Gå til innhold

Denne Nvidia-brikken skal gjøre slutt på lagg i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som? Skjermprodusentene som BenQ, Asus, Philips og Viewsonic skal begynne å implentere dette i deres skjermen - ser for meg at resten av produsentene vil følge etter.

Svaret ligger vel rett under deg. ;) Det er altså ikke særlig åpent, tviler sterkt på AMD-produkter kommer til å støtte dette, enten det er fordi de ikke vil investere i det eller de blir stengt ute. Hadde bare VESA laget en standard på dette.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er altså ikke særlig åpent, tviler sterkt på AMD-produkter kommer til å støtte dette, enten det er fordi de ikke vil investere i det eller de blir stengt ute. Hadde bare VESA laget en standard på dette.

Hvorfor må dette absolutt være på skjermsiden av kabelen ?

Jeg mener, her ikke skjermen anledning til å mate skjermen OS'et med nok info til at denne chip'en kunne bli implementert på skjermkort(ene) isteden ?

 

Litt småleit om det dukker opp skjermer som "krever" bestemte skjermkort produsenter, det er ingen god ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor må dette absolutt være på skjermsiden av kabelen ?

Jeg mener, her ikke skjermen anledning til å mate skjermen OS'et med nok info til at denne chip'en kunne bli implementert på skjermkort(ene) isteden ?

 

Litt småleit om det dukker opp skjermer som "krever" bestemte skjermkort produsenter, det er ingen god ting.

Støtte for dette må eksistere på begge ender av kabelen, det er en grunn til at det kreves et GTX 650 Ti Boost eller bedre.

Jeg tviler sterkt på at G-sync vil støttes av AMD-kort, dette er helt klart noe Nvidia ønsker å holde kontroll på slik at deres skjermkort er mer attraktive (i likhet med PhysX, Lightboost, display overclocking...)

Lenke til kommentar

Hvorfor må dette absolutt være på skjermsiden av kabelen ?

Jeg mener, her ikke skjermen anledning til å mate skjermen OS'et med nok info til at denne chip'en kunne bli implementert på skjermkort(ene) isteden ?

 

Litt småleit om det dukker opp skjermer som "krever" bestemte skjermkort produsenter, det er ingen god ting.

Fordi hvis ikke, hva er poenget? Skjermer idag har allerede begrensninger, input lag osv.

 

Poenget med en åpen standard er at du skal kunne koble til en skjerm uten å måtte tenke på at du trenger et spesifikt skjermkort.

Lenke til kommentar

BTW: TN er ikke dårligst men raskest, det er mye mer komplisert enn det. TN er raskere, kan ha litt bedre sortnivå enn IPS (men dårligere enn VA), kan være på nivå med billig-IPS på fargerom og gradering, og er betydelig mer behagelig å lese tekst på pga. IPS har en "krystalliserende overflate". Ingen LCD-skjerm er suveren til alt, så det er ikke dumt å ha én IPS-skjerm og én TN-skjerm.

 

Det er rikitg at TN er raskest. Men husk hva en skjerm er, det er en bildefremviser. Og sett opp mot de andre tilgjenglige teknologiene på PC-monitorer om dagen, så er det også korrekt at den er dårligst, da den gir dårligst bildekvalitet. Har man sett en TN ved siden av en IPS/VA skjerm eller lignende så er det ikke vanskelig å se. Det samme med innsynsvinkel osv. Hadde det ikke vært for at de var raskere enn andre. Det andre den er "bedre" på en de andre er også prisen. Men heldigvis så begynner de andre å ta igjen dette.

Lenke til kommentar

Eller, kan jeg komme med et forslag?

 

Slå på Verical Sync både i spillet å på grafikkprosessoren, så vil dere nok ikke ha det problemet lengre ;)

 

Jeg for min del ser ikke vitsen med Gsync, fordi hvis jeg setter grafikprosessoren og instillingene i spill til å ha Verical Sync, så har jeg ingen problemer med verken lag eller tearing.

 

Grunn til at det blir tearing når du har verical sync av, er fordi frameraten dropper og høyner konstant når du beveger deg, så hvis du har den på, cappes både skjermkortet og skjermen til 60/70/120/144FPS, Å da vil du ikke ha noe problemer med tearing whatsoever.

Lenke til kommentar

Eller, kan jeg komme med et forslag?

