Gå til innhold

1 km trådløst nettverk


Dingy

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Ser det har kommet endel produktanbefaleringer i denne tråden, men det kommer jo stadig nye produkter. Hvilke produkter fra Ubiquiti anbefaler dere for tiden til ulike avstander?

 

 

Jeg ønsker å koble sammen to hus med ~2.5km avstand fri sikt (ikke lik høyde m.o.h), slik at de kan dele en internettlinje på 100/40. Slik jeg har forstått det vil jeg kunne få den samme hastigheten i begge ender. Vil det for eksempel være nok med Nanostation Loco m2? Den er jo ganske liten og vil være lite sjenerende å ha på husveggen.

 

Videre ønsker jeg å spre nettet fra ett hus til tre andre hus som ligger innen 300 meter fri sikt. Vil det da holde med ett produkt fra Ubiquiti på sender-huset (B) og ingen slike produkter på mottakerhusene (C,D,E)? Eller må jeg ha ett Ubiquiti-produkt på hver?

 

http://i.imgur.com/Cz7CT4L.jpg

 

Endret av decode
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

På tide med en liten oppdatering.

Denne linken har nå vært operativ i 3 år med i praksis null nedetid. (det lille som har vært er pga. menneskelige/elektriker feil)

 

Har nå oppgradert internett linjen til 300/300mbit fiber. 

NanoBridge M5 stasjonene har bare 100mbit/s porter og er da naturligvis en flaskehals.

 

Så nå skal jeg skifte ut de trofaste M5 AP'ene til enten NanoBeam ac NBE-5AC-19 til 795,- stk

eller PowerBeam 5AC-300 til 995,- stk.

Begge følger ac standarden og er ratet for 450+mbps. I praksis rapporterer brukere om real-life hastigheter på 300mbit/s.

Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for Nano eller Powerbeam, nano er noe svakere, men vesentlig mindre og penere. (og på lager hos Dustin)

 

Vil poste updates når skiftet er utført og har resultater å vise til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen gode kart å gjøre terrengavstandsmåling med? Sikkert et dumt spørsmål. Men, kunne jo vært greit å vite hvilke kart folk benytter mest til dette for å bli bevisste hvilken omtrentlig avstand de har trådløs trafikk over.

Lenke til kommentar

På tide med en liten oppdatering.

Denne linken har nå vært operativ i 3 år med i praksis null nedetid. (det lille som har vært er pga. menneskelige/elektriker feil)

 

Har nå oppgradert internett linjen til 300/300mbit fiber. 

NanoBridge M5 stasjonene har bare 100mbit/s porter og er da naturligvis en flaskehals.

 

Så nå skal jeg skifte ut de trofaste M5 AP'ene til enten NanoBeam ac NBE-5AC-19 til 795,- stk

eller PowerBeam 5AC-300 til 995,- stk.

Begge følger ac standarden og er ratet for 450+mbps. I praksis rapporterer brukere om real-life hastigheter på 300mbit/s.

Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for Nano eller Powerbeam, nano er noe svakere, men vesentlig mindre og penere. (og på lager hos Dustin)

 

Vil poste updates når skiftet er utført og har resultater å vise til.

Har selv hatt en link oppe å gå i nesten 2 år uten store problemer. Linken er på ca 550 meter over en tykk furuskog. Har "senderen" montert ca 3-4 meter over mønet på et 2 etg. hus, og mottakeren over trekrona i ei høy bjørk. Litt dårligere signal ved mye vind, men aldri utfall av nett.

 

Eneste problemet har vært at ene POE-enheten fra tid til annen har kuttet strømmen. Dette skyldes dårlig kontakt i kabelen i POE-en, til M5. Har vurdert å åpne og lodde lederne inne i POE-en... Alt i alt kjempefornøyd  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...