Gå til innhold

Slik er Windows 8.1 på RT-brett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ja, jeg er i teorien helt for en fusjon av RT og WP - jeg syntes det gir mye mer mening - men jeg er litt bekymret for å bli hengende til tørk dersom jeg kjøper et RT-basert nettbrett nå. Det er ikke sikkert at MS lar de som kjøper Surface 2 få være med på turen når/hvis fusjonen skjer.

De bør heller legge RT død, og fokusere på full Wndows. Jeg ser ingen grunn til hvorfor et nettbrett skal ha restriksjoner når det kan ha et fullverdig og bedre Windows Pro.

 

Mobiler kommer også med samme arkitektur som PCer, så det er på tide å få full Windows på de også. Man tilpasser selvsagt brukersnittet til mobilskjermen, men mobilen vil etterhvert ha mulighet til å settes i docking der den kan brukes som en full PC.

Et nettbrett har en del fordeler, og den første er relatert til det motsatte av det du ønsker i et nettbrett, enkelhet. RT er i praksis like enkelt og rett fram som iOS eller android, og mange som kjøper disse er ikke ute etter den utvidede funksjonaliteten man får med Windows 8. Altså, midt i blinken for barn og mindre datakyndige voksne/eldre.

 

Batterilevetiden er høyere, de blir mindre varme, og er ellers godt tilpasset sitt bruk.

 

Videre er nettbrett jevnt over billigere, og dermed veldig aktuelt for de som ønsker en billig plate å fikle på.

 

Jeg har for øvrig både Lenovo Helix, Surface Pro og tre RT-brett (barna), og med mulighet for flere brukere per brett må jeg si at jeg ikke ser noen grunn til at den jevne bruker ikke skulle klare seg med et RT-brett til det aller meste. Noe som også er årsaken til at PC-salget faller og nettbrettsalget øker.

Lenke til kommentar

 

Jo, ok. Jeg ser det er lett å falle i det sporet, det å skille ut enheter som egentlig er en PC, men som blir oppfattet som et litt annerledes produkt.

 

RT-brett er et litt annerledes produkt, men likefullt en PC, som har de egenskapene man finner i en PC. Det at du ikke kan innstallere et program kompilert for x86 på den, gjør den ikke mindre funksjonell i konkurranse med PC. Man får altså forskjellige applikasjoner som er kompilert for Windows RT. Så da er det få begrensninger i så måte. Dessuten i definisjonen av PC så er heller ikke programvare noe eget kriterie. Det står mer i retning "at det kan være med på å beskrive en PC", ikke at programvare definerer skillene (les bare hva Wikipedia sier om det).

Jeg vet ikke om du egentlig leste det jeg skrev? Dette er i dagligtale ikke et teknisk skille, men et skille som beskriver maskinene på en kombinasjon av teknisk og funksjonelt nivå, med trykk på funksjonelt.

 

Så ja, det du skriver er riktig, men like vell kan disse skillene benyttes i den forstand at forståelsen for disse skillene er godt innarbeidet i dagligtalen. Det som imidlertid ikke er like innarbeidet er forståelsen av operativsystemer og betydningen av disse.

 

For folk flest begrenser ordforrådet seg til PC, mac, iPhone, Samsung Galaxy, nettbrett. Og at konseptet nettbrett ikke er ensbetydende med iPad er ganske så ferskt.

Lenke til kommentar

Et nettbrett har en del fordeler, og den første er relatert til det motsatte av det du ønsker i et nettbrett, enkelhet. RT er i praksis like enkelt og rett fram som iOS eller android, og mange som kjøper disse er ikke ute etter den utvidede funksjonaliteten man får med Windows 8. Altså, midt i blinken for barn og mindre datakyndige voksne/eldre.

 

Batterilevetiden er høyere, de blir mindre varme, og er ellers godt tilpasset sitt bruk.

 

Videre er nettbrett jevnt over billigere, og dermed veldig aktuelt for de som ønsker en billig plate å fikle på.

 

Jeg har for øvrig både Lenovo Helix, Surface Pro og tre RT-brett (barna), og med mulighet for flere brukere per brett må jeg si at jeg ikke ser noen grunn til at den jevne bruker ikke skulle klare seg med et RT-brett til det aller meste. Noe som også er årsaken til at PC-salget faller og nettbrettsalget øker.

 

Et RT brett trenger ikke å være billigere, ha bedre batteritid eller mindre varme. Jeg kjøpte et Acer nettbrett med 64 GB, 3G, minnekortleser, bluetooth, full Windows 8, 9 timer batteritid, og brettet kosta meg 995,- kr etter cashback(egentlig 2000, men forsatt billig).

 

Alt er mulig, man trenger ikke å putte i en i5 CPU i hvert nettbrett. Greia er at full Windows 8 byr på små fordeler, f.eks at jeg kan instalere spotify som deskop siden det ikke har kommet en app enda.

 

Tanken med RT er fin, men selvom Win 8 Pro har flere funksjoner, betyr ikke det at man MÅ bruke dem, men det kan være fint å ha.

 

Poenget er også å forene systemet på alle enheter, og etter ryktene er det kanskje hva Microsoft vil gjøre med Windows 9.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

 

Et RT brett trenger ikke å være billigere, ha bedre batteritid eller mindre varme. Jeg kjøpte et Acer nettbrett med 64 GB, 3G, minnekortleser, bluetooth, full Windows 8, 9 timer batteritid, og brettet kosta meg 995,- kr etter cashback(egentlig 2000, men forsatt billig).

 

Alt er mulig, man trenger ikke å putte i en i5 CPU i hvert nettbrett. Greia er at full Windows 8 byr på små fordeler, f.eks at jeg kan instalere spotify som deskop siden det ikke har kommet en app enda.

 

Tanken med RT er fin, men selvom Win 8 Pro har flere funksjoner, betyr ikke det at man MÅ bruke dem, men det kan være fint å ha.

 

Poenget er også å forene systemet på alle enheter, og etter ryktene er det kanskje hva Microsoft vil gjøre med Windows 9.

Joda, jeg skrev jevnt over, og jeg er klar over at det finnes mange billige atomvarianter etc. Selv har jeg både Surface Pro, Lenovo Helix og Surface RT. Helixen er den kraftigste her med en i7 osv, men det er strengt tatt ikke nødvendig i 99% av bruksmønsteret på denne enheten.

 

Faktisk ville jeg anbefale mange neste gen atom fremfor core i på slike brett. Poenget er like vell at mange fint klarer seg med RT, selv om jeg selv ville møtt begrensninger med RT som eneste valg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...