 

Slå på Verical Sync både i spillet å på grafikkprosessoren, så vil dere nok ikke ha det problemet lengre ;)

 

Jeg for min del ser ikke vitsen med Gsync, fordi hvis jeg setter grafikprosessoren og instillingene i spill til å ha Verical Sync, så har jeg ingen problemer med verken lag eller tearing.

 

Grunn til at det blir tearing når du har verical sync av, er fordi frameraten dropper og høyner konstant når du beveger deg, så hvis du har den på, cappes både skjermkortet og skjermen til 60/70/120/144FPS, Å da vil du ikke ha noe problemer med tearing whatsoever.

Her er fakta:

Vertcal sync fører til ekstra forsinkelse, men hindrer tearing.

Uten vertical sync blir det som regel tearing. Selv om jeg jeg sender perfekt 60fps til skjermen. Hvorfor? Fordi den kan sende nytt bilde til skjermen mens den oppdaterer pixlene, som fører til at deler av skjermen har et nyere bilde enn resten.

Og forresten, capping av fps fører også til ekstra forsinkelse (og mest sansynelig også tearing om du ikke har vsync på).

Lenke til kommentar

Det er rikitg at TN er raskest. Men husk hva en skjerm er, det er en bildefremviser. Og sett opp mot de andre tilgjenglige teknologiene på PC-monitorer om dagen, så er det også korrekt at den er dårligst, da den gir dårligst bildekvalitet. Har man sett en TN ved siden av en IPS/VA skjerm eller lignende så er det ikke vanskelig å se. Det samme med innsynsvinkel osv. Hadde det ikke vært for at de var raskere enn andre. Det andre den er "bedre" på en de andre er også prisen. Men heldigvis så begynner de andre å ta igjen dette.

TN gir dårligst stillbildekvalitet, men best kvalitet for bilder i bevegelse.

Billige eIPS-paneler gir ikke bedre bildekvalitet enn TN-paneler, kun bedre innsynsvinkel mot mer ghosting.

 

Jeg for min del ser ikke vitsen med Gsync, fordi hvis jeg setter grafikprosessoren og instillingene i spill til å ha Verical Sync, så har jeg ingen problemer med verken lag eller tearing.

Fordelen med G-sync er at du får effekten av Triple Buffering uten en ekstra frame med inputlag.

Effekten av Vsync er at skjermkortets bildeoppdateringer mot skjermen synkroniseres mot skjermens oppdateringsfrekvens.

 

jeg trenger ikke vsync for å få bort tearing, vsync gir extra input lagg som er plagsomt.

 

jeg setter fpsn manuelt på 144 i spillet, så kjører jeg 144 hz.

 

enkelt og greit, 0 tearing og input lag.

Din metode gir maksimalt 144 fps i spillet og tearing, eneste måte å kvitte seg med tearing på er med Vsync.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er rikitg at TN er raskest. Men husk hva en skjerm er, det er en bildefremviser. Og sett opp mot de andre tilgjenglige teknologiene på PC-monitorer om dagen, så er det også korrekt at den er dårligst, da den gir dårligst bildekvalitet. Har man sett en TN ved siden av en IPS/VA skjerm eller lignende så er det ikke vanskelig å se. Det samme med innsynsvinkel osv. Hadde det ikke vært for at de var raskere enn andre. Det andre den er "bedre" på en de andre er også prisen. Men heldigvis så begynner de andre å ta igjen dette.

TN gir dårligst stillbildekvalitet, men best kvalitet for bilder i bevegelse.

Billige eIPS-paneler gir ikke bedre bildekvalitet enn TN-paneler, kun bedre innsynsvinkel mot mer ghosting.

Jeg for min del ser ikke vitsen med Gsync, fordi hvis jeg setter grafikprosessoren og instillingene i spill til å ha Verical Sync, så har jeg ingen problemer med verken lag eller tearing.

Fordelen med G-sync er at du får effekten av Triple Buffering uten en ekstra frame med inputlag.

Effekten av Vsync er at skjermkortets bildeoppdateringer mot skjermen synkroniseres mot skjermens oppdateringsfrekvens.

jeg trenger ikke vsync for å få bort tearing, vsync gir extra input lagg som er plagsomt.

 

jeg setter fpsn manuelt på 144 i spillet, så kjører jeg 144 hz.

 

enkelt og greit, 0 tearing og input lag.

Din metode gir maksimalt 144 fps i spillet og tearing, eneste måte å kvitte seg med tearing på er med Vsync.

har jo like høy fps(hz) på skjermen som i spillet. kjører maximalt 144 fps fordi det er ingen vits å ha mere eller mindre fps enn det skjermen kjører, i mitt tilfelle 144 hz, Om jeg feks kjører 200 fps så får jeg mere tearing enn jeg ville ha fått med 144 fps.

