Gå til innhold

Sniktitt: Sony Alpha 7 og Sony Alpha 7r


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket verktøy man bruker er en funksjon av hvor mye penger man har tilgjengelig, og hvor store behov man mener å ha.

 

Hvorvidt man lever av dette eller ei, er neppe så viktig. Jeg vil tro at mange proffe fotografer jobber i en setting hvor forskjellen mellom 18 og 24MP eller 10 og 14 stop DR er irrelevant; få tatt de relevante (interessante) bildene av bruden/fotballspilleren/... gjør justeringer i Lightroom, lever fra deg bildene, få betalt, og gå så til neste jobb. Å bruke 20.000,- på et nytt kamera-system betyr mindre utbytte med mindre utstyret direkte bidrar til flere/bedre betalte oppdrag...

 

De fleste betalende kunder av fotografer skal ikke skrive ut i meter-størrelse, skal ikke dra opp skyggene med 6 stop, vet ikke hva de skal se etter når de skal pixel-peepe, men vil bare ha et fint minne av barna/hunden/... eller de vil se et imponerende bilde av en fotballspiller i aksjon eller et rørende/illustrerende bilde fra en borgerkrig.

 

Jeg sier dette med en viss selvinnsikt når det gjelder egen fokus på teknikk kontra innhold, som den glade amatøren jeg er.

 

-k

Og da er det ikke nødvendig med et fullformatkamera. Det er ingen som har klart å forklare hvorfor en hobbyfotograf trenger nettopp det.

 

Jeg tror nok sannheten er at det handler mer om fascinasjon for teknologien, og fenomenet om å ha det beste, fremfor hva du faktisk har bruk for. For de fleste hobbyfotografer vil det holde i lange baner med de billigste speilreflekskameraene.

 

Jeg er faktisk profesjonell fotograf, og har klart meg i ti år med et EOS 30D. Først nå oppgraderer jeg til fullformat. Og det er veldig bevisste tanker og behov bak det i jobbsammenheng, som absolutt aldri ville hatt noen betydning i hobbysammenheng.

 

Samtidig er det vanskelig å føre en diskusjon når det for flere medlemmer ikke betyr noe å svi av så store summer i det hele tatt. Folk må jo ha fenomalt bra betalte jobber når man som _hobbyfotograf_ ikke ser på det som noen spesiell utgift å kjøpe et av de beste kameraene på markedet.

Lenke til kommentar

Samtidig er det vanskelig å føre en diskusjon når det for flere medlemmer ikke betyr noe å svi av så store summer i det hele tatt. Folk må jo ha fenomalt bra betalte jobber når man som _hobbyfotograf_ ikke ser på det som noen spesiell utgift å kjøpe et av de beste kameraene på markedet.

Ja, det er rimelig å anta at de fleste her inne ikke jobber som fotograf. Men å si at man må ha fenomenalt bra betalte jobber for å kunne ta seg råd til et kamerahus til 13.000,- er nok å dra det litt langt den andre veien. Jeg tror det har mer med hvordan man disponerer sin totale inntekt. Jeg kjenner noen som ikke bruker noe særlig penger på noe som helst - ikke røyker de, ikke drikker de (eller de drikker veldig lite), og de jobber veldig mye i en jobb som betaler overtid. Og da renner pengene inn. Og som amatør så har man ofte et annet fokus enn de som har samme område som yrke.

Lenke til kommentar

[quote name="Ramius" post="21105480" .

 

Jeg er faktisk profesjonell fotograf, og har klart meg i ti år med et EOS 30D. Først nå oppgraderer jeg til fullformat. Og det er veldig bevisste tanker og behov bak det i jobbsammenheng, som absolutt aldri ville hatt noen betydning i hobbysammenheng.

Som sagt, du misforstår konseptet "hobby" totalt

Endret av tow
Lenke til kommentar

Og da er det ikke nødvendig med et fullformatkamera. Det er ingen som har klart å forklare hvorfor en hobbyfotograf trenger nettopp det.

Amatør betyr "en som elsker". Hvis du mener at fullformat gjør noe forskjellig fra crop-format, hvorfor skal ikke "en som elsker" kunne dra nytte av fullformat?

Jeg tror nok sannheten er at det handler mer om fascinasjon for teknologien, og fenomenet om å ha det beste, fremfor hva du faktisk har bruk for. For de fleste hobbyfotografer vil det holde i lange baner med de billigste speilreflekskameraene.

Hvis du tror at verden er "rasjonell" så har du et veldig enkelt syn på verden.

 

Jeg er faktisk profesjonell fotograf, og har klart meg i ti år med et EOS 30D. Først nå oppgraderer jeg til fullformat. Og det er veldig bevisste tanker og behov bak det i jobbsammenheng, som absolutt aldri ville hatt noen betydning i hobbysammenheng.

Så fint. Jeg har latt meg fortelle at folk bruker film-kamera, iPhone eller malerpensler til sitt levebrød (eller hobby). Vi har alle forskjellige forventninger, krav og muligheter.

 

Samtidig er det vanskelig å føre en diskusjon når det for flere medlemmer ikke betyr noe å svi av så store summer i det hele tatt. Folk må jo ha fenomalt bra betalte jobber når man som _hobbyfotograf_ ikke ser på det som noen spesiell utgift å kjøpe et av de beste kameraene på markedet.

Jeg synes det er vanskelig å føre en diskusjon med noen som setter seg til dommer over meg og mine prioriteringer.

 

Jeg tror at de færreste mener at 13.000 er noe man kan bruke uten å tenke seg om. Men hvis man har 13.000 til overs, så mener jeg at man kan bruke dem på det som gir deg mest lykke. Om det er en fin sykkel, et fint kamera, en syden-tur eller noe annet får være opp til den enkelte.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk profesjonell fotograf, og har klart meg i ti år med et EOS 30D. Først nå oppgraderer jeg til fullformat. Og det er veldig bevisste tanker og behov bak det i jobbsammenheng, som absolutt aldri ville hatt noen betydning i hobbysammenheng.

 

30D var et flott kamera og gir bra reusltater i dag også så lenge man ikke har alt for ekstreme behov. Det som forbauser i hvert fall meg er at du ønsker å gå fra 30D til A7 som er en helt annen type kamera. 30D er fortsatt mye mer egnet til alt som har med sport og action å gjøre. Faktisk ville jeg (som er amatør) antatt at 30D fortsatt er mer egnet til typisk allround journalistbruk enn A7 både pga utvalg av optikk og fokussystem. Men godt mulig fullframe og A7 er riktig for ditt bruk som du nødvendigvis kjenner best.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...