Gå til innhold

Guide: Bruk skyen til å sikre bildene dine


Anbefalte innlegg

Ser den. Hadde blitt rimelig fustrert og irritert selv. Er bra å ha lagret lokalt i tilfelle, har det selv uansett cloud tjeneste.

Det som jeg synes er merkverdig rart er også at man kan ikke slette verken filer eller mapper som ikke er lagret i arkivet. Der bruker navnet står(den skjermen).

 

Så har noen ekstra mapper som er samme filer på, men får ikke slettet dem.

 

Lurer på om jeg skal bytte til Dropbox 100g kanskje..

 

der kan man ihvertfall slette bildene sine man har lastet opp.

 

PS: Jeg tenker da bare på de bildene som er under brukernavnet(skjerm ikonet)

Jeg husker ikke helt hvordan ting er hos dem lenger, for det er vel rundt et år siden jeg hadde filer hos dem. :)

 

Selv bruker jeg Dropbox og Sky Drive. På Sky Drive har jeg jo 25 Gb, og det holder jo lenge for meg. Men alt jeg har i skyen, har jeg også backup av lokalt. For man kan jo aldri stole 100% på skylagring.

Dropbox er jo veldig enkel når man skal dele ting også, eller å slette ting som du sier. :) Har forresten lagring hos one.com også. Fungerer bra der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...
Selv bruker jeg Dropbox og Sky Drive. På Sky Drive har jeg jo 25 Gb, og det holder jo lenge for meg. Men alt jeg har i skyen, har jeg også backup av lokalt. For man kan jo aldri stole 100% på skylagring.
Dropbox er jo veldig enkel når man skal dele ting også, eller å slette ting som du sier. :) Har forresten lagring hos one.com også. Fungerer bra der også.

 

La meg se, du har backup lokalt av det du har lagret i skyen altså? Artig tankegang! Og forklarer en del...
Du og Jann må for all del holde oss oppdatert på hvordan det går videre med disse datagreiene deres. Dette kan bli morro :-)
Lenke til kommentar

 

 

La meg se, du har backup lokalt av det du har lagret i skyen altså? Artig tankegang! Og forklarer en del...
Du og Jann må for all del holde oss oppdatert på hvordan det går videre med disse datagreiene deres. Dette kan bli morro :-)

 

Vet ikke hvordan du lagrer dine filer, men jeg tror nokk de fleste som har en del bilder eller andre filer har dem også på hdd'n sin, enten det er ekstern eller ikke.

Endret av Jann.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

La meg se, du har backup lokalt av det du har lagret i skyen altså? Artig tankegang! Og forklarer en del...
Du og Jann må for all del holde oss oppdatert på hvordan det går videre med disse datagreiene deres. Dette kan bli morro :-)

 

 

Artig tankegang, hva babler du om egentlig? Alle som har informasjon på data'en som er uerstattelig holder seg selvsagt ikke til kun et lagringssted, men flere. Det er ikke artig tankegang, det er smart tankegang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

...

Selv bruker jeg Dropbox og Sky Drive. På Sky Drive har jeg jo 25 Gb, og det holder jo lenge for meg. Men alt jeg har i skyen, har jeg også backup av lokalt. For man kan jo aldri stole 100% på skylagring.

Dropbox er jo veldig enkel når man skal dele ting også, eller å slette ting som du sier. :) Har forresten lagring hos one.com også. Fungerer bra der også.

 

 

La meg se, du har backup lokalt av det du har lagret i skyen altså? Artig tankegang! Og forklarer en del...

 

Du og Jann må for all del holde oss oppdatert på hvordan det går videre med disse datagreiene deres. Dette kan bli morro :-)

 

En av de dummeste innleggene her gjennom tidene....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

La meg se, du har backup lokalt av det du har lagret i skyen altså? Artig tankegang! Og forklarer en del...

 

Du og Jann må for all del holde oss oppdatert på hvordan det går videre med disse datagreiene deres. Dette kan bli morro :-)

 

 

Vet ikke hvordan du lagrer dine filer, men jeg tror nokk de fleste som har en del bilder eller andre filer har dem også på hdd'n sin, enten det er ekstern eller ikke.

Poenget er, du har alle data lokalt og bruker skyen til backup. Ikke omvendt. Har du ikke skjønt såpass er det ikke rart at det forsvinner data i ny og ne, ref Maximalyd. Både denne forumuleringen og flere andre som jeg ikke det bryet verdt å ta opp (eks. kan ikke slette data hos de? bare vrøvl) tyder på at både du og han har problemer med å skjønne hvordan dette konseptet fungerer.

 

Og da synes jeg dere burde ta tak i det før dere erklærer at Jotta ikke fungere (de har jo ikke backup! Duh...).

Lenke til kommentar

Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap!

 

Helt enig. Har brukt Jotta en god stund nå. 490,-/år for ubegrenset lagring er for meg helt greit, i stedet for å hele tiden måtte forholde seg til en begrensning. Det hadde uansett ikke holdt med gratistjenestene, siden jeg har rundt 300GB, hvorav 230 av dem er kun foto.... Med klientprogram for både PC, mobil, nettbrett og hva det skal være er det svært enkelt å hente filer derfra.

Lenke til kommentar

Jeg valgte også Jotta.

Har foreløpig 70GB med hjemmevideo og bilder, og selv med RAID på NAS føles det godt å ha en ekstra kopi av dette utenfor husets vegger (hjelper ikke med RAID om det brenner).

