Gå til innhold

Lære å spille piano


Defleur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg elsker å synge og har en stund hatt lyst å lære meg å spille piano. Jeg kan spille noen få halvgode sanger på gitar men der stopper min evne med instrumenter. laught.gif


Jeg lurer da på, når jeg tar timer "må" jeg kun spille klassiske sanger? Jeg liker godt å synge sanger fra nyere tid og ville gjerne ha spilt piano samtidig. Kan jeg si til læreren at det er det jeg er mest interssert i?



Jeg kan noter, men må selvfølgelig lære det med halv og hel og hvor alt er på pianoet, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ta timer? Du kan jo prøve å spille etter midi-filer, eller søke opp på YouTube etc.

 

 

 

Tro meg, jeg har prøvd! Jeg forstår ikke like godt som om noen faktisk viser og forklarer og i tillegg så har jeg hakket for liten viljestyrke til å faktisk fortsette med det, blir bedre med fastetimer.

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg elsker å synge og har en stund hatt lyst å lære meg å spille piano. Jeg kan spille noen få halvgode sanger på gitar men der stopper min evne med instrumenter. laught.gif

Jeg lurer da på, når jeg tar timer "må" jeg kun spille klassiske sanger? Jeg liker godt å synge sanger fra nyere tid og ville gjerne ha spilt piano samtidig. Kan jeg si til læreren at det er det jeg er mest interssert i?

Jeg kan noter, men må selvfølgelig lære det med halv og hel og hvor alt er på pianoet, hvis det har noe å si.

 

Læreren din skal lære deg opp i klassisk musikk, iallefall litt, men selvsagt så må han/hun hjelpe deg med andre sanger også. Jeg kommer støtt og stadig med noteark til læreren min :3

 

pianolærereren din kan hjelpe deg med det meste, men det er mye lettere om du har med noteark også. Med mindre du finner noe gratis, finnes det noter for nesten alle sanger for ca. 10-50 kroner, men normalt sett ligger de på ca. 30 kroner, etter min erfaring :3

 

Good luck!

Lenke til kommentar

Hadde en pianolærer i 5 år, hjalp masse og var en flott start :) Men du får masse klassiske sanger du må øve på da, jeg hatet det :p H*n kan hjelpe deg med sanger du ønsker å lære selv. Pianolærere ansatt av kommunen kan være veldig dårlige og uengasjerte..... Private timer gir mest utbytte. Det gjorde det iallfall for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kan skryte på meg av å holde et brukbart høyt nivå på piano selv. Gikk vel 10 år i lære. De første 9 årene klassisk, også jazz siste året. Det er uten tvil best å lære klassisk med læreren din. Klassisk musikk er uten tvil best for å lære opp fingerferdigheter og vil hjelpe deg mye når du begynner på populærmusikk. Anbefaler derfor å lære klassisk med læreren også kose deg med moderne alene, mellom øvingene.

Lenke til kommentar

Kan skryte på meg av å holde et brukbart høyt nivå på piano selv. Gikk vel 10 år i lære. De første 9 årene klassisk, også jazz siste året. Det er uten tvil best å lære klassisk med læreren din. Klassisk musikk er uten tvil best for å lære opp fingerferdigheter og vil hjelpe deg mye når du begynner på populærmusikk. Anbefaler derfor å lære klassisk med læreren også kose deg med moderne alene, mellom øvingene.

Helt enig med detta :3

 

Men om du ikke er så glad i klassisk så anbefaler jeg deg en moderne sang blant de andre for å holde oppe motivasjonen ;)

 

Selv kom jeg for litt siden over en pianobok med noter fra et band jeg var utrolig stor fan av (In Fear And Faith). Har ønsket meg den til jul, om jeg får den kommer jeg til å ha mer enn nok å pusle med ^^

Lenke til kommentar

Kan skryte på meg av å holde et brukbart høyt nivå på piano selv. Gikk vel 10 år i lære. De første 9 årene klassisk, også jazz siste året. Det er uten tvil best å lære klassisk med læreren din. Klassisk musikk er uten tvil best for å lære opp fingerferdigheter og vil hjelpe deg mye når du begynner på populærmusikk. Anbefaler derfor å lære klassisk med læreren også kose deg med moderne alene, mellom øvingene.

