Gå til innhold

De mest piratkopierte filmene er umulig å kjøpe


Anbefalte innlegg

Jeg synes film og musikkbransjen kan holde kjeft. Joda piratkopiering er en uting, men måten å løse dette på er ikke å syte over tapte inntekter i hvert åndedrag eller gi tenåringer bøter på flere titalls millioner for å ha lasted ned sanger.

 

De bør heller sette seg ned å finne på en god løsning der du kan streame alt av innhold til en god penge, da ville nok mange flere bli lovlydige borgere, og selskapene ville fått pengene sine. Også kanskje de kunne lagt ned korrupte selskaper som RIAA, der lederne tjener på millionvis for å enkelt og greit drive mental og økonomisk terror mot forbrukere.

 

Netflix og Spotify er gode forbilder for hvordan vi vil ha det, men disse er også preget av krangel om rettigheter og redusert tilgjengelighet på innhold etter hvor du bor. Slike restriksjoner må BORT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg Smart-TV her om dagen og bestemte meg for å teste ut Netflix appen som lå ferdig installert. Får da selvsagt opp Netflix Norge, velger meg The Walking dead og skal til å starte på Sesong 3 som jeg ikke har sett ennå og som jeg leste skulle være ute på Netflix. Men hva finner jeg? Kun 1. sesong tilgjengelig, fra 2010 (sesong 2 kom nå for etpar dager siden).

 

Jeg får altså 3 år gammelt innhold som det eneste jeg har tilgjengelig. Bruker du Netflix via PC/PS3 kan du lure det til å tro at du sitter i USA, og gir deg tilgang til fem ganger så mye innhold, men så lenge du ikke har noe av dette koblet på TVen hjelper det lite. Er det rart folk laster ned...

 

Legg inn DNS-innstillingene på routeren, problem solved :-)

Lenke til kommentar

Kinoopplevelsen er ikke det den var.

Nå som de fleste som er interessert i film har gode hjemmekinoanlegg, er det ihvertfall for meg personlig lite som frister med å sitte i en sal med masse folk som kjatrer/kremter i dårlige seter.

Hvis det er en film som er dialogdrevet og ikke i Michael Bay-segmentet,

syns jeg kino er det verste formatet å se film i.

Som med mye annet, burde filmbransjen ikke henge seg opp i urgamle tradisjoner for lenge.

 

Så lenge det er der de tjener mest penger, ser jeg ikke hvorfor de skal slutte å gjøre det.

 

100 kr PER person som ser filmen? "Ja takk".

Lenke til kommentar

 

 

Piratkopiering er og blir et tjenesteproblem.

Alle fjortisene jeg har diskutert piratkopiering med og som sier "hvorfor skal jeg betale når jeg kan få det gratis" er vel bevis nok på at den påstanden er feil.

Fjortiser er tenåringer og de har vanligvis lite penger.

De har sjelden egene avtaler med streaming tjenester også.

 

På den andre siden spørs det om de som ikke har penger ville kjøpt produktet om det ikke var mulig å piratkopiere eller latt være.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er ikke problemet. Piratkopiering er kun et resultat av et større problem. Hva det egentlige problemet er for noe, er vel kjent for de fleste.

 

Piratkopiering hadde nok på langt vis kollapset om rettighetshaverene hadde fikset opp i sine problemer på dagen. Selv om det er de som piratkopiering fordi de er gjerrige, så spørs det om denne gjengen er stor nok til at de faktisk ville kunne opprettholdt et fullverdig pirat-alternativ. Spesielt med tanke på at denne gjengen ikke akkurat er kjent for å være så spandable i å dele nettlinja si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjortiser er tenåringer og de har vanligvis lite penger.

De har sjelden egene avtaler med streaming tjenester også.

 

 

Hva har det med saken å gjøre? Hvis de ikke har råd til noe, så er jo ikke det en unnskyldning for å laste det ned gratis.

 

Jeg har heller ikke råd til en Ferrari, kan jeg da bare gå å ta meg en?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fjortiser er tenåringer og de har vanligvis lite penger.

De har sjelden egene avtaler med streaming tjenester også.

 

 

Hva har det med saken å gjøre? Hvis de ikke har råd til noe, så er jo ikke det en unnskyldning for å laste det ned gratis.

 

Jeg har heller ikke råd til en Ferrari, kan jeg da bare gå å ta meg en?

Det tyveriet ville gitt eieren av bilen et tap.

