Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg går for øyeblikket førsteåret ved NHH, og har planer om å ta et studie i rettsvitenskap neste år. Skal altså studere dette parallelt med studiet på NHH.

Spørsmålet mitt er da om en arbeidsgiver synes det er positivt med utdanning fra NHH (gitt at jeg får kun toppkarakterer fra NHH) og middelmådige karakterer fra juss-studiet, eller om dette er negativt? Ville det sett bedre ut med bare toppkarakterer fra NHH uten noe utdanning fra jussen?

 

Kan virke noe dumt, men hadde vært fint med flere innspill her :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du består en eksamen eller to på NHH før du legger planer basert på et premiss om at du kun får toppkarakterer derifra.

Har bestått en eksamen fra NHH, og jeg har ingen problemer med NHH-fag. Det går veldig fint. Bortsett fra å være dømmende, har du noen tanker om en kombinasjon av studiene?

Lenke til kommentar

Slike hypotetiske problemstillinger har helt ekstremt lite for seg, det er umulig å gi fornuftige svar på noenlunde generell form. Noen arbeidsgivere bryr seg ikke nevneverdig, andre ville satt mer pris på noe annet (bedre karakterer på NHH, annen erfaring ved siden av eller lignende), mens atter andre synes det er helt supert selv om karakterene er dårlige.

 

Men vel så viktig: Du har urealistiske forventninger, og det er ikke å "være dømmende" å påpeke det.

Lenke til kommentar

Slike hypotetiske problemstillinger har helt ekstremt lite for seg, det er umulig å gi fornuftige svar på noenlunde generell form. Noen arbeidsgivere bryr seg ikke nevneverdig, andre ville satt mer pris på noe annet (bedre karakterer på NHH, annen erfaring ved siden av eller lignende), mens atter andre synes det er helt supert selv om karakterene er dårlige.

 

Men vel så viktig: Du har urealistiske forventninger, og det er ikke å "være dømmende" å påpeke det.

Haha, du må tulle nå ja? Hvilken rett har du til å konstantere at dette er umulig? Skal en ikke forsøke siden dette er umulig for deg? Dette er svært vanskelig, men ikke umulig. Både du og jeg vet at det finnes prakteksempler på mennesker som har gjort ting mange mener er umulig; Ronan Farrow for eksempel. Du kjenner ikke meg, og det vil du aldri gjøre. Så å konstantere at dette med en gang er umulig for meg klinger helt feil i mine ører.

Lenke til kommentar

Haha sjæl, makan til mindreverdighetskomplekser. Hvor har jeg skrevet at det er umulig? Jeg har skrevet at det er urealistisk, og at det dermed er lite hensiktsmessig å planlegge basert på de premissene du legger. Du er ikke Ronan Farrow, det er det svært få av oss som er. Det trenger jeg ikke å kjenne deg for å si. Som sagt, bestå et par eksamener før du tar det for gitt at du får toppkarakterer samtidig som du studerer et helt annet fag i tillegg. Det er selvfølgelig ikke umulig å gjøre det, jeg har selv fått A i jus og B i økonomi samme semester (riktignok med lavere studiepoengbelastning i økonomi) og er på ingen måte noe unikum, men det er altså en kunstig forutsetning å ta i dag.

Lenke til kommentar

Makan til kvalm klatt skal man leite lenge etter. Ein ting er å ha tru på eigne emner, ein annan ting er å vere sjølvgod. Møter ofte mannlege NHH-studenter på byen som er ekstremt sjølvgode, fellesnevneren er at dei som regel går på førsteåret. Etter det blir det "normalisert", hehe.

 

Såg dette forresten på profilen din TS, som forklarer det meste.

 

Om meg
Best av alle.
Lenke til kommentar

Nå består jo første semester hovedsaklig av relativt lette ikke-økonomiske fag, så ville kanskje fått snusen på SAM010 og BED015 før jeg hadde konstatert at toppkarakterene er lett oppnåelige. Ikke at de fagene er veldig vanskelige heller, men de gir en bedre pekepinne av hva studiet går ut på.

 

BED011 (som du har nå) er relativt basic økonomi, IØA/IKE er et enkelt alle-består-fag, og MET-fagene er bare metodefag som ikke er spesielt relevant for studiet annet enn å være verktøy du kan bruke videre.

