Gå til innhold

1 km trådløst nettverk


Dingy

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en bolig hvor raskeste nett linje er 2 mbit/s ADSL....

Ca. 1 km unna med fri sikt bor en bekjent som har 50 mbit/s VDSL.

 

Vi er interessert i å sette opp ett WLAN mellom våres hus.

 

Hva vil være beste fremgangsmåte for å få dette til å fungere, både raskt og stabilt?

 

Vil det være nok å ha en router på han sin side med en ekstern antenne (directional) og ett AP hos meg i bridge mode med ekstern antenne?

 

Har også sett på MikroTik SXT 5HnD, *noe* usikker på åssen det fungerer, men ser ut for meg som at det er ett AP i hver boks, med hver sin directional antenne og vanlig ethernet kontakt (mao. så vil det oppleves som en lang kabel)

 

MikroTik kan kjøpes på ebay for ca. 600kr pr. stk. (1300 kr ink frakt, så lenge tollvesenet ikke får tak i pakken), http://www.ebay.com/itm/MIKROTIK-Routerboard-RB-SXT-5HPnD-OUTDOOR-WIRELESS-AP-802-11a-n-RBSXT-5HPnD-/151120241811?pt=DE_Computing_Drahtlose_Router&hash=item232f77e493 , eller som ett kit fra Snorlaus.no ferdig konfigurert for 3.500 kr

http://snorlaus.no/pakkelosninger-/bygg-til-bygg/snorlaus-bygg-til-bygg-0-2km

 

Jeg er en liten DIY entusiast, så har også vurdert å lage 2 "Can" antenner og bruke 2 AP'er i bridge, men usikker på hvor bra det vil fungere i lengden, ingenting er like irriterende som ustabile routere / AP's.

 

Noen som har erfaring og ett lite tips å komme med?

Noen som har vært borti MikroTik sine systemer, og vet åssen de er å konfigurere?

Ev. noen som har vært borti snorlaus.no sitt system?

Endret av Dingy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om utstyret trenger å bli så ekstremt dyrt er jeg ikke sikker på.

Satt opp ett router - AP nettverk mellom 2 hus for noen år siden, de lå ganske nære hverandre (+-80m) og det fungerte fint. Hovedforskjellen nå er at distansen er økt (ref. behovet for bedre antenner)...

 

Denne gangen er det etablert ett nettverk i begge hus, med egne trådløse nettverk i hvert hus. Så denne gangen vil jeg ha ett aksesspunkt (AP) på hver side, med hver sin antenne og "lukket" nett seg imellom...

Hovedspørsmålet jeg først må finne ut av er om man skal gå for en ferdig løsning (komplett ferdig konfigurert med klagerett fra snorlaus.no ) eller kjøpe komponentene løst og konfigurere selv, eller gå for "amatør" metoden med å bruke vanlige AP's med eksterne antenner...

 

ubiquiti så ut som er samme konseptet som MikroTik? "Ferdig konfigurerte" AP'er i bridge mode?

 

på FPV (first person view) RC-flyet mitt (seilfly med GoPro) så bruker jeg 5.8ghz 600mW sender med "cloverleaf" antenner, og har rekkevidde på rundt 1 kilometer. Med vanlig "pisk" antenne var rekkevidden ca. 200meter. Dette er riktignok kun video og lyd, men illustrerer litt hva en bra antenne gjør med rekkevidden.

Så med en directional antenne isteden så burde det ikke være noe problem å nå mye lengre.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Hmm, ubiquiti virker å være veldig bra, og rimelig...

2 stk av en modell som skal klare opp til 20 km med 300mbps havner på ca. 1200 kr ink frakt (men uten moms og toll) på ebay.

http://www.ebay.com/itm/UBIQUITI-Nanobridge-M5-5ghz-22dbi-MIMO-802-11n-NB-5G22-/200962600932?pt=COMP_EN_Routers&hash=item2eca4defe4

Egentlig bare tull å skulle finne opp hjulet på nytt da (kjøpe AP'er til rundt 500 kr stk) og antenner til rundt 300 kr stykket, for så å ende med en ustabil greie....

 

Åssen er Ubiquiti å konfigurere? Ser for meg 2 av den antennen jeg linker til, satt opp i med "bridge".

Lenke til kommentar

Takker for tips og råd alle sammen.

Da er 2 stk NB-5G22 bestilt fra Dustin. Tipper jeg har de i løpet av uken.

http://www.dustinhome.no/product/5010517424/ubiquiti-nanobridgem5-incl-feeder-and-antenna/?s=c&c=0#intcmp=Flik_home

 

Kommer til å sette de opp på skrivepulten først, og når jeg vet at de snakker sammen og fungerer, så monterer jeg dem på hus veggene. Rapporterer her i tråden åssen de fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har brukt Ubiquiti utstyr lenge, tildels over store avstander. Både AirFiber, AirMax og Unifi. Funker hver gang, kan ikke skjønne hvorfor ikke flere bruker dem. Veldig lite DOA også. Fatter ikke at de ikke finnes i alt av nettbutikker.

 

Bare noe så genialt som Unifi burde vært standard med tråløst nett. Bare sett opp flere bokser for å dekke større område. Klient-switchinga deres (skifter automatisk AP når du beveger deg) er genial. Styr alt fra ett sted.

 

Asus, D-Link, TP-Link, Netgear,++ er bare så bedritent i forhold.... Ubiquiti + pfSense wins.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Helst så fri sikt som mulig om du skal være sikker.

 

Jeg har opplevd både at ting funker der jeg trodde jeg skulle få problemer og motsatt. Så det er ikke helt enkelt å gi noe konkret svar. Annen støy i området har også en del å si (iallefall med NanoStation), men det er vel neppe noe problem i en skog vil jeg anta.

 

Forøvrig, etter erfaring;

 

Ungå statlige bygg, som f.eks., flyplasser, i linja mellom punktene - de blir fort litt kortpusta når de føler seg innhylla i et trådløst nett som de ikke har kontroll på...

 

I tettbygde strøk blir Google bilen forvirra .... Geo posisjoneringa i android blir litt smålei når samme SSID'en dekker to-tre kilometer sånne steder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...