et par år siden.

Leverte med god CPU til en lav pris, som ga en fin ytelse... men med et chassis, keyboard og en kvalitet som ikke gjorde brukeropplevelsen positiv.

Altså, nVidia kortene med billig PCB, og dårlige VRM's blir som Coop pc'ene da?

Lenke til kommentar

Altså, nVidia kortene med billig PCB, og dårlige VRM's blir som Coop pc'ene da?

 

Jeg snakker om brukeropplevelsen til den vanlige brukeren. Har ikke merket noe til dårlige VRM's, og da har jeg heller aldri vært noen overklokker. mye mulig det har en sammenheng. Det jeg merker er greie drivere, god ytelse og noe det aller viktigste for meg: lavt støynivå. GTX 780 viser hvordan en god referansekjøler kan se ut.

 

Ikke at det er veldig viktig: men de ser også så billige ut. Er så enig med TTL fra OC3D. Der han har 30 min hvor han diskutere fram og tilbake rundt det her.

 

Fullt klar over masser av ymse kort fra nvidia der ute, ref GTX 480... Bare for å ha slengt inn det.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Fint med mye trykk, men jeg sitter ikke å hører på så mye støy.

Jeg er ferdig med puberteten og har følgelig andre krav en bare fullt trøkk! Så enfoldig er jeg ikke lenger, men for all del. God tur til de som synes dette er meningen med livet!

:-)

Næmmen så mye bedre en andre du her. Helledussan!

 

Det er da snakk om ulike interesser, ikke noe annet en det. Skjønner godt prioriteten din på noe mer stillegående, med det finnes ingen grunn til å være nedlatende mot de som er yngre og har ønske/behov for annet en deg selv.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om brukeropplevelsen til den vanlige brukeren. Har ikke merket noe til dårlige VRM's, og da har jeg heller aldri vært noen overklokker. mye mulig det har en sammenheng. Det jeg merker er greie drivere, god ytelse og noe det aller viktigste for meg: lavt støynivå. GTX 780 viser hvordan en god referansekjøler kan se ut.

 

Ikke at det er veldig viktig: men de ser også så billige ut. Er så enig med TTL fra OC3D. Der han har 30 min hvor han diskutere fram og tilbake rundt det her.

 

Fullt klar over masser av ymse kort fra nvidia der ute, ref GTX 480... Bare for å ha slengt inn det.

Nvidia har hatt flere problemer med drivere enn AMD i det siste, BF4 for eksempel. En god PCB forlenger også levetiden og minsker sjansene for at kortet skal gå ut med fyrverkeri etter et år eller to med bruk, Nvidia ga mange spennende opplevelser med GTX 590 og 570 for et par år tilbake.

 

TTL fra OC3D er marginalit mindre idiot enn Logan fra Tek Syndicate, men det betyr ikke at du burde høre på noen av dem, selv Linus har større kunnskaper enn Logan. Personlig syns jeg Nvidias nye Geforce-kjøler ser ut som en brødrister, da tar jeg heller sort plast med et par striper på toppen.

 

Man hører dette kortet hyle selv med øretelefonene på og full guffe ? HAHAHAHA , dette kortet utgår med høye kneløft for min del,,

Inntil ASUS monterer en DCU2-kjøler på kortet, eller utgår det med høye kneløft da også?

Lenke til kommentar

TTL fra OC3D er marginalit mindre idiot enn Logan fra Tek Syndicate, men det betyr ikke at du burde høre på noen av dem, selv Linus har større kunnskaper enn Logan.

Eksakt hvordan er TTL idiot? Bare se på kabinettreview han har videoer av, blant annet 900D på 1 time og 41 minutter. Det er ikke mye med det kabinettet han ikke har gjennomgått eller påpekt samt alle muligheter man har. Du kan jo gjøre et bedre review selv av 900D for eksempel?

Virker litt sånn med deg at så lenge en person sier noe du er uenig i så er han automatisk en idiot. (Ref. 290X vs 780 video som han lagde)

 

Personlig syns jeg Nvidias nye Geforce-kjøler ser ut som en brødrister, da tar jeg heller sort plast med et par striper på toppen.

Slående likhet eller?

 

Russell+hobbs+purple+passion+br%C3%B8dri

 

GTX-780-hero-610x346.jpg

 

 

Inntil ASUS monterer en DCU2-kjøler på kortet, eller utgår det med høye kneløft da også?

