Gå til innhold

Sniktitt: Sony Alpha 7 og Sony Alpha 7r


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+241541

Må si at disse kameraene virker meget interessante. Har tidligere vært strålende fornøyd med A77, men ønsker å ta steget opp til fullformat neste gang. Jeg har gått en stund og tenkt på A99, men ender nok heller opp med en A7 eller A7R. Det eneste som bekymrer meg litt er utvalg av optikk. Ja, jeg vet man kan bruke A-objektiver ved hjelp av adapter, men man vil vel i de fleste tilfeller miste bildestabilisator? Det har jo stort sett vært stabilisering i kamerahuset på Alpha-modellene og derfor har ikke det vært behov for å det i objektivene, enten det er originale Sony-objektiv eller tredjepartsleverandører som Sigma og Tamron.

Det eneste av de nye objektivene som virket interessant i første omgang er Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig å dømme et speilløst kompakt kamera etter premisser satt av vaner med en 5Dmk3... Kamera er lite, da blir det litt mindre plass til knapper. Hallo i luken. ...

Jeg vil tro at mange av de som vurderer A7® enten har eller vurderer Canon 5Dmk3 eller Nikon D800(E). For disse er det da relevant å belyse forskjellene?

 

-k

Lenke til kommentar

 

Leica gjør omfattende korrigeringer i firmware tilpasset de ulike objektivenes koding. I tillegg har de brukt lang tid på å tilpasse sine sensorer til den gamle optikken. (Og den første digitale Leicaen, M8, hadde redusert sensorstørrelse.)

 

Fargefeil og vignettering bør kunne korrigeres på samme måte for A7/A7r, men redusert skarphet er det vanskeligere å gjøre noe med. Ron Scheffler har testet diverse RF-objektiver på A7, og mange av disse gir dårlig ytelse på denne sensoren, detaljer blir "smurt utover" mot hjørnene, særlig ved store blendere. Han har ikke hatt tilgang til A7r. Jeg tror vi må regne med at tilpasset vidvinkeloptikk for A7 jevnt over vil bli noe større en tilsvarende rangfinderoptikk.

 

Et eksempelbilde fra Ron Schefflers test, Leica Summicron-M 28mm f/2 ASPH som viser kraftig redusert kantskarphet på A7

 

Nå har ikke A7 off-set på sensoren slik som A7R har, Jeg tror vi kan vente oss noe bedre resultater med A7R, men uansett er det nok vanskelig å ikke komme utenom noe vignettering, fargefeil og smearing på enkelte objektiver selv med A7R.

Lenke til kommentar

Et interessant innlegg på fredmiranda.com fra en som har snakket med en Zeiss-representant på PhotoPlus vedr. RF vidvinkeloptikk:

 

" When I asked Richard about WA RF lenses for the Sony A7r camera he indicated that they (Zeiss) already knew about the outcome of WA RF lenses used on the camera and regardless of the new Sony 36MP sensor along with the gapless microlenses there were going to be problems with the WA RF lenses. In fact, Richard indicated that there were going to be problems with their own existing RF WA lenses with the camera and sensor. He indicated that this was due to the steepness in the angle for the light rays to reach the sensor. When I asked Richard about the MF lenses that Zeiss was going to make, he indicated that Zeiss had just decided to go forward to make them several days ago and at this point they did not know what focal lengths or the number of lenses that they planned to make (at this time). Richard suggested that lenses would probably be available for show at Photkina next year (2014). He also indicated that the lenses would be coming from Zeiss and not from Sony. "

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syns det er veldig veldig rart av Akam og hevde at et kamera til 13.000 er for hobbyfotografer.

 

Jeg vil utelukkende kalle et slikt kamera for et profesjonelt verktøy, og kan ikke skjønne hvorfor en hobbyfotograf skulle ha behov for så høye spesifikasjoner.

 

Da har du misforstått hele konseptet med "hobby".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har jeg det? Så hobby er ikke noe du gjør på fritiden uten å tjene penger?

Klart man trenger kamerautstyr til 20.000 for det?

Hele poenget med å jobbe og tjene penger er for å finansiere fritiden, om den fritiden består av båter, biler, kameraer, hund eller fisk er opp til hver enkelt. Men en ting er sikkert, frtidssyssler/hobby koster penger.

Siden jeg begynte å tjene penger så har jeg brukt penger på interesser, hvor mye aner jeg ikke, kanskje en halv million eller mer? Har selvfølgelig solgt unna utstyr etc. for å finansiere nye interesser så beløpet er egentig ikke så høyt, kanskje 25-40% av det. Skulle ønske jeg kunne spiser bønner og ris, få all underholdning fra biblioteket, men det er noe jeg kan gjøre når jeg blir gammel og skal 6fot under.