 

Høres rart ut at data forsvinner helt av seg selv.

Sikker på at det ikke har blitt omstrukturert lokalt, slik at Jottacloud har syncet tomme mapper opp i skyen?

 

Har hørt om folk som formatterte disken sin, og startet sync-tjenesten etterpå i den tro at de skal få filene sine tilbake fra skyen og til lokal disk Da finner Jotta mappene som den har blitt fortalt skal synces, ser at det er tomt, og replikerer dette til skyen.

Lenke til kommentar

"Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone"

...og Linux.

 

Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart..

Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap!

 

Jeg skjønner ikke helt argumentet med at et selskap er fra Norge. Skal det være et slags kvalitetssstempel? Stammer det ut ifra et ønske om å opprettholde norske arbeidsplasser? Skal det være tryggere å lagre filer på en server som er plassert i Norge? (og er i så fall serveren i det hele tatt plassert i Norge?).

 

Ønsker gjerne en forklaring.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Jottacloud. Er fornøyd med prisen 50/måneden for ubegrenset lagring. Tjenesten er lett å komme igang med og funker bra. Du må betale mer hvis du skal koble til flere enn en enhet, det er litt tåpelig. Ellers har jeg ikke noen negative erfaringer foreløpig. Om tjenesten er Norsk vet jeg sannelig ikke om er positivt eller negativt.

Lenke til kommentar

"Sky/cloud - lagring" er et stupid begrep og oppfunnet av en luring som vil tjene ferske mynter på en gammel hest. Det er ikke annet enn å lagre på en eller annen server et eller annet sted i verden, noe en har kunnet gjøre i lang, lang tid allerede. Men alt skal jo være så kult i dag, selv navnet på hesten.

 

Alle servere har samme svakhet som din pc - nemlig harddisker, annen hardware og software. Alt dette kan like gjerne krasje som pc'en. Men, pc'en har en om ikke annet full kontroll på selv, noe en ikke har med en server i Hallelujaland eller i en grotte på de russiske stepper. Og takke f... og seg selv dersom en velger The Great Land of The Paranoids.

 

Har man data man ser på som uerstattelige (som ofte bilder er) så bruker man fornuften og kjører ekstern backup og en backup av denne igjen. Er man svært nervøs av natur så oppbevares den siste i brannskapet til tante Augusta. Å stole på (og betale til) ukjente servere uten adresse og deres bakmenn er rimelig naivt - og unødvendig i de fleste tilfeller. Stol på deg selv heller..

 

Tor

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle servere har samme svakhet som din pc - nemlig harddisker, annen hardware og software. Alt dette kan like gjerne krasje som pc'en.

 

Jeg tror det er større sannsynlighet for at min hjemme-NAS ryker før diskene til Jotta med mine data gjør det.

 

De har kjøling, redundans og backup-løsninger som går litt utover det vi vanlige hjemmebrukere får til.

 

Dessuten: Hvorfor ikke legge (de samme) eggene sine i flere kurver? Jeg blåser i om de kaller det sky-lagring eller bare ekstern lagring, hele poenget for min del er å ha alle familieminnene et annet sted i tillegg til innenfor husets fire vegger.

 

Sannsynligheten for at Jotta sine disker ryker SAMTIDIG som mine er tilnærmet 0.

Når jeg i tillegg har kjøpt en ekstern disk til fattern slik at jeg kan ha en kopi hos ham også føler jeg meg veldig trygg på at jeg skal slippe å oppleve 10 år med minner fordufte på et par sekunder.

 

Jeg er fornøyd :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit å bruke skyen som backup. dvs. at man har en kopi av tingene sine der i tillegg til lokalt.

 

Hvis man bruker skyen som lagringsplass for at dokumenter, bilder osv skal være lett tilgjengelig, så må man sørge for å ha en backup et annet sted.

 

Å kun ha viktige dokumenter kun i skyen eller kun på lokal disk, det er bare uansvarlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres rart ut at data forsvinner helt av seg selv.

Sikker på at det ikke har blitt omstrukturert lokalt, slik at Jottacloud har syncet tomme mapper opp i skyen?

 

Har hørt om folk som formatterte disken sin, og startet sync-tjenesten etterpå i den tro at de skal få filene sine tilbake fra skyen og til lokal disk Da finner Jotta mappene som den har blitt fortalt skal synces, ser at det er tomt, og replikerer dette til skyen.

 

Filene lå fremdeles i Jotta-katalogen på laptop'en (som da ikke var koblet til nettet). Men jeg gikk direkte inn på Jotta (på nettet) via stasjonære for å hente ned noen filer.

Så ingenting var flyttet på/slettet etc lokalt. Jotta Fortalte selv at de "kunne se" at det var skjedd noe galt, men visste ikke hva eller hvordan det skjedde.

Men uansett...det er historie nå. Jeg hadde filene lokalt uansett (som alltid) så ingen fare skjedd, men med en erfaring rikere. Stol ikke på slike tjenester uansett om de er norske eller russiske. :) Ting kan skje.

 

 

Det kalles erfaring, det.

 

Nemlig. :) Dessverre har ikke alle skjønt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone"

...og Linux.

 

Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart..

Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap!

 

Hei. Ja, helt enig. Valget stod mellom DropBox og Jottacloud hos meg. Når Jotta hadde ubegrenset lagring, og jeg samtidig ikke hadde behov for å installere klienten på flere enn en PC, så var det ingen tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...