Gå til innhold

[Løst] Laptop til programmering, foto- og videoredigering (+/- 20k)


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en stasjonær PC som jeg bruker til programmering i Visual Studio, bilderedigering i Lightroom, og redigering av en og annen GoPro-video. Jeg har også noen virtuelle maskiner på den i ny og ne.

 

Jeg kunne tenke meg å bytte ut den stasjonære PCen min med en kraftig 15" laptop.

 

For å ivareta lagringskapasiteten min, har jeg tenkt å gå til anskaffelse av en HP Microserver N54L (Unix med zfs er planen), som jeg kan legge alle bildene mine på. Når jeg skal redigere bilder har jeg tenkt til å bruke kablet GBit nettverk, dersom jeg skal redigere bilder som ligger på serveren.

 

Jeg har kikket litt rundt, og har fått litt sansen for Macbook Pro 15" (retina), men ønsker også å se på andre alternativer.

Jeg har ikke brukt OSX før, men ser egentlig bare på det som en fordel at jeg har lett tilgang til et Unix-miljø i tillegg til Windows, som er min primære utviklingsplatform.

Dersom jeg går for Mac, kommer jeg sannsynligvis til å bruke OSX til bilde- og videoredigering.

 

Spesifikasjoner som jeg ønsker meg:

 

  • i7 (Haswell)
  • 16GB RAM
  • >= 256GB SSD
  • høyoppløst skjerm med IPS-panel, eller tilsvarende (helst 16:10)

 

Er det riktig at man må helt opp på den aller dyreste rMBP for å få GT 750M? Jeg spiller ikke så ofte lengre, men ser for meg at dedikert GPU vil være til hjelp de gangene jeg redigerer video.

 

Jeg har det ikke travelt, og kan godt vente noen måneder, men jeg tror det blir litt for lenge å vente på Broadwell (høsten 2014?).

 

Setter stor pris på alle innspill.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville absolutt anbefalt rMPB ja. Hvilket OS du velger å kjøre på den er jo selvsagt opp til deg.

 

Desverre stemmer det at du må opp i den dyreste varianten for å få Nvidia-kortet. Intel Iris-gpu'en er grei men en nedgradering fra selv forrige generasjon MPB (Nvidia GT 650M).

Hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg likevel ikke valgt noen annen maskin ved mindre lommeboken hadde tvunget meg til det. Har en Dell Precision laptop på jobb som kostet like mye som rMBP'en jeg har hjemme, og det er ingen tvil om hvilken jeg liker best.

Lenke til kommentar

Jeg driver med foto og video på hobbybasis. Jeg er utvikler av yrke, men dette skal være min private maskin, til bruk på hobbyprosjekter etc.

 

Er det veldig stor forskjell i batterilevetiden når man sammenlikner Iris Pro og GT 750M? Slik jeg forstår det har maskinen med GT 750M også Iris Pro?

 

Francis

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...