Lenke til kommentar

Mange som bruker mye mer enn 20.000,- på en hobby eller interesse.

 

F.eks. et godt steereoanlegg kommer fort opp i 50-100.000,-

 

Det er startpris. Får bare CD-spilleren og platespilleren for 50k.

Har jeg det? Så hobby er ikke noe du gjør på fritiden uten å tjene penger?

Klart man trenger kamerautstyr til 20.000 for det?

 

Spør hobbyfiskerne om de trenger 5 sneller til 5-10 k hver.

Lenke til kommentar

Det er startpris. Får bare CD-spilleren og platespilleren for 50k.

Pftt. Trenger kun en USB-DAC. Den kommer riktignok fort på 25-30k ...

 

Spør hobbyfiskerne om de trenger 5 sneller til 5-10 k hver.

Der har vi også en billig hobby. En annen "rimelig" friluftsaktivitet er golf.

 

...Jeg bliver misundelig på de norske oliepenge, når jeg ser over på mit stereoanlæg fra engang i firserne... *LOL*

Det er vel snart en antikvitet - en klassiker ;)
Lenke til kommentar

 

Har det også, innebygget i forsterkeren. Den er billig i forhold. CD-spilleren er en gammel Hegel toppmodell, blir ikke mye brukt nå.

Bruker den rimeligste Abrahamsen DAC-en i dag, matet fra Squeezebox-en. Det blir nok ikke en oppgradering før jeg er ferdig med foto-utstyret.

 

Og det bringer oss tilbake til årsaken til denne avsporingen. Jeg har ingen problem med å bruke rundt 13.000,- på e kamerahus; det er det jeg har tenkt til å gjøre utpå ny-året. Det blir ikke en Sony A7; men en Olympus E-M1.

 

Jeg kunne forsåvidt tenkt meg en Sony A7R, men da i kombinasjon med et lite sett gode fastobjektiver i FE fatning; det ville vært ypperlig til landskapsfotografering.

Lenke til kommentar

Syns det er veldig veldig rart av Akam og hevde at et kamera til 13.000 er for hobbyfotografer.

 

Jeg vil utelukkende kalle et slikt kamera for et profesjonelt verktøy, og kan ikke skjønne hvorfor en hobbyfotograf skulle ha behov for så høye spesifikasjoner.

Hvilket verktøy man bruker er en funksjon av hvor mye penger man har tilgjengelig, og hvor store behov man mener å ha.

 

Hvorvidt man lever av dette eller ei, er neppe så viktig. Jeg vil tro at mange proffe fotografer jobber i en setting hvor forskjellen mellom 18 og 24MP eller 10 og 14 stop DR er irrelevant; få tatt de relevante (interessante) bildene av bruden/fotballspilleren/... gjør justeringer i Lightroom, lever fra deg bildene, få betalt, og gå så til neste jobb. Å bruke 20.000,- på et nytt kamera-system betyr mindre utbytte med mindre utstyret direkte bidrar til flere/bedre betalte oppdrag...

 

De fleste betalende kunder av fotografer skal ikke skrive ut i meter-størrelse, skal ikke dra opp skyggene med 6 stop, vet ikke hva de skal se etter når de skal pixel-peepe, men vil bare ha et fint minne av barna/hunden/... eller de vil se et imponerende bilde av en fotballspiller i aksjon eller et rørende/illustrerende bilde fra en borgerkrig.

 

Jeg sier dette med en viss selvinnsikt når det gjelder egen fokus på teknikk kontra innhold, som den glade amatøren jeg er.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hvilket verktøy man bruker er en funksjon av hvor mye penger man har tilgjengelig, og hvor store behov man mener å ha.

 

 

Jeg har såpass selvinnsikt at jeg har akseptert at når det kommer til hobby er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom behov og hva man kjøper. Det er det første poenget ditt som bestemmer mest "hvor mye penger man har tilgjengelig", dernest kommer hva man har lyst på som en god nummer to. "Behov" er noe man prøver å finne, for å rettferdigjøre lysten.

Lenke til kommentar

Jeg har såpass selvinnsikt at jeg har akseptert at når det kommer til hobby er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom behov og hva man kjøper. Det er det første poenget ditt som bestemmer mest "hvor mye penger man har tilgjengelig", dernest kommer hva man har lyst på som en god nummer to. "Behov" er noe man prøver å finne, for å rettferdigjøre lysten.

Jeg skrev da også "behov man mener å ha", ikke "behov man har". Etter å ha gått i tenkeboksen (og nilest forum som dette) så er det utrolig hvor godt man greier å overbevise seg selv om at man trenger noe.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...