 

i gamle dager kjørte jeg 100 hz og 100 fps(i cs) på crt, det var den beste løsningen. fikk 0 tearing.

Lenke til kommentar

om du trur skjermkortet ditt dytter ut nøyaktig 1,44frames pr 10Ms tar du veldig feil. det tallet vil variere langt mer en 144frames pr sec. eller så har du v-sync aktivert i en profil eller et sted i spillmotorn siden du ikke opplever tearing. eventuelt så får du de bare ikke med deg i 144hz

Eventuelt er det for mye pikselforsinkelse i skjermen til at det er synlig.

Lenke til kommentar

Her er slik jeg forstår ting:

- med vsync må skjermkortet vente til neste gang skjermen skal tegne ut neste bilde (skjermen har en fast oppdateringsfrekvens, typisk 60 Hz), så sendes bildet til skjermen akkurat på rett tidspunkt slik at hele bildet blir tegnet ut korrekt. Hvis skjermkortet ikke har rukket å beregne ferdig bildet før neste gang skjermen skal tegne bildet, sendes det forrige bildet en gang til, og bildet skjermen beregner må vente til neste gang skjermen skal tegne ut et bilde.

- med G-Sync gir skjermkortet bildet til skjermen med en gang det er ferdig beregnet, og skjermen tegner det ut med en gang (skjermen har ikke fast oppdateringsfrekvens). Dermed blir det minimalt med ventetid fra skjermkortet har beregnet bildet til det blir tegnet ut, og likevel ingen tearing. Dette gjør at bildene flyter så godt som mulig (den eneste forstyrrelsen til flyten i bildene er variasjonen på hvor lang tid skjermkortet bruker på å beregne hvert bilde).

Lenke til kommentar

Her er slik jeg forstår ting:

- med vsync må skjermkortet vente til neste gang skjermen skal tegne ut neste bilde (skjermen har en fast oppdateringsfrekvens, typisk 60 Hz), så sendes bildet til skjermen akkurat på rett tidspunkt slik at hele bildet blir tegnet ut korrekt. Hvis skjermkortet ikke har rukket å beregne ferdig bildet før neste gang skjermen skal tegne bildet, sendes det forrige bildet en gang til, og bildet skjermen beregner må vente til neste gang skjermen skal tegne ut et bilde.

- med G-Sync gir skjermkortet bildet til skjermen med en gang det er ferdig beregnet, og skjermen tegner det ut med en gang (skjermen har ikke fast oppdateringsfrekvens). Dermed blir det minimalt med ventetid fra skjermkortet har beregnet bildet til det blir tegnet ut, og likevel ingen tearing. Dette gjør at bildene flyter så godt som mulig (den eneste forstyrrelsen til flyten i bildene er variasjonen på hvor lang tid skjermkortet bruker på å beregne hvert bilde).

Nesten. G-sync gir en del fleksibilitet til å redusere forsinkelsen ja, men selvsagt innen visse rammer.

 

Men du har fremdeles de fire øvrige kildene til forsinkelse jeg nevnte i #33. G-sync hjelper på noe men er langt fra en løsning på alt.

Lenke til kommentar

 

 

om du trur skjermkortet ditt dytter ut nøyaktig 1,44frames pr 10Ms tar du veldig feil. det tallet vil variere langt mer en 144frames pr sec. eller så har du v-sync aktivert i en profil eller et sted i spillmotorn siden du ikke opplever tearing. eventuelt så får du de bare ikke med deg i 144hz

Eventuelt er det for mye pikselforsinkelse i skjermen til at det er synlig.

vsync er 100% avslått, kan heller si at dette er den beste måten å få minimalt med tearing uten vsync. det blir bra så er det ikke extra input lagg pga vsync, har det slikt pga at det er min praktiske erfaring etter 12 år med hardcore fps gaming.

Lenke til kommentar

Jeg kan spille CS:GO med 200fps, likevel ser det helt ræv ut. Ved raske bevegelser rives skjermbildet i flere biter. G-Sync er fremtiden :)

 

Er det så rart? Du har en skjerm med en frekvens på 60hz, da må du ikke gå over 60fps om du ikke liker tearing. Med en fps på over tre ganger så mye som skjermen er beregnet for er garantert tearing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...