 

 

Helt enig med detta :3

 

Men om du ikke er så glad i klassisk så anbefaler jeg deg en moderne sang blant de andre for å holde oppe motivasjonen ;)

 

Selv kom jeg for litt siden over en pianobok med noter fra et band jeg var utrolig stor fan av (In Fear And Faith). Har ønsket meg den til jul, om jeg får den kommer jeg til å ha mer enn nok å pusle med ^^

 

Og her er ikke jeg fullt så enig. Man må se an personens musikksmak og mål. Dersom personen ikke liker klassisk musikk, eller ønsker å spille det, så er det ingenting som lettere vil frata motivasjonen enn om personen blir påprakka klassisk musikk, eller om man prøver å overbevise personen om at klassisk musikk er nøkkelen. Det er en ganske gammeldags måte å tenke på. Personen liker å synge og spille låter, og da er besifringsspill stedet å begynne. Spørsmålet er om man trenger å lære å lese noter i det hele tatt. Jeg mener nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men var ikke målet å bli flink i piano? Da er IKKE løsningen å spille bare det du ønsker. Du må spille musikk som krever teknikk for begge hendene. Har du ikke motivasjon til å lære deg det, kan du bare ha det så godt spør du meg. En kommer ingen vei ved å bare gjøre det en har lyst.

Lenke til kommentar

Men var ikke målet å bli flink i piano? Da er IKKE løsningen å spille bare det du ønsker. Du må spille musikk som krever teknikk for begge hendene. Har du ikke motivasjon til å lære deg det, kan du bare ha det så godt spør du meg. En kommer ingen vei ved å bare gjøre det en har lyst.

 

Man kan komme svært svært langt med å kun spille det man ønsker, mener nå jeg. Hvor flink ønsker TS å bli? Det er ikke nevnt eksplisitt. Så lenge man ikke ønsker å bli konsertpianist, så skjønner jeg ikke hvorfor man på død og liv må spille klassisk - dersom man ikke egentlig vil det, vel og merke. (Hvis man vil det, kan det være en god erfaring.)

Lenke til kommentar

Jeg jobber som pianolærer hos et privat selskap, og vi lar som regel eleven bestemme veldig fritt hva han/hun vil spille. Vi ønsker selvfølgelig å motivere til å spille klassisk, men det aller viktigste med alle hobbyer er at man har det gøy. Vi merker er at mange elever kommer fra offentlige kommunetilbud eller f.eks. pianoundervisning på SFO, og at de er misfornøyde med undervisningstilbudet fordi de ikke føler de får spille det de vil.

 

Til trådstarter: Nei, du må på ingen måte lære klassiske sanger, men jeg anbefaler på det sterkeste å spille klassisk i tillegg til film- og popmusikk. Det er viktig å finne balanse mellom vanskelige teknikkøvelser og morsomme/lettere sanger. Og hvis du bor i Akershus, så er det bare å ta kontakt om du har lyst på pianotimer ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Og her er ikke jeg fullt så enig. Man må se an personens musikksmak og mål. Dersom personen ikke liker klassisk musikk, eller ønsker å spille det, så er det ingenting som lettere vil frata motivasjonen enn om personen blir påprakka klassisk musikk, eller om man prøver å overbevise personen om at klassisk musikk er nøkkelen. Det er en ganske gammeldags måte å tenke på. Personen liker å synge og spille låter, og da er besifringsspill stedet å begynne. Spørsmålet er om man trenger å lære å lese noter i det hele tatt. Jeg mener nei.

Om man ikke klarer å lese noter så går man en veldig tungvin vei og da har man vanskelig for å lære andre instrumenter. Du kommer ikke unna å lære hva de forskjellige tangentene heter, og da har du i bunn og grunn lært noter. Da mangler det bare noen små tegn og litt pugging så kan du det.

 

Klassisk musikk kan hjelpe eleven langt på vei med andre stykker. Mange moderne stykker er enklere å spille hvis du har trent deg i litt klassisk. Om man har 3 moderne stykker, ett klassisk og noen skalaer i lekse, så er ikke det forferdelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...