Hvis en som ikke har penger piratkopierer en film, har ikke noen tapt noe.

 

Jeg unnskylder det ikke, men et individ uten kjøpekraft har ikke potensialet til å være en mulig inntekt, og er derfor heller ikke et økonomisk tap for rettighetseier.

 

*if you could download a car*

 

 

Jeg mener den "beste" unnskyldningen for piratkopiering er at deg gir bedre kvalitet , mindre ventetid og bedre tilgjengelighet enn lovlige alternativer.

 

 

Selv abbonerer jeg på netflix, sumo, tvnorge, hbo og spotif, men det skjer stadig vekk at jeg laster ned for og få skikkelig bluray kvalitet, i motsetning til kvaliteten på disse streamingtjenestene.

Lenke til kommentar

Er ikke så rart folk laster ned. Ser flere filmer til nedlastning som kommer på bla Kino i Norge opp imot ett år senere..

Og serier er vel det verste av alt. Norge, sikkert andre land også, så henger de jo gjerne 1-2 sesonger BAK det man får til nedlastning.

Så liten som verden er blitt er jo dette systemet helt latterlig.

Helt enig.

 

Glem kino. Nye filmer og serier må streames samtidig som de blir lansert for at tilbudet skal

være interessant. Slik det er nå blir det som å se 6måneder gamle nyheter. Ikke akseptabelt!

 

Det må også bli slutt på segmentering av innhold for ulike land!

Jeg blir ikke Netflix medlem igjen før jeg får enkel tilgang til alt innhold.

 

En siste ting er at streaming tilbudet på gamle filmer og serier er fraværende.

For meg er det like viktig at slikt innhold er like lett tilgjengelig som nye filmer burde være.

 

Jeg har vært Netflix medlem flere ganger, men blir like skuffet/irritert hver gang da jeg ikke finner noe av det jeg leter etter. 10 minutter resultatløs søking resulterer i at jeg sier opp abonnementet umiddelbart.

Endret av christdi
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg baker meg selv et brød, i stedet for å kjøpe ett fra butikken. Har butikken tapt penger da?

Jepp.

Kjøper du noe på Rema, du kan finne på Rimi, så stjeler du profitt fra Rimi :wee: .

 

Burde komme eget lovverk iforhold til digitale lisenser, fremfor å prøve å la digitale tjenester og fysiske produkter være like.

For fysiske produkter er faktisk bare en lisens til å få en opplevelse.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Hvis de ikke har råd til noe, så er jo ikke det en unnskyldning for å laste det ned gratis.

 

Jeg har heller ikke råd til en Ferrari, kan jeg da bare gå å ta meg en?

Da vil ferari tape en bil.

Imidlertid er det feil å sammenligne dette med fysiske varer med produksjons kostnader.

Sammenlign det med sniking, virker mer logisk, om du ikke hadde tatt turen om sniking var umulig/ vanskelig vill ikke busselskapet tapt noe (anta at det er god plass på bussen og ignorer at den bruker litt mer drivstoff med mer passasjerer)

 

Men nei dette er ingen unnskyldning for verken sniking eller piratkopiering. De fleste som gjør det har råd men ønsker å spare penger, men det ville trolig endre forbruks mønsteret.

Eks bruktsalg av pc spill er temmelig irrelevant pga piratkopiering, hadde piratkopiering vært umulig ville både bruktspill og billig spill økt i popularitet.

 

Men det som er fokus i artiklen er hvor viktig tilgjengelighet er, her snakker vi om folk som er villig til å betale men ikke får muligheten, eller alternativet er for dyrt eller komplisert.

Hvor stor nedgang i piratkopieringen hadde det blitt om steam hadde hat en test modus som lot deg teste et spill i noen timer før kjøp?

Tror den ville vært betydelig, siden mye piratkopiering er av typen laster ned for å se om jeg liker det eller om det virker på min pc, så om du ikke er kjempefan eller spillet har andre fordeler så fortsetter du å spille pirat versjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Piratkopiering er og blir et tjenesteproblem.

Alle fjortisene jeg har diskutert piratkopiering med og som sier "hvorfor skal jeg betale når jeg kan få det gratis" er vel bevis nok på at den påstanden er feil.

Har enda ikke møtt noen som faktisk har sagt det du "siterer" der noe som er like mye bevis for at påstanden er korrekt som at det du påstår er sant.

Anekdoter er ikke bevis på noe som helst ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...