Det er åpenbart at det blir et mer interessant kort med en bedre kjøler, det skjuler jo litt av kortets svakheter på den måten.

Høy temperatur, strømforbruk og støy kan sjelden være noe bra. Syns det er for ille hvis man nesten ikke kan oppholde seg i samme rom som PC-en uten å bruke hørselvern.

 

Tar også med en setning fra HW sin test av kortet:

Vi ser dog at GeForce GTX 780 bare ligger brøkdeler av et bilde per sekund bak, men synes bestemt å huske at Nvidias råtass ikke hørtes ut som en trimmet moped mens det tygde seg gjennom dette spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at en kjøler kan gjøre stor forskjell , AMD lager kort uten finesse om dagen, men de tvinger Nvidia til å sette ned prisene og det er bra. Er vel også noen som kjøper disse brennende AMD-klossene også , fytte å stygge kort,,,

 

Ha ha har du fylt 13?

 

Morsomt med så mange nvidia boys her, som inntil videre ser den grønne helten yte svakere enn konkurrenten. Men dere må ikke bli så sinte da gutter :rofl:

Endret av lucky666
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at en kjøler kan gjøre stor forskjell , AMD lager kort uten finesse om dagen, men de tvinger Nvidia til å sette ned prisene og det er bra. Er vel også noen som kjøper disse brennende AMD-klossene også , fytte å stygge kort,,,

Dette er samme kjøleren som var montert på 7970, og det er ikke mulig å komme bort fra at den støyet langt mer enn kjølere fra partnerne. Resten av posten din er vanskelig å komme med et fornuftig svar på.

 

 

 

Eksakt hvordan er TTL idiot? Bare se på kabinettreview han har videoer av, blant annet 900D på 1 time og 41 minutter. Det er ikke mye med det kabinettet han ikke har gjennomgått eller påpekt samt alle muligheter man har. Du kan jo gjøre et bedre review selv av 900D for eksempel?

Virker litt sånn med deg at så lenge en person sier noe du er uenig i så er han automatisk en idiot. (Ref. 290X vs 780 video som han lagde)

TTL er et av de menneskene som kan snakke i 20 minutter uten å si noe som helst interessant eller nyttig, sist gang jeg så en video fra ham gikk det fem minutter der jeg ristet på hodet før jeg lukket fanen fordi han ikke hadde faktaene på plass. Kvantitet != kvalitet. Jeg kan selvfølgelig ikke lage en bedre video enn ham, det betyr ikke at innholdet han lager ikke kan kritiseres. Jeg har ikke engang sett 290X vs 780 fra TTL, hvorfor i alle dager skal jeg se på den når jeg kan besøke OC3D og se tallene der selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge deg: Støy og varme siden du ikke bryr deg om det.

Mange andre derimot vurderer slike ting.

Støy og varme bryr jeg meg om jo, når var det jeg skrev motsatt?

Støy og varme skal måles i en test, helst da i antall watt og dBA skjermkortet produserer, temperaturer derimot er ganske intetsigende så lenge det ikke er snakk om kritiske verdier.

Lenke til kommentar

Støy og varme bryr jeg meg om jo, når var det jeg skrev motsatt?

Støy og varme skal måles i en test, helst da i antall watt og dBA skjermkortet produserer, temperaturer derimot er ganske intetsigende så lenge det ikke er snakk om kritiske verdier.

Dessverre er høy temperatur ofte synonymt med høyt støynivå også siden vifter må spinne fortere på kortet, også må kabinettvifter spinne fortere for å fjerne mer varme, CPU temp stiger noe som kan være kritisk hvis du har en OC "på kanten"

Lenke til kommentar

Dessverre er høy temperatur ofte synonymt med høyt støynivå også siden vifter må spinne fortere på kortet, også må kabinettvifter spinne fortere for å fjerne mer varme, CPU temp stiger noe som kan være kritisk hvis du har en OC "på kanten"

Dessverre er temperatur et resultat av kjølekapasitet, den styres av kjøleribba og viftehastigheten. Ved å gå for et høyere temperaturmål trenger de mindre kjølekapasitet enn om de hadde gått for et lavere temperaturmål, og ettersom kjøleribba er ganske fastlåst er det rimelig å anta at 95C er valgt for å minimere støyproduksjonen fra kortet.

All varmen fra disse kortene spys ut på baksiden av kabinettet, så de varmer definitivt ikke opp kabinettet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...