 

Likevel er vel planen å søke jus fra neste høst, så du vil jo få en bedre indikator på våren om du vil klare å kombinere de to studiene. Det kan være en god ide å bestå et par eksamener før du går inn for noe.

 

 

Makan til kvalm klatt skal man leite lenge etter. Ein ting er å ha tru på eigne emner, ein annan ting er å vere sjølvgod. Møter ofte mannlege NHH-studenter på byen som er ekstremt sjølvgode, fellesnevneren er at dei som regel går på førsteåret. Etter det blir det "normalisert", hehe.

 

Såg dette forresten på profilen din TS, som forklarer det meste.

 

Om meg
Best av alle.

 

Ikke nødvendig å være ufin.

Lenke til kommentar

 

Makan til kvalm klatt skal man leite lenge etter. Ein ting er å ha tru på eigne emner, ein annan ting er å vere sjølvgod. Møter ofte mannlege NHH-studenter på byen som er ekstremt sjølvgode, fellesnevneren er at dei som regel går på førsteåret. Etter det blir det "normalisert", hehe.

 

Såg dette forresten på profilen din TS, som forklarer det meste.

 

Om meg
Best av alle.

 

Haha, skriveriet på profilen min er nok tull, dessverre. Innlegget ditt lukter sjalusi på lang vei. Kom du ikke inn på NHH?

Lenke til kommentar

Nå består jo første semester hovedsaklig av relativt lette ikke-økonomiske fag, så ville kanskje fått snusen på SAM010 og BED015 før jeg hadde konstatert at toppkarakterene er lett oppnåelige. Ikke at de fagene er veldig vanskelige heller, men de gir en bedre pekepinne av hva studiet går ut på.

 

BED011 (som du har nå) er relativt basic økonomi, IØA/IKE er et enkelt alle-består-fag, og MET-fagene er bare metodefag som ikke er spesielt relevant for studiet annet enn å være verktøy du kan bruke videre.

 

Likevel er vel planen å søke jus fra neste høst, så du vil jo få en bedre indikator på våren om du vil klare å kombinere de to studiene. Det kan være en god ide å bestå et par eksamener før du går inn for noe.

 

Ikke nødvendig å være ufin.

Takk for et oppegåendes svar :) Skal selvsagt se an gjennom hele året, og ikke konkludere noe nå i dette første semesteret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra med ambisjoner, selv om ikke alle ser ut til å tåle at andre har det. Når det er sagt slenger jeg meg på de som har sagt at det er lurt å se an studiet på NHH først siden du bare er i gang med første året. Det er jo dessuten fullt mulig å avslutte jusstudiet dersom du merker at det går ut over NHH-utdanningen.

 

Dersom du vil jobbe innen økonomi så synser jeg meg frem til at arbeidsgiver bare vil se det som positivt at du har litt ekstra juss ved siden av. Spesielt dersom du kan vise til at du tok det ved siden av NHH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! :)

 

Jeg går for øyeblikket førsteåret ved NHH, og har planer om å ta et studie i rettsvitenskap neste år. Skal altså studere dette parallelt med studiet på NHH.

Spørsmålet mitt er da om en arbeidsgiver synes det er positivt med utdanning fra NHH (gitt at jeg får kun toppkarakterer fra NHH) og middelmådige karakterer fra juss-studiet, eller om dette er negativt? Ville det sett bedre ut med bare toppkarakterer fra NHH uten noe utdanning fra jussen?

 

Kan virke noe dumt, men hadde vært fint med flere innspill her :)

 

 

Klart det er en kombinasjon næringslivet sikler etter. Men det forutsetter at du gjør det bra, som påpekt før i tråden. Ingen er interessert med en sivøk med C i snitt og en master i rettsvitenskap med D i snitt. Folk vil tenke du har null selvinnsikt, og ikke klarer å bestemme deg for hva du vil! Nailer du derimot B-snitt+ på begge vil du være et unikum som kommer til å tjene masse penger :) Hvis du vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan alltids også fullføre en bachelor på NHH, for så å ta fatt på jusstudiet. Da skal du besitte tilstrekkelig økonomisk kompetanse. Jeg er nå på sisteåret på NHH og begynner mest sannsynlig neste år på jussen. Det er klart man er en del eldre når man avslutter studietiden, men man vil da også inneha et betydelig kompetansefortrinn innenfor forretningsjus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...