Gå til innhold

Guide: Bruk skyen til å sikre bildene dine


Anbefalte innlegg

 

 

"Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone"

...og Linux.

 

Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart..

Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap!

Jepp, men det er verd å merke at Jottacloud fortsatt ikke har laget klient for Linux etter lovnader i år og dag.

 

Kan snike så mye de vil.

"Har jeg ingenting å skjule kan uvedkommende få snike i mine private saker så mye de vil." - Naivt

Slutte å legge fra deg elektroniske spor også da...den er tøff. Saken er vel å ikke bli paranoid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt argumentet med at et selskap er fra Norge. Skal det være et slags kvalitetssstempel? Stammer det ut ifra et ønske om å opprettholde norske arbeidsplasser? Skal det være tryggere å lagre filer på en server som er plassert i Norge? (og er i så fall serveren i det hele tatt plassert i Norge?).

 

Ønsker gjerne en forklaring.

Folk velger nå hva dem vil, og har forskjellige grunner for det. Gidder faktisk ikke diskutere det du nevner her. Blir bare for domt. Tenk litt selv da mann. Og ja serverne er i Norge.

 

Hei. Ja, helt enig. Valget stod mellom DropBox og Jottacloud hos meg. Når Jotta hadde ubegrenset lagring, og jeg samtidig ikke hadde behov for å installere klienten på flere enn en PC, så var det ingen tvil.

mhm, ja valgte ubegrenset selv. Er fornøyd med det egentlig, og samtidig som 49.- er ikke all verden.

Lenke til kommentar

"Jeg blir overvåket uansett så det spiller ingen rolle om jeg blir overvåket ennå litt mer" - Naivt.

 

Det handler om at man har kontroll på hva som kan overvåkes. Bildene mine vet jeg er trygge, ingenting å hente der. Ingen nakenbilder av barna eller andre ting som kan slå ut. Deler\lagrer man det ikke elektronisk "kan" det ikke overvåkes. Mobilen kan overvåkes, så skal du ta obskure samtaler bruker du et kontantkort. Så lenge du har kontroll på hva de kan overvåke (av elektroniske muligheter) har du oversikt. NSA og andre kan sikkert overvåke meg på andre måter enn elektronisk, men da regner jeg vel med at de har skjellig mistanke om de setter spioner på meg.

Lenke til kommentar

Poenget er, du har alle data lokalt og bruker skyen til backup. Ikke omvendt. Har du ikke skjønt såpass er det ikke rart at det forsvinner data i ny og ne, ref Maximalyd. Både denne forumuleringen og flere andre som jeg ikke det bryet verdt å ta opp (eks. kan ikke slette data hos de? bare vrøvl) tyder på at både du og han har problemer med å skjønne hvordan dette konseptet fungerer.

 

Hvis du hverken kan lese eller forstår grunnleggende datasikringsprinsipper burde du kanskje vurdere å engasjere deg i andre diskusjoner?

Han sier ikke han tar backup lokalt av det han har i skyen, men at han OGSÅ har lokal backup av det han har lagret til skyen. Altså i tråd med 3-2-1 prinsippet for backup.

 

Selv er jeg godt fornøyd med Crashplan, selv om opplastingshastigheten til tider kan være en tålmodighetsprøve. Sikkerheten er ivaretatt med at du i mest paranoide modus kan definere din egen 448bit nøkkel, samt to mindre paranoide sikkerhetsnivåer. Prisingen er fornuftig for de med store mengder data, for tiden har jeg vel ca 9TB der.

Bruker Acronis True Image for å ta backup av arbeidsstasjonen min til NAS (lokal backup), og crashplan tar både backup rett fra arbeidsstasjonen, NASen,laptop'en og maskinen hos foreldrene mine som jeg har "gleden" av å være IT support for...

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt argumentet med at et selskap er fra Norge. Skal det være et slags kvalitetssstempel? Stammer det ut ifra et ønske om å opprettholde norske arbeidsplasser? Skal det være tryggere å lagre filer på en server som er plassert i Norge? (og er i så fall serveren i det hele tatt plassert i Norge?).

 

Ønsker gjerne en forklaring.

Folk velger nå hva dem vil, og har forskjellige grunner for det. Gidder faktisk ikke diskutere det du nevner her. Blir bare for domt. Tenk litt selv da mann. Og ja serverne er i Norge.

 

 

 

Jeg hadde forventet en ordentlig forklaring på helt legitime spørsmål, men innser nå at det blir for DUMT å forvente noe slikt i en nettdebatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...